x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Era Ceaușescu omul care să admită alt ideolog decât el însuși?”

0
Autor: Adi Munteanu 16 Aug 2021 - 07:50

Jurnalul și Editura Hoffman vă oferă miercuri cartea „Spațiile dintre negru și alb. Dialog printre gratii”, în care autorul rememorează, prin intermediul unor eseuri, fapte petrecute înainte de 1989, dar care conține și un dialog incitant între Dumitru Popescu și poetul Adrian Păunescu, întâlnire care a avut loc în iunie 1991, în timpul în care autorul se afla după gratii la Penitenciarul Jilava, închis alături de lotul CPEx, după Revoluție. Iată una dintre întrebările în care fostul demnitar răspunde, printre altele, „acuzațiilor” că ar fi creat cultul personalității lui Nicolae Ceaușescu.

 

Adrian Păunescu: Ați participat la politica ultimilor 25 de ani? Ați fost un martor? Ați fost, într-adevăr, ideologul Partidului Comunist Român? De ce vi se spunea și vi se spune Popescu-Dumnezeu?

Dumitru Popescu: Patru întrebări sub același înveliș? Ca patru boabe ascunse într-o păstaie? Dacă am participat? Da, la un număr de evenimente, și nu cum spuneți: „la politica ultimilor 25 de ani”. În primii ani ai epocii la care vă referiți am participat la acțiunile de impunere a autonomiei Partidului Comunist Român în raporturile internaționale, de câștigare a statutului de independență a României în lagărul socialist. Începând chiar cu pregătirea Congresului al IX-lea. Și apoi cu prima vizită făcută de Ceaușescu la puțin timp după Congres, în U.R.S.S., când, în decurs de o săptămână, s-a repetat public cel puțin de o sută de ori faimoasa formulă a suveranității (de 10 până la 15 ori numai în comunicatul final), și când șeful partidului a ridicat pentru prima dată în fața lui Brejnev, invocând autoritatea lui Lenin, chestiunea tezaurului României.

Am participat la întreaga tensiune, cu adevărat dramatică, de după înăbușirea „primăverii pragheze” și protestul vehement al României împotriva invaziei în Cehoslovacia a Tratatului de la Varșovia, când ne așteptam din clipă în clipă să ni se forțeze granița, să auzim uruitul tancurilor din toate punctele cardinale și să ne mutăm sediul în tranșee sau să fim – după cum jurasem în ședința C.P.Ex. din noaptea de 21 august 1968, ca să murim decât să ne facem părtași rușinii –  îmbarcați spre o destinație necunoscută.

Am participat la nenumărate tratative cu șefii marilor partide comuniste din Vest - eurocomuniștii – pentru compromiterea și abolirea centrului unic, a modelului unic, a monopolului doctrinar, inclusiv în reuniunea comunistă europeană de la Berlin, când Ceaușescu, Tito, Cardio, Berlinguer și alții i-au spus verde în față lui Brejnev că s-a terminat cu Vaticanul comunist. Am participat, la Casa Albă, în biroul lui Nixon, când Ceaușescu a transmis conducerii SUA, din partea Chinei și a Vietnamului, mesajul de oprire a carnajului absurd din Indochina, intervenție datorită căreia României i s-a atribuit, pe bună dreptate, în cancelariile vestice, un rol major la realizarea destinderii. Am participat, cât m-au dus puterile, la eforturile de ameliorare a relațiilor politice și culturale cu Ungaria. M-am străduit să schimb în bine imaginea noastră în ochii oamenilor de cultură din Vest – cu care m-am întâlnit și aici, și în țările lor –, să pun în circulație valorile spirituale ale lumii în România și cultura noastră dincolo de frontiere.

Am participat la începutul de apropiere a lui Ceaușescu de oamenii de artă, la reevaluarea locului culturii în societate, la reconsiderarea unor sectoare ale creației intelectuale. N-am participat la elaborarea și aplicarea politicii economice, a politicii sociale, la construcția bazei tehnico-materiale, cum se spunea atunci sectoarelor legate de standardul material.

După 1976, sfera mea de participare s-a îngustat, restrângându-se la mass-media, iar din 1981, am ieșit efectiv din nucleul activ al puterii. Nu e cazul să mă ocup aici de factorii care au determinat acest proces.

Dacă am fost ideologul P.C.R.? Să vă fi auzit Ceaușescu! La ce scenă nostimă am fi putut asista! Să fim serioși, domnule Păunescu. Era Ceaușescu omul care să admită, în partidul pe care îl conducea în mod absolutist, alt ideolog decât el însuși? Eu am deținut responsabilități în sfera ideologiei, ca și mulți alții. Și dacă am ieșit mai mult în evidență, asta se explică, poate, prin faptul că mânuiam mai lejer condeiul.

