x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cella Serghi sau o viaţă ca un roman

0
Autor: Daniela Titire 13 Apr 2009 - 00:00

Ideea unui interviu cu Cella Serghi i-a venit Cleopatrei Lorinţiu tocmai din cauza unghiului de umbră în care era plasată. Unele dintre cărţile publicate de ea după 1945 erau considerate nu numai minore, dar şi concesii făcute regimului, din nevoia de a supravieţui.



Soarta scriitorilor care au prins - ca să zic aşa - cele două regimuri, cel dinainte de război şi cel de după, nu a fost uşoară! Acum e uşor să judeci şi să pui etichete, dar atunci, în context, alta era situaţia.
"Cum de altfel am descris un pic în prefaţa cărţii, am cunoscut-o pe Cella Serghi în perioada în care făceam unele interviuri şi cronici pentru Suplimentul de cultură creat şi dirijat de Ion Cristoiu, mai exact în 1984.

Era o publicaţie într-un fel unică, nonconformistă în multe, pe atunci mult mai vioaie şi mai deschisă decât alte publicaţii, o revistă în care s-au format realmente autori ade­văraţi. De altfel, şi cei care ziceau că nu o citesc de fapt o citeau în ascuns, "Mi-aduc aminte că eram la Casa Scriitorilor, îndată după apariţia semnalelor, adică într-o vineri seara, şi aveam la mine mai multe exemplare. Şi acum văd în faţa ochilor gestul domnului Alexandru Paleologu, care a luat bucuros şi iute gazeta şi a vârât-o de­licat sub palton. De ce această «împărţire» a lumii literare e, vorba lui Creangă, o altă gâscă într-altă traistă."

RESPECT PENTRU CUVÂNTUL SCRIS
Poeta Cleopatra Lorinţiu îşi aminteşte că Cella Serghi a acceptat cu uşurinţă interviul, iar întâlnirea nu a fost una de istorie literară, ci una amicală, în care s-a creat o simpatie reciprocă. "Cred că m-a simpatizat şi ne-am pus pe vorbă, adică pe lucru, într-un fel destul de bizar, aş zice, pentru că auzea destul de greu şi nici nu voia să înregistrez cu casetofonul meu dialogul nostru.

Avea o scrupulozitate teribilă faţă de cuvântul scris, aşternut pe hârtie, îl sucea şi îl răsucea nesfârşit, ca la final el să pară foarte spontan, necăutat şi simplu! Până la urmă, am căzut de acord asupra manierei de lucru. Eu i-am scris întrebările, care rezultaseră ca fireşti după lungile noastre convorbiri, apoi i le-am lăsat câteva zile, apoi ne-am întâlnit şi dumneaei mi-a dat nişte pagini scrise, cu enorm de multe corecturi, greu inteligibile, le-am redactilografiat la maşina mea de scris, apoi i le-am mai lăsat câteva zile, după alte dialoguri lămuritoare, le-a corectat cu minuţiozitate şi  am trecut să le iau. În fine, am predat interviul, i-am dus apoi şpalturile, le-a corectat, am revenit la redacţie şi... în sfârşit, interviul a apărut (la 10 iunie 1984).

O să ziceţi că e o mică nebunie să lucrezi aşa, dar mie mi se părea normal, lucrurile nu decurgeau niciodată foarte uşor cu scriitorii, erau foarte scrupuloşi cu textele lor. După aceea, veneau alţi ochi care priveau textele, dar, cum noi fuseserăm foarte cuminţi în text, nu am avut probleme... Doamna Cella pusese ea însăşi un «final luminos» interviului nostru... din proprie iniţiativă, pomenind ceva despre bucuria de a avea cititori tineri  care îi scriu şi o iubesc."

