x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Croaziera Jurnalul Sangele albastru al Romaniei

Sangele albastru al Romaniei

de Cristian Stefanescu    |    09 Oct 2006   •   00:00
Sangele albastru al Romaniei

Jurnalul National lanseaza de azi un ciclu de reportaje despre o alta Romanie: cea care isi leaga destinul de apele Dunarii. O echipa mixta de reporteri de la Jurnalul National si de la Antena 1 se afla incepand de ieri la Sulina. De aici vor naviga pe fluviu spre Bazias la bordul unui vapor care va face escale, cautand timp de peste zece zile sa ia pulsul unei vieti ce depinde in primul rand de toanele si de cotele apelor Dunarii.

  • Jurnal de croaziera - Zero (sau drumul spre locul in care rasare luna) fotoreportaj
  • Blog Croaziera Jurnalul National lanseaza de azi un ciclu de reportaje despre o alta Romanie: cea care isi leaga destinul de apele Dunarii. O echipa mixta de reporteri de la Jurnalul National si de la Antena 1 se afla incepand de ieri la Sulina. De aici vor naviga pe fluviu spre Bazias la bordul unui vapor care va face escale, cautand timp de peste zece zile sa ia pulsul unei vieti ce depinde in primul rand de toanele si de cotele apelor Dunarii.

    Dunarea, acest sange albastru al Romaniei

    Expeditie - Un fluviu asa cum ar trebui ss il cunoastem, sa il "colindam", sa vorbim despre el, sa scriem despre el, sa il intelegem, sa il descoperim

    Dunarea, ca artera ce leaga Romania comerciala si (de ce nu?) turistica de Europa Centrala si, mai departe, prin sistemele navigabile din Germania si Olanda, de Marea Nordului. Dunarea, ca baricada pe frontul sudic al Romaniei, dar si ca liant al civilizatiilor din nordul Balcanilor. Dunarea, ca pedeapsa, in sezoanele ploioase. Dunarea, ca mod de viata. Dunarea, sangele albastru si european al Romaniei. Dunarea - un pretext pentru o alta descoperire a Romaniei. O Romanie a celor ce-si leaga zilele de ape. De Dunare.

    Pe aici s-a scurs nu numai Dunarea, ci si istorie plina de evenimente. Pornim la drum pentru a afla cat mai multe despre cauzele care (dupa caz) au blocat sau au generat progresul diverselor puncte de pe traseul romanesc al Dunarii. In fond, pe aici au stralucit si s-au prabusit noduri si puncte de civilizatie.

    Echipa mixta a Jurnalului National si Antenei 1 isi propune sa patrunda sufletul mai putin cunoscut al acestor locuri si sa invete legendele Dunarii; sa asculte personajele care au ceva de povestit dar si povestile niciodata inchegate ca atare. Si, nu in ultimul rand, sa priveasca in ochi actualitatea. Realitatea, fara costume de gala. Realitatea prafuita, ruginita sau, dimpotriva, inmugurind. Dupa caz, cum spuneam!

    In perspectiva apropiatei aderari la Uniunea Europeana, deschiderea frontierelor va marca evolutia relatiilor socio-economice din bazinul dunarean. Euroregiunile au fost, in deceniile din urma, generatori de dezvoltare. Toate aceste subiecte si altele pe care nu le putem inca anticipa (caci de aici porneste si ideea croazierei noastre: de la conceptul de descoperire) vi le vom darui asamblate cu instrumentarul reportericesc. O arma jurnalistica pe care nu de putine ori redactorii Jurnalului National si cei ai Antenei 1 au dovedit ca o manuiesc cu deosebita dexteritate.

    CE? Ne intereseaza viata economica. Afacerile falimentare sau de succes, reusitele si tepele trase. Vom lua pulsul porturilor si al zonelor industriale mai mult sau mai putin dezvoltate; vom incerca sa deslusim tainele destinelor legate de pescuit, in variile sale forme si contexte, legale sau ilegale. Si vom incerca sa identificam potentialul turistic al Dunarii.

    Vrem sa vedem si ce poate sa insemne dezvoltarea regionala (exista proiecte, fie ele nationale, fie europene, iar, daca unele au fost deja demarate, au avut efecte sau au fost doar o perdea pentru afaceri-capusa?).

    Ne vom apropia de tot ce inseamna comunitatile ce traiesc de-a lungul Dunarii.

