x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O carte care nu ascunde adevărul

0
Autor: Serban Cionoff 13 Dec 2012 - 14:25
O carte care nu ascunde adevărul SPENCER PLATT/AFP
O idee solid înrădăcinată este aceea că evocările, scrierile memorialistice cu şi despre importante personaje ale regimului politic revolut au, fără excepţie!, o perversă intenţie manipulatorie. Urmărind să–i inocenteze pe evocatori sau, mai grav!, să retuşeze imaginea regimului din ale cărui eşaloane superioare au făcut parte.

Poate de aceea jurnalistul Dan Constantin avertizeză în prefaţa dialogului-fluviu cu general colonel Constatin Olteanu -”O viaţă de om”(*) - că aceste demers ”nu conţine mesaje subliminale şi nu trebuie citit printre rânduri”. “Este - încheie Dan Constantin - o carte sinceră , care nu are pentru ce să ascundă adevărul.”

Iar interlocutorul are ce-i spune jurnalistului, scoţând la iveală multe lucruri desprinse din experienţa pe care a acumulat-o de-a lungul unei remarcabile cariere militare, politice şi ştiinţifice. Generalul Constantin Olteanu este, în felul său, un personaj cu o biografie socială bogată şi deosebit de interesantă: domnia sa a fost şef al secţiei pentru probleme militare şi juridice, şef al statului major al Gărzilor Patriotice, Ministru al Apărării Naţionale, deputat în Marea Adunare Naţională, membru al Consiliului de Stat, Primar General al Capitalei, membru al Comitetului Politic Executiv şi secretar al CC al PCR. Aşadar, nu doar un martor, ci un participant direct la multe evenimente politice interne şi externe care au marcat destinele României într-o perioadă densă şi dramatică.
 
Numai că interesul cărţii depăşeşte latura sa strict documentară fiindcă, data aceasta, istoricul Constantin Olteanu este cel care împleteşte evocarea faptelor pe care ler relatează omul politic Constantin Olteanu cu analiza semnificaţiilor lor. Un merit esenţial al cărţii de faţă constă în raportarea fiecărui fapt de viaţă, a fiecărui eveniment politic, a fiecărei decizii luate într-o împrejurare sau alta, la circumstanţele politice, economice sau de ordin militar, ale timpului istoric în care s-au petrecut. (Fac această precizare anume pentru a mă despărţi de unii analişti care sancţionează evenimente şi oameni din trecutul apropiat doar prin simpla raportare la circumstanţele şi exigenţele radical diferite ale prezentului.)
 
Domeniul  pentru care zicala “după război, mulţi viteji se arată” este, bineînţeles, cel militar. Aici rememorările generalului Constantin Olteanu aduc multe date noi referitoare la poziţionarea României în structurile Tratatului de la Varşovia şi, în special, faţă de anumite decizii militare dar, în ultimă instanţă, politice luate în numele “frăţiei indestructibile sistemului socialist”. Sunt în capitolul VII al cărţii, pagini despre acest subiect pe care autorul îl numeşte, pe bună dreptate: ”poziţia singulară a României”, accentuându-se, pe bună dreptate, pe ideea că a fost vorba despre poziţia ţării noastre şi nu doar despre o poziţie strict politică a partidului unic sau a unei anumite persoane: ”Este de subliniat că România, deşi făcea parte din Tratatul de la Varşovia încă de la constituirea sa, şi-a păstrat identitatea, şi-a afirmat personalitatea şi demnitatea de stat suveran, a desfăşurat o susţinută activitate pe plan extern pentru rezolvarea paşnică a complexe create pe continentul european, s-a pronunţat pentru înlăturarea obstacolelor din calea colaborării în domeniile comercial, economic şi tehnico-ştiinţfic.” Realismul şi spiritul de echilibru al acestei poziţii este demonstrat, consideră generalul Constantin Olteanu, şi de relaţiile Armatei române cu armate din ţările membre NATO, respectiv cu armate din ţări nealiniate.
 
