x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Descoperirea Romaniei Benzina si motorina, cu un click de mouse

Benzina si motorina, cu un click de mouse

de Laura Toma    |    Dorian Cobuz    |    02 Aug 2005   •   00:00
Benzina si motorina, cu un click de mouse

Dupa tirul intrebarilor, raspunsurilor si al povestilor de pe timpul primelor caramizi de la temelia rafinariei de la Navodari si pana mai incoace, am dorit sa facem un tur de rafinarie. Cei mai multi dintre noi nu mai fusesem pana acum intr-o astfel de fortareata a titeiului, asa ca vizita a fost o mare noutate.

Ne-am echipat cu casti galbene á la Rompetrol si am intrat in teritoriul unde tigara este total interzisa. Din microbuzul condus de insusi PR managerul rafinariei, Ovidiu Constantinescu, distingem conductele masive si sectiile disparate, in care roboteau cate o mana de angajati. Facem o prima statie in dreptul cocseriei, unde un miros patrunzator ne alunga rapid in masina. "Se spunea candva ca asta era «sectia-sanctiune», numai aici sa n-ajungi", ne povesteste Vasile Serban, angajat al rafinariei din 1978. "Acum cei de aici au urmat cursuri IT si au renuntat la murdaria mainilor pentru un click de mouse, mirosul a ramas insa un dezavantaj al sectiei."

PREPARARE. Ne continuam traseul si dam de un cabinet in care cursantii IT trec prin examen. Cu o mina sobra, rasfoind atenti prin foile cu subiecte vreo 10 angajati "se licentiau" in ale computerului. Asistati de un tutore, salariatii par sa ia in serios exercitiile care le vor aduce diploma de operator. Nu departe de acest pavilion se afla centrul in care se opereaza concentratiile si amestecurile de componente ale combustibililor. Aici dam de un birou ingust, in care un tanar manevreaza fin un mouse cu care pregateste reteta pentru vreun soi de benzina. El trebuie sa amestece diferitii compusi rezultati din procesul de distilare a titeiului pentru a obtine combustibil pentru masini de tot soiul. Concentratiile componentelor pot fi modificate in cateva secunde din fata calculatorului, ceea ce permite ca trecerea de la o reteta de combustibil la alta sa fie o chestiune foarte simpla.

TRANSFORMARI. Ovidiu Constantinescu ne arata fosta camera de comanda a rafinariei

CREIERUL DIGITAL. Parasim si micul laborator si ne indreptam spre sectia de resurse umane, unde aflam ca se desfasoara Summer Intership-ul anual. Mai multi tineri din ani terminali de la facultatile de profil din tara sunt recrutati in acest program, la finele caruia Rompetrol ii angajeaza pe cei mai buni. Grupul a mizat imediat dupa privatizare pe un personal foarte tanar si a gasit solutia initerii acestei pepiniere. In incinta rafinariei se gaseste si un centru medical. Este o miniclinica in care angajatii rafinariei fac controale medicale de doua ori pe an si care are si o camera de urgenta si o ambulanta pentru eventualele accidente de munca. Excursul nostru s-a incheiat la "creierul" intregii platforme, "control center"-ul. De acolo, printr-un perete de sticla am avut perspectiva camerei de comanda. Parea o imagine desprinsa dintr-un film SF. Cateva panouri cu monitoare si cinci persoane supraveghindu-le - de aici este controlata activitatea in intreaga rafinarie. Am coborat pana acolo si am descoperit ca pe langa graficele afisate, care noua nu ne spuneau mare lucru, in cateva monitoare aparea chiar echipa noastra pe traseul parcurs. Orice se intampla in rafinarie e monitorizat atent.

Am parasit incinta pastrand un iz de combustibil, cu castile galbene pe cap, caci le primisem cadou la plecare, si cu gandul ca maine ne vom intoarce pentru interviul cu Dinu Patriciu.

