Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Goya, cronicarul tuturor războaielor: Dezastrele şi fotografia de război
Cele 82 de gravuri din celebra serie “Dezastrele războiului”, realizată de pictorul spaniol Francisco de Goya, în perioada 1810-1820, pot fi admirate la Muzeul Naţional de Artă al României. Gravurile ilustrează scene din timpul războiului împotriva trupelor napoleoniene - Războiul de independenţă spaniol, 1808-1814.
Expoziţia poate fi de mare interes şi pentru fotoreporterii sau cameramanii de astăzi, pentru că, dincolo de valoarea artistică şi de calităţile tehnice incontestabile, gravurile din seria “Dezastrelor” au rol de mărturie, de cronică a unor evenimente reale: “Am văzut”, “Aşa s-a întâmplat” - sunt titlurile unor planşe. De un mare impact vizual, în aceste gravuri pot fi identificate caracteristici care anticipează estetica fotografiei de presă: evitarea compoziţiilor complexe, surprinderea spontanului, a insolitului, prezenţa zonelor parazitare de negru sau a zonelor goale care au rolul de a concentra atenţia asupra porţiunii din imagine care conţine informaţia principală.
Expoziţia este realizată de Muzeul Naţional de Artă al României în colaborare cu Institutul Cervantes din Bucureşti, iar vernisajul a avut loc joi, 29 noiembrie, în prezenţa directorului general al MNAR, Roxana Theodorescu, a Excelenţei Sale, Estanislao de Grandes Pascual, ambasadorul Spaniei în România, a directorului Institutului Cervantes din Bucureşti, Juan Carlos Vidal, şi a curatorului expoziţiei, Juan Bordes.
Prin intermediul acestor gravuri, Goya denunţă ororile războiului: cruzimea, fanatismul, teroarea, nedreptatea, suferinţa şi moartea. Atitudinea sa imparţială, prin ilustrarea atrocităţilor comise de ambele tabere implicate în conflict, transformă actul creativ într-unul de protest, de condamnare a războiului, fără precedent în istoria artei.
În paralel cu gravurile lui Goya, vor fi expuse fotografii din timpul Războiului civil spaniol (1936-1939), eveniment care s-a aflat în atenţia presei internaţionale, beneficiind de prezenţa unor fotografi renumiţi precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Taro, Augustí Centelles sau Alfonso Sánchez, cărora li se adaugă nenumăraţi fotografi locali sau anonimi. “Această alăturare este menită să extindă denunţul lui Goya până în zilele noastre, să identifice în discursul fotoreporterilor de război ecoul atitudinii lui Goya faţă de conflictele armate”, explică reprezentanţii muzeului.
Expoziţia va putea fi vizitată până pe 27 ianuarie 2013, la Muzeul Naţional de Artă al României, Rotonda sălii Auditorium, de miercuri până duminică, între orele 10.00-18.00, cu intrarea gratuită în prima miercuri din lună.
Expoziţia poate fi de mare interes şi pentru fotoreporterii sau cameramanii de astăzi, pentru că, dincolo de valoarea artistică şi de calităţile tehnice incontestabile, gravurile din seria “Dezastrelor” au rol de mărturie, de cronică a unor evenimente reale: “Am văzut”, “Aşa s-a întâmplat” - sunt titlurile unor planşe. De un mare impact vizual, în aceste gravuri pot fi identificate caracteristici care anticipează estetica fotografiei de presă: evitarea compoziţiilor complexe, surprinderea spontanului, a insolitului, prezenţa zonelor parazitare de negru sau a zonelor goale care au rolul de a concentra atenţia asupra porţiunii din imagine care conţine informaţia principală.
Expoziţia este realizată de Muzeul Naţional de Artă al României în colaborare cu Institutul Cervantes din Bucureşti, iar vernisajul a avut loc joi, 29 noiembrie, în prezenţa directorului general al MNAR, Roxana Theodorescu, a Excelenţei Sale, Estanislao de Grandes Pascual, ambasadorul Spaniei în România, a directorului Institutului Cervantes din Bucureşti, Juan Carlos Vidal, şi a curatorului expoziţiei, Juan Bordes.
Prin intermediul acestor gravuri, Goya denunţă ororile războiului: cruzimea, fanatismul, teroarea, nedreptatea, suferinţa şi moartea. Atitudinea sa imparţială, prin ilustrarea atrocităţilor comise de ambele tabere implicate în conflict, transformă actul creativ într-unul de protest, de condamnare a războiului, fără precedent în istoria artei.
În paralel cu gravurile lui Goya, vor fi expuse fotografii din timpul Războiului civil spaniol (1936-1939), eveniment care s-a aflat în atenţia presei internaţionale, beneficiind de prezenţa unor fotografi renumiţi precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Taro, Augustí Centelles sau Alfonso Sánchez, cărora li se adaugă nenumăraţi fotografi locali sau anonimi. “Această alăturare este menită să extindă denunţul lui Goya până în zilele noastre, să identifice în discursul fotoreporterilor de război ecoul atitudinii lui Goya faţă de conflictele armate”, explică reprezentanţii muzeului.
Expoziţia va putea fi vizitată până pe 27 ianuarie 2013, la Muzeul Naţional de Artă al României, Rotonda sălii Auditorium, de miercuri până duminică, între orele 10.00-18.00, cu intrarea gratuită în prima miercuri din lună.
Citeşte mai multe despre:
Goya

