x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Fervori gazetăreşti

0
Autor: Dan C.Mihailescu 23 Sep 2007 - 00:00
Fervori gazetăreşti

Beneficiind de ediţiile Corneliei Ştefănescu, Teşu Solomovici a extras din publicistica lui Mihail Sebastian sute de pasaje cu alură şi substanţă accentuat subiectivă, intr-un "Jurnal indirect", 1925-1945, prefaţat de Eugen Simion.

Excelentă idee a avut Teşu Solomovici! După ce, de 15 ani incoace, Mihail Sebastian nu este identificat decăt cu Jurnalul său, fiind folosit exclusiv ca măciucă de devastat carul de oale şi ulcele pe care erau insemnate adeziunile generaţiei lui Cioran, Eliade şi Noica la legionarism, iată că se găndeşte cineva să-l repună in drepturi şi pe gazetarul frenetic, sagace şi sensibil, meloman şi pătimaş care a fost Mihail Sebastian, romancierul şi dramaturgul.

Cătă lume mai ştie de fervorile ziaristice prin care autorul Accidentului a ajuns la şcoala lui Nae Ionescu (pe care l-a venerat fără fisură pănă la moarte), combătănd ardent pe un teritoriu ultraminat de furii, talente, maladii, vicii, genii şi pasiuni demolatoare, de la Eminescu şi C.A. Rosetti la Iorga şi Arghezi, la Eliade, Pandrea, Vinea şi Brunea-Fox, pănă la Pamfil Şeicaru, Nichifor Crainic, N.D. Cocea, Zaharia Stancu et co?

Beneficiind de ediţiile Corneliei Ştefănescu, Teşu Solomovici a extras din publicistica lui Sebastian sute de pasaje cu alură şi substanţă accentuat subiectivă, intr-un "Jurnal indirect", 1925-1945, prefaţat de Eugen Simion.

Francofil sadea şi proustian necondiţionat, tănărul brăilean mitraliază numai in prima sută de pagini nume de toate calibrele - Rémy de Gourmont, Gide, Stendhal, Alain, Drieu La Rochelle, Fournier, Baudelaire, Rousseau, Mallarmé, Claudel, Péguy, Jacques Rivière, Max Jacob, Musset, Rimbaud, Maurois, Anatole France, Léon Daudet, Artaud şi căţi alţii - după care-şi etalează admiraţia pentru Matheiu Caragiale, dar şi pentru Blaga, Camil Petrescu ori Sadoveanu, nu fără a campa, desigur, cu toate armele şi steagul de luptă, in tabăra generaţiei sale. Sebastian are unele dintre cele mai adecvate, exacte şi empatice cronici la vreo zece din cărţile lui Mircea Eliade, iar aici pasajele de la 1927 despre natura lirismului vitalist şi "energiile cumplite" ("mişcările studenţeşti de la noi, fascismul italian şi sionismul palestinian"), despre "deliteraturizarea teatrului", virilizarea perspectivei estetice ("acest timp incepe sub zodia exigentă şi bărbătească a muncii", cu "moartea diletantismului şi a agreabilului"), condamnarea "blazării isteţe" care ucide "naivitatea fertilă a uimirii", căutarea autenticităţii o dată cu blamarea "omului literar", surogat al trăirilor adevărate, ca şi a "invaziei de genii şi misionari", de falşi neliniştiţi anarhişti - realizează o credibilă radiografie a "plămănilor" epocii. Inclusiv antisemitismul acesteia, care "rămăne incă deruta cea mai simplă, cea mai comodă şi mai sigură a mediocrităţii organizate".

Acuitatea simţirii, sensibilitatea, "superstiţia sincerităţii", fervoarea estetică, toate cu inevitabilul corolar: vulnerabilitatea irepresibil dublată de anxietate - iată notele acestei energii pentru care evreitatea se definea inclusiv prin "aviditatea de senzaţie", "nevoia de instabilitate", "gustul instinctiv pentru filantropie" şi umorul special. "Umorul, scrie el, este anglo-saxon sau semit. Latinii şi teutonii nu cunosc formula aceasta sufletească foarte complicată, sentiment ambiguu, jumătate vesel, jumătate tragic, atitudine ocolită in faţa vieţii, cu rezerve, elanuri retezate, cu deformări voite şi cu un gust iniţial pentru moarte."

O atenţie aparte merită extrasele (pag. 619 ş.u.) dintr-un articol despre Bucureşti ca subiect literar, publicat in Revista Fundaţiilor Regale in 1940. Observaţia lui Sebastian şochează, dar, dacă ne găndim atent, se susţine. Departe de-a constitui suculenţa hedonistă şi mirificul patriarhal cu carene-au obişnuit scrierile memorialistice, Bucureştii n-au prea avut "nume bun" in beletristica noastră. Demonstraţia merită reluată.

"Imbecilitatea indoctrinată e mai greu de suportat decăt imbecilitatea pură şi simplă. In trei zile, după năvala lui Alexandru Graur şi a bandei lui, am inţeles că intru intr-o redacţie terorizată de conformism. Nu, nu. Mai bine scriu piese de teatru."

Mihail Sebastian,1944

Citeşte mai multe despre:   carte

 



Mai multe titluri din categorie

Cum s-a petrecut, de fapt, confruntarea dintre Mihai I și Mareșalul Antonescu din 1944

Cum s-a petrecut, de fapt, confruntarea dintre Mihai I și Mareșalul Antonescu din 1944
Galerie Foto Mircea Ionnițiu a fost martor la evenimentele uneia dintre cele mai tragice perioade pentru națiunea română: cea din anii 1944-1947. Secretarul particular al Regelui Mihai plănuise un volum detaliat despre viaţa...

