Disney, un uriaş al industriei de divertisment, a cumpărat o parte din activele rivalului său 21st Century Fox, devenind, astfel, un colos care vrea să eclipseze celelalte studiouri de la Hollywood şi să reducă avansul deţinut de pionierii din domeniul difuzărilor în streaming.
Acordul prevede achiziţionarea de către Disney - studioul cel mai rentabil de la Hollywood în 2016 - a unei părţi din activele de film şi de televiziune deţinute de grupul 21st Century Fox contra unei sume de peste 50 de miliarde de dolari. "Este cu siguranţă o fuziune istorică, dar nu este pentru prima dată când două studiouri fuzionează, iar 20th Century Fox a provenit el însuşi dintr-o fuziune", a reamintit producătorul de film Jean-Luc de Fanti.
Achiziţia are la bază dorinţa grupului Disney, a cărui marcă este celebră în lumea întreagă, de a obţine un plus de influenţă în faţa giganţilor industriei digitale, precum Netflix şi Amazon şi, în viitor, Google şi Apple, şi de a-şi diversifica oferta de conţinuturi, "întrucât Disney este destul de subţire în privinţa ofertei sale de produse care se adresează întregii familii", a adăugat acelaşi producător.
Această fuziune va accelera consolidarea studiourilor de film şi va aduce sub aceeaşi umbrelă supereroii Marvel, saga interstelară "Star Wars" şi filmele de animaţie Pixar alături de epopeile SF "Avatar", "Planeta maimuţelor" şi mutanţii din seria "X-Men". Achiziţia va deschide calea unor superproducţii care vor putea să combine mai multe francize, precum "Avengers contra X-Men", dorite de către public.
Fanii seriei "Star Wars" vor putea în sfârşit să cumpere un box-set al colecţiei complete cu toate filmele acestei francize, întrucât primele două trilogii aparţin grupului Fox. Reprezentări ale personajului Mickey Mouse vor putea fi expuse în cele 20 de hectare ale studioului Fox, în cartierul Century City din Los Angeles, adăugându-se instalaţiilor Disney din sediul general al companiei, aflat în Burbank, la nord de Los Angeles.
Venerabila companie înfiinţată de Walt Disney va intra în posesia prestigioasei reţele de distribuţie de filme a magnatului Rupert Murdoch, care a primit 27 de nominalizări la Globurile de Aur luni, depăşind totalul combinat al nominalizărilor primite de marii săi rivali.
O întrebare care a apărut în industria celei de-a şaptea arte: are oare Disney, care şi-a vândut în 2010 unitatea de filme de artă şi de teste Miramax, suficientă putere pentru a păstra Fox Searchlight în cadrul brandului său? Acest distribuitor foarte respectat a făcut senzaţie în acest sezon cu titluri foarte aşteptate la Oscaruri, precum "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri", "The Shape of Water" şi "Battle of the Sexes".
Deşi reuşeşte să obţină premii la galele Oscar, grupul Disney nu deţine însă puterea pe care o are în box office-ul din America de Nord 20th Century Fox, care a obţinut peste 826 de milioane de dolari în 2017 cu doar trei filme: "Logan", "The Boss Baby" şi "War for the Planet of the Apes".
De asemenea, noul acord oferă grupului Disney posibilitatea de a-şi dubla participaţia - la 60% - în serviciul de streaming Hulu, obţinând astfel controlul majoritar şi posibilitatea de a combina această platformă cu propriul serviciu de vizionare în streaming, a cărui lansare este prevăzută pentru 2019.
În plus, Disney va accede la conţinuturi de calitate precum programele posturilor FX şi National Geographic, filme de succes precum "The Revenant" şi "The Martian" şi serialul de animaţie "The Simpsons" - care a prezis într-un episod difuzat în urmă cu 20 de ani achiziţionarea grupului 20th Century Fox de grupul Disney.
Decizia autorităţilor americane din domeniul concurenţei ar putea să nu fie anunţată înainte de 2019, însă anumiţi experţi s-au declarat joi îngrijoraţi în legătură cu consecinţele acestui acord. Sindicatul scenariştilor Writers Guild West considera că acordul generează "îngrijorări evidente şi importante în rândul concurenţei".
"Chiar şi Fox, cu toate resursele sale (...), anticipează un viitor tot mai costisitor în ceea ce priveşte producţia de filme", a declarat înainte de fuziune David Sims în publicaţia The Atlantic. Este încă dificil de prevăzut modul în care Universal, Sony şi Paramount vor reuşi să se descurce în viitor, în contextul în care aceste mari studiouri hollywoodiene se sprijină deja pe alte surse de venituri, precum televiziunea, pentru a produce filme.
Jeremy Slater, creatorul serialului "The Exorcist" în cadrul Fox, nu şi-a ascuns nemulţumirea: "Fuziunea Fox/Disney este îngrozitoare din mai multe motive şi nu pot să-mi imaginez că din ea va ieşi ceva bun pentru serialul nostru". Alţi specialişti din industria cinematografică au făcut o serie de speculaţii despre un eventual val de concedieri la Hollywood, pentru a elimina existenţa unui set dublu de departamente similare în cadrul celor două studiouri.
Richard Greenfield, analist media al companiei de servicii financiare BTIG, a declarat pentru AFP că această fuziune ar putea să nu fie nici pe placul lanţurilor de cinematografe, cărora Disney le-a impus deja să îi plătească 65% din vânzările de bilete din America de Nord pentru "Star Wars: The Last Jedi" - un procent mult mai mare decât media aferentă celorlalte producţii cinematografice. AGERPRES.