x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Zilele şi nopţile...", un roman-document de epocă

0
Autor: Claudia Daboveanu 23 Iun 2010 - 00:00
● Jurnalul Naţional: Mai puţin cunoscut decât "Donna Alba" sau "Rusoaica", romanul lui Gib Mihăescu, "Zilele şi nopţile unui student întârziat", îşi găseşte totuşi locul în rafturile Bibliotecii pentru toţi. Care sunt argumentele pentru care un tânăr student al zilelor şi nopţilor noastre să citească această carte?

Teodora Dumitru: Dacă e vorba despre un student "întârziat" - adică restanţier cronic -, poate să înveţe câteva trucuri prin care să-şi prelungească "sine die" dulceaţa traiului pe spinarea babachii. E un roman foarte instructiv. Credeţi că glumesc? Protagonistul e un expert în marketing mahalagist şi în ştiinţa imaginii. Se plimbă nonşalant prin mai multe medii - în contextul interbelic românesc, al vieţii din Capitală - şi are o forţă de adaptare care merită studiată în detaliu. Apoi, e un roman care sigur îi va încuraja pe cititori, dacă nu au reuşit până acum, să citească şi celelalte romane - mai bune - ale lui Gib
I. Mihăescu.


● Dincolo de un tablou "haut en couleurs" al epocii interbelice - de la atmosfera mediului universitar bucureştean la portretul femeii "de rasă" versus cel al mahalagioaicei -, personajele creionate de autor în acest roman au oareşice corespondenţe cu personajele "Momentelor" şi teatrului lui nenea Iancu. Ce le apropie, ce le separă pe primele de eroii lui I.L. Caragiale?

În primul rând, realizarea estetică. Caragiale este un maestru al genului satiric, un fenomenal creator de limbaj şi de tipologii. Gib Mihăescu reuşeşte, în acest roman, să preia - chiar foarte fidel pe ici-pe colo - unele dintre locurile comune caragialiene; este şi el un bun observator al mahalalei, are "auzul" fin şi izbuteşte pagini veridice, însă nu atinge nivelul estetic caragialian. E drept, intenţiile acestor doi autori sunt doar până la un punct similare: Mihăescu scrie un roman, nu o schiţă sau o comedie, iar pe distanţe lungi e dificil să păstrezi nivelul şi cota acuităţii; apoi, acest autor nu are o fibră sută la sută satirică, ironia lui e mai moale, tinde spre empatie, spre identificare cu personajul, chiar dacă diferenţa de "clasă" - la propriu şi la figurat - rămâne vizibilă. Această empatie îi permite autorului să fie "sentimental", să-şi orienteze uneori personajele spre un registru melodramatic mai mult sau mai puţin asumat.

La Caragiale nu e nimic neasumat, totul e controlat. În personajul conului Nisipoiu - grefier la tribunal şi soţ al cucoanei Polixeni -, Gib I. Mihăescu creează de pildă o foarte reuşită combinaţie caragialiană: un Trahanache transformat în Jupân Dumitrache. Mihnea Băiatu, protagonistul romanului, iarăşi, e o variantă mixtă de Caţavencu şi Rică Venturiano. Însă numai până la un punct: odată amorezat, micul specialist în înşelăciune şi în discursuri reparatoare la minut devine brusc un suferind autentic - "deviaţie" străină personajelor caragialiene din comedii şi din "Momente". Această convertire subită (şi cumva artificială) a personajului, de la înşelător la autentic, a fost de altfel reproşată romancierului chiar la apariţia romanului.

Însă, nu-i mai puţin adevărat, dacă nu reuşeşte să egaleze şcoala lui Caragiale, Gib I. Mihăescu reuşeşte totuşi să creioneze în acest roman ipostaze şi sosuri mahalageşti care mai de care mai picante. Dacă în abordarea mahalagioaicei vine pe urmele lui Caragiale, în imaginarea femeii "de rasă", Gib I. Mihăescu are ceva din gustul lui Camil Petrescu. Fireşte, e acesta un gust şi un tipar al epocii, însă mediocritatea nu e aici un handicap: romanul lui Gib I. Mihăescu este şi un document de epocă, surprinde gusturile şi mentalităţile comune, reuşeşte să exprime un mediu credibil măcar prin varietatea şi coloraţia tipurilor.


