x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Costume pe măsura „César”-ului. Viorica Petrovici merită Oscarul francez

0
Autor: Maria Sârbu 01 Feb 2012 - 21:00
Costume pe măsura „César”-ului. Viorica Petrovici merită Oscarul francez

Academia de Arta si Tehnica Cinematografica din Franta a nominali­zat-o pe romanca Viorica Petrovici la Pre­miul César, categoria Cele mai bu­ne costume, pentru contributia sa la filmul francez al lui Radu Mi­ha­i­lea­nu 'La source des femmes'. Gala va avea loc la 24 februarie, la Paris. Despre nominalizare si despre parcursul spre acest succes, in interviul ce urmeaza cu apreciata scenografa.

• Jurnalul National: Cel mai nou film al lui Radu Mi­ha­i­leanu 'La source des femmes' (co­productie Franta – Belgia – Italia) care va fi lansat in Romania in martie, v-a adus o nominalizare la Pre­miul César, categoria Cele mai bune costume. Cum ati primit vestea? Ce inseamna pentru dumneavoastra aceasta nominalizare?

Viorica Petrovici: Nu ma asteptam sa primesc aceasta no­minalizare, mai ales intr-o lume in care filmul este privit cu exigenta si respect. Nu pentru ca nu as fi la ni­vel, ci doar pentru faptul ca eu apartin al­tei lumi. Si totusi, iata, francezii au ga­sit de cuviinta sa ma nominalizeze ala­turi de alte patru colege de breasla, din cateva sute de filme cate se fac anu­al in Franta, ceea ce e pentru mine premiul cel mai mare pe care l-am pri­mit. E o mare victorie pentru mine, dar si pentru Romania. Iata, am studiat in Romania, traiesc aici, lucrez aici, sunt apreciata, premiata. Si datorita acestui film, sunt pretuita de o natiune artistica prin excelenta, Franta, comunitatea filmului francez, careia ii multumesc.

• Cum a fost munca la film, caci este totusi vorba despre o lume din care nu faceti parte – lumea ara­ba, cu oameni dintr-un sat marocan?

Victoria mea cu acest film consta in faptul ca, nefacand parte din lumea ara­ba, am reusit sa o cunosc suficient, cat sa pot exprima frumusetea ei si sta­rea unor personaje, care au prins via­ta si prin acest element – costumul. Dar toate aceste lucruri s-au pe­tre­cut datorita unui vrajitor – Radu Mi­haileanu. Experienta marocana – Marocul este locul unde s-a filmat 'La source des femmes' – m-a marcat foarte mult, din diverse motive. In primul rand, pentru ca a trebuit sa realizez costume pentru o lume pe care nu o cunosteam, o lume destul de ermetica privita dinafara. Eu si Cristian Niculescu, scenograful filmului si sotul meu, am creat o lume reala din documentare si din putina experienta la fata locului.

Ne-am documentat stand in di­ferite biblioteci, citind si cautand prin referinte, in Romania, Franta sau Maroc, discutand cu Radu Mi­ha­i­lea­nu si cu localnicii. Inainte de a incepe pre­ga­tirea efectiva, am vizitat si cateva orase si sate, incercand sa intram in contact cu oamenii de acolo: a fost o experienta care a contat cel mai mult si ne-a facut sa depasim incertitudinile. E o lume colorata formata din amestecul mai multor culturi, care fiecare in parte si-a pus amprenta si a luptat sa se impuna sau sa ramana cum a fost. E o tara cu o cultura vi­zu­a­la fantastica, de la rafinament la folclor. Acolo viata este asa cum se vede in film. Oamenii sunt saraci, dar te intampina cu zambetul pe buze si-ti ofera cu generozitate din putinul lor.

Povestea filmului este despre fe­mei, despre dorinta lor de a duce o via­ta mai buna. Femeile de acolo, in ciu­da vietii dure pe care o duc, au o fru­­musete interioara si eu am incercat sa o pun in evidenta prin toate mij­­loa­ce­le, dorind cu orice pret sa nu fiu ostentativa sa intervin, comple­tand sau subliniind frumusetea existenta. In final, impreuna am creat o lume care iti atrage atentia prin firesc.

• Frumoasa experienta, dar cred ca nu a fost usor. Cum e sa lucrezi cu Mihaileanu?

Au fost multe crize pe care le-am depasit impreuna, de la creatia in sine pana la relatiile cu cei cu care lucram. Dar exceptand toate acestea, cel care a condus tot ce s-a petrecut acolo a fost Radu Mihaileanu, regizorul filmului, prietenul nostru, care are geniul de a aduna oameni din toate culturile, punandu-i impreuna sa lege aceasta poveste. Actorii erau francezi, marocani, algerieni, palestinieni; operatorul era flamand; noi doi – romani, iar restul echipei francezi, belgieni si marocani.

