x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Cum au mai îmbătrânit copiii noştri"

0
Autor: Monica Andronescu 23 Dec 2009 - 00:00
Vezi galeria foto

Cât de îndrăgit a fost şi a rămas romanul "La Medeleni" de la apariţia lui, în prima parte a secolului trecut, nu mai este astăzi un secret. Cum ne-a fermecat adolescenţa imaginea copiilor din povestea lui Ionel Teodoreanu, copii care devin adolescenţi, apoi adulţi, oameni cu destine frânte, de asemenea, e o poveste pe care fiecare ar putea-o spune rememorând alte gânduri şi alte amintiri... Şi am descoperit printre înregistrările de teatru radiofonic ale anului 1988 o frumoasă dramatizare a "Medelenilor" lui Teodoreanu în regia lui Titel Constantinescu.



I-am căutat pe Olguţa, pe Monica şi pe Dănuţ. Au trecut 20 de ani. Câţiva dintre "copiii" de atunci au dispărut. Adrian Pintea, Ovidiu Iuliu Moldovan sau regizorul Titel Constantinescu nu mai sunt...

Le-am invitat însă la poveşti, la reamintiri şi la gânduri despre Ionel Teodoreanu pe două dintre actriţele care s-au întâlnit atunci în studioul de înregistrări al Radiodifuziunii, Diana Lupescu şi Alexandrina Halic, amândouă jucând-o pe Monica din "La Medeleni" la vârste diferite. "Trecusem de adolescenţă. Eram aproape tânără când am citit prima oară romanul. şi mărturisesc că a fost pentru prima oară când am plâns citind o carte", îşi aminteşte Alexandrina Halic prima întâlnire cu "Medelenii". "Prima parte m-a impresionat şi m-am ataşat de personaje foarte tare. Am găsit multă poezie în primele pagini ale cărţii. Mi-aduc aminte şi acum că era o imagine a unui muşuroi de furnici care suna cam aşa, citez din memorie: «Parcă era un caviar mişcător». Dar a trecut foarte multă vreme şi a rămas doar sentimentul.

Cele două fete, Monica şi Olguţa, şi Dănuţ, toţi trei trăind într-o lume uşor idilică, liniştită, molcomă, a unei Moldove aşezate, boiereşti, crescând oarecum feriţi de griji, înconjuraţi de dragoste, trecând mai apoi prin nişte încercări ale vieţii...  Teodoreanu era aproape de vremurile pe care le descrie, dar pentru noi rămâne să descoperi ca o minunată surpriză pe bătrânelul care adună în lada de zestre bucăţi de mătase pentru zestrea Olguţei... "

"PARCĂ CEVA INTIM TREBUIA SĂ DEVINĂ PUBLIC"

"Mi-am trăit adolescenţa într-un oraş moldovenesc: Bacău", povesteşte Diana Lupescu. "Vreau să spun că atmosfera patriarhală din La Medeleni încă o puteam respira în acei ani, sensibilitatea şi sentimentalismul încă nu erau păcate de neiertat, existau cam aceleaşi valori sociale acceptate.

Citeam mult, discutam mult, aveam... timp! Multe dintre prietenele mele s-au regăsit într-o mai mică sau mai mare masură în Olguţa sau în Monica; şi eu împreună cu ele. Au trecut anii, ne-am maturizat împreună."

Despre spectacolul de teatru radiofonic şi despre reîntâlnirea cu povestea care le fermecase amândurora adolesenţa îşi amintesc mai degrabă senzaţii, sentimente...

"Când am primit oferta de la Radio pentru a interpreta personajul Monica din La Medeleni, de I. Teodoreanu, am avut o clipă de derută. Parcă ceva intim trebuia să devină public, ceva din trăirile difuze, dar foarte tumultoase ale celor 16-17 ani de atunci trebuia să se concretizeze în cuvinte care niciodată n-ar fi putut cuprinde tot sau exact ce-ar fi trebuit... Trecuseră 20 de ani...

Evident că am acceptat, mai ales că personajul Olguţei era interpretat de fosta colegă de facultate Mirela Gorea; trecuseră şi 10 ani de când am terminat facultatea de teatru.

Da, textul era condensat, era o adaptare pentru radio, dar erau fragmente  de memorie, aşa cum le reţine uneori subconştientul şi cum le aduce în prezent după o logică doar de el ştiută şi poate ii de Freud... glumesc. Am primit felicitări, deşi rolul rămăsese destul de mic..." Sunt gândurile Dianei Lupescu.

