Pe aici se spune ora doi, in loc de ora doua, si cladire grie, in loc de cladire gri. Dar intelegi tot si te incita. Asa-i si FITS-ul de anul asta, plin de alt fel de semne care nu te lasa indiferent.
|
METAMORFOZA. Chris Haring sau performanta de a fi, fizic, oricine |
Daca ai apucat sa fii impatimit de teatru, atunci chiar nu mai gusti orice. Cauti ceea ce n-ai mai vazut, ineditul, originalul, tot ceea ce reprezinta inovatia in arta, desi se zice ca s-a cam inventat totul. Asa se doreste a fi Festivalul International de Teatru de la Sibiu (FITS), editia a XII-a, prin insasi titulatura de anul acesta, "Semne".
UN SEMN. Esti atras atat de spatiile neconventionale, unde se intampla reprezentatiile (cetati, parcari, scoli speciale, catedrale, sali de sport, tramvaie, muzee, plina strada, cluburi), cat si de selectia spectacolelor. Sigur, toate astea impun niste restrictii. Faptul ca unele spectacole se joaca in limbi destul de putin vorbite sau chiar disparute are drept consecinta atragerea unui numar destul de mic de spectatori avizati. Formarea unor grupuscule de cunoscatori e astfel inevitabila. Pe asta au mizat organizatorii si n-au gresit. Semnele se cer decodificate. Teatrul LUNI de la Green Hours s-a mutat cu arme si bagaje la Sibiu. La Bucuresti joaca in club, la Sibiu joaca in cluburi: "America stie tot", "American Buffalo", "Bitter Sauce", "Ellevator 2", "New York Fuckinâ City", "Showdown" sunt spectacole indelung aplaudate. Un semn. Altele sunt cu nerabdare asteptate, pentru ca Teatrul LUNI a castigat increderea unui public fidel.
ALT SEMN. Arkangelsk Youth Theatre, Oskar, Theater Rue Pietonne sunt doar cativa dintre cei care practica alt gen de teatru. Un nou semn? Un show neconventional intr-un spatiu conventional a fost cel al austriecilor Klaus Obermaier & Chris Haring: D.A.V.E. - Digitally Amplified Video Engine. Retineti aceste semne: daca sunt anuntate pe canale tv gen Arte si Muzik sau treceti prin Austria, nu le ocoliti. Veti asista la o demonstratie de manipulare si deformare a trupului uman, prin intermediul biotehnologiei, ingineriei genetice si tehnologiei computerizate. Un barbat tanar, superb (nu poti sa-l confunzi cu alta creatura) devine, cu ajutorul proiectiilor pe corpul fizic, material bun de disectie, batran, femeie etc. Situatii reale sau virtuale? Cine mai stie pana unde ajunge tehnologia in ziua de azi? Barierele intre doua stari sunt anulate, nu stii unde sfarseste fericirea si unde incepe cosmarul. Un one man show de dans, sunet si mai ales lumina. Ideea apartine compozitorului si artistului media Klaus Obermaier, dezvoltata in colaborare cu coregraful si dansatorul Chris Haring.
"Tramvaiul numit Popescu" si-a mutat ruta de pe linia 26 din Bucuresti la marginea Sibiului. Circula zilnic o singura data, tur-retur, de la ora 15:00, iar calatorii dau navala, caci nu-s decat 27 de locuri. S-au scurs abia primele zile ale festivalului si au fost pline de surprize. De toate felurile. Dar pot spune: It FITS me!
PREMIUL (LUI) OSKAR
|
|
PE STRADA. Oskar a facut un altfel de teatru |
Cat despre spectacolul strazii, elvetianul Oskar s-a facut inteles si apreciat de toata lumea. Cei mai receptivi si lipsiti de inhibitii au fost si de asta data copiii. Oskar a vorbit englezeste, frantuzeste, nemteste, romaneste. Cate-un pic din fiecare. A facut giumbuslucuri cu un prosop, pe care-l transforma cat ai clipi cand in elefant, cand in uger, cand in pui de gaina... Avea niste sine "magice", pe care copilul din el facea sa treaca un trenulet. Parea usor. I-a invitat si pe altii sa faca asta. Nu le-a iesit... La sfarsit, elvetianul cere bani pentru prestatie. Spune ca asta-i munca lui. Culmea, lumea chiar ii da. Oskar merita un premiu in bani. Pe care-l primeste, alaturi de aplauze la... strada deschisa.
|