x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O carte care nu ascunde adevărul

0
Autor: Serban Cionoff 13 Dec 2012 - 14:25
O carte care nu ascunde adevărul SPENCER PLATT/AFP
O idee solid înrădăcinată este aceea că evocările, scrierile memorialistice cu şi despre importante personaje ale regimului politic revolut au, fără excepţie!, o perversă intenţie manipulatorie. Urmărind să–i inocenteze pe evocatori sau, mai grav!, să retuşeze imaginea regimului din ale cărui eşaloane superioare au făcut parte.

Poate de aceea jurnalistul Dan Constantin avertizeză în prefaţa dialogului-fluviu cu general colonel Constatin Olteanu -”O viaţă de om”(*) - că aceste demers ”nu conţine mesaje subliminale şi nu trebuie citit printre rânduri”. “Este - încheie Dan Constantin - o carte sinceră , care nu are pentru ce să ascundă adevărul.”

Iar interlocutorul are ce-i spune jurnalistului, scoţând la iveală multe lucruri desprinse din experienţa pe care a acumulat-o de-a lungul unei remarcabile cariere militare, politice şi ştiinţifice. Generalul Constantin Olteanu este, în felul său, un personaj cu o biografie socială bogată şi deosebit de interesantă: domnia sa a fost şef al secţiei pentru probleme militare şi juridice, şef al statului major al Gărzilor Patriotice, Ministru al Apărării Naţionale, deputat în Marea Adunare Naţională, membru al Consiliului de Stat, Primar General al Capitalei, membru al Comitetului Politic Executiv şi secretar al CC al PCR. Aşadar, nu doar un martor, ci un participant direct la multe evenimente politice interne şi externe care au marcat destinele României într-o perioadă densă şi dramatică.
 
Numai că interesul cărţii depăşeşte latura sa strict documentară fiindcă, data aceasta, istoricul Constantin Olteanu este cel care împleteşte evocarea faptelor pe care ler relatează omul politic Constantin Olteanu cu analiza semnificaţiilor lor. Un merit esenţial al cărţii de faţă constă în raportarea fiecărui fapt de viaţă, a fiecărui eveniment politic, a fiecărei decizii luate într-o împrejurare sau alta, la circumstanţele politice, economice sau de ordin militar, ale timpului istoric în care s-au petrecut. (Fac această precizare anume pentru a mă despărţi de unii analişti care sancţionează evenimente şi oameni din trecutul apropiat doar prin simpla raportare la circumstanţele şi exigenţele radical diferite ale prezentului.)
 
Domeniul  pentru care zicala “după război, mulţi viteji se arată” este, bineînţeles, cel militar. Aici rememorările generalului Constantin Olteanu aduc multe date noi referitoare la poziţionarea României în structurile Tratatului de la Varşovia şi, în special, faţă de anumite decizii militare dar, în ultimă instanţă, politice luate în numele “frăţiei indestructibile sistemului socialist”. Sunt în capitolul VII al cărţii, pagini despre acest subiect pe care autorul îl numeşte, pe bună dreptate: ”poziţia singulară a României”, accentuându-se, pe bună dreptate, pe ideea că a fost vorba despre poziţia ţării noastre şi nu doar despre o poziţie strict politică a partidului unic sau a unei anumite persoane: ”Este de subliniat că România, deşi făcea parte din Tratatul de la Varşovia încă de la constituirea sa, şi-a păstrat identitatea, şi-a afirmat personalitatea şi demnitatea de stat suveran, a desfăşurat o susţinută activitate pe plan extern pentru rezolvarea paşnică a complexe create pe continentul european, s-a pronunţat pentru înlăturarea obstacolelor din calea colaborării în domeniile comercial, economic şi tehnico-ştiinţfic.” Realismul şi spiritul de echilibru al acestei poziţii este demonstrat, consideră generalul Constantin Olteanu, şi de relaţiile Armatei române cu armate din ţările membre NATO, respectiv cu armate din ţări nealiniate.
 
