Conflictul ce are la origine Concursul de proiecte cinematografice organizat în scopul de a se acorda finanţări de la stat pentru producţii de film pare să ia proporţii. Este de fapt un alt conflict sau poate un alt episod ce ţine de un singur conflict iscat în momentul anunţării rezultatelor concursului, în 2001.
De atunci, la finele fiecărui concurs iese cu scandal, se fac multe contestaţii, unele fiind rezolvate pozitiv. Vocile tinere vin în apărarea creativităţii lor, altfel percepute în zorii noului mileniu, când s-a împlinit şi un secol de cinema.
Sunt două părţi în conflict: Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), organizatorul concursului, şi unii cineaşti. De fiecare dată sunt vinovaţi, învinuiţi, nemulţumiţi. Se invocă nu numai Legea Cinematografiei, Regulamentul de concurs, dar şi "interesele de grup", implicarea Consiliului de Administraţie al CNC. Au fost mediatizate, astfel, la vremea respectivă, manifestările lui Cristi Puiu.
Mungiu i-a scris ministrului
De această dată şi-a arătat dezacordul regizorul Cristian Mungiu, al cărui nume a "zburdat" pe mapamond după marele său succes "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile". A reprezentat România cu multă cinste oriunde a fost invitat. După fulminantul succes a vrut să ia taurul de coarne, făcând o propunere guvernanţilor: crearea unei strategii la nivel naţional de promovare a filmului românesc.
A acceptat să fie şi membru al Comisiei de selecţie a proiectelor la Secţiunea filme de ficţiune de lung şi scurt metraj. La conferinţa de presă prilejuită de rezultatele concursului, Mungiu a venit cu o serie de concluzii trase după ce a văzut "cum funcţionează acest concurs din interior". Le-a făcut publice. I-a scris apoi ministrului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional (Scrisoarea deschisă), punând la dispoziţie observaţiile sale şi solicitând să analizeze modul în care CNC organizează concursul cinematografic.
Cu această ocazie, el remarca: "Din punct de vedere organizatoric şi principial, cinematografia română, prin structurile ei publice actuale şi prin reprezentanţii săi oficiali, nu se ridică la înălţimea succeselor înregistrate de filmele româneşti în ultimii ani şi cred că sistemul public de susţinere a cinematografiei necesită nu o reorganizare de suprafaţă, ci o schimbare profundă, structurală şi de atitudine". Părerea lui Mungiu este că un alt concurs CNC în actualele condiţii nu ar mai trebui să se desfăşoare.
Scrisoarea conţinea şi observaţii privind alegerea membrilor comisiilor de selecţie, interpretarea regulamentului de concurs, mecanismele decizionale. Ministrul Culturii, Theodor Paleologu, şi-a arătat disponibilitatea de a se întâlni cu Mungiu şi cu alţi regizori, adresându-i, la rându-l său, într-o conferinţă de presă, o invitaţie: "Public, îi adresez invitaţia de a se alătura echipei mele ca şi consilier, dacă are timp. Sfaturile şi sugestiile dânsului vor fi binevenite".
ŞERBĂNESCU S-A ADRESAT ÎN SCRIS PRESEI
Reacţiile la publicarea scrisorii lui Cristian Mungiu au apărut atât din partea directorului general CNC, Eugen Şerbănescu, cât şi a senatorului Radu F. Alexandru, el făcând parte din aceeaşi comisie ca şi Mungiu. Radu F. Alexandru a chemat jurnaliştii, prin intermediul CNC, la o conferinţă.
Şerbănescu a fost prezent, fără a interveni în vreun mod, doar că a dat fiecărui ziarist prezent "Scrisoarea deschisă către mass-media", semnată în calitatea sa de director CNC. S-a referit evident la: "Documentul forţamente subiectiv, produs (...) de către un participant implicat direct în competiţia cinematografică". El susţine că, după ce a câştigat Palme d'Or la Cannes, Cristian Mungiu "se consideră centrul universului cinematografic românesc" (Ambele scrisori sunt postate pe www.jurnalul.ro).
Radu F. Alexandru a considerat că scrisoarea lui Mungiu este o acuză şi la adresa membrilor comisiei, deci s-a simţit lezat. A numit gestul cineastului drept unul lipsit de eleganţă şi de fair-play. În opinia sa, în cinematografie este loc pentru toată lumea "care reprezintă o valoare". Adevărul e că "valoarea" stă pe buzele tuturor (în special atunci când filmele sunt în fază de proiect). Parlamentarul a ţinut să spună că situaţia se va schimba, căci împreună cu senatorul Sergiu Nicolaescu au "pornit demersurile pentru o nouă iniţiativă legislativă", prin care să "îndrepte lucrurile". El consideră că CNC ar trebui să fie în subordinea directă a Guvernului, şi nu a Ministerului Culturii.
O ALTĂ SCRISOARE
Producătorul Cristian Comeagă (Casa de producţie Domino Film) a trimis şi el o scrisoare presei (www.jurnalul.ro), cu referire directă la scrisoarea lui Cristian Mungiu, care, în opinia sa, a stârnit "o bălăcăreală", că pune tunurile pe ministru şi îl lăsă "să creadă că e suficient să dea pe câţiva afară şi să cârpească un regulament pentru ca lucrurile să se îndrepte".
Nu ştim cum se vor derula lucrurile, la ce proporţii va ajunge conflictul (sau conflictele). Cert e că ceva trebuie făcut. Se vor aduna iarăşi reprezentanţii acelor multe uniuni şi asociaţii de cineaşti pentru a-şi spune părerea cum trebuie să fie Legea cinematografiei şi Regulamentul de concurs? Vor fi luate în seamă toate opiniile?
Citește pe Antena3.ro