x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cezar Petrescu, mai european decât colegii de generaţie

0
Autor: Monica Andronescu 22 Sep 2010 - 00:00

Cezar Petrescu este unul dintre acei scriitori ai perioadei interbelice despre care s-ar putea scrie romane... Şi-a dorit să scrie o nouă "Comedie umană" şi în parte a şi reuşit.

Despre romanul "Întunecare", considerat cel mai valoros dintre textele sale, una dintre cele mai tulburătoare poveşti despre viaţă şi moarte în Primul Război Mondial, şi despre contextele acelei perioade am stat de vorbă cu profesorul Vasile Morar, prefaţatorul prezentei ediţii pe care v-o oferă Jurnalul Naţional.


● Jurnalul Naţional: Care e imaginea care vă vine prima dată în minte atunci când vorbiţi despre "Întunecare"?

Vasile Morar: Imaginea dominantă în sufletul meu atunci când vorbesc despre "Întunecare" este cea a începutului, a anunţării războiului. Acele prime pagini din roman, de pe terasa cazinoului... Aceea este una dintre cele mai elaborate şi mai reuşite pagini de literatură română, cred eu. Personajele principale ale romanului, aproape toate sunt acolo, la început. E, într-un fel, ultima zi şi ultima seară de pace, de linişte, în care toţi aşteptau să se întâmple ceva. Se discută, evident, despre război, care e iminent, este august 1916 şi toată atmosfera este excelent descrisă şi interpretată de Cezar Petrescu. Mai e un personaj acolo, Luna... Din momentul în care ei discută, se creează foarte bine atmosfera, îngrijorarea este prezentă la toţi, este o clipă în care liniştea îi cuprinde pe toţi, e liniştea dinainte de furtună, de război, de catastrofă... Şi atunci Luna pe cer o văd cu toţii, ea este personajul dominant. Apoi zgomotele din jur reapar, dar pentru o clipă toţi se înţeleg şi par a aştepta ceea ce va să vină, destinul fiecăruia. Toţi, sub vraja Lunii, tac şi înţeleg că va urma ceva deosebit. Şi nimic nu va mai rămâne ca înainte.


● Vă amintiţi prima dvs. întâlnire cu "Întunecare" sau cu un text al lui Cezar Petrescu şi cum l-aţi regăsit acum?

Ţin minte foarte bine. Primul text de Cezar Petrescu l-am citit când eram copil, era o zi de duminică, de sfârşit de vară, aveam 12 ani, eram în comuna în care m-am născut, Dârlos, lângă Mediaş, şi am început să citesc "Calea Victoriei"... Al doilea a fost "Întunecare". Asta a fost prima mea întâlnire cu Cezar Petrescu. Întotdeauna Cezar Petrescu a fost conexat în mintea mea de copil cu Camil Petrescu. Şi pentru potrivire de nume, dar şi pentru că, inevitabil, "Întunecare" şi "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" al lui Camil Petrescu, ambele depun mărturie pentru aceeaşi perioadă, pentru aceeaşi secvenţă istorică, pentru aceeaşi tăietură în istoria poporului român care este Primul Război Mondial.


● Dintre romanele lui Cezar Petrescu, "Întunecare" este socotit cel mai important. Cum îl consideraţi dumneavoastră?

Cred că din multe puncte de vedere, din perspectiva şi a literaturii, dar nu numai, acest roman este foarte important. Ca reuşită literară, ca reuşită a descrierii unui mediu social, a unui climat spiritual, esenţial într-un moment destinal al evoluţiei unui popor. Din acest punct de vedere, mie îmi spune foarte mult, pentru că există similarităţi între perioada aceea şi ceea ce se petrece acum, după '89. Atunci a fost un război ce s-a încheiat cu anumite urmări şi mai ales cu anumite deziluzii, iar acum s-a încheiat Războiul Rece, a dispărut un tip de societate şi au apărut alte deziluzii pentru că au fost înainte alte iluzii...

