x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Scandal "Aproape de cinema"

Scandal "Aproape de cinema"

de Oana-Maria Baltoc    |    27 Mar 2009   •   00:00
Scandal "Aproape de cinema"
Sursa foto: George Călin/Mediafax

Un documentar care vorbeşte despre noul val de regizori, Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Nae Caranfil, Corneliu Porumboiu, Radu Muntean, s-a transformat în mărul discordiei între doi oameni de film, Constantin Fugaşin şi Marian Baciu, care au pornit împreună la realizarea acestui proiect.



În prezent, atât Constantin Fugaşin, cât şi Marian Baciu revendică ideea documentarului, pe care vor să-l finalizeze pe cont propriu. Ideea care stă la baza documentarului "Aproape de cinema" s-a conturat la începutul anului trecut din dorinţa de a imortaliza un moment probabil unic în istoria cinematografiei româneşti. Constantin Fugaşin susţine că proiectul s-a creionat în timpul evenimentului pe care îl organizează de nouă ani încoace, "Cele mai bune filme ale anului 2007" (Best Film Fest), ediţie desfăşurată la începutul lui februarie 2008. Pentru că 2007 a fost un an bogat în realizări pentru regizorii români, în semn de apreciere pentru performanţele deosebite, în holul Cinematografului Studio au fost expuse aproape toate trofeele câştigate de cineaşti, începând cu Palme d'Or-ul primit la Cannes de Mungiu pentru "432". "Atunci am zis, de ce să nu facem un documentar mai amplu cu această generaţie de regizori şi am început filmările exact în zilele festivalului. Peste câteva zile s-a întâmplat să vină în România delegatul general al secţiunii paralele Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes, Olivier Pere, care ne-a acordat un interviu la Institutul Francez."

DOUĂ VARIANTE
Apoi, Fugaşin spune că a discutat cu aproape 25 de personalităţi din lumea filmului pe care le-a convins să fie intervievate în vederea realizării acestui proiect. De cealaltă parte, tânărul regizor Marian Baciu (care a mai realizat documentarele "Nichita Stănescu" şi "Orbirea voluntară - Gellu Naum"), angajat până anul trecut ca redactor al site-ului Videofil, păstorit de domnul Fugaşin, spune că ideea documentarului îi aparţine. Şi că Fugaşin nu l-a plătit pentru a realiza documentarul, implicit interviurile, lucru care se poate lesne dovedi de vreme ce nu are un contract semnat cu el prin care să arate acest lucru. Pe de altă parte, Constantin Fugaşin spune că înţelegerea pe care s-a bazat colaborarea cu Marian Baciu a presupus ca acesta să nu mai alimenteze cu materiale Videofil, urmând ca salariul să-i fie plătit în continuare, însă pentru munca depusă strict pentru realizarea documentarului. "Dacă am fi reuşit să vindem filmul i-ar fi revenit şi lui, bineînţeles, o cotă-parte din încasări. Dacă nu, îşi lua salariul. Aşa că drepturile asupra materialului brut îmi aparţin mie şi Asociaţiei Film România (al cărei preşedinte este Constantin Fugaşin), iar regia şi imaginea, eventual, îi aparţin lui."

"Într-adevăr, se pornea de la aceste premii ale filmului românesc. Însă pe mine mă interesa mai mult cinema-ul în sine, cinema-ul românesc şi situaţia în care se află. S-au făcut cam 35 de interviuri, în principal regizori, printre care şi două actriţe, Mădălina Ghiţescu şi Maria Dinulescu, şi producători mai tineri, precum Ada Solomon, Vlad Păunescu, Daniel Mitulescu. Urma să vorbim şi cu Florian Iepan, Thomas Ciulei şi Marian Crişan, cu cel din urmă înainte să ia premiul de la Cannes, dar nu s-a mai putut, pentru că proiectul s-a stopat oarecum. Oricum, eu aveam de gând să fac un film de 52 de minute, dar şi o a doua parte în care ar fi intrat şi restul de intervievaţi. În aceste interviuri, regizorii vorbesc despre filmele lor, despre ei înşişi, despre ce ar trebui să facă ei, despre starea cinematografiei şi a cinematografelor, despre măsurile care ar trebui să fie luate, pentru că se discută şi despre CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei)." Soarta documentarului este în acest moment incertă. Constantin Fugaşin nu poate să-l ducă la bun sfârşit pentru că materialele filmate se află în posesia lui Marian Baciu, în vreme ce regizorul Marian Baciu nu dispune de fonduri suficiente pentru a-l produce independent, alături de un fost coleg cu care a lucrat la Videofil, Daniel Bratu. Mai mult, Fugaşin ne-a declarat că a iniţiat demersurile pentru a rezolva disputa în instanţă, în speranţa că astfel va recupera materialele.  

Francezii l-au făcut

În timp ce Marian Baciu şi Constantin Fugaşin se certau, o echipă franceză a venit în România şi a făcut un documentar despre... noul val cinematografic românesc. Film care a şi fost difuzat în Franţa la momentul la care succesul românesc se afla pe buzele tuturor. "Din păcate, şi documentarul «Aproape de cinema» ar fi trebuit să fie difuzat anul trecut, când subiectul era pe val. Vorbisem deja şi cu cei de la TV5 (postul francez de televiziune), care erau foarte interesaţi de acest documentar", spune Fugaşin. În România, se pare că TVR-ul s-a arătat interesat să achiziţioneze filmul, dar pentru că acesta nu este finalizat, nici nu prea a avut ce să cumpere.

×