Este ziua 147 a anului
Au mai ramas 218 de zile
PROVERBUL ZILEI
|
" Nu-i trecut nici
prin foaie,
nici prin muchie. " - a nu fi bagat
in seama.
"Proverbele Romanilor", Iuliu A. Zanne, vol. I, Editura Scara, Asociatia Romana pentru Cultura si Ortodoxie, Bucuresti |
|
|
Citește pe Antena3.ro
ZODIA
|
Gemeni (21 mai - 21 iunie)
|
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Intr-o zi de 27 mai s-a stins din viata ca martir Sfantul Mucenic Iuliu Veteranul, un soldat lasat la vatra. A fost crestin intr-o perioada in care aceasta religie era scoasa in afara legii. A fost parat ca se inchina lui Iisus. A fost dus la judecata lui Maxim, dregatorul din Durostorum si i s-a cerut sa venereze idolii. Pentru ca a refuzat i s-a taiat capul.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In RomaniaSAMBATA, 27 maiIn lumeSAMBATA, 27 mai |
NASCUTI LA 27 mai
|
|
NASCUTI LA 28 mai
|
|
MOMENT ISTORIC
|
La 28 mai 1970 s-a stins din viata episcopul greco-catolic de Cluj-Gherla Iuliu Hossu. S-a nascut in 1885. In 1904 si-a inceput studiile teologice, fiind trimis la Colegiul "De Propaganda Fide" din Roma. In 1906 este promovat doctor in Filosofie, iar in 1910 doctor in Teologie. La 27 martie 1910 este hirotonit preot de episcopul Vasile Hossu. Intors in tara, a activat la Lugoj ca secretar episcopesc. A fost instalat episcop in scaunul Episcopiei Gherla la 16 decembrie 1917. La 1 decembrie 1918 episcopul Iuliu Hossu a dat citire Declaratiei de la Alba-Iulia. La 28 octombrie 1948 a fost arestat si dus la vila patriarhala de la Dragoslavele. Refuzand trecerea la ortodoxie, a fost transferat mai intai la Manastirea Caldarusani, iar in 1950 la penitenciarul din Sighet. In 1956 se intoarce la Manastirea Caldarusani, unde a stat cu domiciliu obligatoriu pana aproape de sfarsitul vietii.
|
CREDINTE POPULARE, TRADITII, SEMNE
|
Adapostul comunitar al mortilor, organizat dupa modelul vetrei satului, are mai multe denumiri zonale: cimitir, tintirim, progadie, gropnita, gradina a mortilor, temeteu. In cimitirele si satele vechi, criteriul de grupare a mormintelor si gospodariilor este comun: locul ocupat in ar-borele genealogic de cei vii, in vatra satului si de cei morti, in vatra cimitirului. Mostenitorul locului de casa in vatra satului, de obicei baiatul cel mic, devine si mostenitorul locului de inmormantare in vatra cimitirului. In schimbul plusului de mostenire la moartea parintilor, numita si "partea sufletului", acesta are obligatia sa-i inmormanteze si sa le faca toate rosturile solicitate de traditie. Cimitirele sunt omogene din punct de vedere etnic si confesional. In satele risipite din Carpati (Platforma Luncani, Tara Hategului, Apuseni) se intalnesc cimitire familiale amplasate in curtea sau gradina casei. In peisajul etnografic, un loc aparte il ocupa mormintele simbolice, fara oseminte, numite de arheologi cenotafuri. Acestea sunt amplasate langa biserici sau in cimitire pentru eroii cazuti in cele doua razboaie mondiale (Teleorman), la poarta gospodariilor pentru toti membrii familiei care au locuit in acea casa (Muntenia Centrala), la poarta cimitirelor pentru cei care au depus marturii in procesele de judecata (judetele Gorj, Valcea) si pe locul mortii violente (inecati, trasniti de fulgere, rapusi de fiare, impuscati in revolutia din 1989). Copiii nebotezati, mortii neidentificati si talharii se inmormanteaza separat, intr-o margine a cimitirului. (Profesor Ion Ghinoiu)
|