    Vom arunca o privire atenta asupra vietii la tara sau in orasele riverane fluviului, unele avand oportunitati de dezvoltare, altele alunecand pe o panta a declinului material, dar si moral (uneori ca urmare a urbanizarii fara spirit a unor asezari rurale). Vom incerca sa intelegem, impreuna cu dumneavoastra, ce a provocat, si aici, pe malul Dunarii, degradarea satului romanesc. Nu vom ocoli nici lumea interlopa sau traficul ilegal de bunuri si persoane, puse la cale de retele autohtone sau imigrate (si care au ajuns sa fie, uneori, singura modalitate de castigare a existentei pentru oamenii locurilor)...

    Si cate si mai cate surprize ne vor oferi zilele ce urmeaza. Surprize ale Dunarii, pe care le vom asterne pe hartie pentru voi, cititorii nostri.

    CINE SI, MAI ALES, CUM? Intr-o prima parte a expeditiei noastre dunarene, la care va invitam sa fiti partasi, vor fi alaturi de dumneavoastra Carmen Plesa, Lavinia Dimancea, Cristian Vasilescu, Alex Nedea, Nelu Stan, Karina Knapek, Ruxandra Predescu, Catalin Pruteanu, Ioana Alexandra Raduca, Christian Silva, Anca Baciu, Florin Lungu, Sorin Anghel, Anca Aldea, Gabi Boholt, Vladimir Ioan, Iustinian Gecui si mai sus semnatul. In total, 18 oameni (ca sa nu mai vorbim despre intregul staff ramas acasa si care se va ocupa de cat mai buna asezare in pagina a povestilor pe care, prin noi, vi le scoate in calea Romania dunareana).

    PENTRU CINE. Reporteri, fotoreporteri, cameramani, soferi si oamenii care tin permanent legatura cu lumea de pe tarm, pregatind-o pentru sosirea noastra. Caci unicitatea demersului nostru jurnalistic consta nu atat in drumul pe care il parcurgem cat in faptul ca intreaga noastra expeditie se va deplasa, din port in port, pe Dunare, la bordul unui vapor ce ne va fi, vreme de putin mai mult de doua saptamani, casa.

    Vom descinde de ori cate ori povestile fluviului se vor cere povestite. Si nu ne vom sfii sa zabovim mai mult decat ne-am propus atunci cand va fi cazul.

    De azi suntem pe drum. Va invitam sa navigati impreuna cu noi! Am ridicat ancora!

    START. Faleza din Tulcea ramane in urma

    DESPRE EA
    Dunarea, "Le roi des fleuves de l’...urope", dupa cum spunea si Napoleon Bonaparte, sau "Intre fluviile care au renume si care sunt navigabile cand vii de la mare este si Istrul" (nota Herodot din Halicarnas intr-una din scrierile sale) a purtat, de-a lungul istoriei mai multe denumiri: "Danubius", "Istru", "Histru", "Danare", "Donarisa, "Phisos", "Rio Divino". Este al doilea fluviu al Europei dupa Volga si al 26-lea din lume. Izvoraste din Muntii Padurea Neagra (Germania) si se varsa in Marea Neagra, in apropierea Padurii Caraorman ("Padurea Neagra", traducere din limba turca).
    Dunarea strabate 10 tari (Austria, Bulgaria, Croatia, Germania, Ungaria, Republica Moldova, Slovacia, Romania, Ucraina, Serbia) si patru capitale ale Europei (Viena, Bratislava, Budapesta si Belgrad). Din lungimea Dunarii de 2.860 km, pe parcursul carora aduna afluenti din 17 tari, mai mult de o treime sunt pe teritoriul Romaniei.
    "Intrata pe pamanturile tarii noastre ca printr-un monumental arc de triumf, prin Defileul Cazanelor, Dunarea o paraseste prin uriasul, somptuosul, mirificul evantai al deltei".
  • Geo Bogza
  • Am pornit la drum sa culegem povestile Dunarii. O echipa de reporteri de la Jurnalul National si Antena 1 se afla incepand de ieri la Sulina, de unde vor naviga in sus, pe fluviu, cautand sa ia pulsul unei vieti ce depinde mai mult de toanele si cotele apelor Dunarii decat de strategii guvernamentale. Asteptati-ne! Sosim si in portul dumneavoastra!

    SCRIETI-NE! Despre intamplari minunate sau ingrozitoare, despre viata pe care o traiti acolo, la dumneavoastra acasa, pe malurile Dunarii. Scrieti-ne pe adresa croaziera@jurnalul.ro sau, prin posta, la adresa pe care o gasiti in caseta redactionala.
  • ×