In fiecare zi, in intreaga lume apar numeroase titluri din literatura mystery&thriller, semn al unei infloriri fara precedent a genului. Autorii propun scrieri cat mai originale si mai captivante pentru cititori. Cu toate ca exista aceasta concurenta acerba, autorii nordici au reusit sa atraga atentia asupra lor, impunandu-se cu autoritate.
Cum au reusit islandezii, suedezii, norvegienii, danezii sa devina voci distincte pe o piata literara cu o oferta atat de bogata? Cum de pot fi ei atat de usor recognoscibili in tot ceea ce realizeaza?
In primul rand, scriind cu sinceritate, fara menajamente, cu manie, cu dragoste, despre probleme cu care se confrunta locuitorii din tarile lor, astfel incat acestea sa fie interesante pentru oricine de pe aceasta planeta.
Evident, au talent literar, povestind intr-un mod atragator intamplari neobisnuite, creionand cu mult har destine de eroi imposibil de uitat si descriind cu maiestrie ambiante pe care multi nu au cum sa le cunoasca decat din carti.
Si, totusi, chiar daca toate acestea sunt dintr-o anumita parte a lumii, scriitorii nordici sunt atenti ca tot ceea ce relateaza sa poata fi lesne de inteles, indiferent din ce tara e cititorul.
Si, nu in ultimul rand, dispun de o strategie de marketing bine pusa la punct, astfel incat ea sa le evidentieze originalitatea.
Creatiile lor sunt deosebite de cele ale britanicilor, americanilor, francezilor sau italienilor, conturand spatii cu o atmosfera apasatoare, propice declansarii unor evenimente grave.
Norvegianul K.A. Dahl este un creator emblematic pentru acest tip de naratiune. In 'Vineri, 13', personajele sale evolueaza intr-un Oslo cu temperaturi de minus 20 de grade Celsius. Pentru a se proteja de frig, ele se adapostesc prin cafenele, stau prin birouri, se deplaseaza cu propriile masini, cu taxiuri sau pur si simplu raman in case daca nimic nu-i obliga sa iasa in ger. Din aceasta pricina, pentru a-si ocupa timpul, se uita la televizor, asculta muzica – daca sunt singuri sau poarta discutii interminabile atunci cand se intalnesc cu cineva: trancanesc la nesfarsit despre sex, despre droguri, alcool, dar si despre filme sau formatii orchestrale de altadata. Parcurgand paginile cartii urmaresti o sporovaiala continua, care ii dezvaluie.
Chiar si ancheta pe care o desfasoara inspectorul Gunnarstranda si ajutorul sau Frank Frolich se bazeaza mai mult pe discutiile dintre cei doi sau pe dialogurile pe care ei le au cu diversi martori sau suspecti. Treptat-treptat, aceste conversatii conduc la aflarea adevarului legat de moartea unui batran vanzator de antichitati, ucis cu o baioneta si expus gol in vitrina propriului magazin. Astfel se descopera nu numai asasinul sau, dar si multe amanunte terifiante despre trecutul Norvegiei, despre o perioada in care aceasta tara a fost sub ocupatie nazista. 'Vineri, 13' este o istorie cu eroi si calai, cu patrioti si tradatori, cu o poveste de iubire emotionanta si cu acte de o cruzime infioratoare. Fiecare dintre personaje poarta poveri din alte timpuri, uitate sau neluate in seama, dar care le lamureste comportamentul.
Proiectia pe ecranul vast al istoriei asigura acestui roman complexitate si profunzime, astfel incat o crima din ziua de azi e legata de tribulatiile unor oameni de odinioara. Abilitatea in alternarea planurilor temporale, migaloasa analiza psihologica, prezentarea unor eroi credibili care iubesc, se cearta, au probleme acasa sau la serviciu, transforma cartea lui K.O. Dahl intr-o scriere fascinanta.