x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Descoperirea Romaniei Statiunea Marghitas / Un paradis pierdut

Statiunea Marghitas / Un paradis pierdut

de Carmen Plesa    |    Catalin Pruteanu    |    12 Iul 2005   •   00:00
Statiunea Marghitas / Un paradis pierdut

In perioada de glorie a mineritului, in statiunea Marghitas, de langa Anina, nu aveai loc sa arunci un ac, daramite sa gasesti un loc de cazare. Hidrobiciclete, barci, terenuri de sport si gratare cu mici, acestea erau distractiile turistilor veniti din judetele Timis, Arad sau Mehedinti.

Statiunea Marghitas se afla la cinci minute de mers cu masina de oras. Dupa blocurile gri, ramase neterminate, de la marginea Aninei, urci un deal si ajungi la Margitas. In urma cu 20 de ani, te intampinau aici cateva casute, toate cochete si bine ingrijite.

O data cu prabusirea mineritului din zona, s-a dus si Marghitasul. Hidrobicicletele si barcile de pe lac au mai functionat un timp, pana s-au uzat atat de tare, incat au trebuit sa fie duse la reparat. Evident, li s-a pierdut si urma cu aceasta ocazie. Casutele au ajuns si ele in paragina, iar motelul din Marghitas, mandria de altadata a statiunii, a ajuns loc de pascut pentru capre.

ISTORIE. Statiunea a fost construita in 1970, finantata la inceput de Primaria din Anina. Prin 1990-1991, a fost predata la OJT Caras-Severin, care insa nu a avut bani s-o intretina. O parte din statiune a fost scoasa la licitatie si cumparata de o firma de constructii din zona cu 900 miliarde de lei. Firma a investit 12 miliarde de lei pentru modernizare, dar, de un an, patronii au ajuns la fundul sacului. Sanziana Defta, patron al motelului, spune ca, pentru finalizarea lucrarilor si includerea statiunii in circuitul turistic national, ar mai fi necesare inca 12 miliarde de lei vechi. Proprietarii ar vrea sa faca si o partie de schi cu telescaun si toate cele necesare, pentru ca zona este potrivita pentru sporturile de iarna.

NUMAI TURISTI SA FIE. Deocamdata, abia daca se "ratacesc" pe la motelul proaspat modernizat 6 persoane intr-o saptamana. Beau un suc si pleaca mai departe, pentru ca, deocamdata, motelul nu poate oferi si cazare. Cele mai tari "afaceri" pe care le-au facut proprietarii au fost, in decurs de un an, o nunta si doua botezuri.

Cealalta parte a statiunii, cea pe care se afla lacul, a fost motiv de cearta intre Primaria din Anina si IAS Racajdia. Fiecare se considera proprietarul de drept al terenului, dar instantele au dat dreptate celor de la IAS.

Desi a castigat, IAS Racajdia n-a avut prea mult timp parte de bucata de statiune, pentru ca a intrat in faliment, iar terenul care a fost motivul atator discutii a fost scos la licitatie de catre Banca Agricola de atunci.

Se pare ca trenul a purtat ghinion si bancii. Ajunsa din nou la licitatie, bucata de statiune a fost cumparata de o firma italiana, care face afaceri in Timisoara. Italienii au ingradit bine zona, s-au apucat sa modernizeze cladirile de pe terenul cumparat si intentioneaza chiar sa-si puna pe picioare o herghelie. Dar in avantul lor au blocat si drumul catre lac. Primaria i-a dat in judecata si procesele continua si acum. Deocamdata, ambele parti au de pierdut, iar statiunea frumoasa de odinioara este departe de a-si regasi gloria.

×
Subiecte în articol: descoperirea romaniei