Am lucrat, în prima etapă, la redactarea, în colectiv, a unor importante documente de partid și, nu contest, puneam asupra lor, mai mult sau mai puțin, amprenta „stilului” propriu. Pe atunci, Ceaușescu accepta această asociație, acest coautorat redacțional. Dacă baza conceptuală îi aparținea, în ultima instanță suprastructura, ca să zic așa, i-o adăugam, și și-o însușea. Dar asta până la jumătatea anilor ’70, când a devenit deodată circumspect, trădând bănuiala că „stilul” meu poate să-l înstrăineze de propria gândire, să-l facă, fără să vrea, prizonierul unor idei la care nu subscria. Nu mai vorbesc de încurcătura în care îl puneam, făcându-l să-și reîntâlnească vechiul spirit, frumoasele idei părăsite, stafia gândirii progresiste „depășite”. Deslușeam pe atunci, în privirea lui, neîncredere în proiectele unor documente.

Elena Ceaușescu i-a alimentat, neobosită, această suspiciune. Convins de ea că își este suficient sieși, a început să facă expuneri după notițe, ciorne și dactilograme întocmite în izolarea totală a cabinetului. Colegii știu că, cerându-mi să-i văd în formă ultimă lucrările, după prezentarea lor publică, nu o dată i-am extirpat adevărate enormități, de regulă cu tentă teoretică. Nu riposta, nesigur pe el, prefăcându-se că nu observă. Dar ei nu-i scăpau „ingerințele” mele și le exploata, pentru a-i demonstra „pericolul”. Așa se face că până la urmă a încetat acest gen de colaborare. De altfel, în ultimul deceniu, când între noi punțile fuseseră rupte, nici el nu prea s-a mai aventurat pe tărâmuri riscante.

S-a instalat într-un clișeu primitiv și autostăpânitor, într-un șablon elementar. Acela care leza amorul propriu și demnitatea ascultătorului, făcându-l să se simtă ținta unei batjocuri, victima unei înșelăciuni. În anii din urmă, s-au ținut plenare ideologice ale Comitetului Central, consfătuiri și congrese cultural-ideologice, congrese ale partidului: la unele, așa-zisul „ideolog” nu participa nici măcar ca invitat, iar, dacă era prezent de drept, nu i se rezerva decât rolul de a mobila prezidiul. Ceaușescu mă mai păstra ca pe o fotografie ștearsă a unei epoci revolute, cu care, paradoxal, în forul său intim se mai mândrea, dar de care se îndepărta implacabil și catastrofal.

Și, în sfârșit, vreți să știți de ce mi se spunea Dumnezeu. Porecla e lipsită, la origine, de orice haz și interes. În 1950, când, student fiind încă în ultimul an, începusem să lucrez ca redactor la revista „Contemporanul”, unul din colegi, poetul Alexandru Andrițoiu, a făcut o butadă în fața condicii la care ne îngrămădeam să semnăm, dimineața „Ce înseamnă asta, domnule, P. Dum? (prescurtarea din condică aparținea portarului) Dum... Dum... a! e abrevierea de la Dumnezeu!” Ce sensuri s-or fi adăugat după ani și ani nevinovatei glume inițiale? Această curiozitate nu sunt în măsură să v-o satisfac.

Nu ratați, începând de miercuri, Jurnalul și cartea „Spațiile dintre negru și alb. Dialog printre gratii”, de Dumitru Popescu. Preț: 25 de lei, cu ziar inclus.

Citeşte mai multe despre:   dumitru popescu

 



Mai multe titluri din categorie

Un spectaculos maraton de pian cu trei concerte interpretate în aceeași seară și două piane pe scenă, deschide Festivalul „Hoinar” 2021 pe 2 decembrie la Filarmonica din Brașov

Un spectaculos maraton de pian cu trei concerte interpretate în aceeași seară și două piane pe scenă, deschide Festivalul „Hoinar” 2021 pe 2 decembrie la Filarmonica din Brașov
Galerie Foto „Muzică clasică așa cum nu ați mai ascultat până acum, dedicată sută la sută regelui instrumentelor: pianul, în toate ipostazele sale, de la clasic, la modern și jazz” – este invitația pe care...

„Când intraţi dumneavoastră pe scenă, parcă intră mai mulţi!"

„Când intraţi dumneavoastră pe scenă, parcă intră mai mulţi!"
Galerie Foto E, poate, cel mai frumos compliment pe care l-a primit de la un spectator. Intră în scenă la „Nocturne” un mare povestitor, un clovn trist care îşi pune viaţa pe tavă: actorul Horaţiu Mălăele. Joi, 2 şi 9...

Două legende ale muzicii rock vor concerta în România

Două legende ale muzicii rock vor concerta în România
Două trupe rock legendare vor concerta pentru prima oară în România. Kiss şi Whitesnake se vor afla pe scena Festivalului Rock The City, la 16 iulie 2022.  Kiss se află în turneul "End Of The...

Rebreanu, secretele unui scriitor care visa să devină medic ori muzician

Rebreanu, secretele unui scriitor care visa să devină medic ori muzician
La începutul secolului al XX-lea, într-un noiembrie târziu, Liviu Rebreanu zăbovea la vânătoare prin pădurile suspendate deasupra unui sat colinar ardelenesc. Oprit din goana calului, cu mâna streașină la...

