x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Lucrări de patrimoniu şi avangardiste, visuri şi poveşti româno-franceze

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 08 Apr 2019 - 16:52

Flori sălbatice din România - o istorie botanică. O nouă expoziție la MNAR!

Muzeul Național de Artă al României împreună cu Societatea Română a Artiștilor Botanici organizează, în Sălile Kretzulescu, expoziția de pictură „Flori sălbatice din România - o istorie botanică”, în perioada 12 aprilie – 5 mai 2019. Concepută ca un dialog între pictura florală și ilustrația botanică, de tip științific, expoziția prezintă opere ale marilor pictori români, de la clasici precum Grigorescu, Andreescu, Luchian, Tonitza, Pallady, Aman, Mützner până la contemporanii Ciucurencu și Țuculescu.

Privind florile sălbatice între artă și știință, expoziția oferă șansa întâlnirii cu lucrări de valoare din patrimoniul MNAR.  Vor fi expuse peisaje și naturi statice care vorbesc despre frumusețea și unicitatea florei sălbatice a României. Alături de aceste lucrări de referință, expoziția reunește lucrări botanice ale Angiolinei Santocono, din patrimoniul Muzeului botanic al Grădinii botanice D. Brandza din București. Totodată, va fi prezentat, pentru prima dată în România, albumul regal The Transylvania Florilegium, realizat de Fundația caritabilă a Prințului de Wales și lansat în 2018 la Londra.

Conceptul expozițional pleacă de la sintagma florile sălbatice, între artă și știință și urmărește punerea în valoare a ambelor valențe.

De la investirea cu simboluri în Antichitate, la compoziții ample renascentiste și, mai târziu, la un gen de sine stătător, florile sunt unul din subiectele preferate ale pictorilor din toate timpurile. În România, regăsim recurența peisajului și a naturilor statice în care flora sălbatică este un mediator între om și natură, între domestic și sălbatic, între controlat și spontan.

Frumusețea artei botanice vine din planta în sine – analiza și observarea ei, prin care pot fi remarcate evoluțiile vegetației și modul în care aceasta a fost, sau nu – influențată de acțiunea umană. În România, preocuparea pentru arta botanică se manifestă mai ales prin opera Angiolinei Santocono. Picturile artistei sunt realizate în acuarelă, cuprinzând în jur de 5500 de specii de specii. În tradiția artei botanice practicate în Europa occidentală, plantele sunt reprezentate, de cele mai multe ori, în mărime naturală, pe un fundal neutru.

Din 1964, picturile Angiolinei Santocono stau la baza expoziției permanente a Muzeului Grădinii Botanice din București, ca material educativ și inițiere în flora bogată a spațiului românesc.

Curator: Irina Neacșu

Program de vizitare: miercuri-duminică, orele 10.00 -18.00. Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

 

"L'atelier sans fin" Ciprian Mureşan et Serban Savu în dialog cu operele lui Brâncuşi.

Sezonul Franța - România 2019. Artiștii Ciprian Mureșan și Șerban Savu intră într-un dialog cu operele sculptorului român, redefinind ideea de muzeu. Atelierul lui Brâncuși, inima modernității, nu mai este un sanctuar, ci un loc viu, un laborator, în care se experimentează, se dezvoltă, se îndrăznește.

„Mureşan invită fantomele lui Yves Klein şi Andrei Cădere, în timp ce marile tablouri ale lui Savu, cu caracter alegoric, introduc iconografia religioasă sau realismul socialist în imagini de atelier.

