Este ziua 140 a anului
Au mai ramas 225 de zile
PROVERBUL ZILEI
|
"Parca-i aruncat
din furca"
- rau asezat, fara nici o regula.
|
|
|
Citește pe Antena3.ro
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Maine sunt sarbatoriti Sfintii Imparati Constantin si Elena. Constantin a pornit razboi impotriva imparatului roman Maxentiu, persecutor al crestinilor. Infrange dusmanul si, in 313, se incoroneaza imparat al Imperiului Roman de Apus. Dupa sfatul maicii sale, Elena, da in acelasi an "Edictul de la Milan", prin care crestinii capatau libertatea credintei.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In Romania
Sambata, la 20 mai Duminica, la 21 mai In lume Sambata, la 20 mai Duminica, la 21 mai |
NASCUTI LA 20 mai
|
|
NASCUTI LA 21 mai
|
|
CLICK ISTORIC
|
La 21 mai 1880 se nastea, la Bucuresti, Tudor Arghezi. Numele sau adevarat era Ion N. Teodorescu. Este unul dintre cei mai mari poeti ai literaturii secolului al XX-lea. A avut o copilarie nefericita. A urmat scoala primara si gimnaziul in Bucuresti. A debutat literar in 1896, sub influenta "magistrului" Alexandru Macedonski, in "Liga ortodoxa", semnand Ion Theo. Intre 1899 si 1905, poetul s-a retras calugar la Manastirea Cernica. In 1905 a plecat in Elvetia, unde a audiat cursuri la Universitatea din Geneva. Intors in tara, a inceput colaborarea cu numeroase reviste. Aparitia "Cuvintelor potrivite"(1927) a marcat consacrarea poetului. A editat "Bilete de papagal", unde a lansat cativa poeti tineri, de valoare. Alte volume publicate: "Icoane de lemn", "Flori de mucigai", "Cantec de adormit Mitzura", "Martisoare", "Prisaca", "Zdreanta", "Ochii maicii Domnului" etc. Poetul s-a stins din viata la 14 iulie 1967.
|
Credinte populare, traditii, semne
|
In limba romana notiunea de moarte are doua sensuri: fenomen biologic al incetarii functiilor vitale si personificare care ia sufletele oamenilor. Imaginea zeitei neolitice a regenerarii, tamaduitoare de boala si aducatoare de odihna, a fost inlocuita de popoarele indo-europene, inclusiv de cele crestine, cu imaginea contemporana binecunoscuta. Intrucat Zeita Mortii din neoliticul agrar submina autoritatea divinitatilor care i-au luat locul (Zeus, Dumnezeu Tatal, Fiul lui Dumnezeu), aceasta a fost teribil culpabilizata. Trupul neinsufletit, scapat de suferintele care ii provoaca moartea, capata, imediat dupa consumarea vietii, o inseninare care contrasteaza cu momentele anterioare agoniei. Adesea, se vorbeste de frumusetea si de zambetul mortului. Imaginea mortii care se arata bolnavilor sub forma unei babe hade si urate, numai ciolane desirate, cu ochii dusi in fundul capului, avand in mana o coasa, si pofteste omul sa bea dintr-un pahar o bautura amara, apa mortii este cu totul alta decat trebuie sa fi fost ea imaginata de omul neolitic si numita de arheologi "Doamna in Alb". Sentimentul de frica a fost exacerbat de religiile indo-europene, inclusiv de crestinism. Din textele cantate la inmormantarile din multe sate din Oltenia, Banat si sudul Transilvaniei, dar atestate si in alte zone, moartea are infatisare antropomorfa, prototip al complexului cultural indo-european, si de pasare de prada, specifica neoliticului. (Profesor Ion Ghinoiu)
|