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie
O lucrare a pictorului român Adrian Ghenie va fi scoasă la licitație pentru un preț estimativ de 120.000-180.000 de euro. Acțiunea este organizată online de Artmark pe 23 martie.
"Energie" este...
Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!

Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie pentru adolescenți NEW DRAMA
Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie NEW DRAMA, un proiect dedicat adolescenților care sunt încurajați să își dezvolte imaginația prin însușirea tehnicilor de...
Colecția de sculpturi Guguianu, scoasă la licitație

„Femeia, eterna poveste” este titlul pe care Teatrul „Stela Popescu” îl dedică săptămânii femeii pe 7 martie

Recital cameral extraordinar CU PUBLIC. De Mărțișor
În prima duminică din luna martie, trei muzicieni excepționali își unesc forțele într-un concert cameral cu totul special, pe care l-au intitulat De Mărțișor.
Duminică, 7 martie, ora 19:00,...
Expoziție virtuală: „GIUVAIERGERIE ANTICĂ. Comorile Muzeului Național de Istorie a Moldovei“

Invitație la lectură

Vernisaj: Sensul Sculpturii, expoziția Kunsthalle Bega Timișoara, călătorește: din 4 martie 2021 devine Sensul Sculpturii la Galeria Sector 1

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu celebrează 101 ani de la nașterea scriitorului Radu Stanca cu o serie de recitaluri online în perioada 3 - 5 martie
Din 3 până în 5 martie, Naționalul sibian aduce un omagiu poetului, dramaturgului și regizorului Radu Stanca, printr-o serie de recitaluri oferite online de actorii TNRS, începând cu ora 21:00. Actorii Secției Ro...
Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, considerat de presa internațională stimulant și provocator, o usturătoare satiră socială

Cadouri muzicale de primăvară la Filarmonica Sibiu

Espacio femenino. Pioneras / Cinema feminin spaniol: cineastele – deschizătoare de drum, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Filme semnate de deschizătoarele de drum ale cinematografiei spaniole: Ana Mariscal, prima femeie care a regizat după Războiul Civil spaniol / prima peliculă realizată în Spania în sistemul cinemascop, regizată...
Ana Ularu, colaborare cu Oigăn (Kumm), cu un clip de Alex Gâlmeanu: Meteorologie, „ceva magic atât de simplu spus, o stare de complicitate și complot”