Fantastic. Si totul a functionat perfect. De fapt, acest lucru a caracterizat toate filmele pe care le-a facut Radu Mihaileanu. Modalitatea sa de lucru se bazeaza pe documentare si pe experienta reala. Intre noi exista o comunicare foarte clara, suntem deja la a cincea colaborare cinematografica si ne cu­noas­tem si actionam in consecinta. Toate filmele sale la care am lucrat au fost simple in aparenta, dar complicate, de fapt, cu locuri multe si dificile de filmare, cu multa lume, multe roluri si foarte multa figuratie racord, ceea ce este complicat intr-un film.

Din culturi diferite
• Ati creat multe costume?

Au fost in jur de 80 de roluri. Fie­care personaj avea cel putin sase-sap­te tinute, unele complet diferite, altele care se schimbau prin adaugarea sau in­lo­cuirea unui element. Au fost circa 100 de figuranti – un record – in satul in care am filmat, dar si multe numeroase grupuri prin alte locuri de filmare. Cel mai complicat a fost la filmarea secventei din final, petrecerea populara in care a trebuit sa-i imbrac la fel pe cei aproape 300 de figuranti cinci zile la rand. Sunt multe filme in care exista figuratie multa, dar aici era ceva special, cred. Fie­care figurant in filmele lui Radu Mi­ha­i­leanu este un personaj in sine, apoi grupul devine si el un personaj. Am avut o echipa formata din profesionisti, care au fost mereu langa mine .

• A contat faptul ca ati facut costumele la un film la care Cristian Niculescu era scenograful acestei productii? In ce masura v-ati ajutat, v-ati completat?

Eu si Cristian suntem in primul rand o familie. Am plecat in viata se­pa­rat si ne-am intalnit prin aceasta me­serie complicata – cea de sce­no­graf. El este arhitect, construieste spa­tii, imagini metaforice pentru povesti reale sau ireale. Cred ca este cel mai bun scenograf in acest moment. Eu lu­crez mai putin pentru film, creez doar costume, din motive pe care nu le stiu, dar, daca ma apuc sa fac ceva, fac cat mai bine. Nu-mi place sa improvizez. Imi place sa fac lucrurile bine, daca mi se ofera ocazia.

Ceea ce nu reusesc sa fac pentru film fac pentru teatru sau opera. Mi-a placut mereu sa duc cate ceva dintr-o parte in alta. Nu este usor sa traiesti zilnic intre scenarii si povesti dramatice, dar este minunat si unic. Viata noastra e mereu intre concret si fictiune. Mereu spunem: gata ne ocupam de noi, de copii, care deja sunt pe picioarele lor si iar apare un scenariu frumos sau o piesa care ne incita sa mai descoperim o lume.

Citeşte mai multe despre:   film

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Un nou volum din ”Istoria serviciilor secrete”, luni, cu Jurnalul

Un nou volum din ”Istoria serviciilor secrete”, luni, cu Jurnalul
Volumul 3 al cărții ”Istoria serviciilor secrete de la Cuza la Ceaușescu”, care apare astăzi cu Jurnalul, vine cu informații colosale despre familia dictatorului și despre Revoluție. Aflați cum a vrut Elena...

James Bond s-ar putea să nu mai apară în cinema

James Bond s-ar putea să nu mai apară în cinema
Netflix si Apple TV se luptă să cumpere ultimul film al lui James Bond, mai ales după zvonul lansat de criticul de film Drew McWeeny, pe Twitter. „No time to die” este al 25-lea şi ultimul film din franciză. ...

VRC 100. „Geniul necunoscut“ al României împlinește 100 de ani. Valentina Rusu Ciobanu și cei 100 de ani de singurătate

VRC 100. „Geniul necunoscut“ al României împlinește 100 de ani.  Valentina Rusu Ciobanu și cei 100 de ani de singurătate
Galerie Foto Valentina Rusu Ciobanu este un geniu al picturii din Basarabia, o pictoriță care se bucură de un profund respect și o mare iubire în Republica Moldova. Cu toate acestea, Valentina Rusu Ciobanu este un nume...

Peste 2.000 de evenimente, într-un deceniu de activitate al ICR Chișinău: „Marcăm zece ani de sărbătorire a unei culturi comune”

 Peste 2.000 de evenimente, într-un deceniu de activitate al ICR Chișinău: „Marcăm zece ani de sărbătorire a unei culturi comune”
Galerie Foto Unul dintre cei mai importanți actori culturali din Republica Moldova, Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” din Chișinău aniversează 10 ani de activitate. Cu acest prilej, ICR Chișinău a organizat o...