● Care este locul lui Gib Mihăescu - mă gândesc nu la un clasament sportiv, ci, să zicem, la diferenţa specifică - între numeroşii şi valoroşii prozatori români interbelici?

Sportiv-nesportiv, fixarea locului unui romancier e un gest care presupune o ierarhie - aşadar un clasament. Gib I. Mihăescu este un romancier important, însă nu e o prezenţă majoră, de tipul Sadoveanu sau Rebreanu. Fără aceşti doi romancieri colosali, fără Camil Petrescu sau Hortensia Papadat-Bengescu, romanul românesc interbelic ar fi de neimaginat. Gib I. Mihăescu a scris într-un context care i-a fost deopotrivă stimulativ şi inhibator: interbelicul a fost o epocă deosebit de fertilă pentru romanul românesc - ca atare, Gib I. Mihăescu a avut o concurenţă acerbă. Romanele semnate de Anton Holban, de Max Blecher, de Mircea Eliade sau de Mateiu I. Caragiale au diversificat nesperat de mult registrul romanului românesc şi i-au asigurat un nivel valoric constant ridicat.

Cele mai bune dintre romanele lui Gib I. Mihăescu, "Rusoaica" (1933) şi "Donna Alba" (1935), apar imediat după marile romane camilpetresciene. Totuşi, Mihăescu reuşeşte să-şi impună individualitatea şi nu se lasă furat de tentaţia epigonatului. Tipurile sale de masculinitate (Ragaiac, Mihai Aspru) şi de feminitate ("Rusoaica", Donna Alba) s-au impus în istoria literaturii române ca tipuri gibmihăene, iar nu camilpetresciene, eliadiene sau holbaniene.


● Exerciţiu de imaginaţie: dacă ar mai trăi, ce trăsături definitorii ar creiona Gib Mihăescu pentru un student (întârziat sau nu) al zilelor noastre? Mă gândesc că, dacă între cele două războaie mondiale moravurile şi idealurile erau cele descrise în volumul de faţă, iar era postbelică a venit vijelios să aşeze totul pe noi temelii, mediul universitar de după 1989 are cu totul şi cu totul alt... parfum?!...

Nu chiar cu totul şi cu totul. Astăzi admişii la examen nu mai sunt afişaţi la gazetă, apar pe internet. Glumesc, evident. Nu e singura diferenţă. În linii mari, Mihnea Băiatu era şi el, ca mulţi alţii atunci şi astăzi, o loază întreţinută de părinţi, un şmecheraş de Bucureşti. Însă condiţiile erau altele. În primul rând, studentul "întârziat" al lui Gib I. Mihăescu intrase la Facultatea de Drept din Bucureşti, iar nu la vreo particulară din Găeşti sau din Mizil. Aici ţineau cursuri P.P. Negulescu, Rădulescu-Motru, N. Iorga şi alte figuri importante ale perioadei ante- şi interbelice.

"Întârziat" sau nu, protagonistul lui Gib I. Mihăescu dobândise abilităţi retorice, un jargon specializat şi un stil de convingere pe care mulţi dintre absolvenţii de astăzi nu-l au nici după ce termină doctoratul. Apoi, studentul român - în varietatea ilustrată de romanul lui Gib I. Mihăescu - avea atunci alte aspiraţii, pe care un studiu sociologic le poate explica mai bine. Nu obţinerea unui job şi al unui salariu îl motiva în primul rând, ci realizarea - să zicem estetică - a personalităţii. Filosofia şi Literele erau vedetele disciplinelor universitare. Un student la Filosofie sau la Litere se înscria într-o categorie selectă.