Un domeniu distinct în construcţia cărţii este cel consacrat activităţii pe care evocatorul a desfăşurat-o în structuri superioare ale partidului şi statului. Sunt aici multe observaţii subtile, cu miez, cum ar fi cele pe tema relaţiilor dintre membrii CPEx şi mai ales, cu privire la poziţia cuplului Ceauşescu în conducerea afacerilor politice ale partidului – stat. Mă refer, cu precădere, la notaţiile despre raporturile pe care Constantin Olteanu le-a avut atât Nicolae Ceauşescu, dar şi Elena Ceauşescu în perioada în care domnia sa a îndeplinit diverse funcţii politice.  Aleg, deloc întâmplător, câteva referiri la intervenţiile Elenei Ceauşescu pentru a stopa importante documente militare de interes strategic, ca şi la tergiversarea sau chiar stoparea  numirii unor generali şi ofiţeri în funcţii importante. Sunt fapte pornind de la care putem înţelege mai bine cum a funcţionat, cu rezultatele ştiute, binomul politic într-o autocraţie  care, într-un final, nu putea fi decât falimentară.
 În ceea ce îl priveşte pe Nicolae Ceauşescu, portretele pe care i le face memorialistul sunt  nuanţate, depăşind atât clişeele hagiografice ale “epocii” , ca şi pe cele negativiste ale anilor care au urmat. În tot, avem un Nicolae Ceuşescu mult mai complex , cu unele calităţi  dar mai cu seamă tarat de grave complexe şi de limite pe care nu le putea depăşi. Foarte sugestivă este, chiar dacă se referă la un fapt minor, rememorarea unui incident provocat de introducerea în programul de trei ore al televiziunii a unui film de desene animate pentru copii (“Mihaela”). Reacţia lui Ceauşescu spune totul despre megalomania sa patologică: “De-aia v-am dat eu(s.n.) trei ore la televiziune, să puneţi voi Scufiţa Roşie?” După care, emisiunea cu pricina a fost eliminată din program! 
 
Există, accentuează în dese rânduri Contantin Olteanu, o  totală, ireconciliabilă ruptură între liderul tânăr din anul 1965 în care se puseseră atâtea speranţe şi Nicolae Ceauşescu al anilor delirantului cult al personalităţii: “Problema de fond - observă pe bună dreptate Constantin Olteanu - consta în aceea că lui Nicolae Ceauşescu îi convenea această situaţie, o trăia, îi plăcea şi o întreţinea, nu simţea pericolul.” Şi, numaidecât, adaugă această (poate) surprinzătoare analogie: ”Cu ocazia unui interviu dat unui reporter străin în anul 1941, înainte de producerea invaziei Germaniei asupra Uniunii Sovietice , I V Stalin a fost întrebat dacă este adevărat că există un cult al personalităţii lui. Liderul sovietic nu a negat, a confirmat, menţionând că cei care astăzi îl elogiază, mâine pot fi pe baricade împotriva sa.” Alte comentarii mi se par absolut de prisos…
 
Multe informaţii noi despre un subiect, încă, deschis, cum ar fi  realităţile politice ale României  din ultimii ani ai heghemoniei cuplului Ceauşescu se găsesc în capitolul   IX, consacrat activităţii lui Constantin Olteanu în calitate de secretar al CC al PCR cu probleme de propagandă şi presă.
 
Este, după cum se cunoaşte, perioada în care ascensiunea familiei Ceauşescu în structurile puterii cunoaşte apogeul. Şi de această dată memorialistul aduce la iveală întâmplări care a ne ajută să înţelegem mai bine impasul fără ieşire al regimului dominat de cultul aberant al “tovarăşului”, omniprezent şi omnipotent. De pildă, efortul unui zelos promotor al idolatriei ceauşiste privind participarea “tovarăşului” la actul de la 23 august 1944. La observaţia de bun simţ a lui Constantin Olteanu cum că Nicolae Ceuşescu nu luase parte la eveniment, slugarnicul personaj dă o replică pe cât de năucitoare pe atât de relevantă în ordinea delirului propagandistic: ”Ştiu dar nu putem să vorbim despre un eveniment atât de important fără ca rolul <<tovarăşului>> să nu fie amintit.”         
  
