Daca ai crescut intre timp si basmele nu te mai cuprind, ti-au ramas mici de o buna bucata de vreme, nu e cazul sa te intristezi. Tot timpul exista o solutie pentru orice. Solutia ta se numeste "telenovela".
MARIANA VULPE
Trebuie doar sa stai confortabil in fotoliu, la o anumita ora, in fiecare zi, nu mai putin de o suta de zile, consecutiv. Nu trebuie nici macar sa mai alergi de la o librarie la alta. Televizorul este prietenul tau cel mai bun, atunci cand iti prezinta biografia romantata a unor personaje imaginare, care imita perfect realitatea. Aceasta "subspecie a basmului" ne umple tot mai mult timpul alocat delectarii.
ECHILIBRU. Asa cum in tot, pe pamantul asta, exista un echilibru, si in telenovela - ca si in basm - echilibrul este dat de confruntarea dintre bine si rau; personaje bune si personaje rele. Ati vazut oare vreo telenovela care sa se termine rau? Una in care Luis Mario sau Luis Miguel sa moara "rapus" de revolver, ca doar nu de spada?!
Frumusetea asta de barbat este numai supus unor incercari grele, care-i "intaresc si definesc personalitatea". Dupa ce Rosaura suporta toate mizeriile saraciei, fiind chiar servitoare in propria-i
casa, fara sa stie, ajunge bogata. Nu, ideea cu diferenta claselor sociale nu este luata din basm. Fat-Frumos se casatorese cu Ileana-Cosanzeana sau cu fata Imparatului Ros. In telenovela, sangele albastru se amesteca de fiecare data cu sangele "transparent" al celor din patura de jos.
Credeati ca daca Fat-Frumos si Ileana-Cosanzeana sunt protagonisti in telenovela - cu adaptarile temporale de rigoare - Muma Padurii si Zmeul au rams fara rol? Nici vorba! Ei sunt vrajitoarea care practica magia neagra si frumosul "care-a tras de fiare" si care s-a imbogatit peste noapte pe cai necinstite.
Pe cei doi nu-i leaga numai "culoarea inchisa a sufletului" ci si niscai interese comune. Dupa ce si-a epuizat arsenalul de farmece masculine, "Zmeul" apeleaza la licorile vrajitoarei pentru a-i desparti pe cei doi "inseparabili" protagonisti. Ideea inseparabilitatii este consolidata de sfarsitul asteptat de peste o suta de episoade, si anume - casatoria.
Perceptia esteticului difera totusi de la basm la telenovela. In basm, imaginatia despre fizionomia personajelor, lasata libera sa hoinareasca, este tinuta in frau de numai cateva precizari: "parul lung si matasos, ca spicul graului, ochii ca mura, talia trasa ca prin inel; ghiarele ca de vultur, ochii ca de soim, zbarcita de vreme". In telenovela, de la inceput ne sunt impuse niste figuri.
Diferenta este ca aici si zmeul si Muma Padurii arata bine. De fapt cine s-ar uita la niste actori urati?
FANTASTIC. Nota fantastica din telenovela este completata de animalele vorbitoare. E drept ca papagalii sunt pasari "vorbarete", dar nu credeam c-o fac atat de bine! Cel al familiei Arismendi se pare ca a luat lectii de dictie si chiar are in program niste glume foarte inspirate.
SCENARII. Credeati ca puteam sa uit mirajul taramului celalalt? Este un element prea important, asa ca nici scenaristii nu l-au uitat. Probabil v-ati intrebat daca ati fost suficient de atenti la orele de geografie. Cum de in Miami, Chicago si New York se vorbeste spaniola, ca parca se aflau in America? Geografia nu s-a schimbat, insa America este "pamantul fagaduintei". Personajele noastre au "migrat" din Mexic, Columbia, Spania, crezand ca o vor duce mai bine. Umbla oare dupa tinerete fara batranete si viata fara de moarte?
POVESTE. Cea mai noua copiere a scenaristilor este cea de poveste in poveste sau poveste cu rama. Adaptand, putem spune telenovela in telenovela. Personajele secundare se delecteaza si ele in timpul liber cu o telenovela pe care, de multe ori o mai si povestesc.
Surprinzator este ca, in telenovela, cei care se uita la telenovele sunt cei din clasa de jos. Proasta idee, daca a vrut sa fie o reclama exagerat de subtila. Parca ar fi reclama aia de la rachiul "Hanul Ars", pe care numai daca esti tatuat cu fierul incins ai dreptul sa-l bei.