x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Razboiul stelelor nu va mai avea loc …

Razboiul stelelor nu va mai avea loc …

20 Mai 2005   •   00:00

Fie ca esti, fie ca nu esti "fan Star Wars" (nu sunt!), trebuie sa recunosti ca aventura cinematografica declansata de George Lucas in 1977 si terminata acum cu Episodul III (lansat, in acest sfarsit de saptamana, in toata lumea) e un fenomen interesant.



  • de EUGENIA VODA - Cannes

  • IPOSTAZA. George Lucas, flancat de personajele sale
    La inceput, nimeni n-ar fi banuit cat va dura acest "Razboi…" La primul film, produs in sistemul hollywoodian, Lucas a fost la un pas de a fi dat afara, pentru ca responsabilii de la Fox nu intelegeau ce se intampla pe platou. Inainte de premiera, studioul n-a crezut nici o clipa in succesul filmului. Un succes care avea sa depaseasca orice asteptari: la un buget de 11,5 milioane de dolari, incasari de 461 milioane de dolari in SUA si de 798 milioane de dolari in restul lumii! Asa se face ca George Lucas - fiul unor modesti comercianti, nascut intr-un orasel numit… Modesto, din California, si care, inainte de "Razboiul stelelor", era un cineast independent, fara bani, chiar daca avand la activ un succes, in ’73, cu "American Graffiti" - dupa marea lovitura hollywoodiana si-a permis sa tranteasca usa studiourilor si sa redevina independent. Dar un independent nabab! Toate filmele, de atunci incoace, si le-a finantat in intregime singur. A devenit si producator renumit, instalandu-si micul imperiu, Lucasfilm, langa San Francisco. Bugetele au mers in crescendo, ajungand la 115 milioane de dolari pentru fiecare dintre ultimele trei "episoade" (din seria de sase). Numai din "produsele derivate" legate de "Star Wars" s-au castigat, in timp, 9 miliarde de dolari.

    IRONIC. Culmea ironiei: la inceput, cineastul n-a vrut sa continue aventura "Star Wars", dar a fost obligat, ca sa-si poata plati "intretinerea" la colosul pe care-l fondase… Asa ca, un om care se considera "cineast experimental" a ajuns prizonierul propriului imperiu (subiect demn de un Orson Welles: "Cetateanul George Lucas"!); si a mai ajuns sclavul unei formule, exploatata inegalabil de industria de film americana: prototipul blockbuster-ului - buget imens si accesibilitate maxima, lupta spectaculoasa dintre Bine si Rau, personaje de carton, unidimensionale, obsesia rentabilitatii; si totul - spre dezamagirea criticilor… in schimb, saga intergalactica a lui George Lucas a avut un impact fabulos asupra marelui public.

    INSUCCES. Sa trecem peste succesul acestui nou Episod III, de la premiera mondiala, de la Cannes, sa trecem peste nebunia din America (unde fanatismul "Star Wars" a atins cote patologice - vezi acele grupuri de spectatori care cu peste o luna inainte de premiera s-au instalat in fata cinematografelor, unde era programat filmul; sau acei fani costumati ca diverse personaje din film, care s-au intalnit, cu zecile de mii, in Indianapolis, ca sa celebreze mitul Star Wars!). De cativa ani incoace, adevaratul camp de desfasurare pentru "Star Wars" e Internetul. Aici se duc marile batalii. Exista sute de site-uri legate de "Razboiul stelelor", sute de jocuri, sute de piraterii aferente s.a.m.d. Fanii au deschis, mai nou, si un site in care vor neaparat sa-i multumeasca regizorului: thankeyougeorge.com. Fara semnul exclamarii. Scopul lor e sa adune, pana la sfarsitul anului, un milion de semnaturi anexate unei scrisori de multumire catre parintele "Razboiului…" In corul de elogii s-a detasat un filmulet satiric, care a facut turul Internetului, intitulat "Episodul III, o speranta pierduta" - produsul unui fan deceptionat, care ironizeaza toate acele batalii stelare, sustinand ca ele nu trebuie luate prea in serios…