Un domeniu distinct în construcţia cărţii este cel consacrat activităţii pe care evocatorul a desfăşurat-o în structuri superioare ale partidului şi statului. Sunt aici multe observaţii subtile, cu miez, cum ar fi cele pe tema relaţiilor dintre membrii CPEx şi mai ales, cu privire la poziţia cuplului Ceauşescu în conducerea afacerilor politice ale partidului – stat. Mă refer, cu precădere, la notaţiile despre raporturile pe care Constantin Olteanu le-a avut atât Nicolae Ceauşescu, dar şi Elena Ceauşescu în perioada în care domnia sa a îndeplinit diverse funcţii politice.  Aleg, deloc întâmplător, câteva referiri la intervenţiile Elenei Ceauşescu pentru a stopa importante documente militare de interes strategic, ca şi la tergiversarea sau chiar stoparea  numirii unor generali şi ofiţeri în funcţii importante. Sunt fapte pornind de la care putem înţelege mai bine cum a funcţionat, cu rezultatele ştiute, binomul politic într-o autocraţie  care, într-un final, nu putea fi decât falimentară.
 În ceea ce îl priveşte pe Nicolae Ceauşescu, portretele pe care i le face memorialistul sunt  nuanţate, depăşind atât clişeele hagiografice ale “epocii” , ca şi pe cele negativiste ale anilor care au urmat. În tot, avem un Nicolae Ceuşescu mult mai complex , cu unele calităţi  dar mai cu seamă tarat de grave complexe şi de limite pe care nu le putea depăşi. Foarte sugestivă este, chiar dacă se referă la un fapt minor, rememorarea unui incident provocat de introducerea în programul de trei ore al televiziunii a unui film de desene animate pentru copii (“Mihaela”). Reacţia lui Ceauşescu spune totul despre megalomania sa patologică: “De-aia v-am dat eu(s.n.) trei ore la televiziune, să puneţi voi Scufiţa Roşie?” După care, emisiunea cu pricina a fost eliminată din program! 
 
Există, accentuează în dese rânduri Contantin Olteanu, o  totală, ireconciliabilă ruptură între liderul tânăr din anul 1965 în care se puseseră atâtea speranţe şi Nicolae Ceauşescu al anilor delirantului cult al personalităţii: “Problema de fond - observă pe bună dreptate Constantin Olteanu - consta în aceea că lui Nicolae Ceauşescu îi convenea această situaţie, o trăia, îi plăcea şi o întreţinea, nu simţea pericolul.” Şi, numaidecât, adaugă această (poate) surprinzătoare analogie: ”Cu ocazia unui interviu dat unui reporter străin în anul 1941, înainte de producerea invaziei Germaniei asupra Uniunii Sovietice , I V Stalin a fost întrebat dacă este adevărat că există un cult al personalităţii lui. Liderul sovietic nu a negat, a confirmat, menţionând că cei care astăzi îl elogiază, mâine pot fi pe baricade împotriva sa.” Alte comentarii mi se par absolut de prisos…
 
Multe informaţii noi despre un subiect, încă, deschis, cum ar fi  realităţile politice ale României  din ultimii ani ai heghemoniei cuplului Ceauşescu se găsesc în capitolul   IX, consacrat activităţii lui Constantin Olteanu în calitate de secretar al CC al PCR cu probleme de propagandă şi presă.
 
Este, după cum se cunoaşte, perioada în care ascensiunea familiei Ceauşescu în structurile puterii cunoaşte apogeul. Şi de această dată memorialistul aduce la iveală întâmplări care a ne ajută să înţelegem mai bine impasul fără ieşire al regimului dominat de cultul aberant al “tovarăşului”, omniprezent şi omnipotent. De pildă, efortul unui zelos promotor al idolatriei ceauşiste privind participarea “tovarăşului” la actul de la 23 august 1944. La observaţia de bun simţ a lui Constantin Olteanu cum că Nicolae Ceuşescu nu luase parte la eveniment, slugarnicul personaj dă o replică pe cât de năucitoare pe atât de relevantă în ordinea delirului propagandistic: ”Ştiu dar nu putem să vorbim despre un eveniment atât de important fără ca rolul <<tovarăşului>> să nu fie amintit.”         
  
