Spectacolele pline de fast, cu bugete colosale si reprezentatiile de strada sau cele improvizate in cluburi au un numitor comun: artistii. Ei au transformat strazile marilor orase in scene ad-hoc si tot ei transforma arta in permanenta cotidiana si o impun ca stil de viata.
Fie ca este teatru, muzica, pictura, sculptura sau creatie vestimentara, arta 'underground' este din ce in ce mai prezenta in jurul nostru, si nu trebuie decat sa intindem o mana ca s-o atingem sau sa facem un pas ca sa intram in spatiul de spectacol. 'As prefera termenul de independent celui de «underground», care este foarte abuzat si mi se pare cam confuz in momentul asta. Nu inteleg exact ce inseamna. Teatrul independent este kamikaze. Probabil din acest motiv este si unul dintre cele mai vii forme de teatru in acest moment.
Este un fenomen in dezvoltare, in care publicul e tanar, «fresh», curios si probabil difera de publicul care merge in mod obisnuit pe la teatrele de stat. S-au deschis foarte multe spatii care cauta spectacole si sunt interesate de proiecte alternative de cultura, iar asta e un semn ca in curand vom si putea trai din asta', spune Vera Ion, regizoare si actrita, care pana acum a facut exclusiv teatru independent. Ea mai spune ca prefera aceasta varianta pentru ca teatrul independent este 'mobil si mobilizant' si pentru ca nu a intalnit pana acum nici o forma de cenzura sau lipsa de respect fata de artisti.
Vera a avut si o experienta mai putin placuta vara trecuta, la Londra, unde s-a dus sa-si incerce norocul ca artist de strada, insa a trebuit sa se intoarca in tara dupa ce a fost agresata de un grup de infractori romani pe Southbank. Si-a transformat intreaga experienta intr-o piesa de teatru, pe care o joaca acum in fata publicului. 'Am ajuns aici cu doi prieteni, si ei tot din Bucuresti. Am venit sa dam lovitura. Eu am facut un an de master aici si am ramas prietena cu fostii colegi. Ne-au zis ca putem sa stam la ei pe vara. Voiam sa modelam animale din baloane si sa le dam la turisti pe strada, faceam 200 pe zi si puteam sa ne intoarcem cu 3.000 la sfarsitul verii. (...) Asa ca am ales «position Peter Pan» pe Southbank. E jobul meu', spune o parte din textul piesei scrise, regizate si interpretate de Vera Ion.
Vera a pus la cale si un workshop de creatie, impreuna cu Sorin Poama. Ambitia lor este, culmea, sa aduca arta mai aproape de toti cei care sunt dispusi sa incerce sa creeze, iar startul se da cu un workshop la care cei doi artisti explica secretele scrierii unei piese de teatru. Inscrierile au inceput pe 1 februarie, iar workshop-ul 'Scrie despre Tine', atelier de dramaturgie si dezvoltare, va incepe pe 15 februarie. Artistii 'traineri' si-au intins lectiile despre teatru si pe internet, pe blogul scriescrie.wordpress.com.
'In cadrul primului modul, lucrul se va axa pe exercitii de scris si de «storytelling», miza noastra fiind ca, dupa aceasta prima luna, participantii sa dobandeasca un minim ABC in ceea ce priveste scrisul unei scene si explorarea propriilor povesti pentru gasirea unui subiect de teatru. In exercitii incercam sa dezvoltam simtul observatiei si al povestirii unui eveniment, exercitiul de a empatiza cu personajele despre care scrii si de a le investiga universul. Fiind vorba despre un limbaj mai specializat, care vizeaza teatrul, vom face si cateva exercitii foarte simple de actorie', explica Sorin Poama.