Sunt de asemenea în carte, multe substanţiale pagini din care cititorul, dar în special  istoricul, îşi vor putea extrage informaţii “de la sursă”, aprecieri realiste şi pertinente asupra unor evenimente încă puţin cunoscute, care, încă, fac obiectul unor scenarii speculative sau al unor interpretări simpliste, devenite clişee ideologizante. Mă gândesc la cele din capitolul VIII consacrat anilor în care Constantin Olteanu a  îndeplinit funcţia de Primar General al Capitalei, cum ar fi cele referitoare la construirea Casei Poporului şi la extinderea metroului.
 
O menţiune aparte merită aprecierile lui Constantin Olteanu privind relaţiile regimului politic de la Bucureşti cu noua conducere reformatoare de la Kremlin şi, punctual, la relaţiile dintre personale dintre Nicolae Ceauşescu  şi Mihail Gorbaciov. Avem aici, una dintre cheile necesare pentru a înţelege mai corect evoluţiile sinuoase, dramatice, ale evenimentelor, dar şi  explicaţii pentru ireconciliabila despărţire de viziuni politice care şi- a avut deznodământul inevitabil.
 
În tot, “O viaţă de om”- dialogul pe cât de incitant pe atât de sincer cu şi despre generalul Constantin Olteanu-, este şi rămâne o carte care nu ascunde adevărul. Prin aceasta, ea rămâne un reper esenţial într-o bibliografie care aşteaptă noi pagini de referinţă.

(*) Constantin Olteanu “O viaţă de om. Dialog cu jurnalistul Dan Constantin” Editura Niculescu, 2012     

Citeşte mai multe despre:   carte

 



Mai multe titluri din categorie

„Tango de Amor”, un spectacol de Răzvan Mazilu de Sânziene @ODEON

„Tango de Amor”, un spectacol de Răzvan Mazilu de Sânziene @ODEON
Galerie Foto Pentru Noaptea de Sânziene (24 iunie), o sărbătoare a iubirii și a fertilității, coregraful și dansatorul Răzvan Mazilu, a creat un spectacol unic în Sala Majestic, „Tango de amor”, la care v

Maestrul Ion Siminie împlinește 91 de ani!

Maestrul Ion Siminie împlinește 91 de ani!
Galerie Foto Ion Siminie, o legendă a teatrului românesc, împlinește 91 de ani, dedicați, cu pasiune și cu talent, artei teatrale. Născut în 16 iunie 1930, la Orăștie, a absolvit Institutul de Teatru din Cluj-Napoca,...

Calea Victoriei, de Cezar Petrescu, de astăzi cu Jurnalul

Calea Victoriei, de Cezar Petrescu, de astăzi cu Jurnalul
Jurnalul și Editura Hoffman vă oferă începând de astăzi o carte de colecție, o dureroasă frescă a societății din  prima jumatate a secolului trecut, realizată de unul dintre clasicii literaturii...

Poveștile Reginei Maria, o carte plină de învăţăminte pentru cei mici, oferită de Jurnalul

Poveștile Reginei Maria, o carte plină de învăţăminte pentru cei mici, oferită de Jurnalul
Jurnalul îţi propune în această săptămână o carte de suflet, scrisă de Regina Maria special pentru cei mici. O carte care te face să rătăceşti în ţinuturi magice, alături de personaje magice. Fă-le...

Record de tineri vizitatori  în Noaptea Muzeelor la Muzeul Municipiului București

Record de tineri vizitatori  în Noaptea Muzeelor la Muzeul Municipiului București
Galerie Foto În ciuda avertismentelor meteo de cod portocaliu, în ciuda puternicelor averse de ploaie, vizitatorii noștri au dovedit că orice ar fi nu renunță la istorie și cultură, la artă și arheologie, la a-și...

