
1. Albine și tunete îndepărtate
Autoare: Riku Onda
Editura: Trei, 2025
Traducere: Magda Ciubăncan
Într-un orășel de coastă aflat la o aruncătură de băț de Tokyo are loc un concurs de pian cunoscut în întreaga Japonie. Pe parcursul a două săptămâni, câțiva tineri geniali vor trăi cele mai fericite, mai dramatice momente din viața lor. Aya este copilul-minune care s-a îndepărtat de muzică după moartea mamei și care face sforțări să se întoarcă pe scenă. Masaru, un prieten al ei din copilărie, a ajuns să cânte la pian împins chiar de Aya, iar acum îi poartă o dragoste ascunsă. Akashi, care lucrează la un magazin de muzică, e „vârstnicul” concurenților și vede în acest concurs ultima șansă la succes. Jin, un geniu în vârstă de șaisprezece ani, e fiul unui apicultor care călătorește tot timpul. Fără să aibă pian și pregătire în domeniul muzical, Jin își uimește publicul și contraconcurenții prin interpretări excepționale.
Un roman de o rară tandrețe, Albine și tunete îndepărtate e o poveste scrisă cu migală despre dragoste, curaj, despre o rivalitate care se topește în fața prieteniei, despre trăiri lăuntrice eliberate doar de muzică.

Riku Onda (n. 1964) este cea mai vândută scriitoare contemporană în Japonia. A copilărit în Sendai și a urmat cursurile Universității Waseda, unde a cântat la saxofon într-o formație studențească. Iubitoare de cărți încă din copilărie, Riku Onda a renunțat la o slujbă de birou și a început să scrie literatură. În 2003 vizitează Marea Britanie și Irlanda, apoi America de Sud, unde face reportaje pentru televiziunea NHK. Tatăl ei fiind meloman, Onda a crescut ascultând muzică clasică și a cântat la pian de la o vârstă fragedă, descoperind mai târziu rockul și jazzul. În 2017, romanul ei Albine și tunete îndepărtate a fost distins atât cu Premiul Naoki, cât și cu Premiul librarilor japonezi, pe acesta din urmă câștigându-l, în premieră, de două ori.
2. Autobiografia roșului
Autoare: Anne Carson
Editura: Trei, 2025
Traducere: Bogdan-Alexandru Stănescu
Autobiografia roșului își adâncește rădăcinile în legenda lui Herakles, a cărui cea de-a zecea muncă a fost să-l ucidă pe Geryon, monstrul cu aripi roșii. În romanul în versuri al lui Anne Carson, Geryon și Herakles sunt doi adolescenți care se îndrăgostesc, pentru ca cel din urmă să-i frângă inima eroului, care se transformă într-un vulcan plin de dorință.
3. Ghepardul
Autor: Giuseppe Tomasi di Lampedusa
Editura: Humanitas Fiction, 2025
Traducere: Gabriela Lungu
Apărut la Editura Feltrinelli din Milano în 1958, Ghepardul, unul dintre cele mai importante romane ale secolului XX, a fost ecranizat în 1963 în filmul de referință regizat de Luchino Visconti, cu Burt Lancaster, Alain Delon și Claudia Cardinale în rolurile principale, și adaptat în 2025 într-o miniserie disponibilă pe platforma Netflix, cu actorii Kim Rossi Stuart, Saul Nanni, Deva Cassel și Benedetta Porcaroli. Ediția în limba română, în traducerea semnată de Gabriela Lungu, redă cu mijloace stilistice remarcabile și în cel mai pur spirit lampedusian imaginea unei epoci care se sfârșește. Romanul este însoțit de prefața lui Gioacchino Lanza Tomasi, fiul adoptiv al autorului, dedicată metamorfozelor pe care le-a suferit textul, precum și de două fragmente inedite și câteva poeme cuprinse în așa-numitul „Canțonier al casei Salina”.
4. Văduva
Autor: José Saramago
Editura: Polirom, 2025
Traducere: Simina Popa
După moartea soţului, Maria Leonor, tânără mamă a doi copii, e copleşită de greutăţile administrării fermei ei din Ribatejo, de aşteptările societăţii şi de faptul că e supravegheată neîncetat de servitoarea ei. După câteva luni petrecute într-o depresie adâncă, se hotărăşte să-şi asume rolul de stăpână a moşiei, dar suferă în continuare, prinsă între tristeţea doliului şi dorinţa sexuală. Reflectând la esenţa iubirii, la trecerea timpului şi schimbările din natură, tânăra văduvă îşi petrece nopţile trează, pândind aventurile servitoarelor ei şi suferind de singurătate, până când doi bărbaţi foarte diferiţi se amestecă în viaţa ei, care ia o turnură periculoasă. Romanul Văduva, scris de tânărul Saramago, lasă să se întrevadă autorul colosal pe care îl cunoaştem. Modul lui unic de-a privi lumea şi unele particularităţi ale celor mai lăudate cărţi ale sale sunt deja vizibile în acest prim roman.
Premiul Nobel pentru Literatură 1998.
