x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Linişte la Palat

Linişte la Palat

de Oana-Maria Baltoc    |    22 Aug 2008   •   00:00
Linişte la Palat

Regizor şi actor în rolul principal, aşa cum ne-a obişnuit, Sergiu Nicolaescu a încheiat filmările la o nouă peliculă după numai două săptămîni. L-am urmat la Cotroceni, pe platourile de filmare ale producţiei cinematografice care le va prezenta românilor ultimele zile din viaţa primului rege din istoria României: Carol I. Rămîne de văzut cum o va primi publicul.


Regizor şi actor în rolul principal, aşa cum ne-a obişnuit, Sergiu Nicolaescu a încheiat filmările la o nouă peliculă după numai două săptămîni. L-am urmat la Cotroceni, pe platourile de filmare ale producţiei cinematografice care le va prezenta românilor ultimele zile din viaţa primului rege din istoria României: Carol I. Rămîne de văzut cum o va primi publicul.

 
Regele este nemulţumit de modul în care decurge dis­cu­ţia. Intrarea Româ­niei în război împoriva Germa­niei este de neconceput, însă reali­zează că este singurul care face opi­nie separată. Brătianu i-a fost me­reu alături în momentele dificile, însă acum priveşte undeva pe deasupra tuturor, absent. Ceea ce spu­ne fiecare dintre cei prezenţi în sala de Consiliu i se pare o glumă proas­tă. "Opriţi, nu a fost bine! Mai tra­gem o dată", strigă Sergiu Nicola­es­cu şi începe să se plimbe ca un leu în cuşcă. Este ultima zi de filmare şi cea mai dificilă. Au de tras o scenă lungă, care s-a întins pe două zile de muncă, cu mult dialog, o scenă de importanţă capitală pentru docudrama "Carol I: Un destin", doar este vorba des­pre mo­men­tul în care se decide de partea cui va lupta România în pri­mul răz­boi mondial. Scena morţii lui Ca­rol s-a filmat deja săptămîna tre­cută la Castelul Peleş. Au lăsat ce era mai greu la sfîrşit. 

 
VERDICTUL. În sală este su­fo­cant de cald, iar reflectoarele transformă locaţia în saună. Se păşeşte în vîrful picioarelor. Actori cu părul înspicat cu fire albe îşi repetă textele în şoaptă, murmură printre buze de parcă spun o rugăciune. Numai dacă ar ieşi totul bine de data asta... Parcă le poţi citi gîndurile. Muncesc de la nouă dimineaţa şi s-a făcut deja ora trei după-amiază. Le este foame şi obo­seala îşi spune cuvîntul. Regizorul şi actorul principal, Nicolaescu, verifică după fiecare cadru ce s-a tras pe camere, moment în care se strîng cu toţii în jurul lui şi aşteap­tă verdictul. Trebuie să o ia de la capăt. Se întorc la masă cu paşi grei, de plumb. Actorul îşi spune textul. O dată, încă o dată. "Domnule, sînteţi emoţionat. Se simte", decide scurt regizorul şi opreşte din nou filmarea. "Relaxaţi-vă!", îi cere pe un ton autoritar. Îmbrăcat în uniforma de general, mai că

nu-ţi dai seama cînd joacă şi cînd dă indicaţii regizorale. Încă o dublă. Urmează vizionarea şi, din nou, verdictul. "Da, a fost bine. Să mer­gem la masă", spune Nicolaescu şi un suflu de uşurare scapă de pe buzele echipei.

 
DAŢI-MI SABIA! Pe pajiştea din faţa Muzeului Cotroceni, în pau­za de masă, se împletesc două spa­ţii temporale. Actorii şi figuran­ţii îmbrăcaţi şi machiaţi ca la 1900 se plimbă de colo colo sau stau la masă în timp ce beau apă din pa­hare de unică folosinţă şi savurează mîncarea din caserole din plastic. Unii citesc ştirile mondene, iar cîţiva rămaşi încă în palat se foto­gra­fiază cu telefoanele mobile în oglin­zile care tapetează din loc în loc pereţii, încîntaţi de felul în care arată costumaţi. "Este mai greu să filmezi o docudramă decît un film de ficţiune", măr­turiseşte Nicola­escu. "Trebuie sa fii atent la cel mai mic detaliu. Este vorba de istorie şi totul trebuie sa se apropie cît mai mult de evenimentele reale." Înain­te de a se reapuca de treabă, regizo­rul mai are ceva de rezolvat. Trebuie să lucreze şi la promovarea producţiei pe care o va termina azi şi care va fi lansată în luna decembrie. O echipă de fotografi de la o revistă cu pagini lucioase a venit să-l imortalizeze în postura de Carol I. Nicolaescu îşi netezeşte scurt, cu palmele, tunica, îşi aranjează epoleţii şi ia poziţia de drepţi. Machiorul, Mircea Vodă, omul care i-a stat alături la cele mai importante filme pe care le-a făcut, îi aranjează rapid părul şi barba. Re­ge­le e pregătit pentru şedinţa foto. "Daţi-mi sabia!", ordonă Carol, după un minut în care a pozat. Fo­to­grafii sînt pe deplin mulţumiţi.


Sub semnul Berbecului

Din distribuţia docudramei mai fac parte Răzvan Vasilescu, care îl întruchipează pe Ion I.C. Brătianu, Marina Pricopie – Re­gina Elisabeta (foto) şi Andreea Măcelaru Şofron – Regina Maria, dar şi scenaristul şi regizorul secund al producţiei, Emil Slotea, într-un rol secundar. Nu este pentru prima dată cînd Sergiu Nicolaescu îl întruchipează pe Carol I. Regizorul l-a jucat şi în filmul "Războiul de independen­ţă: Pentru Patrie" (1977) şi a fost pregătit pentru revenirea la acest rol. Oricum, Nicolaescu simte că are multe în comun cu regele neamţ: hotărîrea, ambiţia şi spi­ritul organizatoric. Mai mult, sînt născuţi sub acelaşi semn zodical, Berbec. Iar dacă nu ar fi fost regizor, mai mult ca sigur, mărturiseşte Nicolaescu, ar fi îmbrăţişat o carieră militară.

 

Exigenţă

"Este mai greu să filmezi o docudramă decît un film de ficţiune. Trebuie să fii atent la cel mai mic detaliu"
Sergiu Nicolaescu, regizor

×
Subiecte în articol: arte nicolăescu