Expunerea este completată cu desene şi fotografii de Brâncuşi, ca o linie de legătură între cei doi prieteni artişti. (...) Cei doi artişti s-au hrănit cu cărţi şi imagini înainte de a putea intra în cntact direct cu operele de artă care i-au inspirat. După absolvirea studiilor, Mureşan a devenit co-editor al unei reviste de artă contemporană, iar Savu şi-a desăvârşit formaţia studiind doi ani la Veneţia. Dar cei doi s-au regăsit la Cluj, unde primul a cumulat, până la saturaţie, imagini extrase din cărţi de artă, în desene-palimpsest...”, scrie curatorul expoziţiei Frédéric Paul

Organizator: Centre Georges-Pompidou (Atelier Brancuși)

Curator: Frédéric Paul

Durată: 3 aprilie – 1 iulie 2019

 

Șerban Savu oscilează între tradiţie şi modernitate

Expoziţia reunește lucrările realizate de Șerban Savu în ultimii doisprezece ani, precum și realizări mai recente, care pendulează între subiecte din viața de zi cu zi, între oraș și peisaje, tradiție și modernitate, Millet și Hockney. Ansamblu de lucrări noi cuprinde ecouri la contextul local şi mai ales la creaţia lui Henri de Toulouse-Lautrec.

Picturile figurative ale lui Şerban Savu reprezintă de cele mai multe ori vaste peiaje post-industriale, în care protagoniştii se plimbă, înoată şi sunt prinşi în activităţi cotidiene. Ele prezintă persoane solitare, captate de la o oarecare distanţă, izolate şi concentrate asupra unei activităţi specifice. În scenel de interior, sunt dezvăluite personaje care ignoră privirile spectatorului. Rezultă o serie de instantanee cre relevă subtil psihicul românilor „obişnuiţi”, în timp ce ţara cunoaşte frecvente bulversări politice şi economice”

Expoziţia reuneşte opere produse în ultimii 12 ani.

Organizator: Centre d'art Le LAIT, în parteneriat cu Galeria Plan B, Cluj/Berlin.

Durată: 13 aprilie – 23 iunie 2019

 

Fete de vis: Idealul feminin de la Nicolae Grigorescu la Ion Grigorescu. Expoziția cartografiază chipurile idealului feminin în arta românească, de la jumătatea secolului 19 până la ora actuală. Catalizat social, politic, arhetipal, erotic, idealul este punctul de fierbere al unor etape. Este reverie sau, dimpotrivă, impas al reveriei.

„Fete de vis: Idealul feminin de la Nicolae Grigorescu la Ion Grigorescu cartografiază chipurile idealului feminin în arta românească, de la jumătatea secolului 19 pînă la ora actuală. Catalizat social, politic, arhetipal, erotic, idealul este punctul de fierbere al unor etape. Este reverie sau, dimpotrivă, impas al reveriei. Idealul mediază între denumirea ce indexează femeia și statutul/situația pe care aceasta o relevă, între excepționalitate și anxietatea indusă de această excepționalitate.

„Mamă, ibovnică, model sau fotomodel, țărăncuță, doamnă de societate sau matroană, tovarășă polivalentă, zînă și cotoroanță, icoană și totem păgân, activistă feministă, frumoasă fără corp sau nubilă pornografiată, alter-ego digital, idealul feminin proliferează odată cu modernitatea, prin mitizări, demitizări și remitizări succesive. Sunt câteva dintre ipostazierile fetelor de vis, din vis sau de coșmar – reprezentări emblematice ce fluctuează istoric, comunică asonant și sunt regenerate în mod contrastant uneori chiar scandalos.

Cei doi Grigorești, Nicolae și Ion, sunt capete de pod pentru două paradigme: expoziția nici nu începe cu Nicolae Grigorescu și nici nu se încheie cu Ion Grigorescu. Dar fiecare coagulează visele despre feminitate de dinainte respectiv de după el, de la țărăncuța-arhetip al eternului rural românesc la acea everywoman ștanțată Pop-Art și voyeurist-psihanalitic. Ambii Grigorești oferă borne ale unor feminități ce ar putea fi considerate comune, aparent neutralizate prin poziția în societate (față de doamna de viță nobilă a precursorilor lui Nicolae Grigorescu sau față de femeia cerebrală, revendicativă față de propria identitate a succesorilor lui Ion Grigorescu).

