Într-un moment în care consumul de televiziune se află pe o pantă descendentă, partidele de fotbal fac întotdeauna audienţă. Tocmai de aceea interesul posturilor tv pentru obţinerea drepturilor de televizare a Ligii I este îndreptăţit.
Într-un moment în care consumul de televiziune se află pe o pantă descendentă, partidele de fotbal fac întotdeauna audienţă. Tocmai de aceea interesul posturilor tv pentru obţinerea drepturilor de televizare a Ligii I este îndreptăţit.
Cu toate acestea, suma de minimum 50.000.000 de euro pentru următorii trei ani cerută de Liga Profesionistă pare, la prima vedere, prohibitivă pentru orice televiziune din România. “Suma aceasta mi se pare că este de domeniul SF. Nu are nici o legătură cu realitatea”, ne-a declarat Cristi Creţu, director Departament Sport Antena 1 şi Antena 3. Totodată, el a dezvăluit că posturile pe care le conduce sunt interesate de Liga I. “Nici o televiziune nu îşi permite să plătească o asemenea sumă”, mai adaugă acesta. Cătălin Tolontan este convins că suma aceasta este irelevantă şi că până la urmă piaţa va decide dacă este prea mare sau prea mică. Însă, în acelaşi timp, ştie că doar televiziu-nile digitale pot plăti atât de mult. “Televiziunile comerciale nu pot plăti o astfel de sumă. Grosul banilor nu vin din publicitate în sistemul pay-tv, ci din abonamente. Pe scurt, fotbalul românesc apelează din nou la publicul său. În mod direct şi pentru o miză foarte mare”, crede redactorul-şef al Gazetei Sporturilor. De altfel, Tolontan crede că “românii plătesc pentru pasiunile lor. Şi fotbalul este o pasiune”.
NEFAVORABIL. Există şi oameni pentru care trecerea campionatului intern pe platformă digitală nu este cea mai inspirată mutare. Dimpotrivă. “Părerea mea este că, în acest moment, fotbalul românesc ar face o greşeală să treacă la sistemul pay-per-view. Poate în doi-trei ani va fi normal să ajungem şi acolo. Dar, în acest moment, nu se pune problema. Românii nu vor renunţa dintr-o dată la abonamentele de cablu pentru a alege o platformă digitală, iar fotbalul va fi ascuns iubitorilor lui cel puţin pentru un an, chiar doi. Nici pentru sponsorii echipelor nu va fi o soluţie prea fericită. Interesul va scădea, iar toată lumea va avea de pierdut”, este sigur Cristi Creţu.
Deşi sunt declaraţi câştigători chiar înainte de a începe licitaţia, reprezentanţii Boom TV spun că n-au făcut încă nici o ofertă pentru cumpărarea drepturilor de televizare. “Este adevărat că suntem interesaţi de acest pachet, însă deocamdată analizăm. Până în prezent n-am înaintat nici o ofertă. Ştiu că s-a spus că suntem deja câştigătorii licitaţiei. Ne bucură că oamenii cred asta, însă, cum am mai spus, noi n-am înaintat nici o ofertă”, ne-a dezvăluit Irina Cluve, Communications Manager Boom TV, televiziune care are în prezent 100.000 de abonaţi.
Un lucru este însă sigur, suma de 18.000.000 pe an nu poate fi acoperită din publicitate. O spune Radu Budeş, Managing Partner Splendid Media, agenţie de vânzări de publicitate a Televiziunii Române: “Sumele care se vehiculează pentru drepturile de televizare ale Ligii I sunt, în opinia mea, imposibil de scos din publicitate. Nici beneficiile adiacente nu sunt suficiente. Cu alte cuvinte, trecutul nu se poate compara cu prezentul. Până acum, o staţie putea cântări în decizia de cumpărare a meciurilor şi beneficiile «de imagine», de share, de creştere a unui slot. La preţurile vehiculate nu cred că mai rentează”.
Opinie
“Părerea mea este că, în acest moment, fotbalul românesc ar face o greşeală să treacă la sistemul pay-per-view. Poate în doi-trei ani va fi normal să ajungem şi acolo.”
Cristi Creţu, director
Departament Sport Antena 1 şi Antena 3
adrian.vaduva@jurnalul.ro