În alte culori, Alexandrina Halic desenează acelaşi moment de acum 20 de ani....

"Regizorul a fost Titel Constantinescu, un regizor de o mare sensibilitate. Cred că a vibrat la tot ce a însemnat acea dramatizare. Eu îmi amintesc doar prima parte a dramatizării, când personajele erau copii. Eu eram Monica. Mi-a făcut mare plăcere acea înregistrare. Sensibilitatea regizorului se potrivea la ceea ce exprima romanul. A fost un act de curaj că l-a făcut. Titel era un om cultivat, scriitor şi poet, şi făcea nişte scenarii miraculoase pentru copii. Îmi pare rău că s-a prăpădit aşa de repede. Era un om din care metafora ţâşnea şi în viaţa de toate zilele. Ţin minte că ne-a povestit Vasile Manta, care era regizor tehnic, că, dincolo de sticla care separa regia de studioul în care înregistram, Titel ne privea. În studio eram actriţe care jucam roluri de copii... Dar ajunseserăm la o anumită vârstă. Vocile noastre mai corespundeau, dar vârsta deja adunase nişte ani... Şi s-a uitat la noi cu nostalgie, ne ştia deja de multă vreme, şi a spus: «Ia te uită cum au îmbătrânit copiii noştri!»..."

De ce n-a fost ecranizat romanul...
Le-am întrebat cum ar explica faptul că nici un regizor n-a fost tentat până acum să încerce o ecranizare. "La Medeleni" rămâne totuşi unul dintre cele mai frumoase romane de personajele cărora ni se face dor... Diana Lupescu a răspuns scurt: "De ce n-a fost ecranizat până acum? Nu ştiu cine ar putea să păstreze fragilitatea, vulnerabilitatea, frumusetea, duioşia - ce cuvânt fără acoperire pentru ziua de azi -, impetuozitatea trăirilor unor adolescenţi ca cei din romanul «La Medeleni».

Lumea s-a schimbat enorm, ritmul existenţei este altul. Valorile sunt altele... Şi iubirea se exprima altfel, chiar dacă în esenţă a rămas aceeaşi...".

Ritmurile vieţii s-au schimbat, crede Alexandrina Halic: "Poate că a fost o vreme când în cinematografie se lucra după literatura noastră bună. Dar cred că ar fi întâmpinat din partea cenzurii nişte oprelişti, erau şi nişte secvenţe mai şocante, era o lume care nu se supunea unei anumite teze... Iar acum ecranizarea cred că n-ar mai interesa, pentru că trăim într-un alt ritm. Se cere un un alt tip de scenariu. Pe mine încep să mă obosească scenariile astea foarte contemporane, triste şi dureroase. Ar trebui să ne mai îndreptăm şi spre un pic de altfel de lumină. Şi am senzaţia că lumea nu mai e interesată. S-a pierdut curiozitatea de a afla cum s-a trăit înainte, ce s-a întâmplat şi înainte de noi. A fost o vreme când eu aveam un apetit special pentru SF. Simţeam nevoia să privesc spre viitor. Acum mi-a trecut şi simt nevoia să citesc despre ce s-a petrecut cu multă vreme înainte. Poate că sunt la vârsta când nu mai privesc în viitor, privesc în urmă. Am făcut această mare paranteză gândindu-mă că lecturile astea, literatura dintre cele două războaie poate să deschidă gustul pentru o incursiune într-o lume care a avut farmecul ei aparte. Şi peste care trecem prea uşor. Romanele astea sunt nişte lecţii de istorie. Şi rămân nişte oglinzi, ocheane spre un trecut care e al nostru şi care ne populează o anume parte a sufletului şi a minţii...".

Cât de potrivit e un astfel de roman cu o dramatizare radiofonică? Şi cât de mult s-a stins farmecul serilor în care radioul spunea poveşti şi copiii le ascultau? "Mai există «spectatori» de radio. Dar mulţi nu mai au răbdare..." E tristeţea Alexandrinei Halic, o actriţă pentru care teatrul radiofonic a însemnat scânteia ce a făcut-o să aleagă pentru totdeauna drumul scenei şi al teatrului pentru copii. "Teatrul radiofonic are un alt farmec, aparte. În clipa în care doar vocea este cea care-ţi sugerează o lume, tu, auditor, brodezi în jurul ei, îţi imaginezi o lume întreagă. Ăsta e un efort de gândire, de afect, de stimulare a afectului. Eu ştiu cum se înregistrează un spectacol. Pot să revăd cu ochii minţii studioul, microfonul, actorii, ştiu cum se fac paşii, cum foşnesc frunzele în studio. Şi cu toate astea, când ascult o piesă de teatru radiofonic mă transpun, convenţia funcţionează extraordinar. E o experienţă interesantă, care te îmbogăţeşte emoţional şi intelectual. Dar nu ştiu câtă lume mai are răbdare să închidă ochii şi să asculte..."

