x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Sa ne cunoastem scriitorii - Ileana Malancioiu

Sa ne cunoastem scriitorii - Ileana Malancioiu

28 Feb 2007   •   00:00

Poemele de debut ale Ilenei Malancioiu, cele din volumul Pasarea taiata (1967), arata o gravitate a tonului iesita din comun. Nimic ludic, sagalnic sau voios nu se intalneste in aceste versuri, mai degraba epic-descriptive, dar de o stranie muzicalitate, comunicand amintiri ale copilariei petrecute in mediul rural, amintiri pe care poeta le descifreaza ca mistere si experiente ale existentei sau ca premonitii si cautari ale propriului destin. Imaginea vietii la care se opreste poeta e una aspra.

Simtul Tragic

Poemele de debut ale Ilenei Malancioiu, cele din volumul Pasarea taiata (1967), arata o gravitate a tonului iesita din comun. Nimic ludic, sagalnic sau voios nu se intalneste in aceste versuri, mai degraba epic-descriptive, dar de o stranie muzicalitate, comunicand amintiri ale copilariei petrecute in mediul rural, amintiri pe care poeta le descifreaza ca mistere si experiente ale existentei sau ca premonitii si cautari ale propriului destin. Imaginea vietii la care se opreste poeta e una aspra. Predomina violenta, sacrificiul, sangele si moartea. A trai aici inseamna, in primul rand, confruntare si suferinta. "Eul" poemelor se confunda cu universul zugravit, facand parte integranta din acesta. In acelasi timp, imaginarul poetei se impartaseste liber din viziunile magiei ori ale alchimiei, conturand, alaturi de mitologiile biograficului transfigurat, o poezie a visului, a cosmarului, a reveriei.

Mai multe volume de versuri, aparute intre 1970 si 1982, contin poeme obsesionale, de natura fantastic-romantica, poeme profund originale in ce priveste frazarea poetica. Marea tema a acestora e de gasit in drama iubirii imposibile. Vizionarismul, fantezismul macabru, litania funebra, apropierea, pana la confuzie, dintre Eros si Thanatos, partitura dramatica sustinuta de personaje ("voci") multiple, unele venind din traditia populara, altele iesite din lumea livrescului, atractia exercitata de mister si magie, atmosfera predominanta de irealitate, toate acestea ar fi atributele care s-au remarcat deja in legatura cu poemele caracteristice acestei faze de creatie a Ilenei Malancioiu.

Incepand cu volumul din 1982, Linia vietii, poemele arata si o alta fata a autoarei, una si mai implicata in realul social si politic. Versurile traseaza o confruntare-limita cu o realitate care se situeaza intre ambiguitatile vietii si ale mortii, intre golurile individului si golurile societatii in care acesta traieste. Poezia, dupa cum afirma si poeta insasi, "nu descrie de fapt lumea asa cum se vede, ci o repune in tipare mai sigure spre a fi pastrata impotriva a tot ce o naruieste". Imaginile biblice, metaforele cosmice, simtul tragic al destinului fac din numeroase poeme de aceasta factura adevarate capodopere ale liricii contemporane.
  • Dan Cristea

    CV
    Ileana Malancioiu s-a nascut la 23 ianuarie, in comuna Godeni, judetul Arges. Licentiata in filozofie (Universitatea Bucuresti, 1968). Doctor in filozofie, 1975. A debutat in 1965, in revista Luceafarul. Carti de poezie: Pasarea taiata, 1967; Catre Ieronim, 1970; Inima reginei, 1971; Crini pentru domnisoara mireasa, 1973; Ardere de tot, 1976; Peste zona interzisa, 1979; Sora mea de dincolo, 1880; Linia vietii, 1982; Urcarea muntelui, 1985; Poezii, antologie, 1996; Linia vietii, antologie, 1999. Volume de eseuri si publicistica: Vina tragica, 1978, Calatorie spre mine insami, 1987, 2000, Crima si moralitate, 1993, Cronica melancoliei, 1998. Premii ale Academiei, Uniunii Scriitorilor si Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti. Pentru intreaga activitate i s-au acordat Premiul National Eminescu si Marele Premiu Lucian Blaga.

    Peste acest nisip

    Pustiu imens si infricosator,
    In loc de boabe de nisip
    Stau unul langa altul milioane de oameni
    Care au toti acelasi chip.

    Peste acest nisip trece din cand in cand
    Cate-o camila foarte mare
    Care o ia de cateva ori pe cocoasa
    Si-apoi dispare.

    Pustiu imens si infricosator,
    Daca ar rataci in el neincetat
    Vreme de patruzeci de ani
    Nici un popor n-ar putea fi salvat.

  • Rubrica realizata cu sprijinul Uniunii Scriitorilor din Romania
  • ×
    Subiecte în articol: arte