x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Criticii de film sunt depăşiţi

0
Autor: Oana-Maria Baltoc 10 Iul 2009 - 00:00
Criticii de film sunt depăşiţi /Mediapro
Vezi galeria foto

Regizorul Claude Lelouch a turnat mare parte din filmul său, "Ces amours la" în România, la Studiourile MediaPro de la Buftea. Alegerea locaţiei este cu atât mai flatantă pentru noi cu cât francezul, onorat cu două premii Oscar şi Palme d'Or pentru pelicula "Un bărbat şi o femeie", descrie cel de-al 45-lea film al său ca un proiect nebunesc, la care a lucrat timp de 40 de ani.



"Copilul teribil al noului val cinematografic", aşa cum l-a numit Francois Truffaut, va încheia curând filmările la această peliculă, în care actriţa Audrey Dana joacă rolul Ilvei, o femeie care îşi aminteşte iubirile din tinereţe. Firul epic urmăreşte viaţa personajului din 1940 până în 1960, dar spune în acelaşi timp şi povestea iubirii lui Claude Lelouch pentru cinematografie. În interviul pe care ni l-a acordat, regizorul mărturiseşte că în filmele sale ficţiunea şi viaţa reală se întrepătrund şi vorbeşte cu mândrie despre copiii lui, pe care i-a îndemnat să îmbrăţişeze la rândul lor arta cinematografică.


Jurnalul Naţional: De 40 de ani munciţi cu gândul la acest film. O viaţă de om, până la urmă. De ce aţi avut nevoie de atât timp pentru a-l duce la bun sfârşit?

Claude Lelouch:
"Cei mai buni ani ai vieţii sunt cei pe care încă nu i-am trăit". Statistic vorbind, mă apropii de "linia de sosire", astfel că mă servesc în mod firesc de cei 50 de ani de experienţă în cinema. În ceea ce mă priveşte, fiecare film nou pe care îl fac are un punct de pornire în cel de dinainte. Am lucrat la acest film timp de 40 de ani, fără să realizez la început că fac acest lucru.

Apoi, încetul cu încetul, mi-am dat seama că în toţi aceşti ani făceam acelaşi film la care se adăuga încă un an, ca un fel de sinteză. Tot ceea ce se regăseşte în filmele mele este rezultatul ascultării şi observării vieţii. Trăiesc într-o lume în care şase miliarde de indivizi fac figuraţie pentru mine, lucru valabil pentru fiecare dintre noi.

Adesea reveneam la scene pe care le tăiasem la montaj, pentru ca în următorul film să le refolosesc cu alţi actori şi alte decoruri. Sau păstram scenele fără să ştiu cum şi dacă le voi folosi mai târziu. Astăzi am ajuns să am un film sinteză a celorlalte 50 de filme pe care le-am făcut... până la următoarea peliculă...


Audrey Dana are o sarcină foarte dificilă în acest film. Trebuie să întruchipeze aceeaşi femeie în momente diferite ale vieţii, cu toate schimbările pe care viaţa le aduce. Ce v-a convins că ea este actriţa potrivită pentru acest proiect?

Pe Audrey Dana am întâlnit-o în ipostaza de producător al unui film de Bernard Werber. Am sesizat imediat imensa ei capacitate de a juca natural, de a fi reală, şi mai ales am observat că are o tehnică actoricească care îi permite să depăşească şi să uite rolul pentru a redeveni naturală. Am avut ocazia să mă conving de acest lucru când am lucrat împreună la penultimul meu film, "Roman de gare". Aşa că nu am ezitat nici o clipă când am ales-o.


Viaţa ca dramă, thriller, film de acţiune, comedie
Poveştile din film sunt adevărate. Există diferenţe între a lucra cu material real, rupt din viaţă, şi a lucra cu ficţiune?

În cazul meu, ficţiunea şi viaţa reală se întrepătrund. Dimineaţa o părăseşti pe femeia iubită, aşa că "joci"  într-o dramă. Te întâlneşti cu proprietarul clădirii care se împiedică în timp ce încearcă să-ţi înmâneze corespondenţa şi scrisorile se împrăştie care încotro, iată că ai nimerit într-o comedie. Se blochează liftul în care te afli, lumina se stinge, deci te trezeşti într-un film plin de suspans. Un hoţ îţi fură portofelul şi porneşti în urmărirea lui, iată şi filmul de acţiune...

În timpul cursei nebune, infractorul este lovit de o maşină, filmul se transformă într-o adevărată peliculă de groază. Prin urmare, viaţa este o sursă inepuizabilă de inspiraţie pentru filmele mele.


Înţeleg că în "Ces amours la", la un moment dat, deţinuţii din lagăr încearcă să mai uite de greutăţi cu ajutorul cântecului. Ce anume vă ajută şi v-a ajutat pe dumneavoastră să treceţi mai uşor peste clipele dificile?

