Inundatiile de anul trecut au scos din buzunarul romanului, in regim de urgenta, peste 2.500 de miliar-de de lei pentru inlaturarea ime-diata a efectelor calamitatilor, adi-ca pentru repararea drumurilor si cailor ferate distru-se. Miliardele au ajuns in conturile unor firme cu da-torii la bugetul de stat, administrate de functionari publici sau patronate de clienti politici. Toate con-tractele fiind negociate direct, multe dintre acestea au fost incheiate pe o perioada mai mare de o luna, ignorandu-se astfel prevederile legislatiei care regle-menteaza achizitiile publice.
RECONSTRUIRE. Podul de la Maracineni a tocat sute de miliarde de lei in urma unei negocieri ilegale dintre Ministerul Transporturilor si CF Iasi |
Dupa inundatiile din 2005, Ministerul Transporturilor a oferit, prin negociere directa, peste 2.500 de miliarde de lei clientelei politice, dar si unor firme cu datorii la stat sau controlate de functionari din Finante. Acestea sunt poate si motivele pentru care avem sosele asa cum le avem. Miliardele au fost cheltuite doar pentru inlaturarea imediata a efectelor inundatiilor, lucrarile ulterioare urmand a inghiti alti bani de la buget. Anul acesta, la rectificarea bugetului, Ministerul Transporturilor a primit aproximativ 6.000 de miliarde, fiind prioritar, in timp ce Ministerului Educatiei i s-au alocat abia jumatate din aceasta suma. Mare parte din acesti bani se va duce ca si in 2005. Pe apa sambetei. Anul trecut, judetul Galati a fost unul dintre cele mai afectate de puhoaie. Prin grija Ministerului Transporturilor, firma locala Arcada Company SA a primit in august 2005 trei contracte pentru refacerea infrastructurii feroviare, a caror valoare depaseste 300 de miliarde de lei pentru restabilirea circulatiei pe Linia 500. Aceeasi linie, dar pe o lungime 551 de metri, a fost reparata de firma prezidentiala de la Golden Blitz, Euroconstruct Trading 98 SRL, care a primit 95 de miliarde, iar CCCF Bucuresti s-a inhamat sa repuna in functiune un alt tronson de 5 km, pentru 36 de miliarde. Constructii Feroviare SRL Onesti s-a ales, in urma negocierilor, cu opt contracte de refacere a Liniei 504, tot de pe raza Regionalei de Cai Ferate Galati. LUCRARI. Firma onesteana a incasat 195 de miliarde de lei, banii fiind platiti pentru 1,3 km de cale ferata si lucrari de consolidare la trei poduri, si apartine fratilor Dragan, cunoscuti ca apropiati ai PSD Bacau. Sarcina scoaterii de sub efectul inundatiilor a Liniei Titu-Pietrosita a revenit, pentru 44,5 miliarde de lei, firmei prahovene Aglas, din comuna Cornu, pentru acesti bani refacandu-se terasamentul liniei pe o distanta de 400 de metri. Acestui contract i se mai adauga unul de 1,2 miliarde de lei vechi pentru o lucrare identica, de scoatere de sub efectul calamitatilor, termenul de executie fiind de doua luni. Andemi CF SRL din Tecuci a incasat 17 miliarde pentru decolmatari la poduri pe Linia Adjud - Siculeni, iar ISPCF si IMSAT din Bucuresti s-au ales cu contracte maruntele, de 740 de milioane, respectiv 845 de milioane. IMSAT SA apare in actionariatul Radiotel SA, firma la care este asociata si Georgeta Nasui. Doamna Nasui isi imparte afacerile de la Muntenia Global Invest SA cu Paul Coman, consilier superior la ANAF, functionar public care mai este administrator si la o alta firma pentru care statul este o vaca de muls. ILEGAL. CCCF Bucuresti este indragita de actuala Putere inca de pe vremea cand Basescu era ministrul Transporturilor. Aleodor Francu, fost secretar de stat in Ministerul Transporturilor si actual sef de cabinet al lui Tariceanu, a prestat ca membru in Consiliul de Administratie al societatii, dar s-a retras cand a ajuns in functia guvernamentala. Intr-un comunicat din octombrie 2005, ANAF a precizat ca CCCF Bucuresti are datorii la buget de 574 de miliarde de lei, pentru care "s-a trecut la executarea silita, pentru aceste debite fiind poprite disponibilitatile banesti din conturile bancare". Legea interzice accesul firmelor datornice la bugetul statului la procedurile de achizitii publice, iar CCCF Bucuresti este mentionata la Registrul Comertului ca aflandu-se sub incidenta Legii 64/1995 republicata, privind reorganizarea judiciara si falimentul. Pe de alta parte, societatea este actionarul majoritar la SC Constructii in Transporturi SA din Bucuresti, firma care a primit si ea 11 miliarde cadou pentru eliminarea calamitatilor pe DN 66. Constructii in Transporturi SA are printre administratori doua doamne, Eugenia Tone si Gabriela Sin, care apar in aceeasi functie si la Eurometudes SA, o firma care a castigat o licitatie la Primaria Capitalei pentru extinderea retelei de canalizare in zonele deficitare ale Bucurestiului. DRUMURI. Contractele pentru restabilirea circulatiei rutiere au fost incheiate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - CNADNR, aflata in Ministerul Transporturilor, al carui ministru pedist a declarat anul trecut intr-o conferinta de presa ca firmele care vor reface drumurile afectate de inundatii au fost alese cu respectarea legislatiei in vigoare. Inlaturarea efectelor calamitatilor naturale din anul 2005 a adus bani firmelor sustinute politic. Printre acestea, Viacons Bucuresti, care s-a ales cu 1,7 miliarde pentru lucrari de consolidare a doua podete si a trei sectoare de drum cu lungimi de sub 40 de metri. Viacons are ca actionar majoritar Romproiect, iar printre administratori se regasesc Gheorghe Stanculescu si Dan Zaharia, parteneri de afaceri ai lui Dan Radu Zatreanu, consilierul Aliantei in Primaria Generala, care administreaza si el Romproiect, firma ce a castigat si ea licitatii la Primaria Capitalei.
