x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt”

0
Autor: Clara Margineanu 16 Dec 2010 - 21:40
„Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt” Muzeul Literaturii Române/

 Caragiale a înţeles şi a trăit viaţa ca spectacol. Lumea sa este o reprezentaţie perpetuă, proiectată, regizată şi interpretată de autorul însuşi. S-a spus că Nenea Iancu şi Caragiale au fost de fapt aceeaşi persoană. Autorul, pătruns de o curiozitate vie şi creatoare, contempla, analiza, înregistra înfăţişările cotidiene ale lumii, scruta caractere, fizionomii, gesturi şi ti­curi, cu o voluptate prolifică. „Lumea aceasta se aseamănă cu un vast bâlci, în care totul e improvizat, totul trecător, nimic înfiinţat de-a binelea, nimic durabil”, nota Caragiale în anul 1896. Dincolo de sentimentul acut al efemerului, Caragiale savura cu mare plăcere acţiunea zilnică de pe scena lumii, substanţa din care a construit o operă literară de primă mărime.

Celebrând jocul pur al inteligenţei, Caragiale experimenta, se transfigura, îşi schimba identitatea, interpreta personaje plăsmuite de el însuşi. Improviza expresiv, ac­to­riceşte, arbora tot felul de măşti, cu o plăcere nebună. Mărturisirile contemporanilor ni-l livrează autentic (în multitudinea ipostazelor sale) şi inegalabil, cuceritor şi plin de vervă pe autorul care declara: „Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt”. Caragiale intervenea în desfăşurarea vieţii, transforma întâmplările neutre, oarecare, cu instrumentele unui regizor de geniu. Cobora şi intervenea pur şi simplu în spectacolul cotidian, provoca, stârnea, zgândărea, transformându-i pe cei din jur în interpreţi fără voie şi fără ştire.

Punea în scenă viaţa, pentru ca ulterior să o scrie. Una dintre relatări îi aparţine lui I.D. Suchianu: „Pentru o vorbă pe care s-o pună cândva într-o schiţă viitoare, Caragiale era capabil de munci herculeene. Astfel, fusese el în stare să piardă o noapte întreagă, chibiţând la o partidă de table, fiindcă unul dintre jucători era un grec fudul şi ţâfnos, de la care Caragiale obţinea o anumită frază, spusă cu arţag.

Într-adevăr, din când în când, Nenea Iancu intervenea în joc şi-i explica grecului că jucase prost. Că trebuie să fugă sau să bată sau s-o joace pe dincolo. De fiecare dată i-o spunea cât mai ofensator cu putinţă. La care gre­cul răspundea, supărat şi invariabil: «Lasă-mă, domnu’, cu irunia!». Caragiale voia să-l facă să spună asta în zece feluri diferite. Şi reuşise. Dar îl costase o noapte albă”.

Cella Delavrancea povesteşte despre Caragiale că trăia adevărate delicii atunci când se amesteca în mulţimea de la periferia oraşului, unde „discuta cu precupeţii, cu băcanii, dându-se drept cârnăţar, alteori spunând că e un negustor de vite. Se ducea în piaţă să se certe cu precupeţele, prefăcându-se că e un om prost şi cicălitor, şi nu se lăsa până nu ajungea gâlceava la culme”. Este limpede că actorul Caragiale (pentru care atitudinea polemică era obligatorie) îşi stăpânea arta impecabil, stăpânindu-se pe sine, cel care era mereu credibil, se juca cu minţile celorlalţi, nu lăsa să îi scape nici un accent fals, nu lăsa să îi alunece de pe faţă colţul vreunei măşti, care i-ar fi putut compromite rolul. Fermecător, inventiv, improvizând cu graţie şi vocaţie, Caragiale s-a bucurat de admiraţia şi preţuirea celor care au avut norocul să îi fie prin preajmă. Avea înzestrarea nemaipomenită de a capta interesul celor din jur, al martorilor rătăciţi în proximitatea farselor sale, fascinându-şi auditoriul. Victor Eftimiu simplifică şi edifică: „Unde se afla Cargiale nu mai deschidea gura nimeni. Ivirea scriitorului în mijlocul obişnuiţilor săi e semnul declanşării unui spectacol”.