5475-110147-medeleni_41_v2.jpgCopii în grădina lui Teodoreanu
Destinul post-mortem al lui Ipolit Strâmbu este similar multor nume de talent desconsiderate de critica de artă din perioada comunistă. Fostul elev al pictorului G. D. Mirea şi-a finalizat studiile la Munchen şi a lăsat în urmă o creaţie influenţată de impresionismul german şi pictura lui Nicolae Grigorescu. Foarte apreciat în viaţă, Strâmbu s-a menţinut în atenţia publicului printr-un număr mare de expoziţii. Datată în 1923, "Copii în grădină" se remarcă printr-o înţelegere mai subtilă a problemelor legate de lumină şi compoziţie. Lucrarea aleasă pentru supracoperta volumului II din romanul "La Medeleni" este un peisaj de stare unde artistul dezvoltă un joc bine-condus între zonele de umbră şi penumbră. Reflexele luminii pe figurile personajelor demonstrează preocuparea artistului pentru reprezentarea exactă a unui anumit moment din zi. Lucrarea se apropie de calm şi relaxare transmisă de Ionel Theodoreanu în descrierile celor trei copii aflaţi în vacanţă. Ipolit Strâmbu (1871-1934), Copii în grădină, MNAR. (Valentina Iancu)

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

TOGETHER: despre importanța multidisciplinarității și a diversității @ROMANIAN DESIGN WEEK 2021

TOGETHER: despre importanța multidisciplinarității și a diversității @ROMANIAN DESIGN WEEK 2021
Galerie Foto Sub tema #together, festivalul va reuni în programul său online și offline organizații, designeri, inițiative și evenimente care împreună propun un focus pe importanța, succesul și contribuția pe care...

Cele mai cunoscute opere de artă care sărbătoresc dragostea

Cele mai cunoscute opere de artă care sărbătoresc dragostea
Galerie Foto O astfel de selecție a lucrărilor de artă ce sărbătoresc dragostea – de curând celebrată la data aleasă, 14 februarie, de Ziua Îndrăgostiților, Sfântul Valentin - ar putea fi nesfârșită. Am ales,...

Cărți rupte din viață în noua serie Memoir a Editurii Trei

Cărți rupte din viață în noua serie Memoir a Editurii Trei
Galerie Foto Editura Trei inaugurează o subcolecție în Fiction Connection sub eticheta Memoir, în care va publica o serie de cărți minunat scrise, remarcabile, captivante și irezistibile, care se citesc ca un roman, dar sunt...

Spectacolul muzical Păcală și Tândală aduce în scenă lumea plină de umor a satului românesc

Spectacolul muzical Păcală și Tândală aduce în scenă lumea plină de umor a satului românesc
Galerie Foto A doua producție susținută de Teatrul Muzical Ambasadorii cu publicul în sală se va juca la începutul lunii martie și este „Păcală și Tândală”, un musical de Roman Vlad.   După ce în...

Întâlnire cu Alexander Hausvater în postura de scriitor la Teatrul Stela Popescu, pe 25 februarie

Întâlnire cu Alexander Hausvater în postura de scriitor la Teatrul Stela Popescu, pe 25 februarie
„Alexander Hausvater scrie precum regizează: tensionat, alert, surprinzător, răstoarnă situaţiile, naşte personaje care brusc, fie îşi sfâşie propria piele, şi o îmbracă pe a altuia, jupuindu-l, fie şi-o...

Special de Dragobete: „Să vorbesc cu tine”, o comedie plină de speranță despre iubire, cu Antoaneta Cojocaru și Daniel Pascariu, pe scena Teatrelli

Special de Dragobete: „Să vorbesc cu tine”, o comedie plină de speranță despre iubire, cu Antoaneta Cojocaru și Daniel Pascariu, pe scena Teatrelli
Galerie Foto „O rază de lumină într-un timp zbuciumat”, un spectacol plin de iubire și de optimism, „Să vorbesc cu tine”, pe textul cunoscutei Ana-Maria Bamberger, deopotrivă dramaturg și medic, cu Antoaneta Cojocaru...

