x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Proiectul "Scenart" trece la etapa a doua

Proiectul "Scenart" trece la etapa a doua

15 Apr 2010   •   00:00



Prima etapă (din patru) a proiectului "Scenart" - Analiza diferitelor profiluri profesionale din domeniul artelor spectacolului din România - s-a încheiat. Beneficiarul proiectului cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 "Investeşte în oameni!" este Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian" (TNO).


Aşa cum se prevedea în "Scenart", analiza instituţională şi a pieţei muncii din domeniul artelor spectacolului s-a desfăşurat în perioada octombrie 2009-martie 2010. Pornind de la dezideratul "Sprijin pentru competenţe în artele spectacolului din România", echipa TNO s-a asociat cu Accademia Teatro alla Scala din Milano, care are o echipă pontenţială în pregătirea domeniilor artistic, tehnic şi administrativ.


Prima etapă, denumită şi A1, a vizat un eşantion format din TNO, Teatrul Metropolis din Bucureşti, Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, Opera din Braşov şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" din Constanţa. Au fost evaluate profilurile competenţelor şi abilităţilor existente şi a practicilor de lucru pe piaţa muncii la nivel naţional în domeniul amintit.
Aşa cum anunţă TNO, în cadrul A1 a fost realizată o cercetare menită să identifice în mod concret nevoile şi să stabilească domeniile de activitate pentru care este necesară desfăşurarea unui număr de 16 module de pregătire specifică pentru a atinge standardele manageriale şi tehnice ale Uniunii Europene.

În acest scop a fost constituită o echipă de cercetători formată din doi experţi români de culegere de date şi interviuri - Andreea Antoniu şi Sorin Mitulescu - şi alţi trei experţi italieni -  Umberto Bellodi, Florence Plouchart Cohn şi Dianella Chiodi, sub coordonarea managerului de proiect, Răzvan Ioan Dincă, şi a coordonatorului de formare din partea Academiei Teatro alla Scala, Nadia Nigris.


Într-o primă fază, desfăşurată pe parcursul lunii noiembrie, s-a urmărit realizarea unei analize a structurilor organizatorice ale teatrelor implicate; a fost stabilit graficul de interviuri şi, pe baza organigramelor, s-au întocmit listele cu intervievaţi - persoane cu roluri de conducere în cadrul instituţiilor (manageri/şefi de departamente) şi personal care execută.

Între 2 şi 12 decembrie, două echipe formate din Andreea Antoniu, Umberto Bellodi, pe de o parte, şi Sorin Mitulescu, Florance Pluchart Cohn şi Dianella Chiodi, pe de altă parte, au realizat 39 de interviuri în TNO şi în teatrele asociate (Teatrul Metropolis, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Opera din Braşov şi Teatrul Naţonal de Operă şi Balet "Oleg Danovski"). În perioada 15-31 ianuarie au mai fost realizate 47 de interviuri în teatrele asociate, dar şi în principalele instituţii culturale din Bucureşti, printre care Teatrul Odeon, Teatrul Bulandra, Teatrul de Comedie, Teatrul Ţăndărică, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" ş.a., realizate în baza protocolului încheiat cu Consiliul General al Municipiului Bucureşti (de asemenea, participant la cercetare), ceea ce a însemnat extinderea eşantionului de studiu, pentru a include cele mai importante instituţii de artele spectacolului din Bucureşti, precum şi factori de decizie asupra politicilor publice administrative şi educaţionale.

S-a ajuns astfel la un număr total de 86 de interviuri (cu 95 de persoane), depăşindu-se planificarea iniţială care presupunea realizarea a 60 de interviuri.

Studiul cu privire la profilurile profesionale existente în artele spectacolului din România şi la nevoile de formare ale profesioniştilor din domeniu este disponibil în varianta electronică pe www.scenart.ro şi cuprinde trei capitole principale. Primul capitol conţine o analiză a situaţiei existente la Teatrul Naţional de Operetă (referitoare la organizare, buget, management, compartiment artistic). Al doilea capitol include o analiză similară realizată în teatrele asociate proiectului, iar capitolul final rezumă principalele nevoi de formare şi modalitatea lor de abordare în contextul proiectului.

Cercetarea realizată în această perioadă marchează câteva aspecte importante pentru evoluţia sectorului artelor spectacolului din România. Este vorba, în primul rând, despre evoluţia spre un sistem bazat pe competenţe în toate meseriile cuprinse în domeniul artelor spectacolului şi trecerea spre un sistem de pregătire teoretic şi practic în acelaşi timp. Cercetătorii au evidenţiat importanţa procesului de învăţare la locul de muncă, dar şi pe cea de acumulare a unor cunoştinţe teoretice cu privire la domeniul de activitate specific, prin cursuri de pregătire sau master-class. Cercetarea oferă o privire de ansamblu asupra domeniului artelor spectacolului şi punctează principalele probleme existente în acest domeniu, urmărind să identifice posibilităţile de îmbunătăţire a competenţelor şi a performanţelor. Pe baza acestui studiu s-au stabilit modulele de formare incluse în cea de-a doua etapă a proiectului: A2 - îmbunătăţirea competenţelor personalului angajat al beneficiarului prin intermediul desfăşurării de module de formare specifice.


Astfel, din luna aprilie, proiectul intră în cea de-a doua etapă, cea de formare internă a angajaţilor instituţiei pe departamente: artistic, tehnic şi administrativ. Această etapă va fi realizată cu sprijinul şi experienţa unor importanţi profesionişti de la Teatro alla Scala din Milano. În cadrul acestei etape de formare, o serie de şefi de departamente din cadrul instituţiei vor urma un stagiu de pregătire La Scala din Milano. Aceştia, la rândul lor, vor forma în etapa a treia, departamentele din cele patru teatre asociate din ţară: Teatrul Metropolis (Bucureşti), Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, Opera din Braşov şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" din Constanţa. A patra etapă presupune promovarea meseriilor cu ciclu redus de activitate şi susţinerea reconversiei profesionale în domeniul artelor spectacolului, în special pentru asigurarea îmbătrânirii active.
 
Prin intermediul acestui proiect, TNO îşi împlineşte un important obiectiv strategic: de a contribui la dezvoltarea sectorului artelor spectacolului din România, la formarea şi informarea asupra meseriilor specifice artelor spectacolului, având în vedere importanţa gradului de profesionalism şi formare a celor care activează în acest domeniu.

Din echipa de proiect TNO fac parte Răzvan Ioan Dincă - manager proiect, Georgeta Petrescu - manager financiar, Alina Moldovan - expert comunicare, Ofelia Stanciu - expert monitorizare, Laura Sterian - asistent manager proiect şi Ioan Pârlea - consilier juridic.
 

×
Subiecte în articol: arte