x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Chiriţa, în orice împrejurare, favorita publicului

0
Autor: Claudia Daboveanu 01 Mai 2011 - 20:27
Chiriţa, în orice împrejurare, favorita publicului

163240-vasile-alecsandri.jpgColecţia Biblioteca pentru toţi vă pro­pu­ne o importantă parte a operei poetului "gintei latine": teatrul. Veţi găsi, reunite în acest volum, cinci dintre cele mai cunoscute piese de teatru scrise de Vasile Alecsandri: "Farma­zonul din Hârlău", "Iorgu de la Sa­da­gura sau Nepotu-i salba dracului", "Chiriţa în Iaşi sau Două fete ş-o neneacă", "Chiriţa în provinţie", "Despot-Vodă". Asupra Chiriţei aruncă o privire lucidă nimeni altul de­cât Nicolae Iorga: "Din toată provincia, care-i dăduse şi lui doar, în Iorgu de la Sadagura, simpatice tipuri de bătrâni cari ştiu să iubească, să se jertfească pentru aceia pe cari-i iubesc şi să li ierte greşelile ce jignesc mai mult, Alecsandri alese pe Chiriţa.

Ea nu e provinciala care ţine să ră­mâ­nă astfel, care nu se gândeşte că s-ar putea preface. Aşa ar fi mai cu­rând soţul ei, Bârzoi ot Bârzoieni, ban de-ai arhontologiei, care ceteşte cro­n­i­ce­le, caută în toate ceea ce e te­meinic, nu despreţuieşte şi nu în­dră­geş­te pe om după haină, maniere şi altă în­fă­ţi­şare, şi e mulţămit «la locul lui», în­tre ai lui, asupra slăbiciunilor că­rora trece cu vederea, deşi înţelepciunea-i bătrânească poate să le ju­de­ce. Chi­ri­ţa însăşi n-a învăţat la «pansi­on» şi n-a avut măcar guvernantă. Ce-a tre­buit să înveţe de la mamă-sa, de­si­gur o femeie foarte cumsecade, a că­u­tat să uite. Face totuşi gospodărie bu­nă, dar numai pe vreme de opo­zi­ţie, când nu se recunosc meritele unei fa­­milii «patriote», care la 1848 a pierdut o măsea şi a tremurat de friguri.

Are două fete, de care publicul va fi râ­­zând mai puţin decât a vrut autorul, fe­te sănătoase de la ţară, pe care ma­ma le-a învăţat franzuţeşte şi «ghitar­da» prin vreo guvernantă pe care n-o vedem, dar care nu sar în gâtul ni­mă­nui, nu se amestecă în vor­­bă ne­pof­tite, nu aruncă necuviinţe asu­­pra per­soanelor ce nu sunt de vârsta lor şi nu cred că prin câţiva ani de în­vă­ţă­tură la «pansion» au că­pă­­tat dreptul de a privi, la cincispre­ze­ce ani, de sus o întreagă so­cietate ale cărei ri­di­cu­le le poate des­coperi şi un ochi de co­pil, fără ca de aici să re­­zulte vreun drept la bat­jo­cură. Is­pră­­vnicia vine şi, cu banii câş­tigaţi de Bârzoi, moderni­za­rea ur­mea­ză, cu «bontonuri şi te­ne­chele», cu tră­su­ra «cu fundul la pă­mânt», «lam­­pe de cele cu apă», «ro­chii cu jă­­­let­ce», «con­­ţerturi de strâns talia» şi alte po­doa­be, de la «mar­şandă» – «şan­­­dra­man­dra» – «până la man­şoa­­ne­le no­uă, cuşme ji­do­veşti de as­cuns mânile iarna».

Îndeobşte, cu mai multă farsă şi si­tu­­a­ţ­ii schimbătoare în clipă, cu tipuri mai slab desemnate şi mai puţin con­sec­vente, Chiriţa în provinţie rămâne in­­­ferioară piesei care o precedase. Alecsandri dovedea că, neavând o ade­­vărată îndreptare critică şi con­cep­­ţii despre ce e firesc şi nefiresc, scu­­zabil şi nescuzabil, vrednic de osân­­dă şi vrednic doar de un zâmbet trecător în clipele de prefacere ale unui popor, nu poate exploata du­pă cuviinţă, cu seriozitate şi simţ de răs­­pundere, un tip reprezentativ, care în­­fă­ţi­şează unul dintre curentele în lup­tă. Publicul însă corespundea poe­tu­lui, şi Chiriţa în orice împrejurări ră­ma­se favorita publicului". (Nicolae Ior­ga, Istoria literaturii româneşti în vea­cul al XIX-lea, de la 1821 înainte, în legătură cu dezvoltarea culturală a neamului.