Citește pe Antena3.ro
COSMESTI. Refacerea caii ferate a costat 20 de miliarde de lei |
AGENTIA SAPARD ATENTIONEAZA
|
In iulie 2005, Eugen Ticau, directorul Biroului Regional 1 NE al Agentiei SAPARD, a tras un semnal de alarma asupra unor lucrari executate la cateva drumuri din Moldova, care au luat-o la vale la numai cateva luni de la executie. Printre ele, si un drum de la Flamanzi, care la sase luni de la inaugurare s-a surpat. Castigatorul licitatiei respective a fost firma Arcada Comany din Galati, ce a subcontractat lucrarea unei firme botosanene. Sefii SAPARD au intentionat sa limiteze accesul la banii europeni firmelor in cazul carora s-au semnalat executii defectuoase ale lucrarilor, punandu-se problema ca unele dintre acestea sa fie inscrise intr-un fel de lista neagra. "Nu am trecut-o, (n.r. - Arcada Company), deoarece colegii din Consiliul Director au zis ca putem fi dati in judecata. Atat timp cat exista termenul de garantie, nu avem ce face. Am avut probleme pentru ca au lucrat cu subcontractor. Este posibil sa aiba lucrari foarte bune, dar e vina lor ca lider si castigator al licitatiei. Ei sunt cei care verifica insa calitatea lucrarilor. Dar am avut un drum tot subcontractat de ei care a fost facut bine. Un alt exemplu este CCCF Iasi, divizia de la Pojorata, ce a facut un drum sub orice critica, iar altele foarte bine. De vina sunt si proiectantii, in conditiile in care trebuiau taiate multe panglici in 2004, iar lucrarile trebuiau finalizate. Dar e vina lor daca nu au rezistat presiunilor", a declarat directorul Ticau.
|
PRIETENII POLITICE
|
Alte firme care s-au evidentiat in lupta pentru banii publici: Drumco SA Timisoara, 33 de miliarde pentru 10 km de drum, Nicor SRL din Valcea, 9 miliarde; Fulga SRL din Negresti Oas, 1,9 miliarde pentru un podet; Nord Conforest SRL, 4,7 miliarde; Romstrade din Adunatii Copaceni, care, pentru 200 metri pe DN67, a incasat 8,3 miliarde; un inceput promitator este Strade Spedition, firma care a primit 3 miliarde, la numai doua luni de la infiintare; Forconcid SA din Ramnicu-Valcea, 4,8 miliarde pentru un podet la Milcoiu; Argecom Pitesti - 16 miliarde pentru 200 de metri de sosea pe DN 67, intre Rm Valcea si Tg. Jiu - apartine lui Gheorghe Axinte, care a subcontractat si lucrarile de deszapezire castigate de Euroconstruct Trading 98. Axinte a sponsorizat Alianta D.A., iar legaturile sale cu Sergiu Sechelariu si cu deputatul PSD Filip Georgescu sunt de notorietate.
|
FINANTIST
|
Lena Eurometal Construct SRL este o firma romano-portugheza, care, pentru consolidarea unui corp de drum pe DN 13 intre Brasov si Odorheiu Secuiesc, a primit peste 27 de miliarde de lei. Unul dintre administratori este Paul Coman, care este si consilier la ANAF, fiind subalternul lui Sebastian Bodu. Jurnalul National a mai atras atentia asupra activitatilor comerciale ale lui Coman pe cand era director in Ministerul de Finante, dar asta nu l-a deranjat pe domnul consilier sa-si continue afacerile. Coman a uitat sa mentioneze in declaratia de avere si Lena Eurometalconstruct. Finantistul a avut si calitatea de membru in Consiliul de Administratie al Intervam, unde printre actionari sunt si liberali de frunte ca Dan Radu Rusanu si Tariceanu. Coman nu a fost de gasit. Ba era plecat prin strainatate, ba "nu mai lucreaza in acest birou are doar functie executiva". Dorin Tiganas, purtatorului de cuvant al ANAF, nu stia exact unde sa dea de colegul dumnealui. "Tot ce pot sa va spun este ca a fost demarat un audit pe aceasta tema. Legea nu interzice nimanui sa fie actionar, dar un functionar public nu poate fi administrator de firma. Toate spetele gasite sunt in Comisia de Disciplina, iar rapoartele vor fi trimise organelor de cercetare penala".
|