Interviul scris există, a rămas, şi este martorul întâlnirii dintre Cleopatra Lorinţiu, jurnalist, şi Cella Serghi, scriitoare. Ulterior a fost republicat în cartea "O lumină suplimentară", în 2002.
LITERATURA? MUNCĂ TAINICĂ, ÎNDRĂCITĂ
De făcut vreo fotografie... nici nu încăpea vorbă! Era bine ştiut că ea voia să rămână în istoria literară prin poza ei de tinereţe şi prin portretul făcut de Magdalena Rădulescu (1902-1983), "Portret Cella Serghi" - ulei pe pânză, pe care multă lume îl foloseşte şi îl reproduce ignorând numele pictoriţei, de parcă poza Cellei Serghi ar fi de la sine înţeles... un tablou!

Şi dorinţa asta era de respectat, făcea parte dintr-o deontologie obli­gatorie.  "Sincer, mă aşteptam la o persoană mult mai spontană, mai puţin premeditată. Manifesta o atenţie maximă în privinţa fiecărui cuvânt scris, cele rostite nu erau realmente esenţiale. Pe urmă, nu uitaţi, prototipul Dianei Slavu era o fată tânără, preadolescentă şi adolescentă, iar eu întâlneam o bătrână doamnă chinuită de boli şi care într-un fel trăia exclusiv în trecut.

Cum se vede freamătul indicibil al iubirii, frisonul acela de nespus al îndrăgostirii de la o senectute rezumată la viaţa de apartament şi la evocarea aceloraşi triumfuri ale unei tinereţi imberbe? Ce-i aducea prezentul? Ţin minte că era preocupată de micile cadouri pe care o stewardesă urma să i le aducă într-o vreme în care bunăstarea se măsura în cafea şi portocale. Pe anumite segmente, retrăiam atmosfera privaţiunilor la care fusese supusă fami­lia eroinei din roman...

Însă acea scrupulozitate fantastică asupra fiecărui cuvinţel m-a fermecat la Cella Serghi, datorită acestei sincerităţi a ei am priceput că dezinvoltura în proză e departe de a fi flux şi superficialitate, viteză, ci muncă obstinată, tainică, îndrăcită, tăcută, neştiută, refacere şi iar refacere, regândire şi construcţie. Adevărul e că numai văzând cu ochii manuscrisele unor scriitori, variantele, adnotările, ştersăturile, poţi înţelege tensiunea, densitatea acelei munci."

Cella Serghi a avut o viaţă tumultuoasă, plină de evenimente mai mult sau mai puţin cunoscute. Atenţia cu care-şi drămuia cuvintele te îndemna să fii reţinut la secretele din viaţa ei, iar un bun jurnalist e acela care nu e interesat de comentariile de alcov. "Cred că fiecare scriitor trebuie lăsat să spună ce vrea şi cât vrea din viaţa lui. Punct.

Dar ceea ce e şi mai greu de evocat acum este farmecul întâlnirii cu Cella Serghi, căci era de o parte  curiozitatea mea, ştiindu-i biografia, ştiind cum a scris romanul etichetat de unii la vremea aceea drept  «autobiografic», şi, pe de altă parte, un soi de dare înapoi, o reticenţă, zic eu, de foarte bun-gust, în etalarea sau evocarea amănuntelor vieţii personale. Ştiam că «Pânza de păianjen» a trebuit să învingă, la vremea aceea, multe prejudecăţi, cu riscuri personale pe care le-a şi evocat.

Vă citez din interviu: «În ce mă priveşte, dacă n-aş fi sacrificat viaţa personală pentru cărţile pe care le-am scris, şi mă refer în primul rând la «Pânza de păianjen», n-aş fi ajuns scriitoare. Pe când scriam cartea eram măritată. Ştiam că soţul meu nu va accepta să public un roman în care elementele autobiografice erau evidente, iar rolul lui, ingrat. El era totuşi singurul meu sprijin material şi social. Şi cât de greu ajunsesem să am acest sprijin! Riscul despărţirii, inevitabil. L-am acceptat. Cu prejudecăţile m-am luptat ca un boxer de categorie muscă cu unul de categorie grea. Eu eram musca. Dar dacă ar fi trebuit să aleg între o călătorie în jurul lumii pe un superb vas şi cartea mea, aş fi ales cartea, cu toate incertitudinile legate de apariţia ei. Nu m-am schimbat»".

