x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Se deschid uşile dansului modern

Se deschid uşile dansului modern

de Ema-Augusta Banu    |    08 Dec 2010   •   19:36
Se deschid uşile dansului modern
Sursa foto: Bogdan Chesaru/Intact Images

141673-bogdan-chesaru-intact-768w6637.jpgStiluri variate de dans care depăşesc limitele baletului tra­di­ţi­o­nal, virtuozi­tate coregrafică, linii clasice şi expresii moderne învăluite în multă emoţie. Asta promite „Tango. Radio and Ju­liet”, un spectacol format din două părţi, în regia şi coregra­fia lui Edward Clug, artistul de origi­ne română stabilit în Slovenia, unde con­duce în prezent compania de ba­let a Teatrului Naţional din Maribor. Evenimentul este programat duminică, 12 de­cem­brie, ora 18:30.

Elementele de teatru-dans şi de dans modern contemporan vor „conlucra” astfel pe muzica unor compozitori precum Astor Piazzolla, Goran Bregovic, Rene Dupere, Mi­chael Portal, Jean-Marc Zelwer, Hu­go Diaz şi Gardel-Le Pera, în prima parte dar şi pe muzica trupei brita­nice de rock alternativ Radiohead, sonorităţi audiate pentru prima oară în sala ONB.

„«Tango» şi «Radio and Juliet» sunt spectacole care au lăsat o am­pren­tă în viaţa mea şi mi-au marcat adânc drumul şi evoluţia ca artist. Tango este primul  spectacol, pe care l-am realizat la o vârstă relativ fragedă, la numai 23 ani. Acest lucru se reflectă în spectacol, printr-o co­mu­nicare directă, sinceră, fără compromisuri conceptuale. Este un spectacol care pe undeva mă inti­mi­dea­ză prin puterea lui emoţională şi îl re­tră­iesc, nu uşor, ca pe o oglindă a acelei tinereţi”, a declarat coregraful men­ţi­onând că partea a doua, „Ra­dio and Juliet” a deschis un drum nou companiei de balet din Maribor. Desigur, reacţia presei internaţionale nu a întârziat să apară. Criticul Jane Vranish a descris baletul lui Clug în Pittsburg Post Gazette ca fiind „«alb» şi puternic, într-un mod pe care Sha­kespeare nu şi l-ar fi putut imagina”.

Decorurile poartă semnătura sce­no­grafului sloven Marko Japelj, iar cos­tumele de scenă sunt creaţia artistului croat Lep Kulas. Din distribuţie fac parte soliştii: Alexandra Ga­vri­lescu, Valentin Stoica, Adina Tudor, Mihai Mezei, Di­a­na Tudor, Bogdan Că­nila, Bianca Fota (Juliet), Gigel Un­gu­re­anu, Virgil Ciocoiu, Takashi Oki­­ta, Raul Oprea şi Vlad Mărculescu. „Am pornit de la motivul propus de mine, iar prin căutare şi repetiţii dansatorii au ajuns la impulsul personal care generează mişcarea şi, în acelaşi timp, interpretarea lor proprie”, a spus Edward Clug făcând referinţă la colaborarea cu dansatorii Companiei de Balet a Operei, în ca­drul unei conferinţe de presă des­fă­şurată miercuri, în foaierul ONB. „Acest proiect îl dedic tatălui meu, care ne-a părăsit de curând fără să-şi îndeplinească o mare dorinţă: ca eu să fac cunoştinţă cu publicul ro­mâ­nesc”, a mai adăugat artistul.

Aşadar, un eveniment care mar­chează deschiderea unei uşi către zona dansului modern: „Dacă sta­giunea trecută am încercat să facem o trecere de la baletul clasic către zona neoclasică şi modernă, iată că acum (...) apăsăm butonul direct al dansului modern”, a afirmat directorul Operei Naţionale Bucureşti, Cătălin Ionescu Arbore.

×
Subiecte în articol: arte