Miza expoziției este tocmai ascendentul acestor modele asupra artei românești, de la mijlocul secolului 19-lea până în prezent. În planul literaturii române aceasta ar corespunde idealului silfidei eminesciene și idealului activistei, vizată de premiile „Sofia Nădejde” pentru literatură scrisă de femei, lansate în 2018”, afirmă curatorul Iuna Șerban.

Organizator: MARe/Muzeul de Artă Recentă

Curatori: Ioana Şerban şi Erwin Kessler

Durată: martie – septembrie 2019

 

Expoziţia Corneliu Baba.

Fundația Centrul Cultural ArtSociety din România cu sprijinul ICR Beijing organizează în China o amplă expoziție itinerantă dedicată lui Corneliu Baba. Al treilea muzeu în care este găzduită expoziția este Ningbo Huamao Art Museum. Expoziţia reuneşte 60 de lucrări ale maestrului român din 17 muzee de artă, dar și din cele mai prestigioase colecții private de artă din România şi din străinătate.

Curator: Doina Păuleanu

Durată: 2 aprilie – 26 mai 2019

 

Eli Lotar (1905 – 1969), actor al modernităţii fotografice

Expoziția reprezintă o retrospectivă a operei lui Eli Lotar, așa cum a fost ea realizată în 2017 la Centre Pompidou, și este o premieră absolută pentru România. Dedicată unuia dintre cei mai importanți fotografi ai avangardei pariziene, expoziția adună în jur de 80 de fotografii vintage și o selecție de o sută de documente (cărți, reviste, scrisori, negative, filme) care constituie esența activității artistului.

Fotograf și cineast francez de origine română, Eli Lotar (Eliazar Lotar Teodorescu) „revine” în 1924 la Paris, orașul lui de suflet în care se născuse, după copilăria petrecută la București, alături de tatăl său, Tudor Arghezi, remarcabil intelectual și poet. Apropiat al lui Germaine Krull, de la care învață meserie, și mai târziu al suprarealiștilor; publică mai ales în revistele de avangardă „VU”, „Jazz” și „Arts et métiers graphiques” și participă la mai multe expoziții internaționale importante ca „Fotografie der Gegenwart”, „Film und Foto” și „Documents de la vie sociale”.

Expoziția Eli Lotar (1905-1969) examinează într-o lumină nouă rolul acestui actor crucial al modernității fotografice printr-un parcurs tematic, de la „Noua Viziune” la cinematograful documentar, trecând prin peisajele sale urbane, industriale și maritime. Portretele lui îi atestă înclinația pentru poze și posturi și raportul apropiat cu mare parte din artiștii importanți ai epocii.

Angajamentul social și politic al lui Eli Lotar, precum și gustul pentru munca în comun, este dovedit de numeroasele proiecte realizate cu scriitori (Jacques și Pierre Prévert), cu oameni de teatru (Antonin Artaud și Roger Vitrac) și cu regizori celebri (Joris Ivens, Alberto Cavalcanti și Luis Buñuel), artiști pe care contextul socio-politic tulbure al anilor 1930 nu îi lasă indiferenți.

Realizată în mare parte din fondurile fotografice ale artistului, conservate la MNAM-Centres Georges Pompidou, expoziția adună în jur de 80 de fotografii vintage și o selecție de o sută de documente (cărți, reviste, scrisori, negative, filme) care constituie esența activității lui Eli Lotar. Este compusă din cinci secțiuni tematice care nu urmăresc o ordine strict cronologică.

Primele trei părți ale expoziției abordează reportajele fotografice realizate de Eli Lotar, majoritatea pentru presa ilustrată. Intiulate „Noua viziune”, „Peregrinări Urbane” și „Fotogenia siturilor” ele permit imersiunea în universul fotografului, recunoscut pentru particularitatea operei sale de la sfârșitul anilor 1920.

Prezența lui Lotar în avanposturile modernismului a făcut totuși obiectul unei recunoașteri târzii. O primă retrospectivă i-a fost consacrată abia la începutul anilor 1990, la Centrul Pompidou.