Aceasta era Cella Serghi, pornind de la un feminism plăpând, fără să se detaşeze de epocă şi fără să braveze, scriitoarea re­cu­noştea dificultăţile legate de o atitudine faţă de femeie în general, nu era un feminism de frondă în ceea ce spunea, nu neapărat o pornire de sufragetă, ci re­cu­noaşterea simplă a unor dificultăţi care reieşeau din calitatea ei de scriitoare, pâ­nă la urmă! "De altfel, nu citeam un articol, o pagină de critică sau evocare legată de Cella Serghi fără să dau peste ine­vi­tabila influenţă camilpetresciană", îşi aminteşte Cleopatra Lorinţiu. "Asta începuse să mă enerveze, cu atât mai mult cu cât cred că nu e nici urmă de influenţă... Dar nu puteam să ratez această întrebare, iar răspunsul a fost prompt."
CAMIL VEDEA IDEI, EU VEDEAM FAPTE
"Ca un tablou care nu trebuie privit prea de aproape, eu n-am avut distanţa necesară ca să înţeleg opera lui Camil.

M-a fascinat personalitatea lui, fiind mai curând refractară scrierilor lui. Andrei Pietraru, Ioana Boiu nu-mi erau simpa­tici, Ladima mă indigna. O influenţă a existat, desigur, dar nu ştiu cât era o influenţă directă a lui Camil sau a timpului în care erau atât de discutate operele lui Proust, ale lui Gide, confesiunile la persoana întâi. Cartea lui Panait Istrati, «Trecut şi viitor», mi-a dat curajul confesiunii. E ciudat şi de neiertat că acei care au scris despre influenţa lui Camil asupra literaturii mele n-au observat deosebirile esenţiale. În opera lui Camil, nici un cuvânt despre copilărie şi adolescenţă.

Eroii lui Camil apar deodată maturi. Copilăria, în toate cărţile mele, are o importanţă esenţială. «Mon credo en art, l'enfance», spunea Alain Fournier. Şi la fel ca în «Le Grand Meaulnes», adolescenţa se mişcă între vis şi realitate. Şi apoi, Camil vedea idei. Eu vedeam fapte. «Există o atmosferă anume a acestor cărţi, mai blândă oarecum, mai romanţioasă, poate mai caldă, mai impregnată de emoţiile mici, dar nuanţate, o atmosferă de influenţă mai mult franceză, foarte aproape de o strună subţire a sufletului. Întrebată fiind dacă «Medelenii» au influenţat-o, Cella Serghi a răspuns că nu, dar a fost îndrăgostită de carte ca «toate fetele tinere». «Copilăria sumbră, trăită în condiţiile unei familii de refugiaţi, în plină sărăcie, în panică, spaimă şi incertitudinea zilei de mâine, ca şi adolescenţa sunt la antipodul fermecătorului climat trăit şi descris de Teodoreanu», spunea ea şi completează: «În literatura lui Ionel Teodoreanu iubeam visul pe care realitatea mi l-a refuzat cu atâta brutalitate»."

"Sigur că această întâlnire m-a impresionat, dat fiind faptul că între mine şi Cella Serghi, la acel moment, era o dife­renţă de vârstă de aproximativ 50 de ani, dar n-aş vrea să fiu excesivă în apreciere. Fiecare interviu, adică fiecare întâlnire cu o personalitate, era într-un fel un moment interesant, arunca o rază asupra vieţii literare. Cred că e important să nu pierdem interesul faţă de scriitorii români, plasându-i în context şi păstrându-le vie amintirea, de aceea publicarea cărţii de către dumneavoastră mă bucură. Şi mă mai bucură faptul că rezistă în timp cărţi citite de generaţii succesive. Asta asigură un fel de memorie colectivă, ele sunt un fond de referinţă şi de comunicare dintre generaţia bunicii mele şi generaţia nepoţilor mei. E frumos, nu?", (se) întreabă retoric doamna Lorinţiu.


