x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Oameni politici în solda Mafiei lemnului (II)

0
30 Oct 2009 - 00:00
Oameni politici în solda Mafiei lemnului (II)
Vezi galeria foto


Continuăm povestea firmei SC HOLZINDUSTRIE SCHWEIGHOFER SRL, cu sediul în Sebeş, care, având sprijinul unor factori de decizie români, a reuşit să se impună pe piaţa exploatării, prelucrării şi comercializării de masă lemnoasă. Austriecii de la HOLZINDUSTRIE derulează afaceri cu firma R G HOLZ COMPANY SRL din Vişeu de Sus, judeţul Maramureş.



Iată cum a fost favorizată R G HOLZ COMPANY SRL în săvârşirea unor activităţi ilegale, alături de CONREP SA, tot din Vişeu de Sus (ambele patronate de un oarecare Vasile Coman), de membri ai conducerii Romsilva, între care actualul deputat HORJ PAVEL. Până în prezent, afacerile respective au prejudiciat bugetul Regiei cu peste 10 milioane de lei.

Povestea începe în luna iulie 2008, o dată cu inundaţiile produse în judeţul Maramureş, în urma cărora a fost afectată linia ferată forestieră cu ecartament îngust (CFF) de pe Valea Vaserului, în zona localităţii Vişeu de Sus, pe o porţiune de aproximativ 20 km.

Din informaţiile noastre, linia - administrată de firma R G HOLZ COMPANY SRL - reprezintă singura cale de acces la masa lemnoasă exploatată în arealul respectiv, firmă care este şi unica deţinătoare a materialului rulant (locomotive şi vagoneţi) necesar transportului pe această linie ferată. Altfel spus, orice altă firmă care ar exploata lemn în zona respectivă ar trebui să apeleze în final tot la Vasile Coman pentru a le asigura transportul pe calea ferată.

Potrivit specialiştilor în domeniu, refacerea căii ferate din resurse financiare publice era inadecvată, date fiind costurile ridicate de execuţie şi monopolul zonal deţinut de firmele R G HOLZ COMPANY SRL şi HOLZINDUSTRIE SCHWEIGHOFER pe sectorul exploatării masei lemnoase. Soluţia cea mai viabilă ar fi fost, potrivit aceloraşi specialişti, realizarea unui drum forestier cu costuri relativ reduse (de aproximativ 10 milioane de lei).

Ignorând aceste evidenţe, HORJ PAVEL, alături de PINTEA SORINA (director economic al Direcţiei Silvice Baia Mare) l-au sprijinit pe Vasile Coman pentru a obţine fondurile necesare reparaţiilor căii ferate de la bugetul de stat.

ÎNCRENGĂTURĂ DE INTERESE
Pentru a-şi atinge scopul, HORJ PAVEL şi PINTEA SORINA, având acordul lui Dima Gheorghe (director în perioada respectivă al Direcţiei Împăduriri şi Dezvoltare din cadrul Romsilva), au direcţionat spre cele două firme patronate de Vasile Coman sume importante sub formă de plăţi directe efectuate de DS Baia Mare pentru refacerea infrastructurii calamitate de pe Valea Vaserului (practic, s-au acceptat fără nici un discernământ toate facturile emise de firmele respective).

Astfel, HORJ PAVEL a decis acordarea, în intervalul august-septembrie 2008, din fondurile proprii ale DS Baia Mare, în mai multe tranşe, a unor sume de bani către firmele lui Vasile Coman, deşi cunoştea că lucrările de consolidare/reamenajare a căii ferate au fost supraevaluate scriptic de beneficiar.

Aceste decizii au fost luate cu acordul verbal al lui Dan Ioan Aldea (director general al Romsilva până la 19.08.2008 şi director general adjunct până la 27.10.2008), Dima Gheorghe şi Dorel Nicolae Oros (director general al Regiei în perioada 19.08.2008-06.01.2009), fără aprobarea oficială a conducerii Romsilva şi în lipsa notelor de fundamentare avizate de Comisia Tehnico-Economică din cadrul RNP.

Drept motivaţie, HORJ PAVEL a invocat două contracte de prestări servicii pe tema menţinerii în stare de bună funcţionare a infrastructurii, încheiate între DS Baia Mare şi R G HOLZ COMPANY SRL (unul dintre ele expirase încă din luna august 2008, iar celălalt încheiat în condiţii suspecte).

În plus, la intervenţia lui HORJ PAVEL, comisia de licitaţie a DS Maramureş a atribuit în perioada august-septembrie 2008, în baza a trei proceduri de negociere fără publicarea unui anunţ prealabil de participare, contractele aferente execuţiei lucrărilor de refacere la primele trei tronsoane de cale ferată, toate în favoarea SC CONREP SA, şi cu încălcarea gravă a normelor legale în domeniu (procedurile de atribuire au fost iniţiate şi finalizate fără ca DS Maramureş să dispună de fondurile necesare; pentru primele două tronsoane, deşi direcţia silvică a invitat la negocieri doi operatori economici, respectiv SC CONREP SA şi SC NORD CONFOREST SA Cluj-Napoca, comisia desemnată a purtat negocieri numai cu reprezentanţii primei firme.

