x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Discovery Channel ne arată cum se construieşte “Cel mai mare vas din lume”

Discovery Channel ne arată cum se construieşte “Cel mai mare vas din lume”

de Sebastian S. Eduard    |    03 Dec 2013   •   16:09
Discovery Channel ne arată cum se construieşte “Cel mai mare vas din lume”

Ca umare a unui parteneriat în exclusivitate cu compania maritimã Maersk Line, Discovery Channel a putut asista la construcţia celui mai mare vas din lume, din stadiul de proiect şi până la prima sa călătorie. Întregul proces va fi prezentat într-un documentar unic, intitulat “Cel mai mare vas din lume”, începând din 8 decembrie, de la ora 20.00.

Cel mai mare vas din lume, realizat de compania Maersk Line, este primul vas-container din clasa Triple-E construit vreodată cu lungimea de 400 de metri, ceea ce înseamnă că va fi cu 40% mai mare decât oricare alt vas existent la ora actuală. Este mai lung decât patru terenuri de fotbal, mai greu decât 55 de submarine nucleare şi poate încărca la bord peste 300 de milioane de sticle de vin. Capabil să transporte orice tip de încărcătură, de la automobile până la alimente şi încălţăminte sport, între cel mai aglomerat port din lume, Hong Kong, şi cel mai mare port din Europa, Rotterdam, această minune a oceanelor va schimba pentru totdeauna conceptul de transport naval global.

Programul “Cel mai mare vas din lume”, o serie de 6 episoade, va studia fiecare etapă din acest proiect istoric, urmărind pas cu pas eforturile impresionante pentru construirea vasului, prezentată prin ochii constructorilor din Coreea de Sud care se ocupă de acest proiect de pionierat. Întregul proces este detaliat cu ajutorul unor secvenţe uimitoare de grafică şi animaţie 3D generată pe computer. Plecând de la proiectul unic al carenei acestui vas din clasa Triple-E şi de la construirea motoarelor şi elicelor sale uriaşe, până la sistemele de siguranţă extrem de performante şi primul voiaj al vasului între Asia şi Europa, programul surprinde fiecare aspect al acestui demers temerar.

Cel mai mare vas din lume se concentrează şi pe latura umană a întregului proiect. Aflăm poveştile celor implicaţi în proiectarea şi realizarea vasului, de la arhitectul naval şi membrii echipei de pe şantier care supervizează lucrările de construcţie, până la căpitanul care se pregăteşte pentru noul său rol şi în final porneşte alături de întregul echipaj în prima călătorie a primului vas din clasa Triple-E.

Câteva cifre

Pentru că are o lungime de 400 de metri şi o greutate de 52.859 tone — deci este cu 70 de metri mai lung şi de cinci ori mai greu decât Turnul Eiffel — cel mai mare vas din lume trebuie construit în etape.

Un vas din clasa Triple-E este, de fapt, alcătuit din 425 de “blocuri”. Fiecare porţiune de navă, de la cabinele echipajului până la sala motoarelor, este alcătuită din aceste componente tridimensionale care, atunci când sunt îmbinate corespunzător, completează vasul ca pe un puzzle.

De la primele foi de oţel tăiate până la livrarea vasului în stare funcţională, întregul proces de construcţie durează 375 de zile pentru fiecare vas. Vasele din clasa Triple-E nu sunt construite într-un proces singular, ci în trei etape care se derulează alternativ atât de pe uscat, cât şi în docurile plutitoare.

Prima etapă a construcţiei este realizarea efectivă a blocurilor, de care se ocupă zeci de subcontractori din Coreea şi din China. Această fază durează 161 de zile.

A doua etapă, în care blocurile sunt puse laolaltă pentru a forma vasul, începe o dată cu sosirea componentelor respective pe şantier. Blocurile sunt aduse la bordul unor vase speciale de transport pentru structuri mari, care arată bizar şi sunt uşor de recunoscut datorită formei ca o placă de surf şi pereţilor înalţi, aparent incompleţi.

În doar 65 de zile, toate cele 425 de blocuri sunt aşezate la locurile lor cu ajutorul unor macarale, apoi sudate între ele ca nişte piese de Lego uriaşe, conform planurilor vasului. Se formează astfel 21 de “inele” – secţiuni transversale ale vasului, care au diverse forme şi mărimi.

După ce aceste “inele” sunt finalizate, macaralele şi aparatele de sudură sunt puse în funcţiune, ridicându-le pe rând şi fixându-le în poziţiile corespunzătoare.

Pentru finalizarea unui asemenea proiect se acceptă o marjă de eroare de cel mult 5 mm, pentru a se asigura integritatea structurală a vasului: toate conductele, cablurile, pompele, motoarele, culoarele şi toate celelalte elemente aflate în fiecare dintre cele 425 de blocuri componente trebuie să se conecteze perfect din blocurile alăturate.

A treia şi ultima etapă a construcţiei este cea mai lungă şi cea mai importantă: se verifică toate echipamentele în doc, apoi vasul este scos pentru teste în largul mării. Această ultimă etapă durează 214 zile.

×