Îşi trăia cu adevărat impresiile, momentele şi schiţele, ca preambul pentru marele, dar literar făcut posterităţii. Îşi reinventa frumos viaţa, jucându-se. Având aceste date despre cineva, există tentaţia de a crede că acest om nu putea să fi fost altfel, decât fericit. Ceea ce, în mod paradoxal, nu se poate spune despre Caragiale cel care în ultima parte a vieţii a mâncat franzela amară a exilului... Dacă este clar că talentul actoricesc îl avea în sânge, înşurubarea vieţii sale cu lumea teatrului poate fi numită destin. Ion Luca Caragiale a ocupat în teatru diverse funcţii, de la cea de sufleor până la aceea de director general. A fost copist de roluri şi a devenit inegalabilul dramaturg. A interpretat roluri burleşti prin piaţete publice şi a lăsat teatrului românesc personaje memorabile, mereu contemporane prin actualizare.

Comediile domnului Caragiale întregesc un corp comun, unitar, deşi fiecare îşi conţine identitatea proprie, recognoscibilă, în ansamblul dra­maturgic. „O noapte furtunoasă”, „O scrisoare pierdută”, „Conul Le­o­nida faţă cu reacţiunea”, „D-ale car­na­valului” înfăţişează fiecare în parte un alt strat al societăţii româneşti, cunoscute şi întruchipate literar de Caragiale. Cunoaştem astfel mica burghezie bucureşteană, dar şi protipendada social-politică a unui oraş de provincie. Privim personajele unei populaţii de mahala, mişcându-se, gesticulând, declamând pe scena unui imens carnaval. Stăm cuminţi în aceeaşi încăpere cu Conul Leonida, în care el şi soţia sa rămân singuri de la ridicarea cortinei până aproape de final. Mircea Iorgulescu execută personajele lui Caragiale în cuvinte si­gure, ascuţite: „În general, sunt complet lipsiţi de pasiuni: se înfierbântă uşor, dar renunţă repede, învinşi de o indolenţă grea, zguduită din când în când de tresăriri epileptice. Uneori totuşi, înscenează şi imită pa­siuni, conducându-se după modele ab­stracte, aduse la înţelegerea lor; su­plinesc astfel absenţa caracterului, printr-o aparenţă de temperament. (...) Fiindcă ei vorbesc pentru a trăi; mai exact, pentru a se iluziona că trăiesc. A vorbi înseamnă în această lume a exista, iar vorbitul ţine loc de orice.(...) Ei se exilează în limbuţie”. („Marea trăncăneală” – Eseu despre lumea lui Caragiale). Poate fi şi aşa, doar că aceşti limbuţi spun adesea replici memorabile. Titu Maiorescu a subliniat că, deşi Domnul Caragiale ne arată realitatea din par­tea ei comică, „în genere, în­dă­rătul oricărei comedii se ascunde o tragedie”. Va­loarea pieselor domnului Caragiale nu a fost depăşită. Sunt actuale, se joacă pe toate scenele, pri­mesc me­ritate aplauze. Teatrul domnului Caragiale conţine adevărul şi hohotul omenesc. Autenticitatea şi emoţia care ne fac un dar imens, acela de a uita vremelnic de noi înşine.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu
Peste 300 de chitariști din toată țara participă sâmbătă în Piața Habermann din Sibiu la un festival în care se cântă 20 de piese folk și rock care au făcut istorie. Organizatorii Sibiu Guitar Meeting...

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”. O nouă expoziție la MNAR

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”.  O nouă expoziție la MNAR
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României anunță o nouă expoziție temporară, dedicată artistului Constantin Daniel Rosenthal, la împlinirea a 200 de ani de la nașterea celui care ne-a dăruit lucrările emblematice...

Invitație la lectură 

Invitație la lectură 
Galerie Foto     Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland. Editura Trei Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland Recent apărut la Editura Trei, volumul Valul uman. Cum...