5. Istoria lui Pendennis (vol. I și II)
Autor: William Makepeace Thackeray
Editura: Corint, 2025
Traducere: Emil Sîrbulescu
Bildungsromanul „Istoria lui Pendennis” este centrat în jurul frământărilor și încercărilor prin care trece protagonistul eponim, Arthur „Pen” Pendennis, oferind totodată o descriere detaliată și adesea critică a societății contemporane. Personajele și evenimentele servesc drept vehicule pentru comentariile autorului cu privire la ipocriziile și defectele aristocrației engleze. Acțiunea romanului se desfășoară pe fundalul societății victoriene, caracterizată de o structură de clasă rigidă și de ierarhii sociale și urmărește transformarea lui Pen dintr-un tânăr naiv într-un adult conștient de sine și matur în gândire.
„Istoria lui Pendennis” amintește de precedentul roman al lui Thackeray, „Bâlciul deșertăciunilor”, fiind una dintre acele cărți clasice în care țesătura intimă a narațiunii gravitează adesea în jurul problemelor de clasă socială ori a celor care țin de ambiție, integritate și responsabilitate personală.
6. Farfurism planetar
Autor: Adrian Șonka
Editura: Nemira, 2025
Farfurism planetar, scenarii lunatice și alte obsesii astronomice este antidotul perfect pentru vremurile în care teoriile conspirației se înmulțesc mai repede decât stelele pe cerul nopții. Cu un umor irezistibil și o luciditate tăioasă, astronomul Adrian Șonka demontează miturile care bântuie imaginația populară – de la astrologie și Pământul plat până la farfuriile zburătoare și ploi de meteoriți.
Această carte nu doar că îți arată cum funcționează cu adevărat Universul, ci îți propune să privești cerul cu respect, nu cu teamă, cu curiozitate, nu cu credulitate.
7. Copilărie, tinerețe, dependență
Autoare: Tove Ditlevsen
Editura: Trei, 2025
Traducere: Simina Răchițeanu
Într-un cartier muncitoresc din Copenhaga, la mijlocul anilor ’20, micuța Tove simte că trăiește o copilărie croită pe măsura altei fete. Are un tată veșnic șomer și o mamă care îi spune că orice carte „e plină de minciuni”, iar fetele de pe strada ei, pe care cu greu le-ar putea numi prietene, visează doar să împlinească vârsta majoratului, să se căsătorească și să aibă copii. Cu toate acestea, Tove își dorește cu încăpățânare să devină poetă. Romanul, aflat la granița fină dintre autobiografie și ficțiune, reprezintă povestea vieții acestei tinere: desprinderea de părinți, închirierea unei camere în casa unei simpatizante naziste, munca de guvernantă, de menajeră, de stenografă în care trebuie să-și „vândă” zilele în schimbul câtorva ore de scris, cei câțiva iubiți nepotriviți și, în sfârșit, debutul.
Tove Ditlevsen s-a născut în 1917 într-un cartier mărginaș al Copenhagăi. Pentru că părinții ei au refuzat să-i ofere o educație convențională, la vârsta de 14 ani a fost nevoită să abandoneze școala și să se angajeze ca guvernantă. A debutat cu un volum de poezie în jurul vârstei de 20 de ani, devenind într-un timp relativ scurt o scriitoare de renume în Danemarca. A publicat unsprezece cărți de poezie, șapte romane și patru volume de povestiri. A avut patru căsnicii, iar de-a lungul anilor s-a luptat cu dependența de alcool și de droguri. În 1976, și-a luat viața, înghițind o doză mortală de somnifere.
8. Jurassic Park
Autor: Michael Crichton
Editura: Nemira, 2025
Traducere: Irina Gavrilaș
Pe o insulă îndepărtată, știința a reușit imposibilul: dinozaurii au revenit la viață. O tehnologie revoluționară de recuperare a ADN-ului a deschis poarta spre o lume uitată. Astăzi, pentru un preț, oricine poate păși în Jurassic Park - un sanctuar spectaculos în care creaturi dispărute de milioane de ani prind din nou formă, respirație și instinct. Dar minunile se pot transforma în coșmar. Când ordinea se prăbușește și instinctele preistorice scapă de sub control, visul devine o luptă pentru supraviețuire. Michael Crichton îmbină suspansul pur cu rigoarea științifică într-o capodoperă care a redefinit thrillerul contemporan.
9. Sfârșitul competenței
Autor: Tom Nichols
Editura: Polirom, 2025
Traducere: Cristian Fulaş
Expunerea la informații în era tehnologiei alimentează un egalitarism intelectual narcisist și orientat greșit, care afectează negativ orice tip de dezbatere. Astfel, omul de rând care își culege informațiile de pe internet ajunge să se creadă la fel de competent în medicină ori diplomație ca specialiștii din domeniile respective. Toate opiniile, inclusiv cele mai ridicole, se cer a fi luate în serios și orice contrazicere a acestei teze este respinsă drept elitism nedemocratic. Printre motivele respingerii experților, Tom Nichols enumeră accesibilitatea internetului, apariția modelului satisfacției clientului în cadrul studiilor superioare și transformarea industriei media într-o mașină de divertisment non-stop. În loc să formeze un public educat, diseminarea tot mai democratică a informațiilor face ca o armată de cetățeni furioși și prost informați să nege realizările intelectuale, iar în acest context înseși instituțiile democratice riscă să devină victimele populismului sau ale tehnocrației.