Organizatori: Muzeului Colecțiilor de Artă, Muzeul Național al Literaturii Române, în parteneriat cu Centre Pompidou și Jeu de Paume

Curatori: Damarice Amao și Pia Viewing

Durată: 18 aprilie – 14 iulie 2019

 

„Vasile Stoica”

 Expoziția, deschisă la Muzeului Național al Satului ”Dimitrie Gusti”, este dedicată memoriei unui strălucit intelectual român, aparținând Generației Unirii, diplomatul Vasile Stoica. Remarcat prin ardoarea cu care a susținut cauza unității românești, acest luptător pentru interesele țării sale, cu mari experiențe de negociator, și-a sfârșit viața condamnat pe nedrept într-o celulă a închisorii de la Jilava.

Viața și faptele sale sunt emblematice pentru istoria românilor din veacul XX. Prin nota lor de sublim, exemplaritate și tragism, ilustrează eforturile unei generații care și-a servit țara în condiții excepționale.

Demersul expozițional este sprijinit de documente și obiecte personale – în mare parte inedite primele, și necunoscute celelalte – care focalizează atenția asupra principalelor momente de viață, urmărind traseul acesteia prin deciziile luate de către Vasile Stoica și evenimentele excepționale la care acesta a fost participant direct sau martor.

Expoziția restituie traseul existențial al unui personaj cu drepturi de a fi considerat nu doar participant la istorie, ci chiar contribuitor direct la aceasta.

Curator: Prof. Univ. Dr. Ioan Opriș

Durată: 7 martie – 14 aprilie 2019


 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Dame Helen Mirren este „The Queen” în filmul de vineri, la TVR 1

Dame Helen Mirren este „The Queen” în filmul de vineri, la TVR 1
Galerie Foto Vineri, 25 septembrie, ora 21.10, la TVR 1, o vedem pe actriţa britanică Helen Mirren în rolul Reginei Elizabeth II, în filmul „Regina” (The Queen, 2006), rol care i-a adus primul Oscar din carieră şi Globul...

Anunț de ultimă oră al Metropolitan Opera din New York. Când își va redeschide porțile

Anunț de ultimă oră al Metropolitan Opera din New York. Când își va redeschide porțile
Metropolitan Opera din New York a anulat toată stagiunea viitoare, rămânând închisă până în septembrie 2021 din cauza pandemiei de coronavirus, transmite Reuters. Aceasta are o sală cu 3.800 de locuri,...

Laureații premiului Nobel din acest an vor primi bonusuri

Laureații premiului Nobel din acest an vor primi bonusuri
Laureaţii premiilor Nobel din acest an vor primi o sumă în plus de un milion de coroane suedeze (110.000 de dolari), potrivit directorului fundației, transmite Reuters. Valoarea totală a bonusului va ajunge la...

Cărți după care s-au făcut seriale celebre

Cărți după care s-au făcut seriale celebre
Galerie Foto Cum vine toamna și producția de seriale a cam stagnat anul acesta, din cauza pandemiei, m-am gândit să vă povestesc despre câteva cărți de la care au pornit serialele celebre ale ultimilor ani. Cine știe, poate...

Bucharest Art Film Festival ediția V 24-26 septembrie, la Palatul Mogoșoaia

Bucharest Art Film Festival ediția V 24-26 septembrie, la Palatul Mogoșoaia
Galerie Foto Docuart și Ambasada Israelului în România anunță a 5-a ediția a festivalului de film de(spre) artă, Bucharest Art Film Festival (BAFF), ce va avea loc în perioada 24 - 26 septembrie 2020, la Palatul...