Pianista Dana Borșan readuce muzica lui Chopin în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Pianista Dana Borșan readuce muzica lui Chopin în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Astăzi, 7 mai 2021, de la ora 19.00, Filarmonica „George Enescu” va transmite, pe canalele online, înregistrarea unui concert condus de dirijorul rus Valentin Uryupin ...

„Grădina Paradisului” de la Muzeul Storck

„Grădina Paradisului” de la Muzeul Storck
Muzeul Municipiului București vă invită să vizitați începând de miercuri, 5 mai 2021, expoziția „Grădina Paradisului. Desene pregătitoare”, deschisă la Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck (S...

Vineri şi sâmbătă, două miniserii debutează la două TVR 1 şi TVR 2

Vineri şi sâmbătă, două miniserii debutează la două TVR 1 şi TVR 2
La TVR 1, în 7 mai: producţia BBC „Misterele adevăratului Sherlock Holmes: Doctorul Bell şi domnul Doyle”, iar la TVR 2, în 8 mai: producţia americană „La răsărit de Eden” Astăzi, 7 mai, de la 21.10,...

Cu un repertoriu divers, TNB îşi reîntâlneşte spectatorii în săli, dar pregătește şi online revederea!

Cu un repertoriu divers, TNB îşi reîntâlneşte spectatorii în săli, dar pregătește şi online revederea!
Galerie Foto Începând din 6 mai 2021, ora 20.00, TNB TV revine cu un format nou pe canalul de Youtube al teatrului. Prima televiziune din România dedicată exclusiv teatrului vă propune o nouă serie de emisiuni bilunare, sub...

Pelicula "Babardeală cu bucluc sau porno balamuc" în cinematografele din România

Pelicula "Babardeală cu bucluc sau porno balamuc" în cinematografele din România
Lungmetrajul "Babardeală cu bucluc sau porno balamuc" rulează, de astăzi, în cinematografele din România. Filmul lui Radu Jude este marele câștigător al Ursului de Aur.  Acesta va putea fi...

Când se va desfășura concertul Celine Dion în România

Când se va desfășura concertul Celine Dion în România
Turneul „Courage World Tour” al cântăreței canadiene Celine Dion se amână iarăși din cauza pandemiei de COVID-19. Concertele se vor desfășura în 2023. Spectacolul din România a fost stabilit...

Opera Națională București redeschide publicului Sala Mare de spectacole în acest weekend cu „Messa da Requiem” de Giuseppe Verdi

Opera Națională București redeschide publicului Sala Mare de spectacole în acest weekend cu „Messa da Requiem” de Giuseppe Verdi
Opera Națională București redeschide porțile în acest weekend și prezintă publicului sâmbătă, 8 mai, și duminică, 9 mai, începând cu ora 18:30, „Messa da Requiem” de Giuseppe...

TNTm / Din nou împreună în sălile de spectacol! Teatrul Național Timișoara se redeschide publicului

TNTm / Din nou împreună în sălile de spectacol! Teatrul Național Timișoara se redeschide publicului
Galerie Foto Din nou împreună în sălile de spectacol! Teatrul Național Timișoara se redeschide publicului după mai mult de jumătate de an în care, într-un context epidemiologic dur, întâlnirea cu spectatorii a avut loc ex...

O nouă provocare la Palatul Mogoșoaia - Concursul Internațional de arte plastice și literatură Martha Bibescu

O nouă provocare la Palatul Mogoșoaia - Concursul Internațional de arte plastice și literatură Martha Bibescu
Asociatia Pro Valores și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, organizează a doua ediție a Concursului Internațional de arte plastice și literatură care poartă numele fascinantei prințese Martha Bibescu,...

„INT. EXT.”, un performance-manifest despre condiția artistului în pandemie, LIVE în vitrinele Galateca

„INT. EXT.”, un performance-manifest despre condiția artistului în pandemie, LIVE în vitrinele Galateca
LIVE în vitrinele Galateca, într-o perioadă în care sălile de teatru din București sunt închise pe o perioadă nedeterminată. Un spectacol-statement despre condiția artistului în pandemie. Un performance...

4 mai – “Enescu Forever” online de la Palatul Tinerimea Română

4 mai – “Enescu Forever” online de la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto În acest an, când se împlinesc 140 de ani de la naşterea marelui compozitor român George Enescu, Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română prezintă concertul omagial "Enescu Forever", eveniment ce va conţine...

„Destinația Eurovision”: Imagini în exclusivitate cu parcursul României la concursul internațional, în fiecare seară, la TVR 1

„Destinația Eurovision”: Imagini în exclusivitate cu parcursul României la concursul internațional, în fiecare seară, la TVR 1
Galerie Foto Doar două săptămâni ne despart de startul celui mai așteptat concurs muzical din 2021 și debutul reprezentantei României, Roxen, pe scena Eurovision.   Pregătirile delegației României au intrat în...

Mărturie plină de culoare în Anul Brâncuși

Mărturie plină de culoare în Anul Brâncuși
Jurnalul vă oferă mâine cartea „Recurs la Brâncuși”, prin care autorul Vasile Vasiescu îi aduce un omagiu artistului, dar trage și un semnal de alarmă în privința stării ansamblului de monumente gorjene....

Cele mai vândute cărţi ale momentului

Cele mai vândute cărţi ale momentului
Pe primul loc al vânzărilor se află „Jurnalul unui Burlac. Conversații cu mama” și este biografia vibrantă a uneia dintre cele mai cunoscute persoane publice din România, Mihai Bendeac. Umorul său unic...
Serviciul de email marketing furnizat de