Concert de muzică franceză închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio: Gabriel Bebeșelea dirijează Fr. Couperin și Ravel

Concert de muzică franceză închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio:  Gabriel Bebeșelea dirijează Fr. Couperin și Ravel
Galerie Foto Muzică franceză. De la FRANÇOIS COUPERIN - celebrul compozitor de muzică barocă - la MAURICE RAVEL, nu mai puțin celebrul creator al Bolero-ului. GABRIEL BEBEȘELEA, unul dintre cei mai bine cotați dirijori...

O expoziție excepțională se deschide pentru vizitare în Rotonda și în Foaierul Sălii Mici a TNB: RETROVERSIBIL

O expoziție excepțională se deschide pentru vizitare în Rotonda și în Foaierul Sălii Mici a TNB: RETROVERSIBIL
Marți, 8 iunie 2021, începând cu ora 18.30, vă invităm în Rotonda și în Foaierul Sălii Mici a TNB la vernisajul expoziției Retroversibil a Departamentului Modă de la UNArte. O superbă expoziție - omagiu,...

Rocanotherworld continuă să se implice susținut în comunitățile locale

Rocanotherworld continuă să se implice susținut în comunitățile locale
Galerie Foto Mai mult decât un festival, Rocanotherworld, care va avea loc între 23 – 27 iunie la Iași, și-a propus încă de la prima ediție să reprezinte și un demers colectiv de implicare și dăruire. Dorindu-și să...

Concert coral cu public Lieduri şi romanţe de Schubert și Brahms

Concert coral cu public  Lieduri şi romanţe de Schubert și Brahms
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu” anunță un nou concert cu public susținut, de astă dată, de corul instituției. De peste șapte decenii Corul Filarmonicii „George Enescu” este o prezență vie și onorantă în v...

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Andrei Ioniță și pianista Daria Tudor

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Andrei Ioniță și pianista Daria Tudor
Violoncelistul Andrei Ioniță, singurul câștigător român al prestigiosului concurs Ceaikovski de la Moscova, va susține, alături de pianista Daria Tudor, un recital în cadrul proiectului “Moștenitorii...

„Nabucco”, „Madama Butterfly” și „Don Quijote”, pe scena Operei Naționale București

„Nabucco”, „Madama Butterfly” și „Don Quijote”, pe scena Operei Naționale București
Vă așteptăm în această săptămână, în Sala Mare de spectacole, cu trei titluri celebre din repertoriul actual. Spectacolul de operă „Nabucco” de Giuseppe Verdi, „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini...

România Sălbatică, cel mai vast proiect de film documentar desfășurat în țara noastră, va avea premiera națională la TIFF

România Sălbatică, cel mai vast proiect de film documentar desfășurat în țara noastră, va avea premiera națională la TIFF
Galerie Foto După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de fotografie și film documentar dedicat naturii din țara noastră, va fi lansat pe marile ecrane, în...

Documentarul „Copiii din canale”, un  proiect de artă participativă și incluziune comunitară, se filmează în luna iunie în București

Documentarul „Copiii din canale”, un  proiect de artă participativă și incluziune comunitară, se filmează în luna iunie în București
Galerie Foto Bradamante film, alături de o prestigioasă echipă internațională: Michela Scolari (scenarist/ producător/ regizor), Felix Maximilian (producător), Jerry Ying (producător), David Zuckerman (producător) și...

Radu Muntean revine la Cannes, cu noul lui film Întregalde

Radu Muntean revine la Cannes, cu noul lui film Întregalde
”Întregalde”, cel mai nou lungmetraj regizat de Radu Muntean (”Alice T.”, „Hârtia va fi albastră”, „Marţi, după Crăciun”) a fost selecționat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la...

Simfonii de Haydn și Schumann dirijate de Horia Andreescu pe scena Ateneului Român

Simfonii de Haydn și Schumann dirijate de Horia Andreescu pe scena Ateneului Român
Filarmonica „George Enescu” anunță că s-au pus în vânzare biletele pentru concertul simfonic cu public de joi, 17 și vineri, 18 iunie 2021, în care Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” va fi...
Serviciul de email marketing furnizat de