POSIBILITATE
"Noi suntem in stare sa producem oricand Euro 5, adica cu mai putin de 10 unitati de sulf la milion. Problema este ca nu exista in Romania inca infrastructura pentru distributia acesteia" - Vasile Serban sef Departament Inginerie si Procese Tehnologice

Restructurarea fabricii de zvonuri

LA MICROFON. Ovidiu Constantinescu si Mihai Popa, fost DJ la Radio Vacanta, animeaza programele Rompetrol FM
In 2001, echipa manageriala care a preluat Petromidia, condusa de Eric Kish, a constatat ca are de infruntat o adevarata fabrica de zvonuri care functiona pe platforma de la Navodari. Zvonuri noi apareau de la o zi la alta.

Transparenta a fost arma adoptata de catre management pentru a pune "dop" acestei zvonistici. Cel care a fost chemat sa se ocupe direct de aceasta problema a fost Ovidiu Constantinescu, un jurnalist care se intorsese de cateva luni in tara dupa o perioada de trei luni la BBC Londra. Decizia a fost ca angajatii sa primeasca informatii cat mai multe despre tot ce se intampla in companie si despre restructurarea ei ca afacere.

RAFINARIA ON-AIR. Au inceput prin difuzarea de stiri prin intregistrari pe casete audio, care erau copiate in cate 30 de exemplare si apoi distribuite soferilor de pe autobuzele care transportau angajatii spre case. Apoi au pus pe picioare un radio propriu si o revista, cu o investitie de 30.000 de euro, dar cheltuiala si-a facut repede simtit efectul. Postul de radio emitea de doua ori pe saptamana in mai multe statii ale grupului. De altfel, difuzoarele au fost montate in locurile cele mai aglomerate ale platfomei. "Impactul in randul salariatilor a fost destul de mare; pana atunci ei isi vedeau directorii numai la televizor, acum li se adresau direct in sectia unde lucrau", spune Ovidiu Constantinescu. Stirile despre ce urma sa se petreaca in fiecare sectie in parte, informatii utile si adresarile directe lunare ale directorului general catre angajati au facut ca transformarile sa fie intelese de angajati. Ba mai mult, ei erau invatati cum se foloseste un card sau cum se citeste fluturasul de salariu. "Am avut chiar si un numar de telefon la care ni se puneau intrebari, iar managementul raspundea. Cand am inceput sa-i chemam pe angajati in studio pentru a discuta cu ei, lucrurile au devenit chiar amuzante, pentru ca acestia au inceput sa-l vada si ca pe un instrument de self promotion…", povesteste Constantinescu.

DISCUTII ON-LINE. Radioul mai emite acum doar o data la doua saptamani, fiind inlocuit de forumul de pe intranet (retea interna - n.r.) al grupului Rompetrol. Firma a initiat cursuri IT pentru angajati si a amplasat Internet caf...-uri in rafinarie si in alte sectii de pe platforma. Dupa ce multi dintre angajati au solicitat sponsorizari sa-si puna Internet pe scara de bloc, forumul a devenit locul unde angajatii discuta despre problemele de la munca, primesc stiri despre ce se intampla in companie, cum este reflectata aceasta in presa, dar si subiecte ca pescuitul, cumparaturile sau "de ce doare dragostea".

In timpul crizei declansate prin arestarea lui Dinu Patriciu la 27 mai a.c., Rompetrol FM si-a dovedit inca o data eficienta, tinand la curent angajatii cu ce se intampla si comunicandu-se imediat deciziile managerilor, dar si apelurile acestora la calm. Dinu Patriciu insusi a difuzat un discurs imediat ce a fost eliberat, pentru a calma spiritele. In urma acestui eveniment, grupul si-a intarit hotararea de a sprijini comunicarea interna, acum lucrandu-se la proiectul unei televiziuni cu circuit inchis. Ovidiu Constantinescu, cel care a tinut in mana toata aceasta idee a comunicarii directe si transparente si care s-a extins acum la nivelul intregului grup Rompetrol, explica: "I-am facut sa simta ca fac parte din povestea asta". Cultura organizationala, ar numi-o manualele.
×