Proiectul Gastronom: artă contemporană cu patrimoniu culinar, produs de Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare, urmărește creșterea nivelului de conștientizare cu privire la importanța hranei ca parte a patrimoniului imaterial. Proiectul a inclus organizarea unui concurs în care artiști români au fost invitați să își depună proiecte care abordează tematica hranei, folosind ca materie primă mămăliga. Un juriu specializat a selectat dintre aplicații proiectele a 3 artiști, care au fost implicați într-o rezidență artistică. Duminică, 1 septembrie, ora 11.00, timișorenii sunt invitați la Casa Jecza la vernisaj.
Modul de preparare a hranei într-o comunitate relevă nu doar valorile acesteia, reperele ei culturale, ci și mentalitățile membrilor săi și un tip de raportare la patrimoniu cultural și la istoria locală. Tradiția implică prezervarea unor practici de gătit, a unor preparate ce simbolizează ospitalitatea sau trimit la ideea de confort, tihnă, reunirea familiei, sărbătoare comunitară sau practică religioasă. În 1919 învățătorul Mihai Lupescu nota în manuscrisul conceput pentru Academia Română - Din bucătăria țăranului român: „Lingurile se fac de către lingurari și de călugări din lemn de răchită, de plop, de tei de paltin […] Cu lingurile se ieu bucatele din oală, din strachină, din farfurie ori din talger […] Lingurile se dau de pomană la Moși ca să ai cu ce mânca pe ceea lume […] Sunt și linguri de tablă, alamă, argint și de aur […] cele de aur și argint țăranii le cunosc din povești […]”.
Proiectul Gastronom: artă contemporană cu patrimoniu culinar propune o abordare creativă a unui demers de prezervare, concretizată prin lucrările a trei artiști contemporani, semnalizând un mod de punere în valoare a patrimoniului cultural.
Vor expune artiștii Lorena Brează, Mircea Cîrtog și Andreea Medar, care timp de 10 zile sunt implicați într-o activitate de rezidență culturală. Folosind mămăliga ca material de lucru, artiștii vor interoga prin demersul lor relația dintre hrană și cultură. Proiectul curatorial este asigurat de Cosmin Nasui.
Andreea Medar, despre proiectul său, „Alvarium”: „Primul gând, atunci când am citit tema acestui proiect, a fost asocierea mentală a alimentului cu mediul rural, masa bătrânească, joasă, rotundă din lemn și o cină tradițională, în familie, având ca element central acest produs culinar. Proiectul propus de mine presupune realizarea unui spațiu simbolic, destinat comunității, un spațiu în care elementele culinare precum mămăliga și mierea vor fi simboluri cheie, pasta de cereale devenind un liant care înlocuiește pământul într-o instalație în care timpul dispare, tradiționalul și noile media se completează. Acest spațiu care adună și invită comunitatea să se așeze (datorită imposibilității de a sta în picioare), devine un spațiu liant, care ne aduce împreună, invită privitorii să ia parte la o baie de lumină, într-o instalație a contrastelor. Mămăliga, deși existentă ca materie în exteriorul lucrării, va căpăta o formă luminoasă și transparentă, recontextualizând atât forma, cât și semnificația strict culinară a acesteia.”
Lorena Brează, despre proiectul său „3 luni de mămăligă – O Vacanță de Vară”: „Copilăria mea a fost despre mămăligă. Mâncam mămăligă și atât. De multe ori mă furișam de bunica, ca să nu mă certe. Bunica spunea mereu că doar oamenii care nu au ce mânca fac asta. Câteodată, veneau oameni pe la noi și începeau să râdă văzându-mă mâncând. Dar pentru mine, mămăliga era ceva ce găseam doar în vacanțele de vară, doar pentru trei luni. Pentru ei, era alimentul de bază, de care se plictisiseră. Nu voiam să simt alte gusturi în cele trei luni. Bunica pregătea o mămăligă pe zi, pentru toată familia. Indiferent de perioadele pe care le traversa familia, fie ele mai puțin vesele din punct de vedere financiar, mămăliga era acolo – pentru ei aliment bază, pentru mine o bucurie. Concursul mi-a amintit de copilărie și de cele trei luni de mămăligă din timpul verii. O mămăligă făcută de bunica are aproximativ 3 kilograme (am sunat-o să mă asigur). În trei luni, se consumau în casa noastră 270 de kilograme de mămăligă. Îmi propun să construiesc un cub din mămăligă, cât o vacanță de vară.”
Mircea Cîrtog, despre proiectul său „Cultural Jamming”: „Prin lucrările mele încerc să examinez fenomenul culturii populare ca o interpretare metaforică a kitsch-ului și a modei. Aceste lucrări au o viziune critică asupra problemelor sociale, politice și culturale. Proiectul pe care îl propun are la baza mămăliga ca artă relațională, văzută prin prisma culturii de masă (artă pop). Proiectul se va materializa prin realizarea unei sculpturi din mămăligă ca formă de expresie a materialului împins către extrem, sub forma unei statuete antice ce reflectă starea actuală a societății și un kit de mămăligă. Lucrările mele se referă adesea la cultura pop și cea de masă. Folosind simboluri scrise ori desenate, creez o lume în care regulile sunt subminate cu intenție.”
Prezentare expoziție:
1-7 septembrie 2019, Casa Jecza / Fundația Interart Triade, Calea Martirilor nr. 51/45, Timișoara. Vernisaj 1 septembrie 2019, ora 11.00, în prezența curatorului și artiștilor. Invitat: Sorina Jecza
Program: zilnic: 10.00-13.00 & 18.00-21.00
4-6 octombrie 2019, Festivalul La Pas Festival de gastronomie sustenabilă, Parcul Rozelor, Timișoara