La 19 septembrie a obtinut la New York Premiul Off-Off-Broadway pentru cel mai bun regizor, cu spectacolele "The Serenade" si "Philosopher Fox", de Mrozek. Regizorul american Paul Bargetto se afla in Romania.
Dintre mai multe proiecte la care s-a gandit regizoarea Beatrice Rancea, de cand a venit la conducerea Teatrului National Constanta (TNC), cel cu spectacolul "Imblanzirea scorpiei" parea cel mai ambitios si cel mai greu de realizat. Ii trebuia un regizor tanar si bun. Iar in tara toti erau ocupati. Dar daca-ti doresti ceva cu ardoare, tot Universul conlucreaza la indeplinirea visului tau. Asa ca scriitoarea Saviana Stanescu, traitoare la New York de ceva vreme, i-a recomandat un fost student al lui Andrei Serban: Paul Bargetto. LOS COJONES DE SHAKESPEARE. Asa a ajuns la Constanta Paul Bargetto. Numai ca eu l-am intalnit intr-un Bucuresti inecat de ploaie, dupa ce fusese la Timisoara si Iasi, sa cunoasca teatrele de acolo. La Timisoara este deja in negocieri cu Teatrul Maghiar, iar la Iasi cu Teatrul Ateneu Tatarasi, pentru montarea unor spectacole. Dar pana atunci, este pe ultima suta de metri pentru premiera piesei "Imblanzirea scorpiei", de Shakespeare, programata pentru 21 octombrie. Ce aduce nou spectacolul constantean? "In primul rand, e vorba de o noua adaptare a textului. Am gasit o singura traducere in romana, din care lipseau cuvinte, chiar pasaje intregi din textul original. Saviana a tradus din nou textul, realizand o versiune fidela, mai dura, asa cum e piesa in sine. Shakespeare are «cojones», e savuros, nu vreau ca «Imblanzirea scorpiei» sa fie perceputa in Romania drept o comedioara light, pentru ca nu e", spune Bargetto. A facut cunostinta cu teatrul de mic, pentru ca tatal lui, regizor de teatru, il lua cu el la repetitii si spectacole. N-a avut mari dificultati la repetitii, in afara de faptul ca nu stie romana. Ii plac actorii romani si este convins ca in Europa de est teatrul are o popularitate mult mai mare decat o are peste Ocean. A mai montat piese in Turcia, la ruinele de la Assos - un loc cum nu se poate mai potrivit pentru "Hecuba" - si in Polonia, tot Mrozek, unul dintre dramaturgii sai preferati. Crede in teatrul underground pe care-l iubeste si-l uraste in acelasi timp. In America, statul nu se implica deloc in tot ceea ce inseamna teatru. Asta da libertate totala, dar cand un spectacol nu se mai joaca, actorii trebuie sa aiba deja un As in maneca pentru a supravietui, slujind-o pe Thalia...
SERBAN VS HAUSVATER
|
A avut sansa sa-si ia masteratul la Columbia University, in 2003, cu Andrei Serban, unul dintre cei doi mari regizori romani de care s-a auzit in SUA. Celalalt e Liviu Ciulei. De Hausvater a vazut recent piesa "Don Juan & Faust", la Teatrul "Csiky Gergely", din Timisoara. Spune ca i se pare demodat si infricosator totodata. Infricosator din cauza muzicii liniare, obsedante si demodat pentru ca-n America mileniului III nu se mai folosesc in teatru efectele speciale ale anilor â80 (vezi sabiile laser in care se "taie" personajele).
|
Citește pe Antena3.ro