Administratia locala din Bihor are de gand sa recurga la metode ex-treme pentru a determina condu-cerea Ministerului Transporturilor sa rezolve situatia drumurilor ce traverseaza judetul.
|
MISIUNE IMPOSIBILA. Pentru a repara reteaua rutiera, Bihorul ar trebui sa intrerupa pentru zece ani orice alt proiect de utilitate publica
|
Administratia locala din Bihor are de gand sa recurga la metode extreme pentru a determina conducerea Ministerului Transporturilor sa rezolve situatia drumurilor ce traverseaza judetul.
Sefii Consiliului Judetean Bihor au organizat recent o excursie prin judet pentru a vedea starea drumurilor judetene si nationale. Ruta aleasa a fost Oradea-Marghita, respectiv Marghita-Sacuieni-Oradea, deoarece, in urma unui sondaj realizat la nivelul Bihorului, s-a constatat ca traficul cel mai intens este pe ruta Biharia-Marghita. Nu mica le-a fost mirarea jurnalistilor cand au constatat ca drumul judetean ce face legatura intre municipiile Oradea si Marghita este practicabil in proportie de 95%, gropile facandu-si aparitia pe alocuri. Soseaua respectiva a fost supusa unor reparatii capitale inca de acum doi ani, cand kilometri intregi au fost peticiti cu mixtura, cat de cat, de calitate. Totusi, exista si drumuri judetene impracticabile la ora actuala. Pentru acest an, la capitolul "Drumuri", conducerea executiva a Consiliului Judetean a alocat suma de 123 de miliarde de lei vechi. "Suma alocata drumurilor s-a dublat insa cu toate acestea, in unele locuri, calitatea lasa mult de dorit", marturiseste presedintele CJ, Kiss Alexandru.
|
TONAJ. Traficul greu contribuie la degradarea soselelor judetului Bihor |
SACRIFICII IMPOSIBILE. Conducerea CJ a facut o analiza asupra costurilor realizarii unor drumuri de calitate in judet. La un calcul sumar, previziunile sunt sumbre. Daca s-ar renunta la bugetul pentru urmatorii zece ani, prin aceasta intelegandu-se stoparea finantarii unor obiective de interes comunitar (filarmonica, teatru, muzee, biblioteca, sport, invatamant, protectie sociala, aparatul propriu al Consiliului Judetean), drumurile din Bihor ar atinge standarde occidentale. Pana atunci insa, in fiecare an iarna lasa urme extrem de adanci pe toate arterele, situatie ce necesita interventii de mare amploare. Din totalul celor 906 km de drumuri judetene administrate de CJ, 85% au durata normala de folosinta expirata. In afara acestora, in Bihor mai exista inca 126 km de drumuri clasate ca fiind judetene, dar nepreluate in administrarea autoritatilor din cauza unor probleme juridice, legate de proprietate, sau din cauza unor programe de finantare. Pentru reabilitarea acestor cai rutiere ar fi nevoie de o investitie de aproximativ 3.600 de miliarde de lei vechi pentru drumurile asfaltate si de 1.720 de miliarde de lei vechi pentru modernizarea celor pietruite si de pamant.
RASUL DRUMARILOR. Cine se aventureaza la ora actuala prin Bihor risca sa aiba neplacuta surpriza sa-si piarda o serie de piese auto: sa-i bata telescoapele, sa plece vreuna dintre roti singura la "plimbare" etc. Situatii de acest gen se pot intampla, cu precadere, pe drumurile nationale, iar acest lucru ne-a fost confirmat in incursiunea pe rutele Oradea-Marghita, Oradea-Deva si Oradea-Arad. Exista tronsoane pe care se circula cu maximum 10 km/h, trebuind sa se dovedeasca specialisti in slalom special. Gropi adanci de 30-50 cm pot fi zarite la tot pasul pe intreaga retea de 435,6 km de drumuri nationale din Bihor, inclusiv pe cele ce duc spre frontiera. Iar echipele de muncitori stau, nu de putine ori, bine mersi la umbra copacilor de pe marginea soselelor, rezemati in tarnacoape (ustensile firesti pentru drumarii secolului al XXI-lea) si hlizindu-se la bietii soferi injurand in barba pe cine le vine mai repede in minte.
|
ACCIDENTE. Camioanele se opresc uneori in sufragerii |
CU TIRUL IN CASA. Pe langa starea proasta a drumurilor, ajunse astfel si din cauza firmelor cu parc auto important, cum este cazul fratilor Micula (ale caror tiruri au distrus pur si simplu asfaltul pe ruta Oradea-Beius-Stei), pe adresa Ministerului Transporturilor au fost depuse reclamatii si sesizari legate de faptul ca mai multe
case de pe traseul amintit stau sa cada in orice moment din cauza fisurilor aparute. Vicepresedintele CJ Bihor, Stefan Seremi, recunoaste ca drumurile din judet au fost proiectate pentru autovehicule cu o greutate de maximum 3,5 tone. Or, tirurile depasesc aceasta valoare, dar circula cu viteza peste limita legala. Accidentele cu astfel de vehicule intrate in casele oamenilor au devenit deja o obisnuinta in Bihor.
LEGE SI REVOLTA. Presedintele CJ, Kiss Alexandru, propunea anul trecut o formula prin care toata lumea sa contribuie la finantarea si la reabilitarea operativa a drumurilor judetene. Cetateanul plateste insa deja taxe de drumuri, care se regasesc in combustibilul cu care isi alimenteaza autovehiculul si in valoarea rovinietei pentru drumurile nationale. Or, o taxa suplimentara pentru drumuri, fie ea si de 50.000 lei vechi/locuitor, nu este binevenita, cu atat mai mult cu cat nimeni nu poate da cifre exacte referitoare la sumele care se aduna la nivelul judetului Bihor pentru respectivele fonduri de drumuri. Administratia bihoreana are in vedere promovarea unui proiect de hotarare guvernamentala prin care se urmareste pastrarea a 50% din suma ce se colecteaza la judetul unde s-a incasat. "Avand la dispozitie sumele colectate aici, vom putea fi trasi la raspundere", subliniaza presedintele Kiss, decis sa puna saua pe guvernantii care au intors spatele Bihorului. Inclusiv sugerand primarilor sa iasa in strada cu locuitorii pentru a bloca drumurile.
DEMISIE
|
Deputatul PNL de Bihor Cornel Popa a cerut recent, de la tribuna Parlamentului, demisia ministrului PD al Transporturilor, Gheorghe Dobre, pe care il acuza de rea-vointa si lipsa de profesionalism in gestionarea crizei drumurilor din Bihor. Aceeasi demisie ar trebui sa i-o cerem insa si lui Ioan Pantelimon, seful Regionalei de Drumuri Cluj, careia i se subordoneaza Sectia Oradea, deoarece a amanat intentionat un dialog fata in fata cu presa bihoreana, iar la telefonul mobil nu raspunde. Iosif Nagy, seful local al drumurilor nationale, a recunoscut intarzierea sedintelor de licitatie pentru repararea drumurilor din Bihor, punand situatia in carca superiorilor de la Cluj-Napoca si, implicit, a ministrului Gheorghe Dobre, care a cerut plombare, in aceasta primavara, cu fonduri ramase neutilizate de anul trecut.
|