Sunt de asemenea în carte, multe substanţiale pagini din care cititorul, dar în special  istoricul, îşi vor putea extrage informaţii “de la sursă”, aprecieri realiste şi pertinente asupra unor evenimente încă puţin cunoscute, care, încă, fac obiectul unor scenarii speculative sau al unor interpretări simpliste, devenite clişee ideologizante. Mă gândesc la cele din capitolul VIII consacrat anilor în care Constantin Olteanu a  îndeplinit funcţia de Primar General al Capitalei, cum ar fi cele referitoare la construirea Casei Poporului şi la extinderea metroului.
 
O menţiune aparte merită aprecierile lui Constantin Olteanu privind relaţiile regimului politic de la Bucureşti cu noua conducere reformatoare de la Kremlin şi, punctual, la relaţiile dintre personale dintre Nicolae Ceauşescu  şi Mihail Gorbaciov. Avem aici, una dintre cheile necesare pentru a înţelege mai corect evoluţiile sinuoase, dramatice, ale evenimentelor, dar şi  explicaţii pentru ireconciliabila despărţire de viziuni politice care şi- a avut deznodământul inevitabil.
 
În tot, “O viaţă de om”- dialogul pe cât de incitant pe atât de sincer cu şi despre generalul Constantin Olteanu-, este şi rămâne o carte care nu ascunde adevărul. Prin aceasta, ea rămâne un reper esenţial într-o bibliografie care aşteaptă noi pagini de referinţă.

(*) Constantin Olteanu “O viaţă de om. Dialog cu jurnalistul Dan Constantin” Editura Niculescu, 2012     

Citeşte mai multe despre:   carte

 



Mai multe titluri din categorie

Amazon vrea să cumpere studiourile MGM. Care este valoarea tranzacției

Amazon vrea să cumpere studiourile MGM. Care este valoarea tranzacției
Amazon vrea să achiziţioneze studiourile MGM pentru 9 miliarde de dolari. MGM este una dintre cele mai faimoase companii de la Hollywood, cu o istorie care se întinde pe o perioadă de aproape un...

„Fantasticul este realitatea văzută cu ochii unui copil”

„Fantasticul este realitatea văzută cu ochii unui copil”
Galerie Foto Pe o stradă liniştită a vechiului Bucureşti se află atelierul maestrului Ştefan Câlţia, construit de el în stilul arhitectural al secolului trecut, cu ferestre mari prin care pătrund razele soarelui, pe...

GRENZENLOS | FĂRĂ FRONTIERE | BORDERLESS. O INCURSIUNE ÎN LUMEA HĂRȚILOR

GRENZENLOS | FĂRĂ FRONTIERE | BORDERLESS.  O INCURSIUNE ÎN LUMEA HĂRȚILOR
Hărți ale lumii, hărți ale țării, planuri de orașe: toate acestea sunt reprezentări care ne ajută să înțelegem mai bine lumea și să ne orientăm în...

Premieră la ODEON: Henric al IV-lea

Premieră la ODEON: Henric al IV-lea
Galerie Foto Teatrul Odeon are plăcerea să anunțe premiera spectacolului „Henric al IV-lea” de Luigi Pirandello, traducerea Ion Frunzetti, regia Vlad Cristache, scenografia Mădălina Niculae și Andreea Te...

Timp și spațiu captate prin culoare la galeria neconvențională Celula de artă

Timp și spațiu captate prin culoare la galeria neconvențională Celula de artă
După mai mult de un an de introspecție și de distanțare socială, timpul petrecut cu noi, în spațiile care au devenit din confortabile limitative, a căpătat complet alte semnificații. Momentele dragi din trecut...

Operele lui Dali și Warhol, mâine, în licitație

Operele lui Dali și Warhol, mâine, în licitație
Galerie Foto Cei doi celebri artiști se întâlnesc mâine, în "Mirajul Suprarealismului", licitație de artă online, care va avea loc de la 18:30. Pe de o parte, maestrul catalan Salvador Dali cu 4 piese de grafică (ce au un pre...