Când am probleme sau intru în pană de idei mă urc în maşină şi conduc. În plus, întotdeauna am pus capăt relaţiilor cu femeile din viaţa mea în timp ce mă aflam la volan.


Ce rol i-aţi încredinţat fiicei dvs. Salome, în "Ces amours la"? Cum este pentru un regizor să lucreze alături de fiica sa?

Fiica mea Salome joacă şi în acest film aşa cum au făcut-o toţi copiii mei încă de când s-au născut. Când faci 50 de filme nu prea ai cum să creşti copii, mamele lor au făcut foarte bine acest lucru, în timp ce eu le-am deschis uşa universului meu. I-am luat de mână şi i-am îndrumat către cinematografie. Fiica mea, Salome, este foarte convingătoare ca tânără actriţă. Pentru mine este o adevarată bucurie numai faptul că am astfel de copii.





"Dacă vrei să faci un film bun, fă-l despre o femeie", le spunea un regizor elevilor săi. Dumneavoastră ce sfat le-aţi da unor viitori cineaşti?

Vizionaţi toate filmele, trecute şi prezente. Cinematografia este o artă tânără care îţi permite să te "hrăneşti" din ceea ce au făcut alţii înaintea ta.


Ce speraţi să ne aştepte după ce "filmul vieţii" ajunge la final? Vă întreb pentru că declaraţi că "Ces amours la" este şi un film despre precaritate, despre faptul că nu vom afla niciodată de unde venim şi unde ne ducem, indiferent de eforturile pe care le vom face în acest sens.

Imaginaţi-vă un film al cărui început l-aţi ratat şi al cărui final, de asemenea, îl pierdeţi... Viaţa este tocmai ceea ce ni se întâmplă în timpul pe care îl petrecem pe pământ, fără a fi avut însă cum să vedem începutul şi fără să putem asista nici la sfârşit.


Care sunt acele obsesii de-o viaţă despre care vorbeaţi la un moment dat şi care se vor regăsi în acest film?

Singurele mele obsesii sunt cinematografia, viaţa şi din nou cinematografia.


Iubirile dvs. (de orice fel) se limitează la cinci, aşa cum spune acel pasaj din Tora pe care l-aţi transformat într-un fel de motto al acestei pelicule?

Am iubit de multe ori în viaţa mea. Acel pasaj din Tora a fost numai un pretext pentru a face un film de zece ore...


Într-un interviu spuneaţi că marele dumneavoastră defect este infidelitatea. Căutaţi ceva anume la o femeie, ceva ce nu aţi reuşit să găsiţi până acum?

Înşel foarte uşor o femeie cu cinema-ul, dar sunt foarte fidel ca prieten.
Îmi închipui că aţi fost foarte ocupat, dar aţi găsit răgazul de a vă face o imagine despre ţara în care aţi ales să filmaţi o bună parte din această peliculă atât de importantă pentru dvs.? Mai ales că aţi mai poposit o dată în România, cu ocazia lansării filmului "Roman de gare".

Nu am avut timp să vizitez România, în ciuda nenumăratelor invitaţii pe care mi le-a făcut Adrian Sârbu. Dar am văzut aproape tot Bucureştiul. Dar chiar dacă nu am avut timp să vizitez locuri, "am vizitat" oamenii din această ţară, oameni care mi-au plăcut foarte mult.


Mediocritatea mă lasă rece
Credeţi că avem nevoie de critici de film, care să ne "traducă" filmele, să ne înveţe ce să vedem şi să înţelegem când ajungem într-o sală de cinema?

Criticii sunt depăşiţi. În zilele noastre, oamenii au la dispoziţie blogurile şi internetul pentru a împărtăşi opinii. Informaţia este la îndemâna fiecăruia, în mod instantaneu. Pe de altă parte, trebuie să reeducăm publicul care nu ştie să mai vadă un film, din cauza televiziunii, a clipurilor şi a telecomenzii. Publicul trăieşte într-o lume "foarte la îndemână", dar este de datoria noastră, a cineaştilor, să-i reînvăţăm să trăiască.


Cum priveşte Claude Lelouch un film? Se mai poate bucura de o poveste cinematografică fără a analiza din punct de vedere al regizorului, al creatorului de dialoguri, monteurului, operatorului de imagine?

Bineînţeles, sunt fericit urmărind filmele altora. Totuşi, mediocritatea mă lasă rece.


Spuneaţi că pentru dumneavoastră a face film se aseamănă foarte mult cu o poveste de dragoste, diferenţa fiind că filmele sunt asemeni unor poveşti de dragoste pe care, însă, le trăieşti şi le împarţi cu milioane de oameni. Vi s-a întâmplat vreodată, pe parcursul celor 45 de poveşti de dragoste cinematografice, să vă găsiţi cu greu resursele pentru o nouă aventură?

