Polirom ne provoaca si vine cu doua propuneri... cinematografice: 'Filmul surd in Romania muta' si 'Noul cinema romanesc'...
'Filmul surd in Romania muta: politica si propaganda in filmul romanesc de fictiune' il are drept autor pe nimeni altul decat CT Popescu. Pornind de la filme ale unor monstri sacri ca Griffith, filmele sovietice de propaganda ale deceniului trei (inclusiv Eisenstein) sau cele propagandistice naziste (Leni Riefenstahl), volumul prezinta filmul romanesc de fictiune – de la peliculele interbelice, incepand cu 'Razboiul de independenta', pana la cele ale epocii comuniste.
Acestea din urma sunt diferentiate in functie de perioadele in care au fost produse si de evolutiile politice specifice perioadelor respective si sunt urmate de numeroase studii de caz, intre care 'Directorul nostru', 'Puterea si Adevarul', dar si filme antisistem precum 'Reconstituirea'. 'Din cele 550 de pelicule ale perioadei comuniste, aproximativ 222 (adica 40%) pot fi considerate ca avand caracter politic, propagandistic, restul fiind divertisment, comedie muzicala, filme pentru copii – proportia lui Lenin (60% propaganda, 40% divertisment) fiind totusi inversata', scrie autorul.
'Noul cinema romanesc – de la tovarasul Ceausescu la domnul Lazarescu', volum coordonat de Cristina Corciovescu si Magda Mihailescu, este al doilea volum propus.
Structurat pe teme, idei si solutii prezente in mai toate productiile din ultimul deceniu si discutand despre nostalgie, modalitati de socializare, emigratie, moarte, obsesia istoriei recente, relatia parinti-copii, umor-drama, prezenta sau absenta genurilor in acceptiunea lor traditionala, volumul abordeaza productiile Noului cinema romanesc, reveland apropieri nebanuite intre ele. Cele zece studii critice confirma ca Noul val nu este intalnirea intamplatoare a unor personalitati care nu au nimic in comun.