x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale "Marius Tuca Show" ramane lider si in lipsa

"Marius Tuca Show" ramane lider si in lipsa

09 Mai 2005   •   00:00

In ciuda prezentei sporadice pe micile ecrane, si in 2005 emisiunea "Marius Tuca Show" s-a clasat pe primele locuri ca audienta intre celelalte talk-show-uri concurente. Antena 1 este prima televiziune care a acceptat formatul de talk-show propus de Marius Tuca.

  • de MIHAELA SUCIU
  • CULTURA
  • Concurenta a reactionat, dar toate incercarile de a detrona emisiunea nu au reusit. Datele de audienta il arata pe Marius Tuca lider si cand nu alearga.

    Audienta vorbelor

    LIDER. Marius Tuca Show, de noua ani pe primul loc in topul audientelor
    Talk-show-ul a inceput sa existe in Romania gratie Antenei 1, prima televiziune care a acceptat acest nou format, propus de Marius Tuca. Concurenta nu a asteptat si a scos la bataie dezbateri care sa atinga nivelul de audienta dorit. Cifrele mentin lider, chiar si in absenta, show-ul lui Tuca, potrivit studiului de audienta TNS-AGB International*.

    In 2005, emisiunea lui Marius Tuca a fost mai mult absenta de pe televizoarele noastre. Logic ar fi fost ca celelalte talk-show-uri de pe piata de televiziune sa castige cel putin o audienta egala cu cea realizata de Tuca in anii precedenti. Cu toate acestea, nici Robert Turcescu, nici Radu Moraru, nici Stelian Tanase, nici Marian Voicu nu au reusit performanta celui care a impamantenit talk-show-ul in Romania.

    DEZBATERI SI MODERATORI. "100%" este show-ul care mizeaza mai mult pe tipul de personalitate al moderatorului si mai putin pe scandaluri. Telespectatorul il sustine pe moderator, ca la un meci de fotbal sau de box, si asteapta intrebari incisive si dificile pentru interlocutor. Tipul de psihologie al telespectatorului lui Turcescu este de tipul: "da-i, ba, la c..., sa ne platesti si noua umilinta de a tine clasa politica in carca". E drept ca "lupta pentru adevar" a lui Turcescu a luat o cotitura cel putin paradoxala - invitati de tipul Andreea Marin sau Huidu si Gainusa. Ce adevar trebuia scos la lumina in aceste cazuri? Doar audienta, evident, mai ales ca in perioada postpascala nimeni nu are chef de lucruri serioase. Altfel, Turcescu se mentine pe linia talk-show-ului politico-social. Rezultatele sunt satisfacatoare atat pentru emisiunea in sine, cat si pentru aportul ei la audienta postului: in 2003 - 142 de mii, in 2004 - 208 mii; in 2005 - 310 mii. Cu toate ca Turcescu se afla pe o directie ascendenta, nu a putut egala dezbaterea lui Tuca.

    "Zece si un sfert", emisiunea moderata de Stelian Tanase, are un grafic ascendent in perioada 2003-2004. Daca in 2003 beneficia doar de 99 de mii de telespectatori, in 2004, pe fondul campaniilor electorale in mod special, talk-show-ul cunoaste aproape o dublare a numarului. Emisiunea e combativa in masura in care vorbeste despre fosta Putere, lucru absolut apreciabil si acceptabil pe parcursul lui 2004. In 2005, "Zece si un sfert" a pierdut aproximativ 20 de mii de telespectatori.

    MAI MULT VORBE. "Vorbe despre fapte" ocupa locul doi in clasamentul general al talk-show-urilor. Ceea ce propulseaza emisiunea este in principal faptul ca TVR, spre deosebire de posturile private, are din punct de vedere tehnic o acoperire mai mare. Stilul dezbaterii nu depaseste linia formala. Nu e vorba mai niciodata de o confruntare intre ziarist, plasat teoretic in opozitie, si invitat. Nu e aproape niciodata vorba de o confruntare intre idei. Majoritatea telespectatorilor care prefera acest show nu este din mediul urban. Asadar, cel care se uita la emisiune pare a o face din lipsa alternativei. Evident, tehnicile de acrosaj ale telespectatorului nu sunt o necunoscuta a TVR. In 2004, "Vorbe despre fapte" a adus in fata televizorului 507 mii de telespectatori, iar in 2005 - 380 de mii, linia fiind descendenta.

    Spre deosebire de Robert Turcescu, Radu Moraru mizeaza pe scandal. "Nasu" este tipul de talk-show care vorbeste despre orice si cu oricine, la ora de audienta. Spre exemplu, din cand in cand, invitate de vaza sunt vedetele porno sau personajele controversate din lumea politica si sportiva. Daca Turcescu incearca sa pastreze o tinuta aproape sobra, Moraru este varianta televizata a tabloidului din presa scrisa. "Voi scandal cu orice pret", acesta e modul de abordare a telespec-tatorului. Iar telespectatorul, avid de "sa crape si capra vecinului", raspunde, dar cu entuziasm moderat totusi, daca tinem cont de cifrele de audienta: in 2003 - 114 mii; in 2004 - 129 de mii; in 2005 - 150 de mii. Castigul numarului de telespectatori din 2005 si-o datoreaza in principal, asa cum insusi Moraru a recunoscut, absentei lui Tuca. Desi s-a laudat cu o crestere impresionanta a audientei, "Nasu" nu a reusit sa-l depaseasca nici pe Stelian Tanase.

    "Dan Diaconescu in direct" sau mai pe scurt DDD este singura emisiune care conteaza pentru televiziunea OTV, contribuind cu 50% la audienta postului. In 2004 a avut 88 de mii de telespectatori, iar in 2005, 139 de mii. Dezbaterea pare a fi un lung monolog fie al lui Dan Diaconescu, fie al invitatului. Se discuta despre orice, numai samanta de scandal sa fie! Telespectatorul pare a fi in general neocupat - pensionar, somer, angajat, dar neinteresat de alte lucruri decat televizorul.

    Analiza tipului de public al lui Dan Diaconescu, asa cum se intampla si in cazul celorlalti moderatori-realizatori, este generata de insusi cel care sustine emisiunea.

    OUTSIDER. In ciuda faptului ca "Marius Tuca Show" a avut spre sfarsitul anului trecut si inceputul lui 2005 editii sporadice, se mentine lider de audienta pe segmentul dezbaterilor televizate. In 2003 a inregistrat 526 de mii de telespectatori, in 2004 - 329 de mii, iar in 2005 - 479 de mii. Oricare ar fi motivatia absentei de pe micul ecran, cert este ca Marius Tuca nu doar ca a legitimat talk-show-ul in Romania, lucru recunoscut de concurentii sai directi, dar s-a si mentinut timp de noua ani pe primul loc.

    RATINGUL CELOR MAI URMARITE TALK-SHOW-URI

    * Cifrele de audienta prezentate au fost preluate din revista Capital si se refera la miile de telespectatori din mediul urban si la ponderea pe care talk-show-urile puse in discutie o au la ratingul mediu al posturilor de televiziune.
    ×