Jupiter’s Legacy/ Moștenirea lui Jupiter apare pe 7 mai 2021, exclusiv pe netflix

Jupiter’s Legacy/ Moștenirea lui Jupiter apare pe 7 mai 2021, exclusiv pe netflix
Bazat pe romanele grafice semnate de Mark Millar și Frank Quitely, Jupiter’s Legacy/ Moștenirea lui Jupiter este o dramă extraordinară cu supereroi, a cărei acțiune acoperă mai multe decenii și abordează...

Alexandru Repan, o viață dedicată scenei

Alexandru Repan, o viață dedicată scenei
Galerie Foto Legendarul actor al Teatrului Nottara, Alexandru Repan, sărbătorește, vineri, 26 februarie 2021, 81 de ani pe scena vieții. Spectacolul Efecte colaterale, de Alexandru Popa, în regia lui Vlad Zamfirescu, îl aduce...

TEL AVIV. Publicul pasionat de film descoperă patrimoniul cinematografiei românești

TEL AVIV. Publicul pasionat de film descoperă patrimoniul cinematografiei românești
Peste 1.500 de spectatori au vizionat pelicule românești clasice, derulate în cadrul primei ediții online a Festivalului Filmului Românesc în Israel (30 decembrie 2020 – 28 februarie 2021). Acest public...

Casa Artelor Dinu Lipatti redeschide Salonul de muzică în anul 2021

Casa Artelor Dinu Lipatti redeschide Salonul de muzică în anul 2021
În această sâmbătă, Casa Artelor Dinu Lipatti redeschide Salonul de muzică, de la orele 17.00, cu Spectacolul pentru copii „Țărăncuța cea isteață”, în cadrul celei de-a II-a Ediții a Programului Casa Li...

Jurnalul vă oferă o carte memorabilă: ”Iarba Vântului”, al doilea volum al "Trilogiei Ţărănești", de Dinu Săraru

Jurnalul vă oferă o carte memorabilă: ”Iarba Vântului”, al doilea volum al "Trilogiei Ţărănești", de Dinu Săraru
Jurnalul vă oferă o carte memorabilă: ”Iarba Vântului”, al doilea volum al "Trilogiei Ţărănești", de Dinu Săraru. Scrisă la aproape 20 de ani distanță de primul volum, cartea înfățișează viața zb...

„Adevărul”/ „La vérité”, noul film al regizorului Hirokazu Kore-Eda, cu Catherine Deneuve în rolul principal, are premiera în cinema pe 26 februarie

„Adevărul”/ „La vérité”, noul film al regizorului Hirokazu Kore-Eda, cu Catherine Deneuve în rolul principal, are premiera în cinema pe 26 februarie
Galerie Foto „Adevărul”/ „La vérité”, cel mai nou film al regizorului japonez Hirokazu Kore-Eda, care a deschis ediția din 2019 a Festivalului Internațional de Film de la Veneția, ajunge în cinematografele din...

STOCKHOLM. „Navigând prezentul: Seria de discuții artistice”, în viziunea contemporanilor din România și Suedia

STOCKHOLM. „Navigând prezentul: Seria de discuții artistice”, în viziunea contemporanilor din România și Suedia
Startul seriei online de discuții artistice româno-suedeze pe teme referitoare la arta vizuală contemporană, „Navigând prezentul: Seria de discuții artistice”, organizat de ICR Stockholm, va avea loc joi, 25 fe...

Concert in memoriam Camil Marinescu, LIVE de la SALA RADIO!

Concert in memoriam Camil Marinescu, LIVE de la SALA RADIO!
Galerie Foto Miercuri, 24 februarie (19.00), Orchestra de Cameră Radio vă propune o seară emoționantă de muzică, nu doar prin repertoriul ales – Ravel, Mendelssohn, Wagner, Saint-Saëns ș.a. – ci mai ales prin menirea...

„Gala de Dragobete”, „Seară franceză” și „Elixirul dragostei”, în această săptămână pe scena Operei Naționale București

„Gala de Dragobete”, „Seară franceză” și „Elixirul dragostei”, în această săptămână pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Opera Națională București prezintă în săptămâna 22 - 28 februarie 2021 trei titluri dedicate iubirii și vă invită să ne bucurăm împreună de emoția spectacolelor cu public în Sala...
Serviciul de email marketing furnizat de