Filmul „Parking“, în regia lui Tudor Giurgiu, distins cu Premiul pentru regie „Lucian Pintilieˮ

Filmul „Parking“, în regia lui Tudor Giurgiu, distins cu Premiul pentru regie „Lucian Pintilieˮ
Galerie Foto Premiul pentru regie „Lucian Pintilie“ pentru anul 2019 a fost acordat, luni seară, filmului „Parking“, regizat de Tudor Giurgiu, în cadrul Galei Premiilor UCIN 2020, desfășurate la Sala Studio a Teatrului Na...

Teatru la Timișoara. Ce urmează în festivalul FEST-FDR SOS 2020

Teatru la Timișoara. Ce urmează în festivalul FEST-FDR SOS 2020
Galerie Foto După un final de săptămână în care teatrele din Râmnicu Vâlcea, Reșița și Odorheiu Secuiesc au desenat o hartă de cea mai bună calitate a diversității teatrului românesc, iar luni, Marius Bodochi,...

Comedii horror și drame fantastice în premieră la Dracula Film Festival

Comedii horror și drame fantastice în premieră la Dracula Film Festival
Galerie Foto Festivalul va avea loc la Brașov, la Centrul Cultural Reduta, în perioada 14-18 octombrie, 2020. Producţii din Luxemburg, Brazilia, Spania, Republica Moldova, SUA, Franța şi Turcia au fost selecţionate în...

Ceaușescu, pe tabla de șah

Ceaușescu, pe tabla de șah
Galerie Foto Un împătimit al jocului de șah, fostul dictator Nicolae Ceaușescu își petrecea timpul liber practicând celebrul sport al minții alături de miniștri, parteneri sau tovarăși de partid. Astăzi, una dintre...

România la Festivalul Literar „I DIALOGHI DI TRANI” 2020

România la Festivalul Literar „I DIALOGHI DI TRANI” 2020
În perioada 23-27 septembrie 2020 va avea loc cea de-a XIX-a ediție a festivalului literar „I DIALOGHI DI TRANI”, un festival literar care se desfășoară în Puglia, la Trani și în localitățile limitrofe și...

Jurnalul vă aduce o carte care dă dependenţă. "Noaptea inocenților", de Sorin Titel

Jurnalul vă aduce o carte care dă dependenţă. "Noaptea inocenților", de Sorin Titel
Galerie Foto Jurnalul vă propune miercuri un scriitor aparte - Sorin Titel -, creator de bijuterii atent șlefuite, în care niciun un cuvânt nu e aruncat la întâmplare în spațiul dintre cititor și autor. O carte cu proză...

Apariție nouă: ”Istoria secretă a asasinatelor planificate ale Israelului”, de Ronen Bergman

Apariție nouă: ”Istoria secretă a asasinatelor planificate ale Israelului”, de Ronen Bergman
Structurile israeliene de informații își apără cu gelozie secretele. Opacitatea aproape totală este protejată de un melanj complex de legi și protocoale, cenzură militară strictă și intimidarea, interogarea...

Actorul Andrei Chifu a obținut Premiul UNITER la secțiunea Debut

Actorul Andrei Chifu a obținut Premiul UNITER la secțiunea Debut
Galerie Foto Tânărul actor Andrei Chifu de la Teatrul Național din Timișoara a obținut Premiul UNITER la secțiunea Debut pentru rolul principal Eu din spectacolul Casa de pe graniţă de Sławomir...

Trupa NoStress a lansat „Electrika”, primul single din carieră

Trupa NoStress a lansat „Electrika”, primul single din  carieră
NoStress, o trupă cu o experiență de peste 7 ani în zona muzicii de cover, își propune să cucerească publicul cu prima lor piesa proprie. ‘Electrika’ este numele primului lor single și este o piesă pop...

Kunsthalle Bega prezintă: SENSUL SCULPTURII

Kunsthalle Bega prezintă: SENSUL SCULPTURII
Galerie Foto O pisică uriașă, care își bea tacticoasă cafeaua la 5 metri deasupra solului. O siluetă umană prizonieră într-un grilaj din fier, contopire a spațiului încăperii cu spațiul exterior. La înălțime...
Serviciul de email marketing furnizat de