x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale 100 de ani de Bauhaus. Elevi din Târgu Ocna refac exercițiile originale ale celei mai influente școli de artă, arhitectură și design din secolul XX

100 de ani de Bauhaus. Elevi din Târgu Ocna refac exercițiile originale ale celei mai influente școli de artă, arhitectură și design din secolul XX

de Magdalena Popa Buluc    |    29 Apr 2019   •   15:31
100 de ani de Bauhaus. Elevi din Târgu Ocna refac exercițiile originale ale celei mai influente școli de artă, arhitectură și design din secolul XX

La 100 de ani de la apariția mișcării Bauhaus, Asociația 37 dezvoltă pe durata unui an școlar proiectul Cerc Bauhaus. Exerciții artistice originale în școală, prin care elevi din Târgu Ocna vor relua exercițiile originale ale începuturilor mișcării Bauhaus ghidați de educatori culturali și artiști.

25 de elevi de a VI-a au intrat în clasă pe 17 și 18 aprilie fără presiunea de a fi cei mai buni, de a ști cel mai mult, de a lua notele cele mai bune sau de a impresiona profesorii. Au venit relaxați pentru a-l întâlni pe sculptorul Ștefan Radu Crețu, cel care avea să-i ghideze în primul lor atelier Bauhaus. Cu minime instrucțiuni legate de temă și materiale, elevii au experimentat colajul 2D și 3D, dar și desenul cinetic. Au fost nevoiți să își antreneze simțurile, să lucreze cu materiale neobișnuite, să colaboreze și să transforme greșelile în surse de inspirație. Așa s-au născut colaje colorate care spun prin doar 2-3 elemente povestea unei urmăriri cu mașini în miez de noapte sau mecanisme mișcătoare desenate din sârme și șuruburi care mimează un bec aprinzându-se sau o pasăre zburând, în timp ce deasupra clasei se învârte leneș Sistemul lunar, unul dintre exercițiile de obiecte în echilibru construite în echipă.

“Experiența de la Târgu Ocna m-a convins încă o dată de potențialul creativ neexploatat al copiilor noștri. Provocați cu teme noi de gândire, cu materiale, unelte, scoși din bănci și lăsați să se miște, improvizează ca niște artiști profesioniști, caută forme, calculează, măsoară, compun, explică, îmbinând într-o singură activitate competențe căpătate la alte materii și forjate într-una singură, competența culturală.” Ștefan Radu Crețu, sculptor

O clasă din Școala Nelson Mandela din Berlin reface același traseu prin Bauhaus. Cele două grupuri de elevi, dar și de artiști și educatori vor putea schimba puncte de vedere asupra exercițiilor, rezultatelor obținute și discuțiilor iscate. Ambele echipe sunt mentorate de agenți ai Arhivei Bauhaus – Muzeul de Design din Berlin, care ghidează echipele prin exercițiile cursului introductiv prin care au trecut acum 100 de ani studenții Bauhaus. Acest drum paralel al explorării urmărește nu doar diferențele aduse de cele două culturi diferite, dar vrea să și cântărească felul în care arta și tehnica se îmbină astăzi și cum toate aspectele vieții trebuie puse sub mentoratul educației pentru dezvoltare durabilă.

Artiștii români contemporani și makerii cu care elevii vor lucra de-a lungul anului au o pasiune pentru Bauhaus și o afinitate pentru tehnicile artistice ale exercițiilor: Ioana Ciolacu, Ștefan Radu Crețu, Lea Rasovszky, Stycle, Lightplay, Foldo, Borbala Ferencz, Radu Manelici. Indiferent dacă vor desena, construi, sculpta sau balansa obiecte, elevii vor aduna nu doar lucrări, ci și experiențe într-o pedagogie a explorării. Proiectul se va încheia cu o serie de întâlniri găzduite la Târgu-Mureș de Minitremu, la Sfântu Gheorghe de Galeria Magma și la București de Institutul Goethe, dedicate dezbaterilor cu profesori și artiști interesați de practica pedagogică a proiectului.

×
Subiecte în articol: bauhaus