Urmare a ordinelor de începere a lucrărilor emise de DS Maramureş, SC CONREP SA a emis până în luna octombrie 2008 mai multe situaţii de lucrări, cumulate pe fiecare obiectiv. Tot la intervenţia lui HORJ PAVEL, toate facturile emise (în valoare de 1.269.997 lei) au fost acceptate şi însuşite de DS Maramureş, deşi lucrările respective, cel puţin pe anumite componente, au fost apreciate ca necorespunzătoare atât calitativ, cât şi cantitativ.




Acestea au fost ulterior înaintate la nivelul RNP, în vederea efectuării plăţilor aferente, în baza înţelegerilor dintre decizionalii silvici locali şi conducerea centrală a Regiei din acea perioadă.
Astfel, în cursul lunii noiembrie 2008, HORJ PAVEL a remis conducerii Regiei o situaţie de plăţi pentru lucrări de reparaţii executate de SC CONREP SA, în valoare totală de aproximativ 11 milioane de lei, deşi o parte din lucrările specificate se referea la tronsoane de cale ferată pentru care nu fuseseră încheiate procese-verbale de constatare a pagubelor şi nu fuseseră executate în realitate.

Mergând mai departe pe firul afacerii, vă putem spune că, la intervenţia lui Dorel Nicolae Oros, în luna decembrie 2008, Consiliul de Administraţie al Romsilva a emis avizul favorabil pentru decontarea tuturor lucrărilor de infrastructură executate la CFF Vişeu de Sus, deşi documentaţiile tehnico-economice justificative nu fuseseră prezentate de responsabilii silvici implicaţi, aşa cum prevedea legea.

Mai mult, se pare că, la sfârşitul anului 2008, Dorel Nicolae Oros a obţinut şi acordul ministrului de Finanţe de la acea dată, Varujan Vosganian, pentru alocarea a 10 milioane de lei din fondul pentru situaţii de urgenţă aflat la dispoziţia Guvernului, invocând în fals caracterul urgent al lucrărilor necesare pentru CFF Vişeu de Sus.
O dată cu schimbarea din funcţie a ministrului, suma respectivă nu a mai fost acordată.

În paralel, Dorel Nicolae Oros şi Dima Gheorghe au acţionat începând din luna octombrie 2008 pentru influenţarea factorilor de decizie, în scopul emiterii unei hotărâri guvernamentale de alocare a 18,3 milioane de lei, necesare decontării, de la bugetul de stat - prin Rom-
silva -, a cheltuielilor nejustificate efectuate de DS Baia Mare (acţiuni care continuă şi în ziua de azi, mai ales de când HORJ PAVEL a intrat în Parlamentul României).

Acelaşi HORJ PAVEL a patronat atribuirea ilegală a contractului pentru prestarea serviciilor de proiectare a lucrărilor de refacere la calea ferată către o altă firmă, SC PROFOREST CONSULT SRL Bucureşti.
Pentru a-i putea acorda acesteia contractul prin procedură de negociere directă, fără organizarea unei licitaţii publice, HORJ PAVEL a dispus întocmirea, la nivelul DS Maramureş, a unui referat de necesitate şi a unei note justificative, fără respectarea procedurilor legale, în care a fost consemnat caracterul de urgenţă al lucrărilor preconizate la calea ferată.

Ulterior, la data negocierii directe, oferta SC PROFOREST CONSULT SRL a fost declarată câştigătoare, deşi nici un reprezentant al firmei nu fusese prezent.
În urma acestor "mişculaţii", structura silvică judeţeană a încheiat un contract de servicii de proiectare în valoare de 758.350 lei, mult supraevaluată faţă de cele achitate de RNP în anii anteriori chiar aceleiaşi firme pentru servicii similare.

În continuare, ilegalităţile se ţin lanţ: SC PROFOREST CONSULT SRL a transmis DS Maramureş recapitulaţia lucrărilor necesare pentru refacerea căii ferate şi punerea în circulaţie provizorie, valorile prezentate în respectivele adrese fiind incluse ulterior în documentele de atribuire pentru achiziţia de lucrări.
De asemenea, firma a elaborat şi transmis DS Maramureş documentaţiile tehnice respective înainte de a avea încheiat un contract în acest sens cu structura silvică.

În plus, la 11.11.2008 au fost transmise direcţiei silvice expertiza tehnică, documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii şi studiul geologic-tehnic pentru fiecare din cele patru tronsoane de cale ferată, iar comisia tehnico-economică a DS Maramureş şi cea din cadrul RNP au avizat documentaţia, deşi aceste servicii au fost atribuite prin negociere directă în condiţiile în care nu intrau în categoria celor de executat în regim de urgenţă.

Iată cum a găsit de cuviinţă HORJ PAVEL să sprijine silvicultura românească, activitate nobilă pe care o exercită şi astăzi cu aceeaşi râvnă, din fotoliul de membru în Comisia de specialitate a Camerei Deputaţilor.

Va urma
Citeşte mai multe despre:   mişcarea de rezistenţă,   defrisare,   mafia lemnului

Serviciul de email marketing furnizat de