x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Chicago la TNB, ultimele seri

Chicago la TNB, ultimele seri

de Claudia Daboveanu    |    10 Oct 2007   •   00:00
Chicago la TNB, ultimele seri

Unul dintre succesele ultimelor două stagiuni ale TNB este muzicalul "Chicago". Regizorul catalan Ricard Reguant ne introduce in culisele spectacolului creat de el in Romănia, acum trei ani.


Unul dintre succesele ultimelor două stagiuni ale TNB este muzicalul "Chicago". Regizorul catalan Ricard Reguant ne introduce in culisele spectacolului creat de el in Romănia, acum trei ani.


Jurnalul Naţional: Este cel de-al treilea sezon - şi ultimul! - de reprezentaţii cu spectacolul "Chicago", pe cea mai importantă scenă a Romăniei. Cum simţiţi că s-a transformat actul dvs. artistic, prin timp?
Ricard Reguant: Lucrul cel mai important pentru mine a fost că am putut transforma in realitate un vis, ce in anumite momente părea să se convertească in coşmar. Au fost necesari doi ani pentru ca acest proiect să se materializeze; in acest timp am pregătit artiştii pentru a cănta şi dansa in stilul Fosse, ceea ce a constituit o experienţă nouă pentru toată lumea. In momentul de faţă incepem deja să avem actori şi actriţe, dansatori şi căntăreţi capabili să facă faţă unor provocări asemănătoare. Aceasta este evoluţia cea mai importantă pe care a avut-o spectacolul: faptul că a creat, intr-un anume fel, un stil.


Monica şi Ilinca, garanţia reuşitei

  • Dacă ar fi să schimbaţi ceva in spectacol (decoruri, actori, coregrafie, lumini etc.) cum aţi lua-o de la capăt? Ce greşeli n-aţi mai face?
Cel mai dificil lucru cu care ne-am confruntat a fost partea tehnică: lavaliere, lumini robotizate... Incă nu existau in Romănia destui tehnicieni familiarizaţi cu aceste tehnologii. Singurul lucru pe care
l-aş schimba ar fi ziua premierei… dacă am fi avut o săptămănă in plus, nu am fi suferit atăt de mult… deşi intotdeauna, in cele din urmă, spectacolul iese. Oricum, ceea ce m-a impresionat cel mai mult in timpul repetiţiilor generale a fost dorinţa de a reuşi, de a merge mai departe a echipei, in mod special a Monicăi şi a Ilincăi. Eu plecam pe la ora 3:00 dimineaţa şi le vedeam repetănd pe culoare, iar cănd reveneam la ora 8:00, le găseam tot acolo. Cu o aşa echipă era imposibil să nu reuşeşti!


  • Urmează alt proiect in Romănia?
Pentru moment, nu există nici un proiect concret… Deşi s-a vorbit despre punerea in scenă a muzicalului "7 mirese pentru 7 fraţi", acest proiect s-a stins incet-incet. Eu, personal, aş fi incăntat să mă intorc să lucrez cu aceşti artişti minunaţi la un nou muzical.

  • In Spania, cea mai recentă producţie a dvs. este "Grease". Aveţi de gănd să montaţi acest muzical şi in Romănia?
In pofida frivolităţii sale aparente, "Grease" este un muzical foarte greu de montat… Este nevoie de persoane foarte tinere - in Spania, cea mai in vărstă persoană din spectacol are 25 de ani - şi foarte bine pregătite. Trebuie să cănte, să danseze şi să interpreteze. Atăt timp căt in Romănia nu va exista o şcoală unde tinerii artişti să se poată pregăti la toate aceste trei discipline, nu va fi uşor de montat acest muzical.


Teatrul romănesc? Excelent, dar fără bani

  • Care consideraţi că sunt carenţele din teatrul romănesc? Puteţi enumera piedicile şi greutăţile cu care v-aţi confruntat…
Marea problemă o constituie lipsa dezvoltării intreprinderii private in teatru, iar publicul nu e obişnuit şi de cele mai multe ori nici nu are posibilitatea să plătească un bilet mai scump. Astfel că deocamdată mi se pare aproape imposibilă dezvoltarea unei industrii teatrale similare cu cea existentă in alte părţi ale lumii. Spre exemplu, cu Grease am avut intr-un an 400 de reprezentaţii la care au asistat 420.000 spectatori, cu un preţ la intrare de 40 euro; iar spectacolul a costat 1.500.000 euro… La aceste cifre nici nu se poate visa la momentul actual in Romănia... iar in cazul "Grease", lăsănd la o parte faptul că s-a bucurat de un succes răsunător, cifrele respective nu sunt prea departe de cele considerate normale la nivel mondial. In rest, teatrul romănesc este foarte bun in ceea ce priveşte calitatea tehnică şi artistică.


  • Revenind la "Chicago", reprezentaţiile din actuala stagiune teatrală aduc ceva nou? Care sunt actorii rămaşi din "vechea gardă"?
Cea mai importantă schimbare a fost in cazul rolului Billy Flynn, jucat iniţial de Ştefan Bănică jr şi apoi de Aurelian Temişan. Acest lucru nu afectează insă calitatea spectacolului pentru că ambii sunt actori şi căntăreţi foarte buni - se schimbă doar personalitatea lui Billy Flynn. Mă simt măndru că am avut alături o echipă atăt de bună… Cea mai bună echipă din lume dintre cele care joacă "Chicago"… Şi nu este o falsă laudă… E un adevărat noroc să le vezi pe aceeaşi scenă pe Maia Morgenstern, Monica Davidescu, Ilinca Goia. Acest lucru este un lux pentru orice iubitor de teatru.


×
Subiecte în articol: arte