CRISTINA BAZAVAN - Jurnal de cinefil
Luni seara, HBO ne prezinta filmul care a tinut afisul ceremoniei Oscarurilor de acum doi ani: "Chicago". Pelicula ii are in rolurile principale pe Richard Gere, Chaterine Zeta Johnes si Renee Zellweger si este o poveste despre doua dudui (Velma si Roxie) care alearga cot la cot in "cursa celebritatii".
Amandoua sunt in puscarie (una si-a omorat sotul pentru adulter, cealalta amantul pentru ca n-a ajutat-o sa devina celebra), amandoua se folosesc de intamplarile din viata lor pentru a obtine articole in presa si pentru a deveni celebre. Le ajuta un avocat manipulator, care stie sa transforme jurnalistii in marionete, in folosul lor, dar si al propriei celebritati.
"Chicago" e o lectie despre ceea ce se cheama celebrity marketing, adica tehnicile pe care le poate folosi cineva ca sa ajunga pe prima pagina a ziarelor. In America, patria celebrity marketing-ului, exista o industrie cu sute de oameni specializati in administrarea corecta a imaginii unei persoane care urmeaza sa devina vedeta. Romania, are putini oameni care sa stie meseria aceasta, iar cei/cele care se lupta pentru locurile de pe podiumul vedetelor joaca, cel mai adesea, si rolul specialistului. Cel mai bun exemplu al realitatii mioritice mulate pe povestea din Chicago este data de doua doamne celebre. Sunt la fel ca Velma si Roxie, din film. Amandoua frumoase, amandoua sexy, amandoua ambitioase si in concurenta directa pentru copertile revistelor noastre.
Acum ceva vreme, una dintre ele a urcat pe Himalaya, facand un fel de sport extrem. Si cealalta s-a dovedit a fi pasionata de sportul extrem, acordindu-i multe ore in propriile-i emisiuni, unde a sarit cu parasuta sau a coborat de pe cladiri in coarda elastica. Una dintre ele si-a cumparat motocicleta, cealalta a anuntat imediat (dar a uitat intre timp) ca vrea sa faca ocolul lumii pe motocicleta. Una a publicat o carte, cealalta a scris-o, dar o tine inca la sertar. Au declarat simultan, acum cativa ani, ca isi doresc foarte tare un copil (in filmul "Chicago" intelegeti de ce e o sarcina importanta in celebrity marketing), dar doar una a devenit mamica.
Amandoua s-au folosit de valorile familiale. Una a plans intr-o emisiune pentru ca i s-a amintit de mama decedata (pentru ca mai tarziu sa faca o reclama in care vorbea cu o mama imaginara), cealalta si-a expus in reviste povestea de Cenusareasa care viseaza sa-si aduca familia din provincie (intre timp si-a indeplinit visul). Romania e impartita in doua: jumatate o place pe una, cealalta jumatate o place pe cealalta. Iar ele stiu foarte bine ca disputa le prieste. In plus, vorba unui personaj din film, "show-bizul e singurul domeniu in care nu conteaza pe cine urasti, tot faci echipa". Altfel, doar specialistii in celebrity marketing pot sa recunoasca performanta celor doua: oricare ar fi sentimentele publicului, oricare ar fi evenimentele, ele nu trec neobservate. Sunt caracatite micute care se "urca" pe intamplari si ies in lumina reflectoarelor (tsunami-ul e cel mai recent exemplu).
Cat despre lectia de celebrity marketing din "Chicago", iata o completare care sa va dea de gandit. Un celebru critic american de film, John Powers, sustine ca Iisus este "vedeta" pe care au folosit cel mai eficient tehnicile de comunicare aplicate in showbiz. Teoria lui, ironica si foarte bine argumentata, arata ca "vedeta Iisus" e cunoscuta in toata lumea (are notorietatea cea mai mare posibila) si a acoperit de-a lungul timpului toate formele de expunere in comunicarea in masa, de la publicitatea din gura in gura, pana la carti (Biblia, carti de rugaciuni), muzica (cantece religioase), filme, publicitate traditionala, publicitate negativa (satanismul) sau merchandise/obiecte promotionale (icoane, cruciulite etc).
Citește pe Antena3.ro