Taranul roman nu mai are nimic din ce-l caracteriza cu un secol in urma. Si-a pierdut costumul, si-a pierdut ceramica, si-a uitat traditiile. Si-a pus flori mari, rosii pe cerga, a schimbat culorile casei si de cativa ani si-a pus termopane.
Ne-am obisnuit sa vorbim despre traditie. La singular. Ea nu exista. Si nici nu a existat. Nu a fost niciodata o singura traditie, ci mai multe. Tot ele, traditiile, s-au transformat in timp. Lent, dar sigur si ireversibil. Cultura populara caracterizeaza omul si trebuie sa-i raspunda nevoilor imediate. Arta populara s-a construit pe sabloane, pentru ca omul simplu a fost mereu invatat sa respecte regulile comunitatii in care a trait. Variatiuni in creatia populara sunt putine si, de obicei, fiecare element are semnificatia proprie. Motivele traditionale formeaza un limbaj. Si prin fiecare creatie se spune ceva. SA BATEM PASUL PE LOC! Romania a ramas mult in urma tarilor din Europa de Vest din cauza evenimentelor istorice care nu au avantajat dezvoltarea culturii "inalte". Chiar si marii nostri creatori s-au inspirat tot din cultura populara. Criticii au supralicitat. Si bine au facut. Pe Eminescu l-au laudat ca s-a inspirat din genialitatea omului simplu si l-au transformat in emblema. Avem nevoie de embleme pentru a raspunde pozitiv la "raportul in fata lumii culturale". Trist, dar adevarat. Ce ne-am face fara Eminescu? Si ce ne-am face fara Brancusi? El s-a inspirat din arta Gorjului. Iar arta Gorjului e acum la muzeu. Dar nu numai prin Brancusi. E la muzeu mai mult decat in realitate. A mai ramas si in cateva sate, dar in cele mai multe cazuri doar pentru ca oamenii sunt mandri de geniul lor, Brancusi. Asta au aflat insa de la oamenii de cultura. Deci au prelungit fortat viata unui muribund: traditia. AUTENTIC. Si unde e autenticitatea? S-a pastrat in cateva locuri. Din diverse motive. De obicei s-a pastrat in acele sate unde electricitatea a ajuns mai greu. Sau unde transporturile nu s-au putut face din cauza drumurilor inaccesibile. Ca in Muntii Bucovinei. Aici si oamenii au avut un cuvant decisiv, pentru ca s-au opus schimbarii mai mult decat altii. Si acum se mai construiesc in orasele judetului Suceava case din lemn. Dar asta se intampla pentru ca lemnul a ramas cel mai accesibil material de constructie pentru omul de rand. Iar tehnica traditionala este geniala, simpla si singura care ii apara pe oameni de frigul iernilor cu temperaturi de - 30 de grade Celsius. Tot in Bucovina, oamenii merg duminica la biserica, unii imbracati in costume populare. Nu-i obliga nimeni. O fac pentru ca asa "au apucat", pentru ca nu au unde sa se duca duminica si pentru ca o camasa traditionala este si frumoasa, si adecvata temperaturilor scazute tot timpul anului. Probabil vor renunta curand la ele, deoarece s-a schimbat clima si in nordul tarii. Dar ei si-au modificat traditiile inaintea celorlalti, prin influentele austriece si ucrainene. Au adoptat ce le-a fost de folos. Acelasi lucru se intampla acum in restul tarii. Dupa 50 de ani de regim comunist, care a impus fenomene precum navetismul, urbanizarea, industrializarea si colectivizarea, toate fortate. Omul simplu a fost nevoit sa se adapteze. Doar asa putea supravietui.Citește pe Antena3.ro
|
CARPETA
"A cumpara o carpeta persana de tip tablou (peisaje cinegetice, «Rapirea din Serai») a semnificat inca in urma cu trei-patru decenii afirmarea unui statut socio-economic aparte, o anumita bunastare, relatii cu «furnizorii» si incercarea de raportare la alte etaloane apreciate ca urbane sau, cel putin, extrarurale" conf. univ. dr. Narcisa Stiuca |
ASA GRAIT-A CERCETAREA!
|
"Traditia" despre care se tot vorbeste nu mai exista. A murit! Traditiile romanilor se conserva in noutatea kitsch si se vor tot transforma cat timp satul romanesc va ramane o realitate vie. Faptul ca acest sat este marcat de kitsch poate fi considerat un semn bun. Asa spun si etnologii. Inseamna ca taranul roman inca exista si a ramas traditional. Intr-un mod care tine de paradoxul contemporaneitatii. Singurul kitsch care este condamnat de specialisti in acest caz este "traditionalismul" fortat.
Incercarea de a reinvia un mort care a fost ingropat cu multi ani in urma. Aceasta problema s-a dezbatut chiar zilele trecute
la Muzeul Taranului Roman: nevoia de a redefini "traditia"
in raport cu societatea contemporana. Atunci cand este o minciuna, "traditia" devine kitsch".
|