Teatrul românesc şi Va­sile Alecsandri, vol. III, Editura Neamul românesc, Vălenii de Munte, 1909, pp. 78-85). Poate cea mai cu­noscută piesă a lui Alecsandri, după seria Chiriţelor, fie şi pentru faptul că a fost inclusă în programa şcolară, este drama istorică "Despot-Vodă". Iată opinia unui titan al criticii lite­-rare în legătură cu aceas­tă piesă: "Despot-Vodă este una din dramele cele mai preţuite ale repertoriului nostru clasic. După Hasdeu, dar înainte de Davila şi Delavrancea, Alecsandri a fixat în Despot-Vodă categoriile esenţiale ale teatrului românesc istoric, cu un rol atât de însemnat în educaţia publică, acel mod în acelaşi timp naţional şi po­pular de a întrupa trecutul, confirmat de sentimentul general încă de la pri­mele reprezentaţii ale piesei, în 1879, şi de atunci, ori de câte ori piesa a fost reluată. Prin felul său de a pre­zenta episodul istoric al lui Iacob Eraclid, Alecsandri a dat expresie acelei tendinţe naţionale şi populare care este a unei părţi foarte întinse a ope­rei sale. A făcut aceasta într-o dra­mă bine compusă, cu dezvoltare ra­pidă către culminarea ei, în versuri ar­monioase, dintre care unele, bătute în efigie, dobândesc caracterul unor ma­xime patriotice, subliniate, ori de câte ori piesa se prezintă, de aplauzele pu­blicului la scenă deschisă". (Tudor Voanu, Despot-Vodă la Teatrul Ar­matei, în Contemporanul, nr. 40 (522), 5 octombrie 1956)

Poate cea mai potrivită concluzie ar fi pasajul final al prefeţei acestei ediţii semnate de Mircea Anghelescu: "Dacă poezia lui Alecsandri a ju­cat un rol important în structurarea şi stabilirea genului înainte de Eminescu, dacă proza sa a dat un puternic impuls genului memorialistic, dez­voltat către sfârşitul acestui secol care a văzut cele mai rapide şi mai re­voluţionare treceri la modernitate, tea­trul este genul care l-a reprezentat cel mai bine pe autor şi a rămas în ma­re parte accesibil unui public larg, în­totdeauna sensibil la generozitatea ide­ilor, la bonomia umorului său, la co­micul de limbaj şi de ambianţă care con­turează o lume evident schematizată, dar veridică în trăsăturile ei caracteristice".

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”
Galerie Foto Jurnalul vă oferă, începând de mâine, o carte specială, cu poveşti în care se împletesc perfect realul cu fantasticul, în stilul marelui scriitor columbian Gabriel Garcia Marquez. L-am provocat pe autorul...

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură
Galerie Foto Povestea lui Isaac Wright Jr., sursa de inspirație pentru serialul Pe viață (For Life) Serialul dramă Pe viață (For Life), care debutează la AXN, din 12 aprilie, în fiecare luni seara, de la ora 22.00, este...

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 
Galerie Foto Cea de-a 74-a ediție a Premiilor BAFTA s-a desfășurat fără public, la Royal Albert Hall din Londra, și a fost prezentată de Dermot O’Leary și Edith Bowman. Filmul Nomadland, al lui Chloé Zhao, a plecat acasă...

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects
Galerie Foto Kunsthalle Bega  Deschidere 17 aprilie 2021, 12.00 - 20.00  17 aprilie - 15 mai 2021    Program de vizitare Marți – sâmbătă,  12- 18     Laurian Popa...

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1
Serialul cu încasări de 3,9 miliarde de dolari pe an – de luni, la TVR1!   Unul dintre cele mai apreciate seriale de comedie, cu un palmares impresionant şi care l-a transformat pe protagonistul Ray...

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
Galerie Foto DAU. Natasha, controversatul film care a câștigat Ursul de Argint pentru contribuție artistică și a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil pe platforma TIFF Unlimited, în premieră...

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE
Galerie Foto În perioada 8-16 aprilie, TEATRUL MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE - Online, eveniment organizat de EURO FOLK ACADEMY, sub auspiciile WORLD ASSOCIATION OF FOLKLORE FE...

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra
ICR Londra lansează o serie spectaculoasă de evenimente sincretice dedicate scriitorului român Liviu Rebreanu. Programul are o durată de zece zile și este prilejuit de lansarea traducerii în limba engleză a...

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști
Galerie Foto Preselecții în perioada 8 aprilie - 3 mai 2021   LIBERTY, printre cele mai actuale proiecte europene în care este implicat Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, finanțat prin Programul Europa...

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București
Galerie Foto Spațiul stradal al galeriei neconvenționale Celula de Artă va fi populat și în luna aprilie cu lucrări și demonstrații de artă, cu care trecătorii pot interacționa direct și fără intermedieri: experimentul...

Competiția One World Romania 14

Competiția One World Romania 14
Galerie Foto Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din...

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm
Galerie Foto Şapte dintre cele mai apreciate filme româneşti recente, printre care documentarul „Colectiv” (2019), nominalizat la două premii Oscar, „Malmkrog” (2020), premiat la Berlinale, şi „La Gomera” (2019),...

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri
Galerie Foto Cartea a fost preluată de Sandro Teti Editore, din Roma, în traducerea profesorului Roberto Merlo. Autoare a 12 romane și a peste 50 de povestiri, Doina Ruști este unul dintre cei mai traduși și apreciați...

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”
Galerie Foto Vineri, 9 aprilie, va avea loc o întâlnire cu scriitorul Gheorghe Săsărman, pe care îl sărbătorim la împlinirea vârstei de 80 de ani. Recenta sa carte, „Alfabetul distopiilor”, a apărut anul acesta în...

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?
Vineri, 9 aprilie, ora 19:00, pe canalele Teatrului Odeon, vă invităm să priviți în culisele primei premiere a anului 2021, spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee, regia...
Serviciul de email marketing furnizat de