Regizor şi actor în rolul principal, aşa cum ne-a obişnuit, Sergiu Nicolaescu a încheiat filmările la o nouă peliculă după numai două săptămîni. L-am urmat la Cotroceni, pe platourile de filmare ale producţiei cinematografice care le va prezenta românilor ultimele zile din viaţa primului rege din istoria României: Carol I. Rămîne de văzut cum o va primi publicul.
Regizor şi actor în rolul principal, aşa cum ne-a obişnuit, Sergiu Nicolaescu a încheiat filmările la o nouă peliculă după numai două săptămîni. L-am urmat la Cotroceni, pe platourile de filmare ale producţiei cinematografice care le va prezenta românilor ultimele zile din viaţa primului rege din istoria României: Carol I. Rămîne de văzut cum o va primi publicul.
Regele este nemulţumit de modul în care decurge discuţia.
Intrarea României în război împoriva Germaniei este de neconceput, însă
realizează că este singurul care face opinie separată. Brătianu i-a fost
mereu alături în momentele dificile, însă acum priveşte undeva pe deasupra
tuturor, absent. Ceea ce spune fiecare dintre cei prezenţi în sala de Consiliu
i se pare o glumă proastă. "Opriţi, nu a fost bine! Mai tragem o dată",
strigă Sergiu Nicolaescu şi începe să se plimbe ca un leu în cuşcă. Este
ultima zi de filmare şi cea mai dificilă. Au de tras o scenă lungă, care s-a întins
pe două zile de muncă, cu mult dialog, o scenă de importanţă capitală pentru
docudrama "Carol I: Un destin", doar este vorba despre momentul în
care se decide de partea cui va lupta România în primul război mondial. Scena
morţii lui Carol s-a filmat deja săptămîna trecută la Castelul Peleş. Au lăsat
ce era mai greu la sfîrşit.
VERDICTUL. În sală
este sufocant de cald, iar reflectoarele transformă locaţia în saună. Se păşeşte
în vîrful picioarelor. Actori cu părul înspicat cu fire albe îşi repetă textele
în şoaptă, murmură printre buze de parcă spun o rugăciune. Numai dacă ar ieşi
totul bine de data asta... Parcă le poţi citi gîndurile. Muncesc de la nouă
dimineaţa şi s-a făcut deja ora trei după-amiază. Le este foame şi oboseala îşi
spune cuvîntul. Regizorul şi actorul principal, Nicolaescu, verifică după
fiecare cadru ce s-a tras pe camere, moment în care se strîng cu toţii în jurul
lui şi aşteaptă verdictul. Trebuie să o ia de la capăt. Se întorc la masă cu
paşi grei, de plumb. Actorul îşi spune textul. O dată, încă o dată. "Domnule,
sînteţi emoţionat. Se simte", decide scurt regizorul şi opreşte din nou
filmarea. "Relaxaţi-vă!", îi cere pe un ton autoritar. Îmbrăcat în
uniforma de general, mai că
nu-ţi dai seama cînd joacă şi cînd dă indicaţii regizorale. Încă o dublă. Urmează vizionarea şi, din nou, verdictul. "Da, a fost bine. Să mergem la masă", spune Nicolaescu şi un suflu de uşurare scapă de pe buzele echipei.
DAŢI-MI SABIA! Pe
pajiştea din faţa Muzeului Cotroceni, în pauza de masă, se împletesc două spaţii
temporale. Actorii şi figuranţii îmbrăcaţi şi machiaţi ca la 1900 se plimbă de
colo colo sau stau la masă în timp ce beau apă din pahare de unică folosinţă şi
savurează mîncarea din caserole din plastic. Unii citesc ştirile mondene, iar cîţiva
rămaşi încă în palat se fotografiază cu telefoanele mobile în oglinzile care
tapetează din loc în loc pereţii, încîntaţi de felul în care arată costumaţi. "Este
mai greu să filmezi o docudramă decît un film de ficţiune", mărturiseşte
Nicolaescu. "Trebuie sa fii atent la cel mai mic detaliu. Este vorba de
istorie şi totul trebuie sa se apropie cît mai mult de evenimentele reale."
Înainte de a se reapuca de treabă, regizorul mai are ceva de rezolvat.
Trebuie să lucreze şi la promovarea producţiei pe care o va termina azi şi care
va fi lansată în luna decembrie. O echipă de fotografi de la o revistă cu
pagini lucioase a venit să-l imortalizeze în postura de Carol I. Nicolaescu îşi
netezeşte scurt, cu palmele, tunica, îşi aranjează epoleţii şi ia poziţia de
drepţi. Machiorul, Mircea Vodă, omul care i-a stat alături la cele mai
importante filme pe care le-a făcut, îi aranjează rapid părul şi barba.
Regele e pregătit pentru şedinţa foto. "Daţi-mi sabia!", ordonă
Carol, după un minut în care a pozat. Fotografii sînt pe deplin mulţumiţi.
Sub semnul Berbecului
Din distribuţia docudramei mai fac parte Răzvan Vasilescu, care îl întruchipează pe Ion I.C. Brătianu, Marina Pricopie – Regina Elisabeta (foto) şi Andreea Măcelaru Şofron – Regina Maria, dar şi scenaristul şi regizorul secund al producţiei, Emil Slotea, într-un rol secundar. Nu este pentru prima dată cînd Sergiu Nicolaescu îl întruchipează pe Carol I. Regizorul l-a jucat şi în filmul "Războiul de independenţă: Pentru Patrie" (1977) şi a fost pregătit pentru revenirea la acest rol. Oricum, Nicolaescu simte că are multe în comun cu regele neamţ: hotărîrea, ambiţia şi spiritul organizatoric. Mai mult, sînt născuţi sub acelaşi semn zodical, Berbec. Iar dacă nu ar fi fost regizor, mai mult ca sigur, mărturiseşte Nicolaescu, ar fi îmbrăţişat o carieră militară.
Exigenţă
"Este mai greu să
filmezi o docudramă decît un film de ficţiune. Trebuie să fii atent la cel mai
mic detaliu"
Sergiu Nicolaescu, regizor