SCRIEŢI-NE

Îţi place Biblioteca pentru toţi? Care sunt titlurile cărţilor pe care ţi-ai dori să le cumperi o dată cu Jurnalul Naţional? Scrie-ne la adresa de e-mail propune­reamea@bibliotecapentrutoti.ro sau pe adresa redacţiei: Jurnalul Naţional, Piaţa presei Libere nr. 1, corp D, etaj VIII, menţionând pe plic "Propunerea mea"

Citeşte mai multe despre:   scris,   cella,   camil,   serghi,   cella serghi,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

DAMIAN DRĂGHICI & BROTHERS ȘI MIREASA NEBUNĂ ÎN CONCERT, PE 30 AUGUST, LA GRĂDINA DE VARĂ HERĂSTRĂU

DAMIAN DRĂGHICI & BROTHERS ȘI MIREASA NEBUNĂ  ÎN CONCERT, PE 30 AUGUST, LA GRĂDINA DE VARĂ HERĂSTRĂU
Galerie Foto DAMIAN DRĂGHICI, artistul are reușește să surprindă publicul la fiecare apariție, se reinventează, abordează stiluri muzicale neașteptate, împinge limitele şi răspunde provocărilor pentru a da viață unor c...

5 cărţi obligatorii vara aceasta

5 cărţi obligatorii vara aceasta
Galerie Foto Idila Hipnotizatoarei  Ellen O’Farrell practica hipnoza în cabinetul său amenajat într-o casă elegantă pe care a moștenit-o de la bunicii ei, aflată la malul mării. Are o viață împlinită, dar un...

BIS Teatru aduce muzica, teatrul și filmul în cartierele Sibiului

BIS Teatru aduce muzica, teatrul și filmul în cartierele Sibiului
Galerie Foto Pentru al șaptelea an consecutiv BIS Teatru mută scena de spectacole în cartierele Sibiului și aduce, în cadrul ediției 2021 a acțiunii „Teatrul din Cartier” - acțiune cofinanțată de Primăria Municipiului...

OPEN CALL pentru regizori |creart/Teatrelli lansează provocarea montării unui spectacol-laborator

OPEN CALL pentru regizori |creart/Teatrelli lansează provocarea montării unui spectacol-laborator
Teatrelli își deschide porțile pentru regizorii români de toate vârstele și lansează un OPEN CALL pentru montarea unui spectacol cu structură de laborator, perioada de înscriere fiind programată în intervalul...

Spectacolul “Femeia, eterna poveste” se joacă în premieră la Mamaia, la Harlequin by the Sea, pe 6 august

Spectacolul “Femeia, eterna poveste” se joacă în premieră la Mamaia,  la Harlequin by the Sea, pe 6 august
Galerie Foto Vineri, 6 august, de la ora 21, la Harlequin by the Sea din Mamaia publicul aflat la mare şi cel din Constanţa este invitat la spectacolul Femeia, eterna poveste, o poveste interbelică în regia lui Attila...

MAESTRUL DAN PURIC ȘI VIOLONCELISTUL ADRIAN NAIDIN, „2 ROMÂNI” PE ACEEAȘI SCENĂ ÎNTR-UN SPECTACOL MEMORABIL

MAESTRUL DAN PURIC ȘI VIOLONCELISTUL ADRIAN NAIDIN, „2 ROMÂNI” PE ACEEAȘI SCENĂ ÎNTR-UN SPECTACOL MEMORABIL
Galerie Foto Cu aceeași forță creatoare și subtilitate artistică desăvârșită cu care și-a obișnuit publicul spectator, maestrul Dan Puric, unul dintre cei mai cunoscuți actori, eseiști și regizori din România, revine...