Cezar Petrescu reuşeşte să aducă în prim plan toate păturile sociale, toate grupele importante ale societăţii româneşti, de la ţărani până la burghezia medie, burghezia hiperbogată, politicienii reprezentanţi ai claselor sociale, femei, bărbaţi copii, bolnavi... O paletă extrem de largă de personaje care dau un tablou adâncit al realităţilor româneşti de atunci. Câte cercetări sociologice avem noi despre realitatea acelor ani? Deloc. Câte cercetări istorice propriu-zise? Aproape deloc. Deci valoarea documentară a acestui roman, pe foarte multe straturi explicative şi interpretative, este uluitoare. Pentru că avem descrise medii sociale, stări existenţiale, stări de psihologie publică. De pildă, în momentul în care izbucneşte războiul, avem o combinaţie extraordinară şi care dă măsura tragismului a ceea ce avea să urmeze.

Eroul principal, Radu Comşa, are ultima întâlnire de dragoste cu amanta lui, cu Zoe şi Zoe înseamnă viaţă... Ce se întâmplă în momentul în care ajunge în stradă?! Se uită, vede că s-a petrecut ceva, războiul a fost anunţat, soldaţii deja mărşăluiau pe străzi, spre gară, târgoveţii erau derutaţi, oamenii sunt descrişi toţi în haotismul acela al cotidianului în care istoria mare vine peste oameni, ducându-i în toate direcţiile... Câţi oameni pot înţelege istoria mare într-o clipă a cotidianului? Câţi vor înţelege că din acel moment viaţa lor va fi cu totul şi cu totul alta decât s-au gândit vreodată?


● Cât război şi câtă pace sunt în romanul "Întunecare"?

Avem de-a face aici cu această cezură din istoria noastră naţională şi a lumii, e vorba de Primul Război Mondial... Toţi îşi fac iluzii şi sunt descrise cu foarte mare abilitate stări sufleteşti... Este acel sentiment extraordinar de început care putea să promită evoluţia pe o scară morală elementară a personajelor. Este un roman despre război şi în care apar moartea şi mutilarea. E tema morţilor reale şi a mutilărilor reale şi simbolice. Iar momentele premergătoare războiului sunt excelent descrise. Este momentul în care eroul, Radu Comşa, este rănit, dar nu în mod obişnuit, ci mutilat... Şi mutilarea a ce?! A ceea ce era cel mai frumos din el, chipul... Schijele îi distrug armonia feţei, zâmbetul lui devine un rânjet, ochii îi sunt umbriţi... Prin urmare, apare un plan antropologic, ajunge să fie omul însemnat...

E vorba de alienare, înstrăinare, însemnare şi incapacitatea totală a lui de a se adapta la lume. E vorba, statistic vorbind, de o situaţie în care vor fi fost atunci zeci de mii, probabil sute de mii de oameni care au luptat pe front şi au scăpat, dar n-au scăpat de urmările frontului... Mai este încă un plan foarte bine acoperit în roman. Cel al luptei politice. Şi sunt câteva scene excelente. Precum cea în care Comşa este purtat prin sate ca să câştige voturi pentru un politician veros... Nu sunt multe pagini în literatura română despre ceea ce înseamnă o campanie electorală în România interbelică. Aici se văd mitocănia, golănia, demagogia, totalul cinism al politicienilor şi nu se poate să nu te gândeşti la similarităţile dintre acea perioadă şi cele ulterioare.


● Cât de departe vi se pare Cezar Petrescu de scriitorii colegi de generaţie?

El este din multe puncte de vedere, în termeni moral-politici, superior multor colegi de generaţie. Din acest punct de vedere, dacă e vorba de o anumită sincronicitate între concepţia lui şi ceea ce se petrece în spaţiul european, el este mai european decât mulţi alţii. Iar dacă la mulţi dintre scriitorii români din acea perioadă sunt prezente în mod explicit, dar de multe ori implicit, cote de participare a intoleranţei, a exclusivismului, xenofob sau rasial sau de clasă, acest lucru nu se petrece deloc la Cezar Petrescu. Chiar în evoluţia lui ca personalitate morală, încă de la 18-20 de ani, a fost unul dintre primii care s-au detaşat de formele de manifestare antisemită ale multor tineri din generaţia lui. El nu a fost niciodată antisemit. Din contră. Şi a intuit că dacă aceste forme de manifestare vor continua, vor avea efecte devastatoare, ceea ce s-a şi întâmplat.


● Cât de viu este astăzi romanul lui Cezar Petrescu? Sau cât de pregătit e publicul de acum pentru un asemenea text?

