x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă"

0
Autor: Clara Margineanu 18 Oct 2010 - 00:00
Vezi galeria foto

Miercuri, 20 octombrie, apar, reunite într-un singur volum, cele mai cunoscute piese de teatru scrise de Camil Petrescu.



Rămas orfan de ambii părinţi încă din fragedă copilărie, Camil Petrescu (n. 1894) a fost crescut de o servitoare într-o mahala de la marginea Bucureştiului. Acest destin tragic i-a declanşat pentru întreg parcursul vieţii un puternic complex afectiv şi social, pe care însă l-a transformat în îndârjirea de a fi, de a deveni, de a se afirma în lumea literară. Ştia că nu are nici un sprijin concret, că era descoperit, fără vreo protecţie în ceea ce urma să fie viaţa sa, de aceea a muncit din greu pentru a se întreţine, a se instrui şi în final a-şi impune numele şi prezenţa în cultura română. A reuşit şi a devenit unul dintre cei mai autentici şi mai profunzi scriitori din perioada interbe­lică.

După ce a absolvit "Facultatea de litere şi filozofie" din Bucureşti, a hotărât să plece pe front, ca voluntar. Războiul a constituit pentru Camil Petrescu un alt traumatism grav, întrucât a fost rănit şi şi-a pierdut parţial auzul, întâmplare nefericită, care i-a adâncit complexul izolării şi al însingurării.

A fost profesor la Timişoara, a fost membru al cenaclului "Sburătorul", în revista căruia şi-a publicat primele poezii. În eseul "Noocraţia necesară", reluând o idee a lui Platon, susţine vehement necesitatea şi importanţa intelectualilor în viaţa cetăţii. A fost extrem de activ în gazetărie, a editat revistele Săptămâna muncii intelectuale, Cetatea literară şi a fost, cu intermitenţe, redactor al Revistei Fundaţiilor Regale. O parte dintre articolele şi studiile sale despre poezie, proză şi teatru au fost adunate în culegerea "Teze şi antiteze" (1936). Atitudinea sa directă, tranşantă şi adesea intolerantă i-au adus deopotrivă prietenii, adeziuni, dar şi contestări şi antipatii sincere. Din cauza lipsei de înţelegere şi a prejudecăţilor contemporanilor săi, s-a simţit din ce în ce mai singur şi a renunţat pentru o vreme la literatură, aprofundând filosofia. A fost directorul Teatrului Naţional şi a revenit la preocupările literare după 1944.

G. Călinescu i-a acordat un loc privilegiat în "Istoria literaturii române de la origini până în prezent" din 1941. "Romanele «Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război» şi «Patul lui Procust», piesele de teatru «Suflete tari», «Jocul Ielelor», «Mitică Popescu», «Mioara», «Act ve­neţian», «Danton», pledoaria de lungă durată pentru proustianism şi mărirea gradului de autenticitate a prozei, contribuţiile la dezvoltarea esteticii teatrului, eseurile filosofice l-au impus, în perioada interbelică, în conştiinţa publicului, chiar dacă ra­dicalismul lui binecunoscut a provocat numeroase polemici." (Alex. Ştefănescu, "Istoria literaturii române contemporane")

În complexitatea sa, opera camilpetresciană are câteva linii de forţă constante: obsesia, căutarea iluzorie a absolutului, confruntarea directă cu destinul, respingerea calofiliei, spiritul polemic. Camil Petrescu a văzut idei şi, de asemenea, a înţeles: "Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă".

Dramaturg, cronicar dramatic, teoretician şi regizor, Camil Petrescu a fost un om de teatru desăvârşit. Teza sa de doctorat din 1937 s-a intitulat "Modalitatea estetică a teatrului". Piesele sale de teatru sunt investigaţii psihologice, personajele sale sunt torturate, pe lângă obsesia absolutului, şi de certitudinea inexistenţei sale concrete. Eroii trăiesc în lumea propriilor idei, trăiesc drame de conştiinţă, fiind predispuşi unor vieţi ideal-raţionale. Autorul inserează în piesele sale de teatru preţioase indicaţii de regie, note pentru actori şi regizori, convins fiind că acest lucru face parte din responsabilitatea dramaturgului. Ştia că orice greşeală de gest, privire sau intonaţie poate mo­difica sau chiar mutila piesa. Un anumit pesonaj "dă mâna savant", altul devine deodată "de o stranie frumuseţe". În "Act veneţian", Pietro rosteşte o replică "înfiorat, cu ochii în lacrimi", iar Alta vorbeşte "cu faţa descompusă ca o mască, cu braţele în jos, arătându-i ce sacrificiu a făcut". G. Călinescu scrie în "Istoria..." sa: "Fiind un autor cu verbul pripit, exaltat, deşi fără ieşiri catastrofale, dramaturgul izbuteşte (...) să cadă din când în când peste scene de un mare patetic, care, indiferent dacă dramele sunt sau nu prezentabile, dau satisfacţie instinctului nostru liric".