Ce urmează în FEST-FDR

Ce urmează în FEST-FDR
Galerie Foto FEST-FDR – S.O.S 2020 își continuă drumul. Dacă primele două spectacole ale festivalului, Jurnal de România al Teatrului Național din București și Totul e bine când se termină, al Companiei Reactor de...

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA
Galerie Foto Romanian Design Week prezintă online la London Design Festival, sub tema Schimbare/Change, o serie de proiecte de design conceptual semnate de tineri designeri emergenți, ale căror practici se concentrează pe...

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend
Galerie Foto Muzeul Municipiului București oferă, cu ocazia Zilelor Bucureștiului, intrare liberă la toate expozițiile deschise în muzeele din componența sa. Accesul va fi gratuit sâmbătă - 19 septembrie și duminică...

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret
După mai bine de șase luni, Filarmonica Sibiu redeschide Sala Thalia pentru public, joi 24 septembrie 2020, cu un concert susținut de Orchestra  Română de Tineret  condusă de dirijorul CRISTIAN MANDEAL....

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”
Galerie Foto Teatrul Odeon își deschide STAGIUNEA 2020-2021 duminică, 27 septembrie, ora 19:00, în Sala Majestic cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero” (“The Revolution Project”) de Saviana Stănescu,...

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020
Galerie Foto 13 tineri pianiști, dintre cei 55 de concurenți care au participat în prima etapă a Secțiunii de Pian din cadrul Concursului Internațional George Enescu, au obținut majoritatea voturilor membrilor juriului, califi...

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești
Sâmbătă, 19 septembrie, ora 19:00 și duminică, 20 septembrie, ora 19:00, în grădina Casei Filipescu-Cesianu va avea loc premiera spectacolului „CABARETUL CUVINTELOR” de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, o ...

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional
Muzeul Victor Babeș reintră în circuitul muzeal pe data de 19 septembrie 2020, ora 10.00, refăcut după o scurtă perioadă în care a fost închis pentru reamenajare. Acest muzeu a fost deschis în două etape....

21 septembrie, Sărbătoarea Teatrului românesc: Gala Premiilor UNITER 2020, ediția a 28-a, la Craiova

21 septembrie, Sărbătoarea Teatrului românesc: Gala Premiilor UNITER 2020, ediția a 28-a, la Craiova
Sărbătoarea Teatrului românesc ajunge la Craiova, cu ocazia aniversării a 170 de ani de la înființarea teatrului craiovean „Marin Sorescu”, într-un spațiu deosebit, în aer liber, la Teatrul de Vară din...

Bucharest - One Heart. One Story. 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului

Bucharest - One Heart. One Story. 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului
Galerie Foto Pentru a marca celebrarea celor 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului, Primăria Capitalei, prin creart, propune publicului proiectul special „Bucharest - One Heart. One Story.”. De acest...

„Arhiva Activă” UNATC - prima proiecție la București

„Arhiva Activă” UNATC - prima proiecție la București
Galerie Foto După avanpremiera de la Cluj-Napoca, din cadrul TIFF, de la începutul lunii august, filmele din primul program al „Arhivei Active” vor fi proiectate și la București. Vineri, 18 septembrie, de la ora 20.30, la...

Proaspătul laureat al Premiului Marin Sorescu, scriitorul suedez Lasse Söderberg: „Marin mi-a devenit bun prieten (...) parcă îl aud șoptind juriului «Dați-i premiul lui Lasse!»”

Proaspătul laureat al Premiului Marin Sorescu, scriitorul suedez Lasse Söderberg: „Marin mi-a devenit bun prieten (...) parcă îl aud șoptind juriului «Dați-i premiul lui Lasse!»”
Presa din Suedia anunță zilele acestea decernarea Premiul Marin Sorescu, un premiu marca ICR Stockholm ce și-a consolidat poziția pe scena culturală suedeză. Anul acesta, câștigător este scriitorul suedez Lasse...
Serviciul de email marketing furnizat de