Adele va concerta la Caesars Palace din Las Vegas în 2022

Adele va concerta la Caesars Palace din Las Vegas în 2022
Cunoscuta cântăreață britanică Adele va evolua pe scena luxosului hotel Caesars Palace din Las Vegas, în perioada 21 ianuarie - 16 aprilie 2022, scrie EFE. Show-ul său se numește "Weekends with...

Hanuca, sărbătorită anul acesta pe scena Operei Naționale București

Hanuca, sărbătorită anul acesta pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Timp de opt zile, începând din seara de 28 noiembrie, evreii din întreaga lume celebrează Hanuca, numită și „Sărbătoarea Luminilor”. Hanuca este  sărbătoarea prin care se amintește an de an miracolul...

Chitaristul grec THANOS MITSALAS în concert la cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional PROPATRIA – Tinere Talente Românești

Chitaristul grec THANOS MITSALAS în concert la cea de-a  XI-a ediție a Festivalului Internațional PROPATRIA – Tinere Talente Românești
Sâmbătă, 4 decembrie 2021, ora 19:00, la Sala Baldini din Roma (Piazza di Campitelli 9), Asociația culturală româno-italiană Propatria din Roma, Ambasada Greciei în Italia și Accademia di Romania in Roma...

Pianista DANA CIOCÂRLIE în concert la cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional PROPATRIA – Tinere Talente Românești

Pianista DANA CIOCÂRLIE în concert la cea de-a  XI-a ediție a Festivalului Internațional PROPATRIA – Tinere Talente Românești
Marți, 7 decembrie 2021, ora 19:00, la Sala Baldini din Roma (Piazza di Campitelli 9), Accademia di Romania in Roma și Asociația culturală româno-italiană Propatria din Roma, cu susținerea Institutului Cultural Ro...

„STELELE FRANCOFILM” ediție specială a FRANCOFILM – Festivalul Filmului Francofon de la Roma

„STELELE FRANCOFILM” ediție specială a  FRANCOFILM – Festivalul Filmului Francofon de la Roma
În perioada 1 – 4 decembrie 2021, cu ocazia aniversării a 75 de ani de la fondarea Institutului Francez de la Roma și a 50 de ani de la fondarea Organizației Internaționale a Francofoniei, Institutul...

Hamlet în regia lui Gábor Tompa, la Teatrului Maghiar de Stat de Cluj!

Hamlet în regia lui Gábor Tompa, la Teatrului Maghiar de Stat de Cluj!
Galerie Foto Vineri, 3 decembrie, ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat, cu ocazia deschiderii evenimentului Showcase 2021, va avea loc premiera spectacolului Hamlet de William Shakespeare, pus în scenă de Gábor...

Urban GIF Show, un spectacol inovator despre oraș, din nou live la Teatrelli în 2 și 3 decembrie

Urban GIF Show, un spectacol inovator despre oraș, din nou live la Teatrelli în 2 și 3 decembrie
Prima producție Teatrelli construită pe format de laborator artistic - URBAN GIF SHOW a avut premiera în noiembrie 2019. De atunci s-a jucat doar de câteva ori, s-a clasat însă pe locul 4 în topul celor...

Evenimente ICR de Ziua Națională a României

Evenimente ICR de Ziua Națională a României
Galerie Foto Ziua Națională a României este și anul acesta marcată de reprezentanțele Institutului Cultural Român și de partenerii acestuia, printr-o serie largă de evenimente, organizate în triplă variantă de format –...

De 1 Decembrie 2021, Muzeul Național de Artă al României va fi deschis cu acces gratuit

De 1 Decembrie 2021, Muzeul Național de Artă al României va fi deschis cu acces gratuit
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României își deschide porțile pe 1 Decembrie 2021. Cu prilejul Zilei Naționale, Muzeul Național de Artă al României oferă publicului un cadou cultural: posibilitatea de a vizita...

Alexandru Grecu i-a înmânat lui Constantin Chiriac însemnele DHC. Parteneriat între Sibiu și Chișinău pentru susținerea studenților și actorilor din Moldova

Alexandru Grecu i-a înmânat lui Constantin Chiriac însemnele DHC. Parteneriat între Sibiu și Chișinău pentru susținerea studenților și actorilor din Moldova
Alexandru Grecu, preşedintele Uniunii Teatrale din Republica Moldova și fondatorul și directorul Teatrului „Satiricus Ion Luca Caragiale" din Chișinău, i-a înmânat duminică, la Sibiu, lui Constantin Chiriac,...

Spectacol dedicat Zilei Naționale a României, la Opera Națională București

Spectacol dedicat Zilei Naționale a României, la Opera Națională București
Opera Națională București prezintă pe 1 decembrie, ora 18:30, în Foaierul Galben spectacolul dedicat Zilei Naționale a României. În programul serii se vor regăsi un recital de piese românești în...
Serviciul de email marketing furnizat de