O călătorie la bordul mașinii timpului, prin istoria animației olandeze, la cea de-a 15-a ediție Animest

O călătorie la bordul mașinii timpului, prin istoria animației olandeze, la cea de-a 15-a ediție Animest
Galerie Foto Seducătoare și revoluționară, în ultimii 100 de ani industria animației olandeze s-a dezvoltat într-un ritm impresionant, cucerind juriile marilor festivaluri ale lumii prin abordări temerare și tehnici...

Festivalul George Enescu și Filarmonica din Londra vorbesc despre George Enescu în al treilea episod al seriei 'Who Is Romania', prezentată de britanica Tessa Dunlop

Festivalul George Enescu și Filarmonica din Londra vorbesc despre George Enescu în al treilea episod al seriei 'Who Is Romania', prezentată de britanica Tessa Dunlop
Galerie Foto Seria de filmulețe de promovare a României pe plan internațional, realizată de doctorul în istorie Tessa Dunlop, continuă vineri, 23 octombrie, cu un nou episod, dedicat de acesată dată compozitorului George...

Diva Anna Netrebko, vindecată de Covid, s-a întors la Teatro alla Scala, într-un concert extraordinar

Diva Anna Netrebko, vindecată de Covid, s-a întors la Teatro alla Scala, într-un concert extraordinar
Galerie Foto În Italia, regina belcanto, Anna Netrebko, a revenit zilele trecute pe scena La Scala, după izolarea cauzată de virusul Covid, la aproape un an după ce interpretase pe marea scenă italiană...

A început cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest outdoor, drive-in și online

A  început cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest  outdoor, drive-in și online
Galerie Foto „Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi...

Cine-dans la Institutul Cervantes – filme din selecția Festivalului FIVER, gratuit pe Vimeo

Cine-dans la Institutul Cervantes  – filme din selecția Festivalului FIVER, gratuit pe Vimeo
În ultima săptămână a acestei luni, Institutul Cervantes din București le oferă cinefililor o nouă serie tematică de filme cu acces gratuit. Începând de luni, 26 octombrie, ora 19:00, până sâmbătă, 31...

Top 100 artiști care au îmbogățit colecționarii

Top 100 artiști care au îmbogățit colecționarii
Galerie Foto Piața de artă prosperă, prețurile record sunt atinse în mod regulat și apoi din nou depășite de alte opere de artă, mai importante, semnate de artiștii ce devin din ce în ce mai cunoscuți. Procesul este...

Detectivul Lincoln Rhyme se întoarce pentru răzbunare. Goana după Colecționarul de oase începe luni, la AXN, în noul serial Lincoln: Colecționarul de oase

Detectivul Lincoln Rhyme se întoarce pentru răzbunare. Goana după Colecționarul de oase începe luni, la AXN, în noul serial Lincoln: Colecționarul de oase
Galerie Foto Povestea celebră a detectivului Lincoln Rhyme și a enigmaticului criminal în serie supranumit Colecționarul de oase prinde viață într-un nou serial thriller - Lincoln: Colecționarul de oase / Lincoln Rhyme –...

S-a încheiat cea mai frumoasă campanie Zurli pentru copiii bolnavi de cancer, Ziua Eșarfelor Colorate

S-a încheiat cea mai frumoasă campanie Zurli pentru copiii bolnavi de cancer, Ziua Eșarfelor Colorate
Galerie Foto Pe 12 octombrie, românii și-au arătat solidaritatea față de copiii din secțiile de oncopediatrie din țară, alăturându-se campaniei inițiate de Mirela Retegan și Gașca Zurli - Ziua Eșarfelor...

Aniversare Nikita Mihalkov la TVR2

Aniversare Nikita Mihalkov la TVR2
Galerie Foto Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul...

PREMIERĂ PE ȚARĂ: INSULTAȚI. BELARUS(IA) de Andrei Kureichik

PREMIERĂ PE ȚARĂ: INSULTAȚI. BELARUS(IA) de Andrei Kureichik
Galerie Foto Teatrul Național Iași, alături de poporul din Belarus, în proiectul „Belarus(ia)  ̶  Lecturi la nivel mondial” Belarus(sia) Worldwide Reading Project), cu un eveniment excepțional: INSULTAȚI....

virtual (living) room - un performance VR inedit - și alte experiențe performative, în programul Tangaj Dance din această toamnă

virtual (living) room - un performance VR inedit - și alte experiențe performative, în programul Tangaj Dance din această toamnă
Galerie Foto Tangaj Dance prezintă în această toamnă trei evenimente dedicate artei performative: virtual (living) room - un performance VR realizat de Simona Deaconescu Roots and Routes - un turneu național care...
Serviciul de email marketing furnizat de