În "Suflete tari" (1922), bibliotecarul Andrei Pietraru vrea cu obstinaţie să o cucerească pe Ioana, până la o dată precisă, altminteri se si­nucide. Ioana, pe care Andrei o iubeşte sincer, este fiica lui Matei Boiu, care îl dispreţuieşte distant, la fel de sincer, pe Andrei, din cauza originii lui plebee. "Domnule Boiu, dacă aş îndrăzni să cer mâna fetei dumneavoastră?" "Te-aş ruga să nu faci decât glume cuviincioase", îi răspunde acesta. Este vorba despre o luptă de clasă, dar şi despre un amor propriu rănit, în urma cărora Andrei Boiu scoate revolverul şi se împuşcă. S-a spus despre "Suflete tari" că este o replică la "Roşu şi negru" de Stendhal, deşi Andrei nu este precum Julien, un arivist. În "Jocul ielelor" (1918), idealistul director de ziar Gelu Ruscanu ţine cu dinţii de principii morale, făcute praf de caracterul semenilor săi. Îşi propune să scoată la iveală josnicia ministrului de Justiţie, dar află lucruri com­pro­miţătoare despre tatăl său şi, învins de contradicţiile vieţii, se sinucide. Piesa "Danton" este un amestec de realitate şi ficţiune, în care autorul reuşeşte să construiască un personaj uimitor, memorabil al eroului principal. "Danton e un burghez bonom, soţ bun, politician ferm, fără şovăiri sentimentale, suflet suav în intimitate, tată de familie fără Puritanism. (...) Totul e plin de adevăr sufletesc, de cea mai rară pătrundere", scrie G. Călinescu. Mai puţin pregnante, piesele frumos intitulate "Prof. dr. Omu vindecă de dragoste" (1946) şi "Iată femeia pe care o iubesc" (1943) au ceva din parfumul teatrului lui Pirandello.
Teatrul lui Camil Petrescu este gândit ca un act de cunoaştere. Este un studiu al personalităţilor chinuite de ele însele, până la urmă un conflict de idei.

În piesele "Bălcescu" şi "Caragiale în vremea lui", Camil Petrescu satirizează vitriolant burghezo-moşierimea. În 1948 a devenit membru al Academiei RPR. După 1953, i-au fost decernate numeroase premii şi distincţii literare, printre care "Ordinul Muncii" clasa I. Camil Pe­trescu s-a stins din viaţă în 1957, lăsând literaturii române o operă de primă mărime.

Lista tuturor volumelor ce au apărut până acum în colecţia Biblioteca pentru toţi -format pdf
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

Concert coral cu public Lieduri şi romanţe de Schubert și Brahms

Concert coral cu public  Lieduri şi romanţe de Schubert și Brahms
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu” anunță un nou concert cu public susținut, de astă dată, de corul instituției. De peste șapte decenii Corul Filarmonicii „George Enescu” este o prezență vie și onorantă în v...

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Andrei Ioniță și pianista Daria Tudor

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Andrei Ioniță și pianista Daria Tudor
Violoncelistul Andrei Ioniță, singurul câștigător român al prestigiosului concurs Ceaikovski de la Moscova, va susține, alături de pianista Daria Tudor, un recital în cadrul proiectului “Moștenitorii...

„Nabucco”, „Madama Butterfly” și „Don Quijote”, pe scena Operei Naționale București

„Nabucco”, „Madama Butterfly” și „Don Quijote”, pe scena Operei Naționale București
Vă așteptăm în această săptămână, în Sala Mare de spectacole, cu trei titluri celebre din repertoriul actual. Spectacolul de operă „Nabucco” de Giuseppe Verdi, „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini...

România Sălbatică, cel mai vast proiect de film documentar desfășurat în țara noastră, va avea premiera națională la TIFF

România Sălbatică, cel mai vast proiect de film documentar desfășurat în țara noastră, va avea premiera națională la TIFF
Galerie Foto După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de fotografie și film documentar dedicat naturii din țara noastră, va fi lansat pe marile ecrane, în...

