x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Jurnal de cinefil - Oscarul, prin ochii unui britanic

Jurnal de cinefil - Oscarul, prin ochii unui britanic

de Cristina Bazavan    |    27 Ian 2007   •   00:00

"Oscarurile sunt o mare minciuna", mi-a zis intr-o discutie telefonica Gilbert Adair, domnul care a scris cartea si scenariul dupa care Bertolucci a facut "The Dreamers". "Uite, eu sunt antiamerican, nu vad filme hollywodiene niciodata. Nici chiar cand stiu ca sunt bune. Acum mi-ar placea sa vad "Letters from Iwo Jima" (n.r. - un film in limba japoneza, dar produs de americani). Dar imi respect convingerile. Iar Oscarurile sunt doar o afacere, nu va mai luati dupa ele." Pe langa activitatea sa cinematografica, Adair e unul dintre cei mai reputati jurnalisti britanici si un recunoscut critic de film, asa ca discursul lui atat de vehement m-a socat pentru o clipa.

"Nu stiam ca sunteti atat de antiamerican incat sa treceti si peste pasiunea dvs pentru cinema", i-am spus surprinsa.Si el mi-a replicat. "Vrei sa-ti spun un film care ar fi trebuit sa fie premiat cu adevarat? «Moartea domnului Lazarescu»." Nu mai stia cum il cheama pe regizor, dar vazuse filmul si banuia ca Romania il trimisese la Oscar. I-am explicat ca anul trecut a fost eligibil si ca a ratat nominalizarea, iar prima lui reactie a fost: "Ti-am spus eu!". "Sigur ca «Moartea domnului Lazarescu» nu e un film pentru multi spectatori, caci nu vrea nimeni sa vada cum e plimbat prin spitale un batran, dar e un film foarte bun si specialistii ar trebui sa-l premieze", a continuat apoi cu calm britanic.

Mi-a fost foarte drag de Gilbert Adair cand l-am auzit spunand asta, dar mi-a fost rusine sa-i spun ca autoritatile romane tocmai ce i-au tras-o lui Puiu nefinantandu-i noul proiect. N-am vrut sa ne mai facem inca o data de ras in ochii unui strain educat. Am transcris aici o parte din conversatia cu Gilbert Adair, caci e descrierea perfecta pentru nominalizarile Oscarurilor din acest an. Totul a fost foarte previzibil, au fost mentionate toate filmele in care s-au investit bani, sunt nominalizati toti actorii din care se pot scoate bani frumosi in viitor (Ca nu degeaba se mentioneaza pe genericele filmelor cate Oscaruri au actorii sau cate nominalizari).

Da, Oscarurile sunt o afacere in raport cu industria filmului si o minciuna in relatia cu publicul; sunt eticheta de care are nevoie un actor, un regizor sau o casa de productie ca sa obtina mai multi bani. Si uite doar un exemplu. "Dreamgirls", muzicalul care are cele mai multe nominalizari anul asta (opt), trebuie privit ca o rampa de lansare pentru multe alte business-uri din industria divertismentului. Tanara castigatoare de reality show, ajunsa acum pe marile ecrane, Jennifer Hudson e o mina de aur pentru orice producator: canta, danseaza, se descurca la actorie si peste toate astea... e de culoare. Atat de politically correct. Nu pariati pe altcineva, Jennifer va castiga.

Altfel, a fost nominalizat Scorsese la regie si-o sa ia premiu, ca nu l-a luat niciodata si pare ca si-a revenit si vrea sa faca din nou multe filme = multi bani; producatorii filmului "Children of men" au fost rasplatiti cu o nominalizare la imagine (singurul lucru cu adevarat bun la film, chiar daca mai are inca doua nominalizari) ca sa fie ajutati la recuperat investitia mareata in aceasta productie; Peter O’Toole ar trebui sa piarda in fata lui Forest Whitaker, dar s-ar putea sa se "investeasca" intr-un alt tanar talentat si cu potential de "culegator de bani de la public", Ryan Gosling; Penelope Cruz va trece in alta liga cu nominalizarea asta si va ajunge in tot mai multe reclame americane (populatia Americii a crescut in ultimii ani cu un procent semnificativ la categoria latino, asa ca trebuie sa li se vanda niste produse).

"Oscarurile sunt o mare minciuna." O sa tineti minte asta pana in februarie, cand e ceremonia de decernare?
×
Subiecte în articol: arte