Apoi Dreptul şi, la urmă (!), ştiinţele. Sigur, aceasta e o ierarhie subiectivă a protagonisului Mihnea Băiatu şi nu poate fi ridicată la gradul de adevăr documentat, însă are şi ea relevanţa ei. Împins de părinţi să dea la Drept, Mihnea Băiatu nu se lasă până nu se înscrie şi la Conservator (pentru a deveni, dacă nu un Micescu, atunci un Nottara...). Apoi, mai era şi contextul politic: unul dintre studenţii eminenţi din Universitate, multi-licenţiat, cu "bile albe şi elogii", n-are idealuri de carieră sau erotice, visând doar la bidineaua şi cazmaua care să construiască o nouă societate, după modelul naţionalist-legionaroid. Pandantul politic - al intrării în politică după absolvire - era o miză serioasă.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

Mike Godoroja & Blue Spirit concertează vinerea aceasta, la Teatrul Godot  

Mike Godoroja & Blue Spirit concertează vinerea aceasta, la Teatrul Godot  
Alături de invitaţii săi speciali - Crina Mardare, Mișu Cernea și Mihai Pocorschi, Mike Godoroja & Blue Spirit urcă pe scena Teatrului Godot, vineri, 24 septembrie, ora 20:00, pentru concertul extraordinar...

O carte despre Constantin Silvestri, publicată de Editura ICR, lansată în cadrul Festivalului Internațional George Enescu

O carte despre Constantin Silvestri, publicată de Editura ICR, lansată în cadrul Festivalului Internațional George Enescu
Volumul „Constantin Silvestri în cronici și interviuri, 1930-1959”, realizat de istoricul Cristina Enășescu și publicat de Editura Institutului Cultural Român, va fi lansat joi, 23 septembrie 2021, de la ora 16...

Teatrul de Operetă Ion Dacian prezintă premiera Candid, de Leonard Berstein, la Festivalul Enescu

Teatrul de Operetă Ion Dacian prezintă premiera Candid, de Leonard Berstein, la Festivalul Enescu
Teatrul Național de Operetă și Musical “Ion Dacian” prezintă, la Festivalul Enescu, premiera românească a spectacolului Candid, de Leonard Bernstein, operetă comică ce a avut premiera mondială în 1999, la...

Cineaștii români își întâlnesc publicul la Noaptea Albă a Filmului Românesc, pe 24 septembrie

Cineaștii români își întâlnesc publicul la Noaptea Albă a Filmului Românesc, pe 24 septembrie
Galerie Foto Pe 24 septembrie, spectatorii din București și Cluj îi vor întâlni pe câțiva dintre cineaștii și actorii momentului, la Noaptea Albă a Filmului Românesc. Regizorii Cristi Puiu, Radu Muntean, Bogdan Theodor Olt...

Episcopii catolici din România pregătesc parcursul sinodal convocat de Papa Francisc pentru 2021- 2023

Episcopii catolici din România pregătesc parcursul sinodal convocat de Papa Francisc pentru 2021- 2023
Episcopii romano-catolici și greco-catolici din România s-au reunit la Ciofliceni  în perioada 20-22 septembrie 2021, pentru prima oară de la declanșarea pandemiei, pentru sesiunea plenară a Conferinței...

Festivalul Enescu prezintă premiera operei enesciene „Strigoii” în România Vlad Ivanov – narator, alături de soprana Rodica Vica, în suita Peer Gynt de Grieg * Academia di Santa Cecilia prezintă un program modernist

Festivalul Enescu prezintă premiera operei enesciene „Strigoii” în România  Vlad Ivanov – narator, alături de soprana Rodica Vica, în suita Peer Gynt de Grieg * Academia di Santa Cecilia prezintă un program modernist
Galerie Foto Cunoscutul actor Vlad Ivanov, în calitate de povestitor; premiera românească a operei „Strigoii” de George Enescu, sub bagheta apreciatului dirijor Gabriel Bebeșelea; Orchestra  Academiei Naționale Santa...

„CASA CU PĂPUȘI” -  de vineri în cinematografe! Premiere de gală la Piatra Neamț, Focșani și Botoșani

„CASA CU PĂPUȘI” -  de vineri în cinematografe!  Premiere de gală la Piatra Neamț, Focșani și Botoșani
Galerie Foto Debutul în regie al directorului de imagine Tudor Platon, documentarul „Casa cu păpuși”/ „House of Dolls”, câștigător al Trofeului „Ceau Cinema!” Timișoara, va avea premiera pe marile ecrane în acest...