Documentarul „Copiii din canale”, un  proiect de artă participativă și incluziune comunitară, se filmează în luna iunie în București

Documentarul „Copiii din canale”, un  proiect de artă participativă și incluziune comunitară, se filmează în luna iunie în București
Galerie Foto Bradamante film, alături de o prestigioasă echipă internațională: Michela Scolari (scenarist/ producător/ regizor), Felix Maximilian (producător), Jerry Ying (producător), David Zuckerman (producător) și...

Radu Muntean revine la Cannes, cu noul lui film Întregalde

Radu Muntean revine la Cannes, cu noul lui film Întregalde
”Întregalde”, cel mai nou lungmetraj regizat de Radu Muntean (”Alice T.”, „Hârtia va fi albastră”, „Marţi, după Crăciun”) a fost selecționat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la...

Simfonii de Haydn și Schumann dirijate de Horia Andreescu pe scena Ateneului Român

Simfonii de Haydn și Schumann dirijate de Horia Andreescu pe scena Ateneului Român
Filarmonica „George Enescu” anunță că s-au pus în vânzare biletele pentru concertul simfonic cu public de joi, 17 și vineri, 18 iunie 2021, în care Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” va fi...

Secțiune dedicată regizorului Radu Jude la FESTIVAL DEI POPOLI – Festivalul Internațional de Film Documentar de la  Florența

Secțiune dedicată regizorului Radu Jude la  FESTIVAL DEI POPOLI – Festivalul Internațional de Film Documentar de la  Florența
În perioada 15-18 iunie 2021, sub genericul POPOLI RELOADED, FESTIVAL DEI POPOLI – Festivalul Internațional de Film Documentar de la Florența prezintă o ediție specială a festivalului cel va avea ca invitat de...

Muzeul Parfumului la Noaptea Muzeelor

Muzeul Parfumului la Noaptea Muzeelor
Galerie Foto În București, 50 de muzee, galerii de artă, colecții, creativi, instituții publice de cultură și asociații, institute culturale, universități, coruri naționale, rezidențe, opere, festivaluri, expoziții...

Piesa anului 2019, premiată de UNITER, pe scena TNB! One Woman show de excepție, cu Florentina Țilea!

Piesa anului 2019, premiată de UNITER, pe scena TNB!  One Woman show de excepție, cu Florentina Țilea!
Galerie Foto ”Hai, să vorbim despre viață!” de Ana Sorina Corneanu, desemnată Cea mai bună piesă a anului 2019, la Concursul de Dramaturgie organizat de UNITER, este viitoarea premieră a Teatrului Național “I....

MARIANA NICOLESCO. La o aniversare Darclée

MARIANA NICOLESCO. La o aniversare Darclée
De un sfert de veac Festivalul şi Concursul Internaţional de Canto ce poartă numele legendarei soprane Hariclea Darclée, născută la Brăila, sunt acele manifestări extraordinare inspirate şi coordonate de o...

„FEMEI OBIȘNUITE” din 2 iulie în cinematografe

„FEMEI OBIȘNUITE” din 2 iulie în cinematografe
Galerie Foto „Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va fi lansat pe...

Vânzări spectaculoase de bilete pentru UNTOLD 2021

Vânzări spectaculoase de bilete pentru UNTOLD 2021
Într-o singură zi au fost vândute peste 11.000 de bilete pentru festivalul UNTOLD. Acesta se va desfășura în perioada 9-12 septembrie 2021. "Venim din nou cu super veşti. Anul 2021 se anunţă a fi unul magic...

„Xena: Prințesa războinică”, din iulie la TNT

„Xena: Prințesa războinică”, din iulie la TNT
Galerie Foto Producția americană „Xena: Prințesa războinică/ Xena: Warrior Princess”, cu Lucy Lawless în rol principal, se alătură, din luna iulie, serialelor clasice difuzate de...

Teatrul Apropo ridică pentru prima dată cortina, după o pauză de mai bine de un an

Teatrul Apropo ridică pentru prima dată cortina, după o pauză de mai bine de un an
Galerie Foto Teatrul Apropo ridică pentru prima dată cortina, după o pauză de mai bine de un an.  Pe 12 iunie, spectacolul 404 LOVE, jucat pentru prima oară cu public, deschide stagiunea din...
Serviciul de email marketing furnizat de