ALEXANDRU NASTASE
Povestea incepe in Bucuresti, la sfarsitul anilor â60, in selectul cartier Cotroceni. Mircea Filipciuc era pe atunci doar un adolescent pe care liceul il pregatea sa devina electronist. "Locuiam in mansarda de trei pe trei metri a unei vile, impreuna cu mama. In cartier, la cateva strazi de noi, locuia un batran - nea Ionita - care avea un atelier auto. Tinea acolo o adevarata comoara: una din fostele masini ale Printului Nicolae", isi aminteste Mircea Filipciuc. Limuzina decapotabila, una dintre cele mai reusite piese ale uzinelor americane Auburn, fabricata la inceputul anilor â30, l-a fermecat definitiv pe tanarul Mircea. "Imi amintesc emotia cu care priveam masina aceea. Era formidabila! Cineva i-o adusese spre pastrare lui nea Ionita, iar acesta n-o restaurase, o lasase cum era, imbatranita cu aproape 40 de ani. Eu imi imaginam cum arata noua. «Era ceva deosebit!»", spune neaâ Mircea, cum il striga prietenii.
CU ROTILE MURDARE. S-a intors, cativa ani mai tarziu, dupa masina, dar n-a mai gasit-o. "Nu stiu ce s-a intamplat cu ea... Pacat!" spune cu amar. A mai avut ocazia sa vada masini de epoca in 1971, la turnarea filmului "Cu mainile curate", cand sub ochii lui au fost distruse cateva masini deosebit de valoroase, unele foarte rare. "Una dintre ele, dupa care mi-a parut extrem de rau, a fost un Mercedes Pullman din 1927-1928, o masina absolut impresionanta. In spatele Ministerului de Interne, unde era fostul sediu ACR, erau insiruite zeci de masini aduse de proprietari pentru a fi vazute de producatori. Erau inchiriate cu 100 de lei ziua sau cumparate pentru a fi distruse cu 10.000 de lei. O Dacie costa de cateva ori mai mult...", povesteste colectionarul. Cativa ani a uitat de limuzinele care-i luasera ochii. Se mutase si cu locuinta: acum statea la bloc, undeva intre Prelungirea Ferentari si soseaua Giurgiului, la periferia Bucurestiului.
Intr-o zi, prin 1976, a vazut in curtea unui vecin o masina care parea contemporana cu Auburn-ul Printului Nicolae. "Era un CitroIn Traction Avant Coup... (Faux Cabriolette) din 1937. Avea plafonul imbracat in vinilin, de-asta se numea Faux Cabriolette, adica Fals Cabriolette. In locul portbagajului avea o trapa care se deschidea, unde puteau sta doua persoane. Masina e acum in curte", spune nea Mircea.
CAMPION. Desi era intr-o stare avansata de degradare, masina l-a cucerit definitiv, mai ales prin forma neobisnuita. A achizitionat-o si a restaurat-o singur, terminand-o in septembrie 1984, cand a si inmatriculat-o. "Din cosul de gunoi in care o transformasera vecinii fostului proprietar am readus-o de unul singur la viata. Aveam prieteni, atat in tara cat si in strainatate, cei mai multi fosti vecini din Cotroceni, care imi trimiteau reviste de specialitate din strainatate, dupa care ma ghidam la restaurari", isi aminteste neaâ Mircea.
"I-am dat 8.000 de lei si am mai platit vopseaua si toate celelalte materiale. Cu banii, fostul proprietar si-a cumparat un Fiat 1100", spune Mircea Filipciuc.
In paralel, a inceput sa lucreze ca mecanic auto, castigand, dupa cum spune, sume frumoase. Pana la Revolutie a mai achizitionat doua masini de epoca - un Ford din 1927 si un Ford Coup... cu doua usi, iar prietenii sai au inceput sa se molipseasca de la el, cumparand la randul lor astfel de vehicule. "Se gaseau ca si acum unde nu te asteptai. La batrani, la vechi conace, pe campuri, in sate. Asa am gasit langa Pitesti un Chrysler Imperial, limuzina maresalului Antonescu. Cu masinile mele am devenit de cateva ori campion national la categoria vehicule de epoca si am strans cateva rafturi de trofee. Continuu sa colectionez, nu ma vindec!"
Citește pe Antena3.ro