    O paranteza, plasata tot in zodia Internetului. Un subiect mult discutat la acest Cannes a fost viitorul cinematografului difuzat pe Internet. Piratajul filmelor, difuzate ilicit pe aceasta retea a retelelor, care e Internetul, poate pune in pericol toata industria filmului. Cativa ministri europeni ai Culturii, aflati la Cannes, s-au contrazis, demonstrand ca au viziuni diferite asupra subiectului (intre polul liberal si polul represiv), si n-au gasit, practic, nici o solutie. Cronologia difuzarii e una din marile probleme; pentru ca, te intrebi, daca un film va putea fi vazut pe calculatorul de acasa, simultan cu premiera din oras, cine o sa se mai deplaseze in sala?

    REPROSURI. I s-a reprosat lui George Lucas, printre altele, la Cannes, faptul ca n-a imaginat un final mai "vesel" pentru filmul lui. Acest ultim episod - care da cheia intregului puzzle si explica alunecarea bunului si impetuosului cavaler Skywalker de partea Fortei obscure - nu putea fi decat mai negru decat toate celelalte. Asa cum remarca interpreta Amidalei, Natalie Portman, e pentru prima data, in lungul drum "Star Wars", cand distinctia clara dintre bine si rau nu mai functioneaza, devine mult mai difuza, "si asta e un reflex la un anumit climat politic foarte actual"; asa cum primul episod, din anii ’70, reflecta indirect sentimentele antirazboinice si asaltul tehnologic din jurul razboiului din Vietnam… Lumea noastra s-a schimbat, si "Razboiul stelelor" o data cu ea. La fel, e o distanta ametitoare intre tehnica primului episod (filmat pe pelicula, cu decoruri reale) si cea a ultimului, exclusiv de natura numerica. Probabil ca, peste alte cateva decenii, daca cineva o sa vrea sa continue sau sa reinceapa "razboiul stelelor", n-o sa mai aiba nevoie nici de actori, vor fi si ei "numerizati".

    PETRECERE. Deocamdata, echipa tehnica a vechiului razboi, neschimbata de 15 ani, e la Cannes. Tocmai a fost infranta, pentru ca toata presa a comentat calitatea lamentabila a receptiei data de "Star Wars", la care nu se gasea mai nimic de baut, iar mincarea tinea si ea de SF. Se pare ca "stelistii", ca sa zic asa, n-au fost de acord cu suma - la randul ei "astronomica" - de sase sute optzeci de mii de dolari, pe care au cerut-o cei care le-au organizat receptia, drept care au optat pentru austeritate; in fond, la razboi ca la razboi!

    Important este ca, pentru George Lucas, relatia cu Festivalul de la Cannes e plina de sens. Aici a lansat, in ’71, in Quinzaine, ca un ilustru necunoscut, primul lui lungmetraj, "THX 1138". Aici a implinit acum, in 2005, ca un "cetatean" faimos, 60 de ani. Si aici a ales sa prezinte finalul din "Razboiul stelelor".

    Un capitol de istorie a filmului s-a inchis.

    PRIZONIER

    "Culmea ironiei: la inceput, cineastul n-a vrut sa continue aventura «Star Wars», dar a fost obligat, ca sa-si poata plati «intretinerea» la colosul pe care-l fondase… Asa ca un om care se considera «cineast experimental» a ajuns prizonierul propriului imperiu"

    PETRECERE

    "Toata presa a comentat calitatea lamentabila a receptiei date de «Star Wars», la care nu se gasea mai nimic de baut, iar mancarea tinea si ea de SF. Se pare ca «stelistii» n-au fost de acord cu suma de 680.000 de dolari pe care au cerut-o cei care le-au organizat receptia" - Eugenia Voda, critic de film
    ×