L-am intalnit pe culoarele Conservatorului din Bucuresti. Zi de zi, maestrul acordor Nicolae Ionescu este acolo, strecurandu-se discret printre zeci de piane, ascultand, cu un aer distrat, sunetele ce inunda salile imense. Si totusi, indata este langa pianul ce are nevoie de el!
MIRA MUNTEAN
DE DRAG. La 73 de ani continua sa vina zi de zi la pianele lui de la Conservator |
Traieste printre piane. Le oblojeste, le face sa sune bine. Perfect. Se plimba domol prin salile in care studentii canta la acest nobil instrument, repetand cu indarjire. Uneori, aceeasi partitura ore in sir. Nu am intrat bine intr-o incapere, ca l-am auzit dojenindu-l bland, asa e firea lui, pe un student: "De ce nu mi-ai spus ca pianul acesta nu mai are doua corzi?". A fost de ajuns sa auda cateva tonuri ca sa descopere ca ceva nu e in regula in "burta" instrumentului. A ridicat usor cutia si, iata-le, cele doua corzi se unduiau ca doua trestii-n vant. Nici un pian nu il poate pacali. Ii cunoaste toate secretele, reusind cu migala si daruire sa faca fiecare sunet sa spuna o poveste.
CAUTAREA. Copil fiind, nu prea stia ce avea sa devina. A crescut insa in umbra unui unchi, "un bun meserias", cel care a infiintat Muzeul "Nicolae Grigorescu" din Campina. "Unchiul era un artist in tamplarie fina. Era un om deosebit, educat. A fost apreciat in Campina, dar nu numai. Chiar si Nicolae Grigorescu l-a cunoscut." La 19 ani a facut prima alegere importanta. A lasat in urma copilaria, casa parinteasca si a luat cu el, la Capitala, doar "mestesugul" furat de la unchi. Dar nici atunci nu aflase inca unde ii este locul. Au mai trecut ani pana cand sa ajunga sa imblanzeasca sunetele pianelor.
CHEMAREA. S-a invartit prin spatiul bucurestean, uneori fara noima, incerca sa se agate de ceva, sa prinda drag de o meserie. Destinul (si nu doar un tramvai!) a facut sa ajunga intr-o dimineata in curtea Fabricii de instrumente muzicale "Doina". "Dupa â89, Fabrica «Doina» ce «producea» si acordori a fost desfiintata. Astazi, pianele sunt aduse din alte tari, iar
atunci cand se strica ceva - piese, corzi - se comanda din afara. Si se platesc tare scump", imi povesteste domnul Ionescu. La "Doina" facea piane. Acolo a invatat meserie. Si-a descoperit menirea. "Am avut ureche muzicala, dar nu doream sa cant la vreun instrument. Ma atragea partea tehnica. Voiam sa stiu ce se ascunde in spatele sunetelor, de ce unele ies perfect, iar altele iti zgarie urechea, cum se zice. Si imi placea sa mesteresc, sa repar." A avut si de la cine sa invete meserie. Pe atunci inca mai erau acordori buni, care erau incantati sa aiba un ucenic. "La Conservator au fost candva si patru meseriasi. Un unchi de-al meu, Ilie Stanescu, tot acordor, a vazut ca imi place, ca sunt bun si m-a incurajat. Asa am ajuns, in 1960, la Universitatea de Muzica", povesteste Nicolae Ionescu. Si aici este si azi. De 44 de ani, locul lui de munca a ramas neschimbat.
INTERMEZZO. Urmareste mainile pianistului mangaind clapele albe si negre, cu eleganta. Si asculta, fermecat, sunetele acelea dulci-amare, calde-reci, grabite-molcome, ce ascund o poveste. Uneori, ar vrea poate sa le pastreze numai pentru el. Nu, nu il priveste cu invidie pe pianist! Nici pomeneala! Fara el, acordorul, sunetele ar fi suferinde. Asa ca el are grija ca pianul sa isi faca treaba bine, ca si cand ar fi unul nou. Cand, de fapt, este batran, obosit, carpit⦠Si se chinuieste sa mai reziste⦠Acordorul se uita la pian si se gandeste ca sunt de-o varsta. Si unul, si celalalt, doi vechi prieteni care stiu totul unul despre celalalt vor sa mai fie impreuna niste ani⦠Trag parca unul de altul, fiecare de dragul celuilalt!
Citește pe Antena3.ro
PASIUNE
"Am iubit si iubesc aceasta meserie. Mi-e drag sa vin la Conservator zi de zi. Vin deseori si sambata, si duminica. Ce imi doresc acum? Sa mai traiesc putinâ¦"AMARACIUNE
"I-am ajutat pe cei care au dorit sa patrunda tainele acestei meserii, eu nu am fost omul care sa tina secrete. Am vrut sa fiu un coleg bun. Am respectat programul si i-am respectat pe toti cei cu care am lucrat. Daca ar fi sa o iau de la capat, tot aceasta meserie as face si tot la Conservatorul din Bucuresti" - Nicolae Ionescu, acordor de piane
BIS
|
In 1996 a iesit la pensie. Dupa o viata intreaga de munca, si-a zis ca merita putina liniste. Nu a trecut insa o luna si a fost chemat inapoi. In tot Bucurestiul nu s-a gasit un alt acordor dispus sa munceasca la o institutie prestigioasa, ce-i drept, dar finantata de la buget... Asa ca tot maestrul acordor Ionescu a fost salvarea.
In tarile europene, salariul unui acordor depaseste 2.000 de euro pe luna. La Universitatea de Muzica sunt astazi doi acordori. Impreuna iau cu un zero mai putin⦠Tocmai de aceea, multi colegi de breasla au plecat din Romania.
|
MODA VINEâ¦DAR SI TRECE
|
Pe la mijlocul secolului al XIX-lea, educatia fetelor "de familie" includea obligatoriu si pianul. Veniti in vizita, pretendentii domnisoarelor asistau la adevarate recitaluri date de tinere. Prin urmare, a avea "clavir" in casa era la moda in familiile bune.
Acesta este si motivul pentru care, in acea epoca, acordorii de piane erau mesteri foarte cautati, respectati si mai ales platiti cum se cuvine. "Astazi, nici un tanar nu mai vrea sa invete aceasta meserie, pentru ca este prost platita. Si cine mai vrea in ziua de azi sa munceasca pe bani putini, doar din placere? Asa ca am ramas tot eu sa fac treaba aici. Cat oi mai putea si eu... Pe urma, nu stiu ce va fi, cum se vor descurca", spune cu mahnire Nicolae Ionescu.
|
UN ACORDOR SI SUNETELE LUI
|
In fiecare dimineata, la ora 7 fix, intra pe usa de la Conservator si se duce in camaruta lui. Apoi porneste prin sali si incepe sa repare si sa acordeze. "Sunt 160 de piane, iar unele au zeci de ani, de aceea trebuie mereu reparate." Oricat s-ar stradui, mai mult de doua piane pe zi tot nu poate rezolva. De aceea, vine si sambata, si duminica⦠La 73 de ani sta ore in sir garbovit deasupra unui pian pana cand il face sa sune asa cum vrea el. Iar in serile cand sunt concerte, se ghemuieste undeva, aproape de scena, gata sa intervina daca se intampla ceva cu "pacientul" lui. "Sigur ca am trecut si prin momente mai putin placute, cand s-a stricat ceva in pian in timpul concertului. Dar eram atent, interveneam si rezolvam repede."
|