Revolve Dance, workshop internațional unic în lume

Revolve Dance, workshop internațional unic în lume
Galerie Foto Școlile de vară sunt bune pentru relaxare și socializare, dar unele aduc noutate absolută în domeniile de nișă, prin workshopuri de o calitate excepțională. Un astfel de workshop este Revolve Dance – brand...

Hagi al muzicii românești

Hagi al muzicii românești
Galerie Foto Ploieşteanul Radhu este singurul român intrat vreodată în topul Latin Billboard şi colaborează cu Rafaga, formația numărul 1 la nivel mondial în materie de muzică latino, ale cărei melodii ca Mentirosa sau...

Lungmetraje și dezbatere dedicată lui Cristi Puiu cu ocazia prezentării filmului „Malmkrog” în cinematografele din Austria

Lungmetraje și dezbatere dedicată lui Cristi Puiu cu ocazia prezentării filmului „Malmkrog” în cinematografele din Austria
Galerie Foto „Malmkrog”, cel mai recent film semnat de Cristi Puiu - câştigător al premiului pentru regie în 2020 la secțiunea Encounters a Festivalului de film de la Berlin -, rulează în cinematografele din Austria,...

Selecționat la cel mai important festival de film din America de Nord, Întregalde poate fi văzut între 6 și 20 august în peste 20 de orașe din țară

Selecționat la cel mai important festival de film din America de Nord, Întregalde poate fi văzut între 6 și 20 august în peste 20 de orașe din țară
Galerie Foto Întregalde, semnat de Radu Muntean, a fost selecționat în cadrul celei de-a 46-a ediție a Toronto International Film Festival (TIFF) în secțiunea Contemporary World Cinema. TIFF va avea loc în Canada între 9 și...

Eveniment editorial: lansarea catalogului expoziției „De la anatomia artistică la opera finită”

Eveniment editorial: lansarea catalogului expoziției  „De la anatomia artistică la opera finită”
Muzeul Municipiului București invită publicul să participe la evenimentul prilejuit de lansarea catalogului expoziției „De la anatomia artistică la opera finită”, care va avea loc joi, 5 august 2021, ora...

Marius Mihalache urcă pe scena Teatrului Godot cu renumitul concert-spectacol „Săftița”

Marius Mihalache urcă pe scena Teatrului Godot cu renumitul concert-spectacol „Săftița”
„Săftița”, proiectul pop-folk lansat în 2018 de Marius Mihalache, şi distins în 2019 cu Premiul Special al Senatului UNITER, este cântat sâmbătă, 31 iulie, ora 20:00, la Teatrul Godot.  Povestea...

[ship of fools] | Premieră la ARCUB

[ship of fools] | Premieră la ARCUB
Galerie Foto Pe 4 august, de la ora 20:00, vă invităm la ARCUB, Hanul Gabroveni (Strada Lipscani 84-90) la premiera scurtmetrajului [ship of fools], un film de dans creat ca un ritual de îmbrățișare a haosului și a...

JTI, la aniversarea celei de-a XX-a ediții a TIFF: Dans, film despre dans, expoziție multimedia

JTI, la aniversarea celei de-a XX-a ediții a TIFF:  Dans, film despre dans, expoziție multimedia
Galerie Foto „Dansul nu are nevoie de traducere. Este ancestral și universal”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs JTI România, Moldova și Bulgaria, la proiecția specială a filmului Indiile Galante,...

Muzică clasică, teatru muzical, jazz și muzică balcanică la STREET MUSIC FESTIVAL

Muzică clasică, teatru muzical, jazz și muzică balcanică la STREET MUSIC FESTIVAL
Galerie Foto Ediția a IV-a  a proiectului ”Street Music Festival”se va desfășura anul acesta în Piața Huet din Sibiu, în 7 și 8 august. Evenimentul propune publicului - în  premieră - concerte de muzică...
Serviciul de email marketing furnizat de