x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Inflaţie de canale muzicale la tv

Inflaţie de canale muzicale la tv

de Adrian Vaduva    |    13 Feb 2008   •   00:00
Inflaţie de canale muzicale la tv
Sursa foto: iSTOCKPHOTO/

Deşi românii nu merg prea des la operă, operetă sau concerte (rock, pop sau alte genuri muzicale), totuşi suntem între primele ţări din Eu­ropa în ceea ce priveşte nu­mărul posturilor tv de profil.

Deşi românii nu merg prea des la operă, operetă sau concerte (rock, pop sau alte genuri muzicale), totuşi suntem între primele ţări din Eu­ropa în ceea ce priveşte nu­mărul posturilor tv de profil.

Potrivit unui sondaj de opi­nie realizat de CURS pentru Consiliul Naţional al Audiovizualului, aproape 90% dintre respondenţi au declarat că nu merg deloc la concerte, fie ele de rock sau manele, dar nici la operă sau operetă. Nici măcar în cluburi sau discoteci nu ajung prea des, lucru recunoscut de peste 80% dintre intervievaţi. Aşadar, suntem departe de a fi un popor de me­lomani. Cu toate acestea avem 14 canale de muzică, de la pop, rock până la muzică populară şi manele.

 

INTERES. O posibilă ex­pli­caţie a fenomenului ar fi interesul unor case de discuri de a avea la dispoziţie un instrument de promovare a propriilor artişti. Şi aici vorbim în special de manelişti sau cântăreţi de muzică populară care nu-şi puteau găsi locul la MTV sau VH1, care au un cu totul alt profil. Aşa au luat naştere canale precum Taraf TV, Etno TV sau chiar Mynele TV. Încă nu se ştie de către cine şi cum sunt finanţate aceste posturi de nişă, pentru că nu au destulă publicitate pentru a su­pravieţui. Iar unele dintre acestea emit ilegal, neprimind licenţă din partea Consiliul Naţional al Audiovizualului. Şi, dacă tot vorbim despre CNA, trebuie amintit faptul că inclusiv membrii Consiliului sunt uimiţi de numărul relativ mare al acestor posturi tv, care răsar în România precum ciupercile după ploaie. “Sincer, nu ştiu cum pot să reziste pe piaţă atâtea canale de acest gen. Este un mare mister pentru mine. Nu cred că ei câştigă suficient din producţia proprie ca să supravieţuiască. Cu siguranţă au în spate producători muzicali care-i susţin şi cu care au înţelegeri. Însă asta este piaţa şi chiar dacă în fiecare zi ne aşteptăm să apară fa­limentul, nu se întâmplă acest lucru”, ne-a declarat Radu Tudorel, membru CNA.

 

ÎN EUROPA. Pentru o ţară me­die, avem mai multe posturi muzicale decât este nevoie. Comparativ cu state precum Franţa sau Germania, mult mai bine dezvoltate din punct de vedere economic, dar cu mult mai puţine canale: opt în patria lui Molière, respectiv şase la urmaşii lui Goethe. În ciuda faptului că atât francezii, cât şi nemţii au o cultură muzicală superioară românilor. Iar aceştia merg mult mai des la concerte decât o fac românii. Nici Austria nu ne este superioară, având doar şase televiziuni de profil. Pro­babil că în Europa doar britanicii ne-ar putea depăşi la capitolul televiziuni muzicale. Dar, spre deosebire de ei, care au multe şi bune, noi avem aproape la fel de multe, însă cât de bune vă lăsăm pe dumnea­voastră să hotărâţi.

Este totuşi adevărat că în ultima vreme televiziunile specializate sau de nişă au luat amploare. Şi faptul că marii jucători de la noi, precum Antena 1 sau Pro TV, care până mai deunăzi au ignorat acest segment, au început să investească în tv-urile muzicale. Postul din Pache Protopopescu a achiziţionat MTV, iar trustul Intact a obţinut licenţa pentru Top TV. E posibil să mai apară şi alţi jucători importanţi, pentru că s-ar părea că loc mai există. Potrivit CNA, în Ro­mânia au autorizaţie posturile: Kiss TV, Etno TV, Noll TV, U TV, Party TV, Cool TV, Favorit TV, MTV, Taraf TV, Music Max, Top TV. Iar fără emit: Hits TV, Mynele TV, Music Klub şi VH1.

 

adrian.vaduva@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: arte