Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Critica mondială, reunită în Bănie

Critica mondială, reunită în Bănie

de Maria Sârbu    |    05 Mai 2008   •   00:00
Critica mondială, reunită în Bănie
Sursa foto: Tristram Kenton /

TEATRU ● Obsesie pentru William Shakespeare
Critici de teatru de pe toate continentele s-au reunit, sîmbătă şi duminică, la Craiova, unde au discutat despre spectacole montate pe scenele lumii după opera dramatică a lui William Shakespeare. Evenimentul s-a înscris în programul Festivalului Shakespeare, desfăşurat în această perioadă.

În cele două zile ale sesiunii de shakespeareologie, marele dramaturg englez a fost purtat în jurul lumii. Au venit la Craiova critici de teatru care au reprezentat Marea Britanie, Canada, Franţa, Ungaria, Japonia, Coreea de Sud, Noua Zeelandă sau România şi Republica Moldova. Au adus cu sine memorii, idei, reflecţii asupra unor montări antologice realizate în ţările lor. Au vorbit despre "Shakespeare între culturi şi genuri", despre "metaforele tristeţii" în opera lui, despre "marketing Shakespeare" sau despre "Shakespeare, viu şi uitat".

TEATRU-POEZIE. Reuniunea a fost organizată cu sprijinul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT), la Craiova fiind prezentă întreaga conducere a acestei organizaţii – Yun Cheol Kim, preşedinte, Michel Vais, secretar general, precum şi preşedinţii de onoare ai asociaţiei, George Banu, John Elsom şi Ian Herbert.

Sesiunii de shakespeareologie de sîmbătă a urmat spectacolul "Macbeth", din "Trilogia Shakespeare", regizată de lituanianul Eimuntas Nekrosius la Teatrul Meno Fortas din Vilnius, care va fi prezentată integral la Bucureşti pe parcursul acestei săptămîni. Criticul de teatru George Banu, profesor la Universitatea Sorbona-Paris, ne-a mărturisit, după reprezentaţie, că o astfel de reuniune a specialiştilor din domeniu din întreaga lume este un mod de a discuta despre teatru, de a face să existe teatrul.

MULŢUMIRI. "Sîntem o comunitate mică, dar această comunitate are nevoie şi de întîlniri, şi de spectacole. Şi într-o seară ca aceasta, cînd vezi un spectacol de-al lui Nekrosius, ai impresia că nu ai făcut drumul degeaba. Vezi ceva ce îţi îmbogăţeşte şi universul mintal, şi înţelegerea operei. Într-adevăr, teatrul e foarte frumos, mai ales atunci cînd ceea ce îţi părea cunoscut ţi se oferă sub altă dimensiune şi te îmbogăţeşte pentru un moment asemeni unui poem. Văzînd spectacolul lui Necrosius acum am aceeaşi senzaţie cînd citeşti cîte o dată un poem de Baudelaire sau de un mare poet contemporan. Teatrul, în această măsură, e o deschidere a imaginarului, e un elogiu adus puterii teatrului şi puterii corpurilor care construiesc imagini cu o mare simplitate. De aceea, văzînd acest spectacol, mi-am spus că anumite tendinţe actuale care devin din ce în ce mai complicate, mai sofisticate ascund de fapt un gol care se rezolva graţie mijloacelor tehnologice, pe cînd aici poezia este făcută cu mîna, cu aluatul scenic. Mi se pare foarte frumos", spune criticul George Banu despre "Macbeth", spectacol programat în 6 mai la Teatrul Bulandra, Sala Izvor.

George Banu consideră firesc faptul că în România, inclusiv la Craiova şi Bucureşti, unde se desfăşoară în această perioadă Festivalul Shakespeare, acceptă să vină astăzi teatre mari ale lumii. El afirmă că nu este o piedică pentru că sînt băncile în spate, şi graţie băncilor, care subvenţionează aducerea acestor spectacole extrem de scumpe, publicul de aici are posibilitatea să vadă creaţii memorabile. "Acum, România a intrat în circuitul european, e considerată o ţară europeană şi vin teatre mari, dacă subvenţiile aduse festivalului sînt consecvente. De aceea, trebuie să mulţumim şi bancherilor", a menţionat Banu, subliniind totodată că în România bancherii îşi asumă acest rol mult mai activ decît în alte părţi în Europa. "De aceea să spunem «Mulţumesc lui Shakespeare mulţumesc şi BCR-ului»", conchide criticul.

Un alt spectacol care a impresionat publicul craiovean a fost "Marele inchizitor", regizat de Peter Brook după "Fraţii Karamazov", de la Teatrul "Bouffes du Nord" din Paris (spectacol invitat în afara programului shakespearian). Actorul Bruce Myers a fost fenomenal. Recitalul pe care l-a susţinut timp de 55 de minute este model de înaltă măiestrie actoricească. Bucureştenii pot vedea acest spectacol astăzi, mîine şi poimîine, la Teatrul Odeon.

Premiile criticii

AICT, secţia română, a decernat duminică, în cadrul Festivalului Shakespeare, premiile sale pe anul 2007. Juriul format din membrii Biroului AICT, secţia română (preşedinte Ludmila Patlanjoglu), a hotărît să acorde Premiul de Excelenţă lui Emil Boroghină, preşedintele Fundaţiei Shakespeare, organizatorul celor şase ediţii ale Festivalului Shakespeare. Premiul Criticii a revenit apreciatului scenograf Dragoş Buhagiar, pentru originalitatea şi valoarea universului plastic în creaţia scenografică. Buhagiar este autorul Trofeului "Thalia" (reprezentînd un baston) pe care îl oferă critica mondială începînd cu 2006. Premiul special a revenit Gianinei Cărbunariu, "pentru creativitatea regizorală şi dramatică în căutarea unui realism teatral". La eveniment a participat Yun Cheol Kim, laudatio fiind rostite de Ludmila Patlanjoglu, John Elsom, Octavian Saiu şi Mihai Măniuţiu.

×
Subiecte în articol: arte teatrul shakespeare