Trei violoniști din Germania, România și Coreea de Sud - calificați în finala Concursului Enescu

Trei violoniști din Germania, România și Coreea de Sud - calificați în finala Concursului Enescu
assilo Probst (Germania), Valentin Șerban (România) și Jaewon Wee (Coreea de Sud) s-au calificat în Finala Secțiunii de Vioară a Concursului Internațional George Enescu 2020/2021. Rezultatele au fost anunțate...

Duminici clasice, la TNT, în luna iunie

Duminici clasice, la TNT, în luna iunie
Galerie Foto Producții americane nominalizate și premiate cu Oscar, apreciate de National Board of Review și de Sindicatul scenariștilor americani, vor fi difuzate de TNT, în luna iunie, în programul „Duminici clasice/...

PREMIERĂ - MARINA ȘI ULAY de Edith Negulici la Teatrul Evreiesc de Stat

PREMIERĂ - MARINA ȘI ULAY de Edith Negulici la Teatrul Evreiesc de Stat
Teatrul Evreiesc de Stat, în parteneriat cu Teatrul Dramaturgilor Români, prezintă vineri, 21 mai și sâmbătă, 22 mai, de la ora 19.00, PREMIERA spectacolului MARINA ȘI ULAY de Edith Negulici, regia și...

Jaemin Han din Coreea de Sud este marele câștigător al Finalei de Violoncel la Concursul Internațional George Enescu 2020/2021. Record de vârstă: cel mai tânăr câștigător în istoria Concursului Enescu

Jaemin Han din Coreea de Sud este marele câștigător al Finalei de Violoncel la Concursul Internațional George Enescu 2020/2021. Record de vârstă: cel mai tânăr câștigător în istoria Concursului Enescu
Galerie Foto Jaemin Han a câștigat marele premiu al secțiunii de violoncel la Concursul Internațional George Enescu, după o finală în care a interpretat Concertul nr. 1 în mi bemol major pentru violoncel și orchestră op....

Feminismul exploziv al Věrei Chytilova - încălzirea pentru OWR#14

Feminismul exploziv al Věrei Chytilova - încălzirea pentru OWR#14
Galerie Foto Věra Chytilova este un nume esențial în istoria pe care o trasează cinematografia la feminin. Anarhică, liberă, experimentală, angajată - toate aceste caracteristici se potrivesc deopotrivă secțiunii...

Cum vindeci cele mai grele boli. Vezi în cartea "Doctorul lăuntric", de Prentice Mulford, oferită marţi cu Jurnalul

Cum vindeci cele mai grele boli. Vezi în cartea "Doctorul lăuntric", de Prentice Mulford, oferită marţi cu Jurnalul
Jurnalul vă oferă marţi o carte care te ajută să te însănătoşeşti folosind gândurile pozitive, într-o eră în care oamenii încearcă disperaţi să vindece bolile și nu pe ei înșişi. O carte care ne...

Electric Castle nu va avea loc anul acesta: Se amână pentru 2022

Electric Castle nu va avea loc anul acesta: Se amână pentru 2022
Festivalul Electric Castle nu va avea loc anul acesta, după ce oranizatorii au decis amânarea pentru 2022: „În urma măsurilor și restricțiilor pentru evenimente anunțate recent , nu există un scenariu real...

Magdalena Popa Buluc în dialog cu Ștefan Câlția: „Fantasticul este realitatea văzută cu ochii unui copil”

Magdalena Popa Buluc în dialog cu Ștefan Câlția: „Fantasticul este realitatea văzută cu ochii unui copil”
Galerie Foto La mulți ani, sănătate și dragoste, Ștefan Câlția! Pe o stradă liniştită a vechiului Bucureşti se află atelierul maestrului Ştefan Câlţia, construit de el în stilul arhitectural al secolului trecut, cu...

Poezia ilustrației: „Ligia Macovei și lirica lui Tudor Arghezi”

Poezia ilustrației: „Ligia Macovei și lirica lui Tudor Arghezi”
Muzeul Municipiului București invită publicul să viziteze, începând cu data de 14 mai 2021, ora 10.00, expoziția tematică „Ligia Macovei și lirica lui Tudor Arghezi”. 12 lucrări de grafică, printre care...
Serviciul de email marketing furnizat de