Kunsthalle Bega prezintă Cronicile viitorilor supereroi. Viitor, utopie și supra-inteligență într-o expoziție internațională de grup 

Kunsthalle Bega prezintă Cronicile viitorilor supereroi.  Viitor, utopie și supra-inteligență într-o expoziție internațională de grup 
Kunsthalle Bega prezintă expoziția internațională de grup curatoriată de Anca Verona Mihuleț: Cronicile viitorilor supereroi. Expoziția se deschide pe 2 octombrie 2021, la Kunsthalle Bega, Calea...

Unul dintre cele mai provocatoare evenimente teatrale ale anului, premiera în limba română a aplicației The Walks, un spectacol-experiment realizat de celebra companie Rimini Protokoll are loc pe 1 octombrie, în co-producție cu creart/Teatrelli și în part

Unul dintre cele mai provocatoare evenimente teatrale ale anului, premiera în limba română a aplicației The Walks, un spectacol-experiment realizat de celebra companie Rimini Protokoll are loc pe 1 octombrie, în co-producție cu creart/Teatrelli și în part
Galerie Foto Rimini Protokoll, compania germană care a revoluționat teatrul la nivel mondial, lansează și în București, alături de orașe precum Berlin, Cleveland sau Milano, cel mai recent proiect al său – „The Walks",...

Colecția Anansi. World Fiction aniversează 1 an. Cititorii sunt invitați să devină autori prin campania „Poveștile ne apropie”

Colecția Anansi. World Fiction aniversează 1 an.  Cititorii sunt invitați să devină autori prin campania „Poveștile ne apropie”
Editura Pandora M aniversează un an de la lansarea colecției Anansi. World Fiction, cel mai nou proiect editorial dedicat traducerilor din literatura universală de pe piața de carte autohtonă. Așezată sub semnul...

Am încheiat cu succes cea de a 2-a ediție a Festivalului One World Romania la Brașov, dar povestea continuă

Am încheiat cu succes cea de a 2-a ediție a Festivalului One World Romania la Brașov, dar povestea continuă
Galerie Foto În cadrul celei de a 2-a ediții a Festivalului One World România la Brașov ce a avut loc în perioada 16-19 septembrie 2021, spectatorii brașoveni s-au bucurat de 18 proiecții de film și dezbateri cu 21 de...

Rapsodia Română nr. 2 revine la Festivalul Enescu, cu Orchestra de Tineret și Cristian Mandeal Celebra soprană Sonya Yoncheva, pe scena Ateneului Român

Rapsodia Română nr. 2 revine la Festivalul Enescu, cu Orchestra de Tineret și Cristian Mandeal  Celebra soprană Sonya Yoncheva, pe scena Ateneului Român
Galerie Foto Celebrii soliști Sonya Yoncheva (soprană), Alexei Volodin și Malcom Martineau (pian), precum și Orchestra Română de Tineret susțin programul artistic al acestei zile la Festivalului Enescu, constând în arii...

Duelul viorilor - Stradivarius versus Guarneri revine cu ediția a X-a

Duelul viorilor - Stradivarius versus Guarneri revine cu ediția a X-a
Galerie Foto Turneul DUELUL VIORILOR revine în 2021 cu ediția a zecea prin 6 recitaluri ce vor avea loc la Târgu Jiu, Caracal, București, Deva, Brașov, Ploiești, în perioada 28  septembrie – 5...

Concert aniversar Doina Rotaru la Varșovia

Concert aniversar Doina Rotaru la Varșovia
Galerie Foto Institutul Cultural Român de la Varșovia organizează în data de 23 septembrie a.c. un concert aniversar, dedicat remarcabilei compozitoare Doina Rotaru, reprezentantă de marcă a școlii componistice românești, cu...

NOCTURNALII outdoor/ echo-factum

NOCTURNALII outdoor/ echo-factum
Galerie Foto ”Echo –Factum, mic tratat  de meta-meditație”: vioară, pian, etnosculptură  - instrumente imposibile, creații soutache. Compania independentă Arte-Factum finalizează Laboratorul de introspecție...
Serviciul de email marketing furnizat de