La o poveste de dragoste mă interesează în mod deosebit de ce şi cum a început şi de ce şi cum s-a încheiat.
Citeşte mai multe despre:   arte,   film,   viata,   filmele

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...

Cea de-a doua premieră în aer liber, pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean

Cea de-a doua premieră în aer liber,  pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean
Galerie Foto În această duminică, pe 5 iulie, de la 20:30, pe Scena 6, noul spațiu inaugurat recent în parcul Teatrului³, are loc un nou eveniment al Teatrului Național Iași: premiera spectacolului Trei, o adaptare...

Școala de vară offline la Muzeul Municipiului București

Școala de vară offline la  Muzeul Municipiului București
Galerie Foto Muzeul Municipiului București s-a implicat activ în această perioadă contribuind la reducerea efectelor izolării și singurătății prin creșterea numărului de activități online dedicate copiilor. După...

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile
Galerie Foto Filarmonica de Stat Sibiu lansează sâmbătă, 4 iulie 2020, aplicația oficială a instituției, devenind astfel prima instituție de acest gen din România cu aplicație pentru dispozitive mobile. Gândită, printre...

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber, pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber,  pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa
La a zecea sa ediţie, turneul Pianul călător a avut un destin şi un traseu cu totul inedit. Pianistul Horia Mihail a pornit la drum în turneul său naţional pentru a zecea oară, „Pianul călător” cântând...

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești
Galerie Foto Teatrul Național „Marin Sorescu” a sărbătorit pe 29 iunie, a.c., 170 de ani de când o mână de entuziaști s-au reunit la Craiova pentru a fonda o instituție care a străbătut...

Filme noi de la Independența Film, la TIFF și pe Vimeo.   TIFF: La Belle Époque, Martin Eden și Les Traducteurs. Vimeo: Nymphomaniac, Holy Motors, Loveless și Mommy

Filme noi de la Independența Film, la TIFF și pe Vimeo.   TIFF: La Belle Époque, Martin Eden și Les Traducteurs.  Vimeo: Nymphomaniac, Holy Motors, Loveless și Mommy
Galerie Foto Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință,...

Lipatti Special la Casa Artelor „Dinu Lipatti” - Ediția a III-a Online

Lipatti Special la Casa Artelor „Dinu Lipatti” - Ediția a III-a Online
Primăria Municipiului Bucureşti, prin Casa Artelor „Dinu Lipatti”, vă invită duminică 5 iulie 2020, la orele 17:00, la Programul socio-cultural dedicat persoanelor cu nevoi speciale, „Lipatti Special” -...

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”
Galerie Foto Cele mai frumoase povești revin în programul văraTIC al Teatrului Ion Creangă! În perioada 11 iulie – 27 septembrie 2020, Primăria Municipiului București prin Teatrul Ion Creangă, în parteneriat cu ARCUB,...

Filme rare din patrimoniul mondial restaurate de marele regizor Martin Scorsese și Film Foundation se văd la CINEVARA

Filme rare din patrimoniul mondial restaurate de marele regizor Martin Scorsese și  Film Foundation se văd la CINEVARA
Fundația9 anunță cea de-a doua ediție CINEVARA, programul proiecțiilor de film în aer liber ce vor avea loc pe toată durata verii (9 iulie – 3 septembrie) în grădina Rezidenței BRD Scena9 din cartierul...

Bursa “Moștenitorii României muzicale”, acordată de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, și-a găsit câștigătorul

Bursa “Moștenitorii României muzicale”, acordată de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, și-a găsit câștigătorul
Proiectul “Moștenitorii României muzicale”, care a pornit în 2018, a însemnat până în prezent 9 recitaluri și concerte la Sala Radio, susținute de tineri  muzicieni români cu o importantă carieră...

F-SIDES - cineclubul care vrea să vadă mai multe filme făcute de femei în România

F-SIDES - cineclubul care vrea să vadă mai multe filme făcute de femei în România
Galerie Foto Doar 17.5% dintre filmele lansate în cinematografele din România în 2019 au fost regizate sau co-regizate de femei F-SIDES va debuta pe 13 iulie cu “The Holy Girl”, filmul cineastei argentiniene Lucrecia...

Centrul Cărții lansează „Platforma discuțiilor literare” pe YouTube

Centrul Cărții lansează  „Platforma discuțiilor literare” pe YouTube
O serie de prelegeri online, susținute de scriitori, critici literari și editori, a fost lansată de Direcția Centrul Cărții, din cadrul Institutului Cultural Român, pe canalul YouTube. Printre...
Serviciul de email marketing furnizat de