E foarte viu. Dar publicul nu e pregătit, din păcate, pentru că este insinuat la nivel de percepţie publică, mai ales la nivelul tinerei generaţii, un anumit dispreţ faţă de literatura română. Un asemenea roman este un îndemn implicit-explicit la îndoială... Ieşirea din întuneric şi din "întunecare" se poate petrece dacă şi numai dacă ne îndoim că întunecarea este definitivă. Întunecările sunt făcute pentru a fi urmate de lumină...

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Soțiile de Tarryn Fisher, un thriller despre poligamie, adevăruri care nu pot fi acceptate și realități alternative

Soțiile de Tarryn Fisher, un thriller despre poligamie, adevăruri care nu pot fi acceptate și realități alternative
Galerie Foto Câteodată, chiar și o singură căsnicie poate fi dificilă. Cum ar putea fi așadar gestionate trei în același timp? „Vă iubesc pe toate diferit, dar în mod egal” nu pare a fi un răspuns foarte mulțumitor....

Cărți care au inspirat filme de succes

Cărți care au inspirat filme de succes
Galerie Foto Micuțele Doamne a fost ecranizat de mai multe ori, de fiecare dată cu atenție pentru detalii și cu un casting extrem de interesant. Însă totul a fost posibil pentru că volumul de la...

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie
Galerie Foto Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret – este titlul filmului original ce va fi difuzat online pe 2 decembrie 2020, ora 19:00 la adresa...

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction
Romanul L'Anomalie, de Hervé Le Tellier, este câștigătorul ediției de anul acesta al celei mai importante distincții literare care se acordă în Franța: Premiul Goncourt.   Acesta este cel de-al...

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu
Galerie Foto O colecție de 12 filme semnate de influentul regizor francez François Truffaut vor fi disponibile, din această toamnă, pe platforma de streaming TIFF Unlimited (unlimited.tiff.ro)....

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României
Galerie Foto Festivalul Internațional George Enescu invită iubitorii muzicii la premiera lucrării Poema Română pe site-ul www.festivalenescu.ro, pentru celebrarea Zilei Naționale a României. Poema Română a fost...

Festivalul Național de Teatru, la final

Festivalul Național de Teatru, la final
Festivalul Național de Teatru a început cu Livada lui Strehler și s-a încheiat cu Electra lui Vitez. S-a derulat între sentimentul unei acute pierderi (livada) și cel al unor imense energii, apte să facă posibil...

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 
Galerie Foto Viața culturală românească era în plină expansiune în anul 1920. Marii scriitori realiști erau deja faimoși: Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Ioan Slavici, Camil Petrescu. De asemenea, Lucian Blaga își lua...

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020
Galerie Foto Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF, prima din istoria evenimentului organizată într-o formulă hibrid, online și offline, s-a încheiat duminică, pe 29...

Ziua a opta. FNT 30.

Ziua a opta. FNT 30.
Galerie Foto     Programul celei de-a opta zile a FNT 30 / FNT ALTFEL reuneşte nouă evenimente pe două scene...

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională
Galerie Foto Un program alcătuit 100% din adaptări simfonice ale unor piese tradiționale româneşti va putea fi urmărit în direct de Ziua Naţională a României. Alături de muzicienii Filarmonicii Sibiu, dirijați de...

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate
Galerie Foto Pictorul Ștefan Câlția participă la cea de-a douăzecea ediție a evenimentului caritabil Festivalul Brazilor de Crăciun, organizat de Salvați Copiii România. În data de 10 decembrie, în cadrul Galei Brazilor...

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României
Galerie Foto Opera Națională București va transmite online spectacolele „Oedipe” de George Enescu și „O scrisoare pierdută” operă în două acte și un prolog de Dan Dediu, mați, 1 decembrie 2020, cu ocazia Zilei...

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII” difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”  difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!
Galerie Foto creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție, în colaborare cu Televiziunea Română, oferă publicului, de Ziua Națională a României, concertul extraordinar „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”, care va fi dif...

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020
Galerie Foto Sărbătorirea Zilei Naționale a României va fi marcată de Institutul Cultural Român printr-o serie de evenimente online de promovare a culturii și civilizației românești. Concerte, expoziții, conferințe...
Serviciul de email marketing furnizat de